Ηλίας Παπαθεοδώρου: Θα θέλατε ένα εισιτήριο 9 ευρώ για απεριόριστες διαδρομές σε όλα τα ΜΜΜ;

Ηλίας Παπαθεοδώρου: Θα θέλατε ένα εισιτήριο 9 ευρώ για απεριόριστες διαδρομές σε όλα τα ΜΜΜ;
Ο Ηλίας Παπαθεοδώρου

Ο Ηλίας Παπαθεοδώρου γράφει στο NEWS 24/7 για τους Γερμανούς που με εννέα ευρώ το μήνα θα μπορούν να κάνουν απεριόριστες διαδρομές στα τοπικά ΜΜΜ και πώς η Ελληνική κυβέρνηση θα μπορούσε να εφαρμόσει ένα παρόμοιο πρόγραμμα.

Το μέτρο θα εφαρμοστεί εκτός απροόπτου σε όλη τη Γερμανία από την πρώτη Ιουνίου. Με εννέα ευρώ το μήνα και για τρεις μήνες, οι πολίτες θα μπορούν να κάνουν απεριόριστες διαδρομές στα τοπικά μέσα μαζικής μεταφοράς. Στόχος του προγράμματος είναι η άμεση ανακούφιση εργαζομένων, φοιτητών και οικονομικά ευάλωτων ομάδων από το επιπλέον κόστος που έχει επιφέρει η αύξηση των τιμών ορυκτών καυσίμων μαζί με την προώθηση χρήσης των ΜΜΜ από όλους τους πολίτες.

Παρότι το εισιτήριο είναι για τοπικές ή υπερτοπικές διαδρομές, είναι εφικτό, εάν οργανώσει κανείς το πρόγραμμα του, να ταξιδέψει σ’ όλη την Γερμανία. Στο πρόγραμμα συμμετέχουν 130 Γερμανικοί οργανισμοί ΜΜΜ συμπεριλαμβανομένων των Γερμανικών σιδηροδρόμων. Έχει δημιουργηθεί σχετική εφαρμογή που επιτρέπει και την κράτηση θέσεων ενώ υπάρχει ειδική πρόβλεψη για όσους έχουν κάρτες απεριορίστων διαδρομών ή έχουν προαγοράσει τα εισιτήρια τους. Το πρόγραμμα είναι μέρος ενός ομοσπονδιακού σχεδίου υποστήριξης των ΜΜΜ ύψους 3,7 δις ευρώ το οποίο όμως εξαιρεί τα λεωφορεία FLIX, μια μορφή ιδιωτικών ΚΤΕΛ της Γερμανίας.

Εκτός από την άμεση οικονομική ανακούφιση των πολιτών, το μέτρο αποσκοπεί και στην βραχυπρόθεσμη μείωση της εξάρτησης των μετακινήσεων από τα ορυκτά καύσιμα (όχι μόνο τα Ρωσικά, αλλά γενικά). Το μέτρο βασίζεται στους στόχους για τη προστασία του περιβάλλοντος και την μετάβαση σε μετακινήσεις με μειωμένο περιβαλλοντικό αποτύπωμα που έχει θέσει η Γερμανική κυβέρνηση. Το επιπλέον μέτρο της προσωρινής εφαρμογής ορίου ταχύτητας 130 χλμ. στους Γερμανικούς αυτοκινητοδρόμους που επίσης θα συνέβαλε στην μείωση της κατανάλωσης ορυκτών καυσίμων προτάθηκε από τους Γερμανούς Πράσινους αλλά δεν έγινε αποδεχτό από τους κυβερνητικούς εταίρους. Στις ΗΠΑ, η πετρελαϊκή κρίση του 1973 είχε επιφέρει την επιβολή ορίου ταχύτητας 90 χιλιομέτρων που παρέμεινε εν ισχύ επί δεκαετίες.

Η Ελληνική κυβέρνηση θα μπορούσε να εφαρμόσει άμεσα ένα παρόμοιο πρόγραμμα για την ανακούφιση των εργαζομένων με ταυτόχρονη ενίσχυση χρήσης των ΜΜΜ. Ένα αντίστοιχο Ελληνικό πρόγραμμα θα μπορούσε να προσφέρει στους πολίτες ένα εισιτήριο για απεριόριστες μετακινήσεις εντός περιφέρειας ή μεταξύ περιφερειών για ένα περιορισμένο χρονικό διάστημα. Θα μπορούσε να έχει ειδική πρόβλεψη για ανέργους, πολύτεκνους και άλλες ειδικές ομάδες.

Το πρόγραμμα θα μπορούσε να συμβάλει στην αύξηση της χρήσης των ΜΜΜ στις πόλεις, την αύξηση της χρήσης των ΚΤΕΛ και ίσως το βασικότερο την αύξηση της χρήσης του τρένου στην χώρα μας. Θα μπορούσε να συμβάλει στην μείωση του κόστους μεταφοράς προς τουριστικούς προορισμούς και να διευκολύνει, μαζί με άλλα προγράμματα, διακοπές για τις πάρα πολλές οικογένειες που έχουν βρεθεί στο όριο της φτώχειας λόγω των τρομακτικών αυξήσεων των τιμών ρεύματος και ορυκτών καυσίμων. Θα συνέβαλε στην ανακούφιση του προϋπολογισμού οικογενειών, φοιτητών και των μαθητών. Και όλα αυτά προωθώντας τη χρήση των ΜΜΜ και τον στόχο της μείωσης εξάρτησης από τα ορυκτά καύσιμα.

Με άλλα λόγια, δεν θα ήταν ένα επίδομα που θα ανακούφιζε μεν τους πολίτες με την ταυτόχρονη ενίσχυση των εταιριών ορυκτών καυσίμων όπως γίνεται τώρα. Θα ήταν ένα επίδομα που θα προσέφερε άμεσα, χωρίς γραφειοκρατία ανακούφιση σε πολλούς συμπολίτες μας ενισχύοντας όμως τα ΜΜΜ, ιδιωτικά και κρατικά και τους κλιματικούς μας στόχους. Θα ενίσχυε θέσεις εργασίας σε ΜΜΜ όπως τα πλοία αντί να ενισχύει τα κέρδη του ολιγοπωλίου ενέργειας στην Ελλάδα. Θα συνέβαλε στους στόχους της χώρας για την ενεργειακή μετάβαση.

Εάν η κυβέρνηση θεωρεί πως ένα τέτοια μέτρο χρειάζεται πολύ χρόνο για να εκτελεστεί, μπορεί να εφαρμόσει άλλα εύκολα στην εκτέλεση μέτρα που εφαρμόζονται ήδη στο εξωτερικό. Για παράδειγμα, στην πόλη Tubingen της Γερμανίας, για να ενισχυθεί η χρήση των ΜΜΜ, κάθε Σάββατο και μέχρι τις πρωινές ώρες της Κυριακής τα ΜΜΜ είναι ελεύθερα, δηλαδή χωρίς εισιτήριο για όλους. Άλλο μέτρο θα μπορούσε να είναι η προσφορά, με κρατική επιχορήγηση, ενός ή δύο επιπλέον μηνών δωρεάν στις κάρτες απεριορίστων διαδρομών τριμήνου ή εξαμήνου των ΜΜΜ ή η προσφορά ελευθέρων διαδρομών για τους κατόχους καρτών πολλαπλών διαδρομών των τρένων. Εφαρμόσιμες ιδέες υπάρχουν αρκεί να ξεφύγουμε από την λογική της υποστήριξης των εταιριών ορυκτών καυσίμων, κρατικών ή ιδιωτικών και να εισέλθουμε στην λογική της προσιτής βιώσιμης κινητικότητας για όλους.

Ο Ηλίας Παπαθεοδώρου είναι Οργανωτικός Γραμματέας και Τομεάρχης Οικονομίας των Οικολόγων ΠΡΑΣΙΝΩΝ.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα