Λευτέρης Ολύμπιος: “Η Τέχνη με οδήγησε από το σκοτάδι στο φως”

Λευτέρης Ολύμπιος: “Η Τέχνη με οδήγησε από το σκοτάδι στο φως”
fougaro

Ο Λευτέρης Ολύμπιος μιλά στο NEWS 24/7 με αφορμή τη μεγάλη του έκθεση με τίτλο 3 που παρουσιάζεται στο FOUGARO GALLERY στο Ναύπλιο.

Η έκθεση «3», του γνωστού Κύπριου εικαστικού Λευτέρη Ολύμπιου, παρουσιάζεται στο FOUGARO GALLERY στο Ναύπλιο. Πρόκειται για την τρίτη έκθεση του εικαστικού στο Φουγάρο και περιλαμβάνει τρεις ενότητες έργων, κυρίως λάδια σε καμβά και μελάνια σε χαρτί.

Σε μία μεγάλη έκθεση με τίτλο «3», το κοινό θα έχει τη δυνατότητα να γνωρίσει τη δουλειά ενός σημαντικού καλλιτέχνη με σειρά διακρίσεων που ζει και δραστηριοποιείται μεταξύ Ολλανδίας, Κύπρου και Ελλάδας και έχει αφομοιώσει τις αρχές της λαϊκής και της βυζαντινής τέχνης, αποδίδοντας με χειρονομιακό χαρακτήρα έργα ζωγραφικής με ελληνική οικουμενικότητα. Η έκθεση έχει δομηθεί γύρω από τρεις ενότητες έργων, τα περισσότερα από τα οποία παρουσιάζονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα.

©painting by Lefteris Olympios ©2020 photography by Vassos Stylianou

Με εμπνέει ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ. Η δουλειά μου είναι ανθρωποκεντρική. Με ενδιαφέρει ότι δήποτε έχει να κάνει με τα ανθρώπινα συναισθήματα. Με αγγίζουν τα πολιτικά , τα κοινωνικά ,τα ιστορικά, τα θρησκευτικά γεγονότα τα οποία έχουν άμεση σχέση με την ανθρώπινη καθημερινότητα. Η επικαιρότητα και ο καθημερινός βομβαρδισμός με όχι και τόσο ευχάριστες, συνήθως, ειδήσεις γίνονται πηγή πολλές φορές δημιουργίας ενός έργου. Ένα έργο που σχολιάζει και καυτηριάζει αυτά που συμβαίνουν αυτή τη στιγμή γύρω μας” αναφέρει στο NEWS 24/7 ο καλλιτέχνης.

Και συνεχίζει: “Στο Φουγάρο παρουσιάζω τρεις διαφορετικές ενότητες της δουλειάς μου. Η πρώτη είναι “Το Ταξίδι” του 2011, Η δεύτερη είναι η “Αικατερίνη Κορνάρο, το τρίτο χέρι” του 2018 και η τρίτη είναι Τα “Κυπριακά Σχέδια” του 2021-2022.

Το Ταξίδι είναι μια σειρά έργων που έχει να κάνει με την μετακίνηση, την μετανάστευση και την προσφυγιά. Μια ακούσια μετακίνηση προς αναζήτηση ασφάλειας και καλύτερης ζωής. Στην ενότητα του Ταξιδιού παρουσιάζονται έργα από τους Ρομά που είναι πάντα σε κίνηση και αναζήτηση νέας πατρίδας, έργα από τη Φυγή στην Αίγυπτο και έργα από την πιο σύγχρονη μετανάστευση με ένα πλεούμενο που δεν έχει πάντα αίσιο τέλος. Το θέμα αυτό της προσφυγιάς με απασχόλησε και με απασχολεί πάντα λόγω της Κυπριακής μου καταγωγής.

Η Αικατερίνη Κορνάρο ήταν η τελευταία Βασίλισσα της Κύπρου που αναγκάστηκε παρά τη θέληση της το 1489 να παραδώσει το βασίλειο της στη Βενετία. Ο υπότιτλος Το Τρίτο χέρι οφείλεται στην ακούσια παράδοση του στέμματος όχι από τα χέρια της Αικατερίνης αλλά από ένα τρίτο φανταστικό χέρι. Παρουσιάζονται πορτραίτα της Κορνάρο τη στιγμή της παράδοσης της εξουσίας στο Λέοντα της Βενετίας.

Τα Κυπριακά Σχέδια πραγματοποιήθηκαν σε μια περίοδο ιδιαίτερα δύσκολη για μένα όχι μόνο λόγω πανδημίας, αλλά και λόγω μιας προσωπικής απώλειας που είχα. Με επαγγελματική βοήθεια αλλά και των γύρω μου μπόρεσα να αρχίσω, μετά από δέκα μήνες απραξίας, δειλά δειλά να δουλεύω σε χαρτί με τέμπερα και μελάνι. Αποτέλεσμα αυτής της δουλειάς, πάνω από εκατό σχέδια μεγέθους Α3, το κάθε ένα με διαφορετικό θέμα, μέρος των οποίων εκτέθηκε τον περασμένο Μάρτιο στο Άμστερνταμ.

Fougaro


Η τρίτη ενότητα είναι πιο σύγχρονη, σχετίζεται με την πανδημία. Μιλήστε μας για την περίοδο αυτή του εγκλεισμού που βιώσαμε. Πώς λειτούργησε μέσα σας και πώς αποτυπώθηκε;

Την ιδιαίτερα δύσκολη για όλους περίοδος του εγκλεισμού εγώ την πέρασα καθισμένος μπροστά σε ένα τραπέζι γεμάτο με χαρτιά, τέμπερες και μελάνια. Βουτούσα το πινέλο μου στο χρώμα χωρίς να ξέρω τι ακριβώς ήθελα να κάνω. Άφηνα ελεύθερο το χέρι και την καρδιά μου να με οδηγήσουν αυτά όπου ήθελαν. Στην αρχή δεν πίστευα ότι εγώ τά ζωγράφισα, γι’ αυτό έλεγα όπως λένε στην αγιογραφία ’’Χειρ Ελευθερίου Ολυμπίου εποίησεν’.’ Τα θέματα ποικίλουν. Ιστορικά, Πολιτικά, Μυθολογικά, Θρησκευτικά, Κοινωνικά, Φανταστικά, Ονειρικά……

Η δουλειά αυτή έχει τεράστια σημασία για μένα. Ήταν ένα μεγάλο θεραπευτικό μέσο το οποίο με οδήγησε από το σκοτάδι στο φώς.

Έχετε αφομοιώσει στο έργο σας τις αρχές της λαϊκής και της βυζαντινής τέχνης. Πόσο σημαντική είναι αυτή η επαφή με την παράδοση και για εσάς σαν καλλιτέχνη, αλλά και για το κοινό;

Πάντοτε με ενδιέφερε η ιστορία του τόπου μου και γενικότερα του Ελλαδικού χώρου. Η ιστορία, η παράδοση και η λαϊκή τέχνη της Κύπρου μπήκε στη ζωή μου από τα παιδικά μου χρόνια. Αργότερα στη περίοδο των σπουδών μου στην Αθήνα γνώρισα και λάτρεψα στη κυριολεξία το Βυζάντιο, την Βυζαντινή ιστορία και πολιτισμό. Τη Βυζαντινή τέχνη αλλά και την Αρχαία. Οι σπουδές αγιογραφίας στη Σχολή Καλών Τεχνών και οι συχνές επισκέψεις στο Βυζαντινό και το Αρχαιολογικό Μουσείο με έκαναν να καταλάβω το μέγεθος και τον πλούτο του Ελληνικού Πολιτισμού και να μάθω πολλά. Εξού και η τελική εργασία για την αποφοίτηση μου από την Α.Σ.Κ.Τ ήταν εμπνευσμένη από τις επιτύμβιες στύλες του Αρχαιολογικού Μουσείου.

Όλα αυτά λοιπόν βγαίνουν, ασυνείδητα ίσως, στη δουλειά μου και την κάνουν κατανοητή και προσβάσιμη όχι μόνο στον Έλληνα και Κύπριο θεατή αλλά και στο ξένο.

Έργο του Λευτέρη Ολύμπιου fougaro


Πώς βλέπετε την ελληνική σύγχρονη Τέχνη; Τους νεώτερους καλλιτέχνες;

Η Ελληνική σύγχρονη τέχνη δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από τη τέχνη όποιας δήποτε άλλης χώρας. Κάθε φορά που βρίσκομαι στην Ελλάδα με εντυπωσιάζει ο αριθμός και το υψηλό ποιοτικό επίπεδο των εκθέσεων που βλέπω.

Οι νέοι Έλληνες καλλιτέχνες σπουδάζουν, ταξιδεύουν, βλέπουν και αφομοιώνουν αυτά που γίνονται σε όλο το κόσμο. Έρχονται σε επαφή με ξένους συναδέλφους, συνεργάζονται, εκθέτουν σε μεγάλες διοργανώσεις στο εξωτερικό και το έργο τους γίνεται γνωστό πέρα από τα σύνορα της Ελλάδας. Εξάλλου με το διαδίκτυο έχουν άμεση πληροφόρηση για το τι συμβαίνει σε όλο το πλανήτη τώρα, κάτι που εμείς δεν είχαμε όταν πρωτοξεκινούσαμε.

Αυτό που λείπει είναι η μεγαλύτερη συνδρομή και βοήθεια του κράτους, το οποίο πρέπει επιτέλους να καταλάβει τη τεράστια σημασία της πολιτιστικής διπλωματίας για τη χώρα.

Μελλοντικά σχέδια

Μετά από όλα αυτά που έζησα τα τελευταία χρόνια έμαθα να μην κάνω ούτε σχέδια ούτε όνειρα για το μέλλον. Ζω με την ημέρα. Φυσικά και δουλεύω γιατί χωρίς τη τέχνη μου δεν μπορώ να αναπνεύσω. Πάντα έχω μια δουλειά στα σκαριά που με κρατάει σε εγρήγορση και ξύπνιο. Παρακολουθώ αυτά που γίνονται γύρω μου, επισκέπτομαι γκαλερί και μουσεία, διαβάζω, ακούω τη μουσική που αγαπώ και προσδοκώ σε καλύτερες μέρες για όλους μας.

fougaro

Ποιος είναι ο Λευτέρης Ολύμπιος

Γεννήθηκε στη Λεμεσό το 1953, ενώ ζει και εργάζεται στο Amsterdam. Σπούδασε γραφικές τέχνες στη Σχολή Δοξιάδη, καθώς και ζωγραφική, αγιογραφία, φρέσκο και ψηφιδωτό στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας. Συνέχισε με σπουδές ζωγραφικής και γλυπτικής στη Ελεύθερη Ακαδημία Καλών Τεχνών της Χάγης. Η επαφή του με την κοινότητα καλλιτεχνών στο IJmuiden, ένα χωριό λίγο έξω από το Amsterdam, και ειδικά τον ζωγράφο Lei Moulin το 1985 ήταν καθοριστική για την μετέπειτα πορεία της δουλειάς του. Το 1997 συμμετείχε στην 47η Μπιενάλε της Βενετίας εκπροσωπώντας την Κύπρο με τον κύκλο δουλειάς «Φιλοξενία». Το 2012 πραγματοποίησε αναδρομική έκθεση στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο της Αθήνας με τον τίτλο «Συναντώντας το Βυζάντιο». Το 2014 παρουσίασε στον Καθεδρικό ναό της Ουτρέχτης τη σειρά “Violated Beauty”, που έγινε ειδικά για τον χώρο του ναού με θέμα τη πολιτιστική κληρονομιά και ειδικότερα αυτή της κατεχόμενης Κύπρου μετά το 1974. To 2019 έγινε μόνιμη εγκατάσταση τριών έργων από την ενότητα Violated Beauty στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης. Εκθέτει συστηματικά την δουλειά του σε Κύπρο, Ελλάδα και Ολλανδία, ενώ έργα του βρίσκεται σε μεγάλες ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές.

Mέρος των εσόδων από την πώληση των έργων της έκθεσης θα προσφερθεί στην Ένωση «Μαζί για το Παιδί» προκειμένου να δημιουργηθεί ξενώνας φιλοξενίας για τα παιδιά και τις μητέρες ή συνοδούς τους, πρόσφυγες από την Ουκρανία.

Λευτέρης Ολύμπιος/3/FOUGARO GALLERY: Πέμπτη έως Κυριακή 6 – 10 μμ

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα