Φωτογραφία, κέντημα, εικαστική παρέμβαση εις σάρκα μίαν

Φωτογραφία, κέντημα, εικαστική παρέμβαση εις σάρκα μίαν
MANOS CHATZIKONSTANTIS

Υπό τον επίκαιρο τίτλο «méta», η κοινή έκθεση του φωτογράφου Μάνου Χατζηκωνσταντή και της εικαστικού Κανέλλας Αράπογλου συνδυάζει τέχνες και τεχνικές με αναπάντεχο τρόπο.

Ο Ντίπακ Τσόπρα, ο αμφιλεγόμενος πλην ζάπλουτος Ινδο-Αμερικανός γκουρού της εναλλακτικής ιατρικής και της αδιάκοπης αυτοβελτίωσης, διατείνεται πως, «Οι συμπτώσεις δεν είναι ατυχήματα, είναι σημάδια από το σύμπαν που μπορούν να μας οδηγήσουν στο αληθινό μας πεπρωμένο». Και πολύς κόσμος το πιστεύει –αυτό ή κάτι παρεμφερές.

Άκου, τώρα μια σύμπτωση από τις καλές: μια ακριβώς βδομάδα πριν τα εγκαίνια της κοινής έκθεσης του φωτογράφου Μάνου Χατζηκωνσταντή και της γραφίστριας-εικαστικού Κανέλλας Αράπογλου, βγαίνει ο πολύς Μαρκ Ζάκερμπεργκ και ανακοινώνει πως εφεξής η χρυσοτόκος εταιρεία του που έχει το Facebook, το Instagram, το Messenger και το WhatsApp θα ονομάζεται «Meta ∞». Πέταξε και τα φιλελληνικά φιλολογικά του, βγήκε κι ο Μπαμπινιώτης να θέσει το πρέπον γλωσσολογικό πλαίσιο του νέου λογότυπου –ε, και πού την είδες εσύ την σύμπτωση, θα πεις. Λοιπόν, η έκθεση του Μάνου και της Κανέλλας, που ξεκινάει την Πέμπτη 4 Νοεμβρίου στον χώρο τέχνης «Depo Darm», φέρει τον τίτλο, εχμ, «méta». Ουπς!

Δεν ξέρω κατά πόσο η ύπαρξη του αξάν πάνω στο e, η ακόμη-ακόμη το πεζό αρχίγραμμα παίζουν κάποιο ρόλο. Το ζήτημα είναι ότι τα παιδιά είχαν καταλήξει στο όνομα του κοινού τους πρότζεκτ και της συνακόλουθης έκθεσης καιρό πριν. Και το κερασάκι είναι πως οι ερμηνείες και προεκτάσεις που δίνουν οι δυο καλλιτέχνες στο δικό τους méta θυμίζουν σε σημαντικό βαθμό τις ερμηνείες και προεκτάσεις του Μαρκ.

Manos Chatzikonstantis

Γράφει, ας πούμε, χαρακτηριστικά το σημείωμα της τεχνοκριτικού σχετικά με το όνομα της έκθεσης:
«Το επίθετο και ενίοτε ουσιαστικό “meta” έχει τις ρίζες του στο ελληνικό πρόθεμα “μετά”, το οποίο μεταφράζεται ως συνακόλουθο ή συμπορευόμενο. Στην αγγλική γλώσσα ωστόσο, μέσω της εξέλιξής του, απέκτησε πιο αφηρημένα χαρακτηριστικά: έγινε περιεκτικότερο, πιο υπερβατικό θα μπορούσε να πει κανείς. Aν εντέλει εξετασθεί με επιστημολογικούς όρους, το λήμμα “meta” αποκτά μια αυτοαναφορική έννοια, περιγράφοντας εαυτόν. Η έκθεση méta της Κανέλλας Aράπογλου και του Μάνου Χατζηκωνσταντή ενσωματώνει όλες τις δυνητικές χρήσεις του “meta” σαν η μια να αναιρεί την άλλη, ενισχύοντας όμως την εναλλακτική της σημασία μέσα από τούτη την αναίρεση.»

Μάλιστα. Επειδή, όμως, δεν έχει νόημα να προσπαθήσουμε να «δούμε» τι σόι συμπαντικό μήνυμα κατά Τσόπρα μπορεί να κρύβει αυτή η διαολεμένη σύμπτωση μεταξύ έκθεσης και σόσιαλ, ας περάσουμε στο κυρίως πιάτο. Την έκθεση αυτήν καθ’ εαυτήν.

Ο φίκος, το κέντημα και το πρότζεκτ

Ουσιαστικά, αυτό που θα εκτίθεται σε λίγες μέρες στον χώρο τέχνης της Καισαριανής είναι οι φωτογραφίες του Μάνου. Οι οποίες, όμως, απαθανατίζουν από πολύ κοντινή απόσταση κάτι καλλιτεχνικές «κατασκευές» της Κανέλλας. Οι δε κατασκευές είναι φύλλα οικιακού φυτού που έχουν κεντηθεί (κατά κάποιο τρόπο) από την εικαστικό.

Όταν τα κεντημένα φύλλα έφυγαν από τα χέρια της και ήρθαν στα δικά μου, κανείς απ’ τους δυο μας δεν είχε την συναίσθηση πως είχαμε εμπλακεί σε μια διαδικασία, σε ένα πρότζεκτ.

Μα, πώς ξεκίνησε, αλήθεια, ένα τέτοιο ξεχωριστό πρότζεκτ; Ο φωτογράφος Μάνος Χατζηκωνσταντής εξηγεί στο NEWS 24/7: «Η δουλειά ξεκίνησε σαν ένα πείραμα, ή καλύτερα σαν ελεύθερη εξερεύνηση. Αντίθετα απ’ το συνηθισμένο σε αυτές τις περιπτώσεις, να ξεκινά μια συνεργασία πάνω σε μια ιδέα, ένα concept, εδώ συνέβησαν δυο αναζητήσεις [μαζί]. Η πρώτη έχει να κάνει με την εικαστική παρέμβαση της Κανέλλας πάνω στα πεσμένα φύλλα του φίκου της. Η δεύτερη με την εντύπωση που έκαναν σε μένα τα φύλλα όταν τα είδα φευγαλέα στο feed του Instagram της. Δεν είμαι σίγουρος ακριβώς γιατί. Πιθανώς περιέργεια να πειραματιστώ φωτογραφικά πάνω στην παρέμβασή της; Πιθανώς η ιδέα να παρακολουθήσω την μεταμόρφωση των φύλλων; Ίσως πάλι να αναζήτησα στα φύλλα την αρχική κρυμμένη πρόθεση της Κανέλλας. Σε κάθε περίπτωση, όταν τα κεντημένα φύλλα έφυγαν από τα χέρια της και ήρθαν στα δικά μου, κανείς απ’ τους δυο μας δεν είχε την συναίσθηση πως είχαμε εμπλακεί σε μια διαδικασία, σε ένα πρότζεκτ.»

Και πώς, τελικά, φτάσαμε στην έκθεση; «Όταν μετά από μήνες,» λέει ο Μάνος, «αντιληφθήκαμε πως έχουμε στα χέρια μας ένα υλικό που θέλουμε να δείξουμε, με έκπληξη διαπιστώσαμε πως το τελικό αποτέλεσμα δεν διαχωρίζεται πια σε δουλειά δυο δημιουργών… Παρόλο που εγώ δεν ήμουν ποτέ παρών όταν κεντήθηκαν τα φύλλα, και η Κανέλλα εξίσου απούσα στην μακρόχρονη φωτογράφισή τους, τα έργα της έκθεσης είναι τελείως κοινά. Ίσως γιατί ο καθένας μας είδε στην δουλειά του άλλου κάτι απ’ την δική του δουλειά. Ίσως πάλι, γιατί το κοινό αποτέλεσμα ενέχει μια ιδιαιτερότητα που υπερβαίνει το απλό άθροισμα δύο ξεχωριστών πρακτικών.»

MANOS CHATZIKONSTANTIS [email protected] 00447866521363

Είναι προφανές από το φωτογραφικό αποτέλεσμα της έκθεσης ότι οι δυο «ξεχωριστές πρακτικές» έχουν μετουσιωθεί σε κάτι νέο, κάτι φευγάτο και κάπως μυστικιστικό, που αιχμαλωτίζει το βλέμμα και ταξιδεύει το μυαλό. Πράγμα που, όσο και να πεις, δεν ισχύει για το meta του κυρ-Facebook…

Πληροφορίες: Φωτογραφική έκθεση «méta» στον χώρο τέχνης «Depo Darm» (Ηρ. Σκοπευτηρίου 54-56, Καισαριανή, 210-7601177), από 4 Νοεμβρίου έως 30 Δεκεμβρίου. Ώρες λειτουργίας Τρίτη 11:30-14:30, Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή 11:30-14:30 & 18:00-20:00, Σάββατο 12:00-18:00, Κυριακή, Δευτέρα κλειστά.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα