Η ελληνόγλωσση εκπαίδευση στην Ευρώπη αναστενάζει – Μόναχο, Παρίσι και Βρυξέλλες στα κάγκελα

Διαβάζεται σε 9'
Σχολείο (φωτογραφία αρχείου)
Σχολείο (φωτογραφία αρχείου) ISTOCK

Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι απόδημοι Ελληνες με την ελληνόγλωσση εκπαίδευση των παιδιών εξακολουθούν να είναι τεράστια. Απαιτείται άμεση δράση από το Υπουργείο Παιδείας.

Τα προβλήματα στην ελληνόγλωσση εκπαίδευση στο εξωτερικό, και ιδιαίτερα στην Ευρώπη, εξελίσσεται σε υπόθεση που η κυβέρνηση δεν φαίνεται ικανή ή πρόθυμη να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά.

Πέρυσι οι Ελληνες του Παρισιού αναγκάστηκαν να βγουν στο δρόμο και να διαμαρτυρηθούν (έξω από το κτίριο της ελληνικής Πρεσβείας στη γαλλική πρωτεύουσα) για το γεγονός των ελλείψεων εκπαιδευτικών από τα Τμήματα Ελληνικής Γλώσσας.

Εφέτος τη σκυτάλη των κινητοποιήσεων πήραν οι Ελληνες του Μονάχου αφού η μεγαλύτερη ελληνική σχολική μονάδα του εξωτερικού, ο “Αριστοτέλης”, απειλείται με λουκέτο λόγω διαφωνίας με τον ιδιοκτήτη του κτιρίου, ζήτημα που έχει καθυστερήσει χαρακτηριστικά να επιλύσει η ελληνική κυβέρνηση.

Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι τα προβλήματα στο Παρίσι (αλλά και σε άλλες ευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις όπως οι Βρυξέλλες) έπαψαν να υφίστανται. Κάθε άλλο θα έλεγε κανείς. Η υποστελέχωση των ΤΕΓ τείνει να γίνει κανόνας, εξέλιξη που προβληματίζει ιδιαίτερα τους απόδημους Ελληνες στην Ευρώπη.

Παρίσι: Τα ίδια και χειρότερα από πέρυσι

Κατά την περσινή σχολική σεζόν οι Ελληνες του Παρισιού έφτασαν στα όριά τους με τις ελλείψεις εκπαιδευτικών στα ΤΕΓ, υπόθεση που κάλυψε εκτενώς το NEWS 24/7. Ως συνέπεια των ελλείψεων πολλοί γονείς προτίμησαν τη λύση των ιδιαίτερων μαθημάτων στα ελληνικά για τα παιδιά τους ενώ άλλοι, που δεν μπορούσαν να ανταποκριθούν οικονομικά, άφησαν τα παιδιά τους χωρίς μαθήματα της μητρικής τους γλώσσας.

Μετά την αλλαγή υπουργού στο Υπουργείο Παιδείας τον περασμένο Ιούνιο και αφού είχαν πάρει διαβεβαιώσεις από τον προηγούμενο Γενικό Γραμματέα Αλέξανδρο Κόπτση ότι η κατάσταση θα βελτιωνόταν, οι Ελληνες του Παρισιού διαπίστωσαν, με απογοήτευση είναι η αλήθεια, ότι ο αριθμός των εκπαιδευτικών στα ΤΕΓ έμεινε ο ίδιος με πέρυσι, δηλαδή 7. Μία από τις δύο δασκάλες που αποσπάστηκαν το καλοκαίρι προχώρησε σε ανάκληση της απόσπασής της και έφυγε μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς. Αλλη δασκάλα δεν παρουσιάστηκε καν. Σε ανάκληση απόσπασης προχώρησε επίσης και μία νηπιαγωγός. 

Αυτή η κίνηση δεν εξέπληξε κανέναν. Το κόστος ζωής στο Παρίσι είναι υψηλότατο και τα σπίτια δυσεύρετα. Ακόμα και οι εκπαιδευτικοι που εισπράττουν το σχετικό επιμίσθιο, δυσκολεύονται ιδιαίτερα να τα βγάλουν πέρα. Αλλοι, πιο παλιοί, που δεν δικαιούνται πια το επιμίσθιο, επιχειρούν να επιβιώσουν στο Παρίσι με τον… ελληνικό μισθό τους με ότι αυτό συνεπάγεται.

Εκ των πραγμάτων, 7 εκπαιδευτικοί για περίπου 700 μαθητές (ένας νηπιαγωγός, δύο δάσκαλοι και τέσσερις φιλόλογοι) δεν μπορούν να δουλέψουν αποτελεσματικά. Πριν από λίγα χρόνια οι εκπαιδευτικοί ήταν διπλάσιοι (14) και το εκπαιδευτικό έργο “έβγαινε” ικανοποιητικά. Εν συνεχεία όμως άρχισαν οι περικοπές, πρόπερσι υπήρχαν 11 αποσπασμένοι και από πέρυσι μόλις 7.

Παράλληλα οι 7 επιβαρύνονται πλέον και με βαριά διοικητικά καθήκοντα τα οποία, ελλείψει χρόνου, “κουβαλούν” στο σπίτι τους δουλεύοντας πολύ παραπάνω από όσο προβλέπεται.Τέλος, οι εκπαιδευτικοί για να μεταβαίνουν στα 5 ελληνικά σχολεία διάσπαρτα στο Παρίσι και στα περίχωρα του, υποχρεώνονται να διανύουν καθημερινά τεράστιες αποστάσεις με υψηλό μεταφορικό κόστος. 

Πηγές με γνώση του θέματος έλεγαν στο NEWS 24/7 ότι “οι εκπαιδευτικοί δεν έχουν καμία βοήθεια από την ελληνική πρεσβεία στο Παρίσι, ιδιαίτερα στο θέμα της ανεύρεσης στέγης” το οποίο στο Παρίσι (των Ολυμπιακών Αγώνων το καλοκαίρι μην ξεχνάμε) είναι δυσεπίλυτο. Για να νοικιάσεις επίσης σπίτι Γαλλία πρέπει να βρεις εγγυητή που να φορολογείται από το γαλλικό κράτος, ένα ακόμα δύσκολο εμπόδιο, ειδικά για κάποιον που αποσπάται για πρώτη φορά στη χώρα και δεν έχει αποκτήσει τις απαραίτητες επαφές.

Τα παραπάνω προβλήματα τέθηκαν και εφέτος στα υπόψιν της επικεφαλής του γραφείο εκπαίδευσης Βρυξελλών Φωτεινής Κολλάρα χωρίς, ωστόσο, να υπάρξει η οποιαδήποτε βελτίωση, τουλάχιστον μέχρι στιγμής.

Βρυξέλλες: Λίγοι οι εκπαιδευτικοί, ανομοιογενείς οι τάξεις

Στην πρωτεύουσα της Βελγίου (αλλά και της Ευρωπαϊκής Ένωσης), στις Βρυξέλλες, τα Τμήματα Ελληνικής Γλώσσας είναι τέσσερα. Οι εκπαιδευτικοί που διδάσκουν σ’ αυτά είναι μόλις επτά, όπως και στο Παρίσι, ενώ ο αριθμός των μαθητών αυξάνεται σταθερά. Ενας νηπιαγωγός και ένας καθηγητής μέσης εκπαίδευσης θεωρείται προσωπικό θεωρείται απαραίτητο για την όσο το δυνατόν πιο εύρυθμη λειτουργία, ωστόσο πολύ δύσκολα πλέον θα προχωρήσουν επιπλέον αποσπάσεις.

Οπως ανέφερε πηγή στο NEWS 24/7 “στο γραφείο εκπαίδευσης στις Βρυξέλλες βλέπουν μόνο νούμερα. Τόσοι οι μαθητές, τόσοι οι καθηγητές, αυτές οι διδακτικές ώρες. Ετσι γίνονται οι αποσπάσεις. Στα ΤΕΓ όμως έχουν καταγραφεί εδώ και χρόνια ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες”.

Είναι σαφές ότι στις Βρυξέλλες (αλλά και σε άλλες ευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις) η σύνθεση των τάξεων στα ΤΕΓ είναι εξαιρετικά ανομοιογενής. Παιδιά που μόλις έχουν μετακομίσει στην πόλη και γνωρίζουν πολύ καλά τα ελληνικά φοιτούν στις ίδιες τάξεις με ελληνόπουλα δεύτερης και τρίτης γενιάς που ίσως να μην μιλούν τη γλώσσα ούτε καν στο σπίτι τους (ειδικά αν ο ένας από τους γονείς δεν είναι Ελληνας). Οπως γίνεται κατανοητό, οι ανομοιογενείς τάξεις δεν μπορούν να δουλέψουν, ωστόσο τα τμήματα δεν είναι δυνατόν να “σπάσουν” καθώς δεν υπάρχουν διαθέσιμοι εκπαιδευτικοί.

Στις Βρυξέλλες το παραπάνω φαινόμενο παρατηρείται ιδιαίτερα σε δύο από τα τέσσερα ΤΕΓ στα οποία φοιτούν Ελληνες δεύτερης και τρίτης γενιάς. “Είναι απαραίτητο να έχουμε όχι μόνο περισσότερους εκπαιδευτικούς αλλά περισσότερο καταρτισμένους έτσι ώστε να καλύπτουν τις ανάγκες μαθητών που γνωρίζουν λίγο ή και καθόλου τα Ελληννικά” μάς λέει Ελληνας γονέας που στέλνει το παιδί του σε ΤΕΓ στις Βρυξέλλες.

Σε σχετική συνάντηση στην οποία πήραν μέρος η επικεφαλής του γραφείου εκπαίδευσης και ο πρέσβης της Ελλάδας στις Βρυξέλλες τα προβλήματα επισημάνθηκαν, το δίκαιο των αιτημάτων αναγνωρίστηκε, αλλά οι επίσημοι φορείς επέμειναν να υπολογίζουν τα πράγματα καθαρά λογιστικά γιατί “δεν βγαίνουν αλλιώς τα νούμερα”. Πρόσφατα ο Υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης βρέθηκε στις Βρυξέλλες για την επαναλειτουργία του Κεστεκιδείου. Προφανώς θα ενημερώθηκε, αυτό λέει η λογική, και για την κατάσταση των ΤΕΓ.

Μόναχο: Mεγάλη απειλή για τον “Αριστοτέλη”-Φεύγουν ένας στους τρεις εκπαιδευτικούς

Εσχάτως στην επικαιρότητα ήρθε το ζήτημα που έχει προκύψει με τα ελληνικά σχολεία του Μονάχου τα οποία απειλούνται με κλείσιμο λόγω του γεγονότος ότι οι ιδιοκτήτες των κτιρίων αξιώνουν νέα συμβόλαια. Για τον “Πυθαγόρα” και τους 100 περίπου μαθητές του, το κλείσιμο αποτελεί ήδη πραγματικότητα. Και πως να γίνει διαφορετικά όταν, παρά το γεγονός ότι το συμβόλαιο για το κτίριο έληγε το 2021, ουδείς ασχολήθηκε σοβαρά, ούτε ακόμα και όταν δόθηκε μία τελευταία παράταση μέχρι το 2023. Οι Ελληνες του Μονάχου υποστηρίζουν ότι ούτε η ελληνική πολιτεία αλλά ούτε και ο Ελληνας πρόξενος στην πόλη έπραξαν τα δέοντα.

Στο κτιριακό συγκρότημα του Αριστοτέλη στεγάζονται το δημοτικό σχολείο Αριστοτέλης και το 1ο γυμνάσιο. Ο ιδιοκτήτης (κατά πληροφορίες ιδιαίτερα απαιτητικός) αξίωσε αύξηση στο μίσθωμα και κάπου εκεί άρχισαν τα προβλήματα. Δεν θα έπρεπε πάντως να συμβεί αυτό καθώς μέρος του μισθώματος αλλά και γενικά των εξόδων της ελληνικής εκπαίδευσης στο Μόναχο τα καταβάλλει η βαυαρική διοίκηση (σε κανένα άλλο κρατίδιο της Γερμανίας δεν συμβαίνει αυτό), πράγμα που σημαίνει ότι αυτομάτως το ποσό που πρέπει να καταβάλλει το ελληνικό δημόσιο είναι μειωμένο.

