Ο γνωστός χορογράφος Σερζ Αιμέ Κουλιμπαλύ στο NEWS 24/7: "Δεν πιστεύω ότι με τη δουλειά μου αλλάζω τον κόσμο"

 Για τον χορογράφο Σερζ Αιμέ Κουλιμπαλύ, η πανανθρώπινη γλώσσα του Xορού προσεγγίζει σύνθετα ζητήματα, κλονίζοντας τις βεβαιότητές μας.
Για τον χορογράφο Σερζ Αιμέ Κουλιμπαλύ, η πανανθρώπινη γλώσσα του Xορού προσεγγίζει σύνθετα ζητήματα, κλονίζοντας τις βεβαιότητές μας. SOPHIE GARCIA

Το NEWS 24/7 μίλησε με τον γνωστό χορογράφο Σερζ Αιμέ Κουλιμπαλύ που παρουσιάζει στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών την παράσταση "Wakatt" στις 29 και 30 Σεπτεμβρίου.

Πώς μπορούμε να είμαστε ανοιχτοί σε διαφορετικά οράματα για το μέλλον; Για τον χορογράφο Σερζ Αιμέ Κουλιμπαλύ, η πανανθρώπινη γλώσσα του Xορού προσεγγίζει σύνθετα ζητήματα, κλονίζοντας τις βεβαιότητές μας. Παντρεύοντας την κίνηση με τον ρυθμό, η χορευτική ενέργεια τρέφει και απελευθερώνει την ελπίδα. Στο νέο έργο του, Wakatt, που αντλεί έμπνευση από την Αφρικανική ήπειρο, ο Κουλιμπαλύ εστιάζει στις προσπάθειες των ανθρώπων να δημιουργήσουν ένα βιώσιμο αύριο, συνθέτοντας ένα πληθωρικό έργο, με τη συμμετοχή δέκα χορευτών τριών και των τριών μουσικών της Ορχήστρας του Magic Malik, που ερμηνεύουν ζωντανά άφρο-τζαζ.

Εμείς μιλήσαμε με τον Αιμέ Κουλιμπαλύ με αφορμή την παράσταση που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών στην Πειραιώς 260 στις 29 και 30 Σεπτεμβρίου.

Η ομάδα σας η Faso Danse Théâtre, έχει σαν βάση την πατρίδα σας στη Μπουρκίνα Φάσο, ενώ την ίδια στιγμή έχετε την ευρωπαϊκή σας βάση στο Βέλγιο και τη Γαλλία. Πώς αυτή η πολιτισμική μείξη αντανακλά στη δουλειά σας;

ADVERTISING

Η απάντηση βρίσκεται στα ίδια τα έργα μου, είναι στον πυρήνα τους. Προσπαθώ να αναμείξω την αμεσότητα της Αφρικής, την ιδιοσυγκρασιακή Μπουρκίνα Φάσο με την πιο οργανωμένη Ευρώπη. Αυτή η ένωση είναι ο στόχος μου, το μπόλιασμα της αφρικανικής κουλτούρας με ευρωπαϊκές αναφορές και αντίστροφα. Εμείς οι Αφρικανοί δημιουργοί έχουμε πηγαία ανάγκη να μοιραστούμε τη δημιουργία μας με τον υπόλοιπο κόσμο. Εργάζομαι και δημιουργώ 20 χρόνια στην Ευρώπη, η καταγωγή μου είναι από την Μπουρκίνα Φάσο, αλλά πλέον είμαι και Βέλγος. Νιώθω και Αυστραλός, καθώς έζησα εκεί για 15 χρόνια. Η Ευρώπη, σε αντίθεση με την Αφρική, μας δίνει την πρακτική δυνατότητα να αναπτύξουμε το έργο μας, να ανεβάζουμε μεγάλες παραγωγές. Οπωσδήποτε υπάρχει και το πρακτικό κομμάτι σε σχέση με την Ευρώπη. Εδώ μπορώ να δημιουργήσω ανεμπόδιστα, στη χώρα καταγωγής μου τα πράγματα είναι πιο δύσκολα. Παράλληλα όμως, δημιουργώ και στην πατρίδα μου. Στα έργα μου ο κόσμος περιμένει να δει μόνο την Αφρική, αλλά μου αρέσει να τον εκπλήσσω.

Τι σας εμπνέει; Έχετε δηλώσει πως ο χορός είναι μία κοινωνική δέσμευση. Μας εξηγείτε πώς το εννοείτε αυτό;

Εκτός από την ανάγκη για επικοινωνία διαφορετικών πολιτισμών, δεν μπορώ να αποκοπώ από την κοινωνική πραγματικότητα. Εμπνέομαι και από αυτή. Δεν θα μπορούσα να αγνοήσω την χώρα μου, όπου όλα πρέπει να γίνουν από την αρχή: δρόμοι, νοσοκομεία κλπ… Το ίδιο, ωστόσο, συναίσθημα νιώθω και για άλλες χώρες, καθώς εμπνέομαι επίσης από τα προβλήματα και τις κοινωνίες τους. Η ελπίδα εκατομμυρίων ανθρώπων για ένα καλύτερο μέλλον, κυρίως στις φτωχές χώρες του πλανήτη, με απασχολεί και αντικατοπτρίζεται στο έργο μου. Ο χορός είναι το μέσο για να δείξω τη δυσκολία αυτού του κόσμου και για να τονίσω την ύπαρξη ελπίδας. Και εγώ στο κάτω κάτω, ανήκω στον κόσμο αυτόν, απλώς εμένα η Ευρώπη μου φέρθηκε καλά, με αποδέχτηκε. Θέλω να επικοινωνώ και να μιλάω για τους ανθρώπους που, ανεξαρτήτως από το χρώμα του δέρματος, έχουν τις ίδιες προσδοκίες και την ίδια ελπίδα για ένα καλύτερο μέλλον. Ο χορός από μόνος του δεν είναι κάτι. Είναι πειθαρχία, δραστηριότητα, αλλά και το μέσο για να πω κάποια πράγματα. Υπάρχει βέβαια, και δεν είναι κακό, η καθαρά ψυχαγωγική διάσταση μιας παράστασης, αλλά αυτό δεν αναιρεί τη δύναμη μας ως καλλιτέχνες να μιλάμε για σημαντικά κοινωνικά ζητήματα.

 Για τον χορογράφο Σερζ Αιμέ Κουλιμπαλύ, η πανανθρώπινη γλώσσα του Xορού προσεγγίζει σύνθετα ζητήματα, κλονίζοντας τις βεβαιότητές μας.
Για τον χορογράφο Σερζ Αιμέ Κουλιμπαλύ, η πανανθρώπινη γλώσσα του Xορού προσεγγίζει σύνθετα ζητήματα, κλονίζοντας τις βεβαιότητές μας. SOPHIE GARCIA

Τι θα δούμε στο Wakatt;

Το Wakkat είναι ένα έργο για την μετάβαση, για την ανάταση του ανθρώπου. Εμπνέομαι από πολλά πράγματα: από τη γενική συγκυρία της πανδημίας, που είναι για μένα μια κατάσταση παγκόσμιας μετάβασης. Ζούμε μια κατάσταση ενδιάμεση, ανάμεσα στην pro covid και την post covid εποχή. Προσπαθούμε τώρα να δούμε πως τα που θα κινηθούμε. Τι θα γίνει μετά; Αυτό είναι και το Wakatt, ένα έργο για τις δυσκολίες και την ατέρμονη προσπάθεια του ανθρώπου για υπέρβαση αυτών. Στη μετάβαση αυτή, στη φυλακή του lockdown, νομίζω πως γεννήθηκε, επίσης, μια νέα πνευματικότητα, μια επίκληση σε μεγαλύτερες δυνάμεις, μια ανάγκη για πίστη μεταφυσική. Αυτό είναι άλλο ένα στοιχείο που μπορεί να δει κανείς στο Wakkat. Παράλληλα με την ανάγκη για λύτρωση από κάποια μεγαλύτερη δύναμη, η επίγεια ανάγκη για κοινότητα και συλλογική ζωή, όπως αναδύθηκε στην απομόνωση που ζήσαμε και ζούμε, είναι άλλη μια θεματική που επηρέασε το έργο αυτό. Οι άνθρωποι που συσπειρώνονται και προσπαθούν να αλληλοπροστατευτούν. Το σκηνικό στο Wakkat είναι ένα τοπίο που έχει γίνει στάχτη και οι χορευτές καλούνται να αναδείξουν την προσπάθεια του ανθρώπου να προστατευτεί σε ένα τοπίο καταστροφής. Μετάβαση από την καταστροφή στο νέο μέλλον, αυτό είναι το Wakkat.

Είμαστε από τη φύση μας βίαιοι;

Η βία εκφράζεται με πολλούς τρόπους. Σίγουρα υπάρχει στην πολιτική, όπου υπάρχει η συνεχής προσπάθεια να σπείρουν διχόνοια στον κόσμο για να μπορέσουν να τον εξουσιάσουν. Ναι αυτό είναι βία. Ξεκάθαρη βία και εδώ έρχομαι σε κάτι που με επηρέασε πολύ είναι η αστυνομική αυθαιρεσία, το κίνημα Black Lives Matter ενάντια στην αστυνομική βία, η δολοφονία του George Floyd. Είναι τρανταχτό παράδειγμα βίας και απάντησης στη βία.

Υπάρχει κάτι που σας κάνει αισιόδοξο σήμερα;

Είμαι αισιόδοξος, στη ζωή μου έφτιαξα δημιούργησα από το τίποτα πράγματα. Έρχομαι από ένα τόπο φτωχό και τώρα δημιουργώ υπό ευνοϊκές συνθήκες, πώς να μην είμαι αισιόδοξος; Όλα είναι δυνατά, αυτό σκέφτομαι, πρέπει απλώς να βρίσκουμε τον τρόπο για να το καταφέρουμε. Δεν πιστεύω ότι με τη δουλειά μου αλλάζω τον κόσμο ή τον επηρεάζω με την αισιοδοξία μου, δεν είμαι τυφλός. Πιστεύω, όμως, ότι κάτι αφήνω στην καρδιά του θεατή και το παίρνει μαζί του σπίτι όταν φύγει από την παράσταση. Αυτό με γεμίζει αισιοδοξία.

Συντελεστές: Σκηνοθεσία Serge Aimé Coulibaly/ Μουσική σύνθεση - Μουσική διεύθυνση Magic Malik/ Συνδημιουργοί - Ερμηνευτές Marion Alzieu, Bibata Maiga, Jean-Robert Koudogbo Kiki, Antonia Naouele, Adonis Nebie, Jolie Ngemi, Sayouba Sigué, Gervais Tomadiatunga, Marco Labellarte/ Μουσικοί Magic Malik Orchestra: Magic Malik φλάουτο, Maxime Zampieri τύμπανα, Jean-Luc Lehr μπάσο Δραματουργία Sara Vanderieck/ Βοηθός χορογράφου Sayouba Sigué/ Σκηνικά - Κοστούμια Catherine Cosme/ Τεχνική διεύθυνση Thomas Verachtert/ Καλλιτεχνικός σύμβουλος Thomas Prédour/ Φωτισμοί Giacinto Caponio/Σκηνική διεύθυνση Matisse De Groote/ Χειρισμός ήχου Ralph M’Fah-Traoré/ Χειρισμός φωτισμών Herman Coulibaly/ Καλλιτεχνική βοηθός Hanna El Fakir/ Διεύθυνση παραγωγής Sandra Diris/ Διεύθυνση θιάσου Faso Danse Théâtre Lies Martens/ Παραγωγή Faso Danse Théâtre/ Συμπαραγωγή Théâtre National Wallonie-Bruxelles (Βέλγιο), Μπιεννάλε Χορού της Λυόν (Γαλλία), Ruhrtriënnale (Γερμανία), deSingel Antwerpen (Βέλγιο), Kampnagel Hamburg (Γερμανία), Tanzhaus Düsseldorf (Γερμανία), Münchner Kammerspiele (Γερμανία), Les Théâtres de la Ville de Luxembourg

Ιnfo: Διάρκεια 75'/ Πειραιώς 260 (Δ)/29/09 έως 30/09/2021 στις 21:00

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ: Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ, Χορός
SHARE:

24Media Network