Στο στόχαστρο της ΝΔ ο Φίλης για το μάθημα της ιστορίας

ΑΘΗΝΑ-ΜΑΞΙΜΟΥ//  ΟΛΟΚΛΗΡΩΘΗΚΕ Η ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ ΑΛΕΞΗ ΤΣΙΠΡΑ ΜΕ ΤΟΝ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟ ΙΕΡΩΝΥΜΟ// ΣΤΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ  Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΝΙΚΟΣ ΦΙΛΗΣ .(Eurokinissi-ΜΠΟΛΑΡΗ ΤΑΤΙΑΝΑ )
ΑΘΗΝΑ-ΜΑΞΙΜΟΥ// ΟΛΟΚΛΗΡΩΘΗΚΕ Η ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ ΑΛΕΞΗ ΤΣΙΠΡΑ ΜΕ ΤΟΝ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟ ΙΕΡΩΝΥΜΟ// ΣΤΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΝΙΚΟΣ ΦΙΛΗΣ .(Eurokinissi-ΜΠΟΛΑΡΗ ΤΑΤΙΑΝΑ ) EUROKINISSI

Νέα διαμάχη κυβέρνησης αντιπολίτευσης για την Παιδεία. Αφορμή αυτή τη φορά είναι μια εγκύκλιος του Υπουργείου για το μάθημα της Ιστορίας. Τι λέει η Εταιρεία Ελλήνων Φιλολόγων και πως απαντά το Υπουργείο

Πριν καλά-καλά κοπάσει ο θόρυβος από τη κόντρα κυβέρνησης και αντιπολίτευσης με αφορμή τη μείωση των διδακτικών ωρών των Αρχαίων Ελληνικών από το πρωτότυπο κείμενο και την κόντρα κυβέρνησης και εκκλησίας με θέμα το μάθημα των Θρησκευτικών, που χρειάστηκε την παρέμβαση του ίδιου του πρωθυπουργού ώστε να λυθούν οι όποιες παρεξηγήσεις και να πέσουν οι τόνοι, τώρα μια νέα διαμάχη ξεσπά αυτή τη φορά με φόντο το μάθημα της Ιστορίας.

Σε σημερινή της ανακοίνωση η Νέα Δημοκρατία επιτίθεται στον Υπουργό Παιδείας Νίκο Φίλη, τον κατηγορεί για μεθοδεύσεις και τονίζει πως οι αποφάσεις του συνιστούν πρόκληση για κάθε Έλληνα.

"Τελευταίο κρούσμα – μετά τον περιορισμό των Αρχαίων Ελληνικών και την αλλαγή στα Θρησκευτικά – η αυθαίρετη υποβάθμιση βασικών πυλώνων του Πολιτισμού και της Ιστορίας μας.  Στο σύνολό τους, οι αποφάσεις αυτές χαρακτηρίζονται από προχειρότητα, διαμορφώνονται μονομερώς και στηρίζονται σε ιδεοληψίες.

Οφείλουν, επιτέλους, στο Υπουργείο Παιδείας να καταλάβουν τα αυτονόητα:  Ότι δεν μπορεί να αλλάζει το περιεχόμενο της εκπαίδευσης από Κυβέρνηση σε Κυβέρνηση.  Ότι κανένας δεν μπορεί να παριστάνει την αυθεντία και να καταφεύγει στην αυθαιρεσία.  Ότι η πολιτική στην Παιδεία – και ακόμη περισσότερο σ’ ό,τι αφορά το περιεχόμενο της διδασκαλίας - απαιτεί διάλογο σε θεσμικό επίπεδο και στέρεες βάσεις" αναφέρει η Νέα Δημοκρατία.

Η αφορμή της νέας κόντρας

Αφορμή για αυτή την σκληρή ανακοίνωση είναι μια εγκύκλιος που εστάλη στα σχολεία σύμφωνα με την οποία στο μάθημα της Ιστορίας της Α' Λυκείου τα κεφάλαια της ιστορίας που αφορούν τον Κυκλαδικό, τον Μινωικό καθώς και  τον Μυκηναϊκό πολιτισμό, όπως επίσης και τον πρώτο και δεύτερο ελληνικό αποικισμό, τη σημασία των περσικών πολέμων, τον Πελοποννησιακό πόλεμο, τον Φίλιππο τον Β', και το Οικουμενικό Κράτος του Μ.Αλεξάνδρου θα διδάσκονται συνοπτικά και ενώ δε θα συμπεριλαμβάνονται στην εξεταστέα ύλη.

Για το θέμα διαμαρτυρία εξέδωσε και η Εταιρεία Ελλήνων Φιλολόγων, χαρακτηρίζοντας την απόφαση αυτή "αυθαίρετη και επιζήμια" για την μόρφωση των νέων. "Η κατάργηση μάλιστα τῆς ἐξετάσεως τῶν συνοπτικῶς διδασκομένων αὐτῶν κεφαλαίων τῆς Ἱστορίας, ὅπως συνέβη καὶ μὲ τὰ Ἀρχαῖα Ἑλληνικά, κατ' οὐσίαν ὁδηγεῖ στὴν πλήρη ἄγνοια ἀπὸ τοὺς μαθητὲς τῶν θεμελιωδῶν αὐτῶν σελίδων τῆς ἱστορίας καὶ τοῦ πολιτισμοῦ μας καὶ συρρικνώνει δραματικὰ τὴν ἀνθρωπιστικὴ παιδεία καὶ τὴν μόρφωση τῶν νέων μας.

Η Ε.Ε.Φ. καλεῖ τὸ Ὑπουργεῖο Παιδείας νὰ ἀναθεωρήση τὶς ὀλέθριες αὐτὲς ἀποφάσεις το καὶ νὰ δείξη γνήσια καὶ οὐσιαστικὴ φροντίδα γιὰ τὴν ὁλόπλευρη καλλιέργεια καὶ μόρφωση τῆ ἑλληνικῆς νεολαίας." αναφέρει μεταξύ άλλων η Εταιρεία Ελλήνων Φιλολόγων.

Η απάντηση του Υπουργείου

Το Υπουργείο Παιδείας με ανακοίνωσή του αναφέρεται στις κατηγορίες της Εταιρείας Ελλήνων Φιλολόγων και διευκρινίζει ότι:

"Ο εξορθολογισμός της διδακτέας ύλης στην Ιστορία, είχε στόχο να προσεγγίζονται όλες οι περίοδοι που προβλέπεται να διδαχθούν σε κάθε τάξη, ώστε,  να μην έχουν κενά οι μαθητές/τριες στη "γραμμή του χρόνου" και να αποκτήσουν συνολική εποπτεία για την κάθε εποχή. Οι διδακτικές ώρες που αντιστοιχούν στο μάθημα δεν επιτρέπουν την αναλυτική προσέγγιση όλων των κεφαλαίων. Τα τελευταία κεφάλαια του βιβλίου,  οι μαθητές/τριες δεν τα διδάσκονταν ποτέ, μεταξύ αυτών όλα τα κεφάλαια που αφορούν στο έργο του Φιλίππου και του Μ. Αλεξάνδρου,  που η ΕΕΦ θεωρεί ότι υποτιμούνται με τη νέα διδακτέα ύλη. Ισχύει, λοιπόν, το εντελώς αντίθετο: Με τη διδακτέα ύλη της φετινής χρονιάς, διασφαλίζεται η μελέτη όλων των σημαντικών ιστορικών φαινομένων (αναλυτική προσέγγιση των σημαντικών ενοτήτων) και, επίσης,  διασφαλίζεται ότι δεν γίνονται άλματα στην ιστορική συνέχεια (συνοπτική προσέγγιση των ενδιάμεσων ενοτήτων).

Η επιλογή των ενοτήτων που διδάσκονται συνοπτικά,  έλαβε επίσης υπόψη το γεγονός,  ότι,  η αρχαία ιστορία διδάσκεται τρίτη φορά στην Α΄ λυκείου, γιατί, ως γνωστόν, έχει ήδη διδαχθεί και στο δημοτικό και στο γυμνάσιο. Με αυτή την έννοια, επειδή τα πρώτα κεφάλαια (όπως αυτά των πρώτων πολιτισμών στον ελληνικό χώρο ή των περσικών πολέμων) τα έχουν σίγουρα διδαχθεί όλοι/ες οι μαθητές/τριες, ακριβώς γιατί ήταν πρώτα στα σχολικά βιβλία δημοτικού και γυμνασίου, έγινε προσπάθεια η έμφαση στην Α΄ λυκείου να δοθεί στα επόμενα κεφάλαια που συχνά δεν προλάβαιναν να προσεγγισθούν στο δημοτικό και το γυμνάσιο.

Tα στοιχεία που δίνονται είναι παραπειστικά, με την έννοια ότι  αποσιωπούνται σημαντικές πληροφορίες. Έτσι, με την παρουσίαση που κάνει η ΕΕΦ , δίνεται στρεβλή εικόνα για το περιεχόμενο της διδακτέας ύλης. Π.χ. ναι μεν το δισέλιδο υποκεφάλαιο  "Β΄ αποικισμός" διδάσκεται συνοπτικά, αλλά,  διδάσκεται αναλυτικά το τρισέλιδο υποκεφάλαιο "Οι συνέπειες του Β΄ αποικισμού".

Επίσης,  ναι μεν διδάσκεται συνοπτικά "ο Φίλιππος Β" αλλά διδάσκεται αναλυτικά "Η πανελλήνια ιδέα" και "το Συνέδριο της Κορίνθου" (δηλαδή η κεντρική πολιτική του Φιλίππου). Ναι μεν "το Οικουμενικό κράτος του Αλεξάνδρου"  διδάσκεται συνοπτικά αλλά διδάσκεται αναλυτικά "Το έργο του Μ. Αλεξάνδρου". Συνεπώς, δεν έχουν αποκλεισθεί αυτά τα θέματα από την εξεταστέα ύλη, διδάσκονται όλα, κάποια συνοπτικά (τα λιγότερο ουσιώδη, αυτά που αποτελούν λεπτομέρειες) και κάποια αναλυτικά (τα σημαντικότερα, αυτά που πρέπει να αφομοιωθούν και κατεξοχήν να συγκρατηθούν στη μνήμη των μαθητών/τριών).

Τέλος, πρέπει να επισημάνουμε, ότι, δεν είναι δυνατό να γίνεται αντικείμενο μικροκομματικής αντιπαράθεσης και ιδεοληπτικών προσεγγίσεων το ακριβές περιεχόμενο της ύλης των μαθημάτων.

Όση σκοτοδίνη κι αν προκαλεί στη Νέα Δημοκρατία  ο εναγκαλισμός της με ό,τι σκοταδιστικό και αναχρονιστικό επιβιώνει στην εκπαίδευση, καλό είναι κάποια στιγμή να αντιληφθεί  την ευθύνη της και τον θεσμικό της ρόλο. Την τελική απόφαση για το περιεχόμενο των βιβλίων την έχει ο αρμόδιος φορέας της Πολιτείας, το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Για την ύλη όλων των μαθημάτων,   ο  διάλογος είναι πάντα ανοιχτός, υπό την προϋπόθεση ότι δεν εκπίπτει σε αντιεπιστημονικούς εκχυδαϊσμούς επ` ευκαιρία των εκάστοτε μικροκομματικών ή συντεχνιακών αναγκών." σημειώνει το Υπουργείο.

SHARE:

24Media Network