Ακόμα και αν η αύξηση που αξιώνει ο ιδιοκτήτης είναι μεγάλη (και είναι πράγματι), ακόμα και αν κάποιες απαιτήσεις φαντάζουν παράλογες (να ισχύσει το νέο ποσό από τις αρχές του 2024 ενώ το συμβόλαιο τελειώνει το 2025) ουδείς μπορεί να πει ότι η ελληνική πολιτεία δεν δύναται να καλύψει ένα ποσό που φτάνει σε μερικές εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ. Μπορεί επίσης να διαπραγματευτεί και προς τα εκεί πηγαίνουν τα πράγματα, με σημαντική καθυστέρηση.

Χρειάστηκε να βγουν στο δρόμο οι Ελληνες του Μονάχου (την περασμένη Πέμπτη, έξω από το ελληνικό προξενείο) αλλά και να “γεμίσουν” ελληνικά ΜΜΕ με σχετικά δημοσιεύματα για να υπάρξουν εξελίξεις. Οι τελευταίες πληροφορίες αναφέρουν ότι Ελληνας δικηγόρος θα αναλάβει τις σχετικές συζητήσεις με τον ιδιοκτήτη του κτιρίου για να βρεθεί η χρυσή τομή που είναι απαραίτητη. Πολύ δύσκολα η ελληνική κοινότητα θα βρει ανάλογο κτίριο στο πανάκριβο Μόναχο ενώ η σχετική διαδικασία θα είναι εξαιρετικά χρονοβόρα. Ούτε οι θέσεις που υπόσχονται οι Βαυαροί σε άλλο σχολικό συγκρότημα μπορούν να εξασφαλίσουν το σύνολο των μαθητών.

Εφόσον, τέλος, οι υπολογισμοί που θέλουν τη βαυαρική διοίκηση να καλύπτει τα 3 από τα 4 ευρώ των εξόδων εκπαίδευσης για κάθε παιδί, μάλλον το ελληνικό δημόσιο δεν μπορεί να επικαλείται το οικονομικό για τη μη πραγματοποίηση συμφωνίας. Ηδη οι επαφές έχουν πυκνώσει και ήδη η ελληνίδα πρέσβειρα στο Βερολίνο είναι ενήμερη με ότι αυτό συνεπάγεται. Οπως λένε όμως οι Ελληνες του Μονάχου “δεν πρέπει να χαθεί άλλος χρόνος ούτε να αφεθεί η δουλειά αποκλειστικά στα χέρια του πρόξενου ο οποίος φαίνεται ότι έχει επωμιστεί δυσανάλογα μεγάλο βάρος σ’ αυτήν την υπόθεση καθ’ ότι είναι αυτός που θα βάλει την τελική υπογραφή”.

Αναφορικά με τους εκπαιδευτικούς, η κατάσταση στο Μόναχο δεν ξεφεύγει από το γενικό κανόνα. Με το μέσο ενοίκιο να φτάνει στα 1200-1300 ευρώ, το επιμίσθιο κάνει φτερά μόνο για τα έξοδα στέγης. “Πρέπει να ξέρετε ότι ένας στους τρεις εκπαιδευτικούς που αποσπάται στο Μόναχο για να διδάξει στα ΤΕΓ τελικά εγκαταλείπει την προσπάθεια” αναφέρει στο NEWS 24/7 άνθρωπος που ζει τα τελευταία χρόνια στην πρωτεύουσα της Βαυαρίας.

“Ειδικά αυτοί που είναι μόνοι τους, χωρίς οικογένεια, πολύ δύσκολα θα επιβιώσουν εδώ. Αλλά η εγκατάλειψη είναι γενική ούτε τα συντονιστικά γραφεία έχουν προσωπικό” συμπληρώνει. “Στο Μόναχο άλλοι μετανάστες μάς ζηλεύουν που έχουμε σχολεία, που γιορτάζουμε τις εθνικές μάς επετείους, ακόμα και Βαυαροί έρχονται στις γιορτές μας. Αλλά πλέον σε πολλά ζητήματα δεν βγαίνει άκρη, οι επιτελείς στην Ελλάδα δεν μάς καταλαβαίνουν” καταλήγει η ίδια πηγή με εμφανή προβληματισμό στη φωνή.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα