Έρευνα: 6 στους 10 Έλληνες online shoppers υποφέρουν από cyberchondria!

Έρευνα: 6 στους 10 Έλληνες online shoppers υποφέρουν από cyberchondria!

Η έρευνα καταγράφει ιδιαίτερα υψηλές τάσεις αξιοποίησης του διαδικτύου σε θέματα υγείας από τους Έλληνες online αγοραστές, αλλά και αμφισβήτησης της αξιοπιστίας του περιεχομένου των σχετικών ιστοσελίδων.

Η online αναζήτηση για θέματα υγείας και αυτοδιάγνωσης προηγείται συστηματικά της επίσκεψης στον γιατρό σύμφωνα με τα ευρήματα της νέας έρευνας “E – Health & Χρήση Ιατρικών Ιστοσελίδων”.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου και Ηλεκτρονικού Επιχειρείν (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΟΠΑ), σε συνεργασία με το doctoranytime, την υπηρεσία που έχει βοηθήσει 5,5 εκατομμύρια ασθενείς σε Ελλάδα και Βέλγιο να βρουν έγκυρες ιατρικές πληροφορίες, να επιλέξουν τον καλύτερο γιατρό για την περίπτωσή τους και να κλείσουν άμεσα ραντεβού με γιατρούς και διαγνωστικά κέντρα.

Στο πλαίσιο της έρευνας ερωτήθηκαν Έλληνες online shoppers με στόχο να διερευνηθεί η χρήση του διαδικτύου για θέματα υγείας για την Ελληνική αγορά. Η έρευνα καταγράφει ιδιαίτερα υψηλές τάσεις αξιοποίησης του διαδικτύου σε θέματα υγείας από τους Έλληνες online αγοραστές, αλλά και αμφισβήτησης της αξιοπιστίας του περιεχομένου των σχετικών ιστοσελίδων. Τα κύρια ευρήματα είναι τα εξής:

Η online αναζήτηση προηγείται συστηματικά της επίσκεψης στον γιατρό!

Το 60% των ερωτηθέντων συμφωνεί με την άποψη ότι «Όταν αντιμετωπίζω ένα απλό πρόβλημα υγείας, πριν πάω στο γιατρό, ψάχνω σε ιατρικά sites να βρω τι σημαίνουν τα συμπτώματα», ενώ το 34.5% διαβάζει σχετικά άρθρα ιατρικού περιεχομένου μετά την επίσκεψη στον εξειδικευμένο γιατρό.

“Πολλοί γιατροί μας κάνουν αναφορές για επισκέψεις πανικοβλημένων ασθενών που υπερεκτίμησαν την σοβαρότητα ή έκαναν λανθασμένες ταυτίσεις με σοβαρές ασθένειες εξαιτίας αυτοδιάγνωσης στο διαδίκτυο. Μάλιστα υπάρχει όρος γι’ αυτό και λέγεται cyberchondria. Η διάγνωση είναι αποκλειστικό αντικείμενο του εξειδικευμένου γιατρού και όχι του διαδικτύου. Στο διαδίκτυο μπορεί κάποιος να αναζητήσει από sites με έγκυρη πληροφορία, όπως είναι το doctoranytime, καθοδήγηση, ώστε με βάση το σύμπτωμά να στραφεί στον κατάλληλο και εξειδικευμένο αλλά σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να θέτει τον εαυτό του στον κίνδυνο της αυτοδιάγνωσης” αναφέρει η Ελευθερία Ζούρου, CEO του doctoranytime.

 

Το διαδίκτυο είναι η κύρια πηγή ενημέρωσης των ασθενών σε θέματα υγείας, αναζήτησης γιατρών ή διαγνωστικών κέντρων και προγραμματισμού ραντεβού.

Τα πιο σημαντικά κριτήρια επιλογής γιατρού για τον Έλληνα είναι:

To διαδίκτυο διευκολύνει και απλουστεύει πλέον την ζωή του ασθενούς σε θέματα που σχετίζονται με την υγεία.

Το 50% του συνόλου και τα 2/3 των αγοραστών online φαρμακείων δηλώνουν ότι το επόμενο διάστημα είναι πιθανό να ολοκληρώσουν την κράτηση του ιατρικού του ραντεβού online. Η πρόθεση για αξιοποίηση του διαδικτύου είναι ακόμη πιο υψηλή για την αποστολή ιατρικών εξετάσεων στους γιατρούς αντί δεύτερης επίσκεψης με το 66% να δηλώνει θετική πρόθεση χρήσης σε τέτοιου τύπου υπηρεσίες.

Σοβαρό έλλειμα εμπιστοσύνης από τους 8 στους 10 Έλληνες στις πληροφορίες υγείας που βρίσκουν σε sites γιατρών και λοιπά ενημερωτικά sites που δίνουν ιατρική πληροφορία.

To 39% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι δεν πιστεύει πως όσα διαβάζει στις ελληνικές ιατρικές ιστοσελίδες είναι αξιόπιστα. Παράλληλα, οι ιατρικές ιστοσελίδες δεν καλύπτουν τις απαιτήσεις σε επίπεδο επάρκειας και πληρότητας περιεχομένου για το 43.7% του δείγματος. Η παραπάνω αμφισβήτηση οδηγεί το 77% να θέλει να διαβάζει επώνυμα ενυπόγραφο υλικό από ιατρούς, με το 46% των ερωτηθέντων να προτιμά να διαβάζει υλικό από εξειδικευμένους επαγγελματίες, ενώ 1 στους 4 προτιμά να διαβάζει peer content από ανθρώπους που είχαν αντιμετωπίσει το ίδιο πρόβλημα υγείας.

Η αξιοπιστία των ιατρικών ιστοσελίδων κρίνεται από την ύπαρξη πιστοποιήσεων, αξιολογήσεων ασθενών και τη τακτική ανανέωση του περιεχομένου.

«Η αξιοπιστία των χιλιάδων ιατρικών ιστοσελίδων είναι ένα σοβαρό θέμα που θα πρέπει να αντιμετωπισθεί άμεσα με την σχετική πιστοποίηση από ειδικό αναγνωρισμένο εργαστήριο όπως έγινε και με τα ηλεκτρονικά καταστήματα» ανέφερε ο Διευθυντής του ELTRUN καθηγητής Γεώργιος Δουκίδης

Η έρευνα διεξήχθει με online ερωτηματολόγιο την περίοδο Ιανουαρίου-Μαρτίου 2019 με την συμμετοχή 1512 online καταναλωτών. Την επιστημονική επιμέλεια είχαν ο Καθηγητής Γεώργιος Δουκίδης διευθυντής του Εργαστηρίου ELTRUN/ΟΠΑ, Δρ. Κατερίνα Φραϊδάκη διευθύντρια ερευνών του ELTRUN/ΟΠΑ και Πρόεδρος του ΔΣ GRECA και ο Υπ. Δρ. Λέων Γαβαλάς του ELTRUN/ΟΠΑ.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα