Κάθε μέρα λιγοστεύουν οι χρήστες του Facebook. AP

ΚΑΤΑΡΡΕΕΙ ΤΟ FACEBOOK; ΓΙΑΤΙ Ο ΖΟΥΚΕΡΜΠΕΡΓΚ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΣΕ ΔΥΣΚΟΛΗ ΘΕΣΗ

Με τις μετοχές της Meta να βρίσκονται σε "ελεύθερη πτώση", η ανησυχία του Ζούκερμπεργκ εντείνεται -δικαίως. Έξι λόγοι για τους οποίους το "θηρίο" των social media έχει μεγάλο πρόβλημα.

Αντιμέτωπος με τον μεγαλύτερο “εφιάλτη” του ήρθε ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ, με την κατακόρυφη πτώση των μετοχών της Meta (Facebook) να σκάει σαν βόμβα.

Οι μετοχές της Meta (Facebook) την Πέμπτη (03/02) κατακρημνίστηκαν κατά 26% στη Γουόλ Στριτ, έπειτα από τα απογοητευτικά οικονομικά αποτελέσματα, προκαλώντας ενδεχομένως απώλειες σχεδόν 200 δισεκατομμυρίων δολαρίων από την κεφαλαιοποίηση του ομίλου του Ζούκερμπεργκ.

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη ημερήσια απώλεια στις μετοχές της Facebook από την ημέρα της ίδρυσής της, το μακρινό 2004.

Δεν απαιτείται κάποια ειδική ανάλυση που να επεξηγεί σε πόσο δύσκολη θέση βρίσκεται ο ισχυρός άνδρας των social, αφού πρακτικά αποδεικνύεται ότι του κοστίζει… πολύ ακριβά η μετάβαση από την κοινωνική δικτύωση (Facebook) στο λεγόμενο εικονικό κόσμο του Metaverse.

Ακολουθούν έξι λόγοι για τους οποίους η Meta του Ζούκερμπεργκ βρίσκεται σε δύσκολη θέση.

Ο Ζούκεμπεργκ βλέπει τα δημιουργήματά του να δοκιμάζονται το τελευταίο διάστημα. AP

Η αύξηση των χρηστών έχει φτάσει στο ανώτατο όριο

Οι ημέρες “άνθησης” του Facebook, που έβλεπε καθημερινά τους χρήστες του να αυξάνονται ραγδαία, πλέον έχουν τελειώσει.

Αν και η εταιρεία την Τετάρτη κατέγραψε μέτρια κέρδη σε νέους χρήστες στη λεγόμενη οικογένεια εφαρμογών της -η οποία περιλαμβάνει το Instagram, το Messenger και το WhatsApp- η βασική της εφαρμογή κοινωνικής δικτύωσης, το Facebook, έχασε περίπου μισό εκατομμύριο χρήστες το τέταρτο τρίμηνο από το προηγούμενο τρίμηνο!

Είναι η μεγαλύτερη πτώση που έχει καταγραφεί στα 18 χρόνια ιστορίας της εταιρείας, κάτι που ενδεχομένως να αποδεικνύει ότι ο αριθμός των χρηστών της έχει φτάσει… στο ζενίθ.

Τα στελέχη της Meta έχουν επισημάνει άλλες ευκαιρίες ανάπτυξης, όπως τη χρηματοδότηση του WhatsApp, της εφαρμογής με τα λιγότερο σημαντικά έσοδα.

Μεγάλη ανησυχία προκαλεί και το ενδεχόμενο, αν και οι άλλες εφαρμογές της Meta, όπως το Instagram, ενδέχεται να αρχίσουν να φτάνουν στην κορυφή τους στην ανάπτυξη των χρηστών.

Υποκατάστημα της Apple Unsplash

Οι αλλαγές της Apple περιορίζουν το Meta

Ένα ακόμη τεχνολογικό “θηρίο”, η Apple, την περασμένη άνοιξη παρουσίασε την ενημέρωση “Διαφάνεια Παρακολούθησης Εφαρμογών” στο λειτουργικό της σύστημα για κινητά.

Η εν λόγω ενημέρωση δίνει ουσιαστικά στους κατόχους iPhone την επιλογή αν θα επέτρεπαν σε εφαρμογές όπως το Facebook να παρακολουθούν τις διαδικτυακές τους δραστηριότητες. Αυτές οι κινήσεις απορρήτου έχουν πλέον βλάψει την επιχείρηση της Meta και είναι πιθανό να συνεχίσουν να το κάνουν.

Τώρα που το Facebook και άλλες εφαρμογές πρέπει ρητά να ζητούν άδεια από τους χρήστες για να παρακολουθούν τη δραστηριότητά τους, πολλοί χρήστες επιλέγουν να την κρατήσουν απόρρητο.

Αυτό σημαίνει λιγότερα δεδομένα χρήστη για το Facebook, γεγονός που καθιστά την πρακτική με τις στοχευμένες διαφημίσεις -έναν από τους κύριους τρόπους για να κερδίσει χρήματα η εταιρεία- πιο δύσκολη.

Κατ’ επέκταση, το γεγονός ότι παγκοσμίως οι χρήστες συσκευών της Apple υπερτερούν αυτών που χρησιμοποιούν εφαρμογές Android, είναι διπλό “χτύπημα” για τη Meta.

Η εταιρεία ανακοίνωσε την Τετάρτη ότι οι αλλαγές της Apple θα της κοστίσουν 10 δισ. δολάρια σε έσοδα τον επόμενο χρόνο. Η εταιρεία τάχθηκε ενάντια στις αλλαγές της Apple και είπε ότι είναι κακές για τις μικρές επιχειρήσεις που βασίζονται στη διαφήμιση στο κοινωνικό δίκτυο για να προσεγγίσουν πελάτες.

Ωστόσο, η Apple είναι απίθανο να αναστρέψει τις αλλαγές απορρήτου της και οι μέτοχοι της Meta το γνωρίζουν.

Η μεγάλη αντίπαλος καραδοκεί. AP

Η Google κλέβει μερίδιο διαφήμισης στο διαδίκτυο

Ένα από τα προβλήματα της Meta ήταν… η καλή τύχη των ανταγωνιστών της.

Την Τετάρτη, ο David Wehner, οικονομικός διευθυντής της Meta, σημείωσε ότι, καθώς οι αλλαγές της Apple έδωσαν στους διαφημιστές λιγότερη ορατότητα στη διαδικτυακή δραστηριότητα των χρηστών, πολλοί άρχισαν να μετατοπίζουν τους προϋπολογισμούς διαφημίσεων σε άλλες πλατφόρμες. Δηλαδή, την Google.

Σε meeting της Google, όπου συζητήθηκαν τα κέρδη της, η εταιρεία ανέφερε πωλήσεις ρεκόρ, ιδιαίτερα στις διαφημίσεις αναζήτησης ηλεκτρονικού εμπορίου. Τα κέρδη της Google προήλθαν από την “τρικλοποδιά” στη Meta τους τελευταίους τρεις μήνες του 2021.

Σε αντίθεση με τη Meta, η Google δεν εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την Apple για δεδομένα χρήστη. Ο Wehner είπε ότι είναι πιθανό η Google να έχει “πολύ περισσότερα δεδομένα για σκοπούς μέτρησης και βελτιστοποίησης” από τη διαφημιστική πλατφόρμα της Meta.

Επεσήμανε επίσης ότι η συμφωνία της Google με την Apple θα είναι η προεπιλεγμένη μηχανή αναζήτησης για το πρόγραμμα περιήγησης Safari της Apple.

Αυτό σημαίνει ότι οι διαφημίσεις αναζήτησης της Google τείνουν να εμφανίζονται σε περισσότερα μέρη, λαμβάνοντας περισσότερα δεδομένα που μπορεί να είναι χρήσιμα για τους διαφημιστές. Αυτό είναι ένα τεράστιο πρόβλημα για τη Meta μακροπρόθεσμα, ειδικά εάν περισσότεροι διαφημιστές στραφούν σε διαφημίσεις αναζήτησης Google.

TikTok Unsplash

Το TikTok και το Reels μειώνουν τα κέρδη

Για περισσότερο από ένα χρόνο, ο Ζούκερμπεργκ τονίζει πόσο τρομερό το TikTok υπήρξε ως εχθρός. Η εφαρμογή που υποστηρίζεται από την Κίνα έχει αυξηθεί σε περισσότερους από ένα δισεκατομμύριο χρήστες και ανταγωνίζεται σκληρά το Instagram του Meta.

Η Meta έχει “κλωνοποιήσει” το TikTok με μια λειτουργία που ονομάζεται Instagram Reels. Ο Ζούκερμπεργκ είπε ότι το Reels, το οποίο εμφανίζεται στη ροή των χρηστών Instagram, ήταν επί του παρόντος το κορυφαίο εργαλείο για να “αποσπά την προσοχή”.

Το πρόβλημα είναι ότι, ενώ το Reels μπορεί να προσελκύει χρήστες, δεν κερδίζει τόσα χρήματα όσο οι άλλες λειτουργίες του Instagram, όπως τα Insta Stories και η κύρια ροή. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι είναι πιο αργό να κερδηθούν χρήματα από τις διαφημίσεις βίντεο, καθώς οι χρήστες τείνουν να τις προσπερνούν.

Επομένως, όσο περισσότερο το Instagram ωθεί στη χρήση των Reels, τόσο λιγότερα χρήματα μπορεί να κερδίσει.

Μαρκ Ζούκερμπεργκ (AP Photo/Eric Risberg, File)

Οι δαπάνες για το Metaverse είναι αποθαρρυντικές

Ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ παραμένει πιστός στην ιδέα ότι το Metaverse είναι η επόμενη γενιά του διαδικτύου και δηλώνει διατεθειμένος να ξοδέψει πολλά γι’ αυτό.

Πέρσι, οι δαπάνες για το Metaverse ξεπέρασαν τα 10 δισ. δολάρια και ο Ζούκερμπεργκ αναμένεται να ξοδέψει ακόμη περισσότερα.

Ωστόσο, η ιδέα του Metaverse και ο τρόπος λειτουργίας του, παραμένουν ασαφή και η επιτυχία του αβέβαιη. Ενδεχομένως να απευθύνεται σε περιορισμένο κοινό και τα μέσα λειτουργίας του να χρειάζονται, αν όχι χρόνια, αρκετούς μήνες για να φτιαχτούν.

Ο Ζούκερμπεργκ όμως, ζητά από τους εργαζόμενους, τους χρήστες και τους επενδυτές να έχουν πίστη σε αυτόν και στο όραμά του για το Metaverse, για κάτι που θα κοστίσει δισεκατομμύρια στην εταιρεία τα επόμενα χρόνια και που μπορεί να μην πραγματοποιηθεί ποτέ.

Μία από τις πολλές φορές που ο Μαρκ Ζούκεμπεργκ έχει καταθέσει σ' επιτροπή. AP

Ο “πονοκέφαλος” των ρυθμιστικών Αρχών

Η επερχόμενη απειλή των ρυθμιστικών Αρχών στην Ουάσιγκτον για την εταιρεία του Ζούκερμπεργκ, είναι ένας πονοκέφαλος που δεν θα εξαφανιστεί.

Η Meta βρίσκεται αντιμέτωπη με πολλαπλές έρευνες, μεταξύ άλλων από μια πρόσφατα επιθετική Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου και γενικούς εισαγγελείς της πολιτείας, για το αν ενήργησε με αντιανταγωνιστικό τρόπο. Οι νομοθέτες έχουν επίσης συσπειρωθεί γύρω από τις προσπάθειες του Κογκρέσου για την ψήφιση αντιμονοπωλιακών νομοσχεδίων.

Ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ έχει υποστηρίξει ότι το Meta δεν είναι μονοπώλιο κοινωνικής δικτύωσης. Έχει επισημάνει ουκ ολίγες φορές αυτό που αποκαλεί “πρωτοφανή επίπεδα ανταγωνισμού”, συμπεριλαμβανομένων των TikTok, Apple, Google και άλλων αντιπάλων.

Με πληροφορίες από The New York Times

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα