Εμβολιασμός: Ο τζίρος της γρίπης και οι ακριβές επιλογές των Ελλήνων

Παιδάκι εμβολιάζεται
Παιδάκι εμβολιάζεται 123RF.COM

Τέσσερις στους 10 Έλληνες έκαναν φέτος κάποιο εμβόλιο με έμφαση τα αντιγριπικά. Αυτή άλλωστε είναι η κατηγορία που ανέβασε μαζικά τους τζίρους.

Ολοκληρώνεται σταδιακά η περίοδος εμβολιασμού για το σύνολο του πληθυσμού κατά της γρίπης και παρά το γεγονός ότι κατά το Νοέμβριο υπήρξαν κάποιες μικρές αρρυθμίες στην αγορά των φαρμακείων σχετικά με την επάρκεια σε εμβόλια, όλα δείχνουν ότι η διαδικασία κίνησε ομαλά. Σύμφωνα με τα όσα είχε γνωστοποιήσει το Υπουργείο Υγείας, συνολικά διατέθηκαν στην ελληνική αγορά περί τα 2,5 εκατομμύρια δόσεις αντιγριπικών εμβολίων, ενώ όπως υποστηρίζουν γνώστες της αγοράς πάνω από το 80% αυτών διακινείται μέσω των ιδιωτικών φαρμακείων.

Αξίζει να σημειωθεί ότι σχεδόν 4 στους 10 Έλληνες φαίνεται να έκαναν φέτος κάποιο εμβόλιο με προτεραιότητα βέβαια τα αντιγριπικά και το εμβόλιο κατά του πνευμονιόκοκκου. Θεωρείται δε πως συγκεκριμένη αγορά κινήθηκε και φέτος ανοδικά, αποτελώντας μάλιστα ένα σημαντικό μέρος των πωλήσεων για τα ελληνικά φαρμακεία. Οι καμπάνιες από το 2016 για τη γρίπη και τον πνευμονιόκοκκο σε συνδυασμό με την ανησυχία για την ιλαρά, τόνωσαν την αγορά η οποία φαίνεται σε απόλυτα νούμερα να ενισχύθηκε κατά 30 και πλέον εκατ. ευρώ.

Μιλώντας αποκλειστικά για τη γρίπη, να επισημάνουμε ότι το ζήτημα της έγκαιρης κάλυψης της αγοράς υπήρξε ιδιαίτερα σοβαρό φέτος λόγω των συχνών μεταλλάξεων του ιού και της δυσκολίας στην απομόνωση των κατάλληλων στελεχών για να χρησιμοποιηθούν στην παραγωγή των εμβολίων.

Την ίδια ώρα το ότι η διαδικασία του εμβολιασμού κινήθηκε ομαλά, αποδεικνύεται και από την ανακοίνωση της εταιρείας Mylan η οποία διακινεί το αντιγριπικό εμβόλιο Influvac Tetra. Όπως επισημαίνει στη σχετική ανακοίνωσή της η Mylan έχει παραδώσει εγκαίρως και εξ’ ολοκλήρου το σύνολο των προβλεπόμενων προμηθειών του αντιγριπικού εμβολίου, τόσο προς τους παρόχους υπηρεσιών υγείας όσο και τους ασθενείς.

Βέβαια με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία για τους πρώτους 9 μήνες του χρόνου, το εν λόγω εμβόλιο με τιμή λιανικής στα 12,3 ευρώ, δεν αποτελεί και την πρώτη προτίμηση των Ελλήνων. Βρίσκεται τρίτο μετά το φθηνότερο (10,7 ευρώ)Fluarix Tetra της εταιρείας GSK αλλά και μετά από το πλέον δημοφιλές εμβόλιο της Sanofi Paster που διακινεί ο όμιλος Βιανέξ, Vaxigrip το οποίο είναι και το πιο ακριβό στα 13,73 ευρώ.

Αξίζει να σημειωθεί ότι με βάση την εντολή του Υπουργείου Υγείας στις 18 Νοεμβρίου το σύστημα της Ηλεκτρονικής Συνταγογράφησης έχει προσαρμοσθεί κατάλληλα ώστε, οι ανεκτέλεστες καθώς και οι νέες συνταγές, οι οποίες περιλαμβάνουν κάποιο από τα παραπάνω εμβόλια και συνταγογραφούνται με εμπορική ονομασία, να μπορούν να εκτελούνται από το φαρμακείο με οποιοδήποτε από τα παραπάνω εμβόλια υπάρχει διαθέσιμο. Η εντολή αυτή ισχύει μέχρι και την ερχόμενη Δευτέρα.

Πάντως η συγκεκριμένη επισήμανση φαίνεται να αφορά την τάση να συνταγογραφείται ή να επιλέγεται λόγω της υψηλότερης τιμής του το Vaxigrip το οποίο παρουσιάζεται κυρίαρχο με μερίδιο που μπορεί να ξεπερνά και το 75%.

4,74 εκατομμύρια δόσεις εμβολίων

Να αναφέρουμε ακόμη ότι συνολικά με βάση τα στοιχεία για το σύνολο του 2018, πέρυσι διατέθηκαν συνολικά περί τα 4,74 εκατομμύρια δόσεις εμβολίων, με το 35% αυτών, να αφορά στους εμβολιασμούς κατά της γρίπης. Συνέπεια της εξέλιξης αυτής ήταν να ενισχυθεί κατά 14% και ο τζίρος των ιδιωτικών φαρμακείων από τα εμβόλια ο οποίος εκτιμάται ότι προσέγγισε τα 188 εκατ. ευρώ. Ο δε συνολικός τζίρος από τη .. γρίπη, σε επίπεδο εμβολίων κινείται φέτος στα 30 εκατ. ευρώ, με το μερίδιό του στην αγορά (σε αξίες) να είναι της τάξης του 16-17%.

Για φέτος όπως αναφέραμε τα στοιχεία δείχνουν μια περαιτέρω άνοδο χωρίς όμως να έχει ξεκαθαρίσει η εικόνα ακόμη και να γνωρίζουμε το ποσοστό της αύξησης.

Θα πρέπει να σημειωθεί εδώ ότι η Ελλάδα πάσχει από πολιτική πρόληψης υγείας, τομέας όπου ανήκουν και οι εμβολιασμοί με αποτέλεσμα και τα εμβόλια να λογίζονται ως φάρμακα. Το γεγονός αυτό θα έκανε κάποιους να σκεφτούν ότι ο εμβολιασμός στην Ελλάδα είναι ακριβότερος, καθώς στο εξωτερικό είθισται να γίνονται διαγωνισμοί και να εξασφαλίζονται καλύτερες τιμές επειδή το κράτος αγοράζει μαζικά ποσότητες εμβολίων έχοντας συγκεκριμένους εμβολιαστικούς στόχους. Μάλιστα συνήθως δεν επιλέγεται μία εταιρεία αλλά τουλάχιστον δύο (εφόσον μιλάμε για περιπτώσεις πρόληψης που υπάρχουν περισσότερες από μια εταιρείες με εμβόλια) ώστε να εξασφαλίζεται επάρκεια και φυσικά να μην εξαρτάται η διαδικασία μόνο από έναν.

Εδώ αυτό δε γίνεται και η όλη διαδικασία εξυπηρετείται από το δίκτυο των φαρμακείων όπου η Ελλάδα παρουσιάζει και πρωτιά σε διεθνές επίπεδο όσον αφορά την πυκνότητά τους. Η δε τιμολόγηση των εμβολίων ακολουθεί τη διαδικασία της τιμολόγησης των φαρμάκων όταν αυτά εισέρχονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Δηλαδή η τιμή τους υπολογίζεται με βάση το μέσο όρο των 2 χαμηλότερων τιμών που θα εντοπιστούν εντός Ευρωζώνης. Για τα εμβόλια συγκεκριμένα η τιμή δεν αλλάζει μετά. Έτσι στο τελευταίο Δελτίο Τιμών Φαρμάκων που θα βγει μέσα στην άλλη βδομάδα, τα εμβόλια θα έχουν την τιμή που είχαν ήδη και αυτή υπολογίζονταν με βάση το μέσο όρο των 3 χαμηλότερων τιμών που θα βρίσκονταν εντός της ΕΕ.

Με αυτή τη λογική και η τιμή των εμβολίων σε κάποιες περιπτώσεις είναι ψηλότερη αφού δεν ανατιμολογούνται.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ: Εμβόλιο, Γρίπη, Φαρμακεία
SHARE: