Οθω-μανία, ενός δισ. δολαρίων

Οθω-μανία, ενός δισ. δολαρίων

Η επιτυχία των τουρκικών σήριαλ αναβιώνει την δόξα της αυτοκρατορίας. Την επόμενη δεκαετία η Τουρκία αναμένει έσοδα 1 δισ. δολαρίων, πολλαπλάσια από τον τουρισμό της χώρας

Της Μαργαρίτας Πουρνάρα

Οι τουρκικές σειρές κάνουν τέτοια θραύση, που ορισμένοι έχουν αρχίσει να αποκαλούν την τάση αυτή με μια νέα λέξη: Οθωμανία.

Εκατομμύρια θεατές από τον αραβικό κόσμο, τα Βαλκάνια και όχι μόνον, ανακαλύπτουν μέσα από τους τηλεοπτικούς δέκτες τη νοσταλγία για το θαυμαστό σύμπαν με τα χαρέμια και τους ατρόμητους ηγεμόνες της αυτοκρατορίας που κατέρρευσε στις αρχές του 20ου αιώνα.

Ανάμεσα στις χώρες αυτές είναι και η Ελλάδα, που από το 2005 και μετά οι γείτονες έχουν κατακτήσει ένα τεράστιο κομμάτι στην τηλεοπτική μας πίτα, κάνοντας ορισμένους (από σκηνοθέτες ως μητροπολίτες) να μιλούν για αφελληνισμό της μικρής οθόνης.

Στα Σκόπια, το αντίστοιχο φαινόμενο αντιμετωπίστηκε νομοθετικά, με μια διάταξη που περιόριζε την προβολή των τουρκικών σειρών στην ώρα αιχμής για να προστατευτεί η σκοπιανή κοινωνία από τουρκικές επιρροές.

Ο πάταγος που έχει κάνει στην χώρα μας ο Σουλέϊμάν και άλλες σειρές, δεν είναι συγκυριακός επειδή μας συνδέουν πολλά με τους γείτονες και, εκούσια ή ακούσια, οι αναφορές στο παρελθόν μας ξυπνούν το ενδιαφέρον.

Η διείσδυση των τουρκικών παραγωγών στην διεθνή αγορά είναι τεράστια, όπως και το κέρδος που αποκομίζουν από αυτήν. Σύμφωνα με φρέσκα στοιχεία (όπως αυτά καταγράφηκαν από έρευνες τον Ιανουάριο του 2014) υπολογίζεται σε 212 εκατομμύρια δολάρια ετησίως, τα οποία εισρέουν από 50 κράτη, ανάμεσα στα οποία οι Φιλιππίνες και η Ακτή του Ελαφαντοστού.

Η άνθηση των τηλεοπτικών εξαγωγών την επόμενη δεκαετία θα είναι ακόμα μεγαλύτερη. Πλέον η Τουρκία θεωρείται από τους κορυφαίους παραγωγούς δραματοποιημένων σειρών στον πλανήτη. Οι εκτιμήσεις  κάνουν λόγο ότι σε δέκα χρόνια οι εξαγωγές σχεδόν θα πενταπλασιαστούν και θα ξεπεράσουν το 1 δισ. δολάρια.

Ο τηλεοπτικός τομέας στην Τουρκία, δεν ήταν πάντοτε ανεπτυγμένος. Πριν από μια δεκαετία όχι μόνο δεν εξήγαγε σειρές, αλλά εισήγαγε - όπως κάνουμε καλή ώρα εμείς από την εποχή της Βραζιλιάνας “Μαλού” μέχρι σήμερα - καταβάλλοντας μεγάλα ποσά.

Ομως από τα μέσα του 2000, οι εταιρείες παραγωγής αποφάσισαν να χρηματοδοτήσουν σήριαλ, ανεβάζοντας το αισθητικό τους επίπεδο και χρησιμοποιώντας νέα τεχνολογικά μέσα. Επιπλέον προσέλαβαν σεναριογράφους που έκαναν καλή δουλειά, παρουσιάζοντας μια ενδιαφέρουσα πλοκή, η οποία δεν είχε πάντα μεγάλη συνάφεια με την ιστορική αλήθεια, αλλά δεν άφηνε τους τηλεθεατές να πάρουν ανάσα.

Ο ανταγωνισμός μεταξύ των σειρών αυτών είναι τέτοιος που ορισμένες, δεν αντέχουν να προβάλουν πάνω από έξι επεισόδια.

Η επίδραση της αραβικής άνοιξης

Τα τελευταία χρόνια πάνω από 70 σειρές έχουν κάνει διεθνή καριέρα σε 50 χώρες από διαφορετικά σημεία του ορίζοντα. Από τις καλύτερες αγορές θεωρείται η Μέση Ανατολή όπου μια σειρά μόνον έχει περίπου 80 εκατομμύρια τηλεθεατές.

Στην αραβική αγορά, όλα τα σήριαλ (σε αντίθεση με ότι συμβαίνει εδώ) είναι μεταγλωττισμένα. Η δημοφιλία τους είναι τόσο μεγάλη που έχει ανεβεί η τιμή του επεισοδίου. Παλαιά, όταν οι τουρκικές σειρές ήταν στα αζήτητα το κόστος αγοράς ήταν περίπου μερικές δεκάδες δολάρια. Τώρα είναι από 500 έως 200.000 για κάθε επεισόδιο.

Η Οθωμανία έχει φέρει και αύξηση του τουρισμού. Σύμφωνα με δημοσίευμα της Wall Street Journal τα τελευταία χρόνια ο αριθμός των επισκεπτών από την Σαουδική Αραβία ανέβηκε κατά 88%, από το Κατάρ 102% και από την Υεμένη 106%.

Οθω-μανία, ενός δισ. δολαρίων
WWW.MUHSINAKGUN.COM

Το αυτοκρατορικό κλέος της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας αναστηλώθηκε ξανά στην μικρή οθόνη και κέρδισε το διεθνές κοινό.

Όπου και αν προβλήθηκαν οι σειρές αυτές  έρχονταν πρώτες στις μετρήσεις. Η διεθνής συγκυρία ήταν υπέρ τους, καθώς εξαιτίας της αραβικής άνοιξης σταμάτησαν να γυρίζονται σειρές στο Κάιρο και την Δαμασκό, που ήταν παραδοσιακά κύριοι παίκτες στον συγκεκριμένο τομέα. 

Το εντυπωσιακό στοιχείο των τουρκικών σήριαλ είναι ότι μέσα από αυτά δημιουργήθηκε μια θετική αύρα για την Τουρκία, ιδιαίτερα σε μια περίοδο που η εικόνα της ως ευημερούσα οικονομικά χώρα άρχισε να καταρρακώνεται.

Κοινώς, μπορεί οι γείτονες να κινδυνεύουν να χάσουν την πρόσβαση στο Twitter και οι υπόλοιπες χώρες να μην ασχολούνται με την ελευθερία της έκφρασης, αλλά με την γκαρνταρόμπα του χαρεμιού του Σουλτάνου και τις δολοπλοκίες εναντίον του, ασχολούνται όλοι.

Ακόμα και μετά τα γεγονότα του Γκεζί, οι γείτονες διατηρούν μια καλή εικόνα χάρις στην ανέλπιστη πολιτιστική διπλωματία του Σουλεϊμάν.

Μήνυση 450 χρόνια μετά

Βέβαια, μπορεί η τεράστια επιτυχία να έχει γεμίσει τα τουρκικά ταμεία με χρήμα αλλά δεν είναι όλα ρόδινα.

Προσφάτως ένας Τούρκος πολίτης από την Προύσα κατέφυγε στην τουρκική δικαιοσύνη κάνοντας μήνυση εναντίον των δολοφόνων του υιού του Σουλτάνου Σουλεϊμάν, Μουσταφά. Επηρεάστηκε τόσο από το σήριαλ που αποφάσισε έστω και 450 χρόνια μετά να καταγγείλει τους φονιάδες, προσφέροντας άθελα του λίγο παραπάνω διαφήμιση.

Η επίκληση του οθωμανικού μεγαλείου ήταν πάντοτε μέσα στην ρητορική της κυβέρνησης του Ερντογάν αλλά και σημείο αναφοράς  σε λόγους που έχει εκφωνήσει κατά καιρούς ο Νταβούτογλου, στους οποίους αναφέρεται στην τεράστια αυτοκρατορία, που έχασε πολλά εδάφη με τον διαμελισμό της. Είναι λοιπόν λογικό ορισμένοι να συγχέουν την πραγματική ιστορία με τα σενάρια των σήριαλ, τα οποία έχουν χαλαρή σχέση με αυτό που λέμε ιστορικά ντοκουμέντα και επιστημονική έρευνα.

Και οι αντιδράσεις δεν αφορούν μονάχα απλούς πολίτες. Ακόμα και ο ίδιος ο Ερντογάν έχει εκφράσει τις αντιρρήσεις του για τον τρόπο με τον οποίο προβάλλεται ο βίος των Σουλτάνων, οι ανθρώπινες επιθυμίες τους, οι μάχες για τον θρόνο τους και οι συνωμοσίες πίσω από την πλάτη τους.

Ο,τι και να λέει βέβαια, η αγορά των τουρκικών σήριαλ έχει αποκτήσει την δική της οντότητα και μάλλον δεν μπορεί να την απειλήσει κανείς...

SHARE:

24Media Network