Κορονοϊός: Προσωπική επιλογή η εξέλιξή μας ή όχι μέσα στην καραντίνα

ΚΑΡΑΝΤΙΝΑ
ΚΑΡΑΝΤΙΝΑ EUROKINISSI

Μην πανικοβάλλεσαι με τον "τόσο ελεύθερο χρόνο" αλλά οργανώσου και αξιοποίησέ τον εποικοδομητικά. Ήρθε η ώρα να αφιερώσεις χρόνο στον εαυτό σου.

Με τι χρώματα θα βάψεις τη δική σου διαδρομή καραντίνας, λόγω κορονοϊού; Με ποιες σκέψεις, τι νοήματα και τι πρόσημο θέλεις να σε βρει η επόμενη ημέρα; Αυτό είναι πράγματι προσωπική απόφαση του καθένα από εμάς!

Αρκεί μόνο να θυμηθείς πόσο παραπονιόσουν τόσο καιρό, πως δεν έχεις χρόνο για τίποτα. 

Πόσες παρατάσεις έδωσες σε δικά σου “θέλω” εξαιτίας έλλειψης χρόνου. Πόσο ατάιστο άφησες το πνεύμα σου ή πόσο αφρόντιστο το σώμα σου. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να μην αφήνεις τα πράγματα μισοτελειωμένα, διότι είναι επικίνδυνο να απασχολείς το μυαλό σου με άλυτα ζητήματα. Μήπως τώρα είναι η ευκαιρία να απαλλαγείς οριστικά από παλιές εκκρεμότητες με το “εγώ” σου;

Δεν είναι δικό μας προσωπικό χρέος να «γιατρέψουμε» την χώρα μας, αλλά είναι προσωπική μας ευθύνη να σχεδιάσουμε το αποτύπωμα που θα αφήσει η νέα πραγματικότητα στην ψυχή μας.  Ίσως το έχεις ξαναδιαβάσει αλλά ισχύει: “Δεν είμαστε αυτό που μας συμβαίνει, αλλά είμαστε αυτό που επιλέγουμε να γίνουμε μέσα σε αυτό που συμβαίνει”.  

Μην πανικοβάλλεσαι με τον “τόσο ελεύθερο χρόνο” αλλά οργανώσου και αξιοποίησέ τον εποικοδομητικά.

Δυστυχώς, πολλές φορές για να μπορούμε να δούμε το φως («τη ζωή») χρειαζόμαστε και το σκοτάδι («την ασθένεια») σαν να έχουμε ανάγκη πάντα από μία αντίθεση προκειμένου να νοηματοδοτήσουμε κάτι (μέρα-νύχτα, υγεία-αρρώστια, μοναξιά-φίλοι, εργασία-ανεργία). Ο κόσμος μας είναι ένα τεράστιο Γιν και Γιάνγκ, γιατί όμως να μην προσπαθήσεις να συνδυάσεις και τα δύο αρμονικά; 

Τώρα είναι ευκαιρία για εκκαθαρίσεις.

 Πόσες φορές ο φόβος για να μην μείνουμε μόνοι μας μας έκανε να είμαστε κάτι που δεν είμαστε πραγματικά; Μπορούμε, μένοντας σπίτι, να κάνουμε μία ενδοσκόπηση. Να απαντήσουμε σε ερωτήματα: 

  • Ποιους από αυτούς που έχω δίπλα μου, τους επιθυμώ πραγματικά; 
  • Ποιοι με κάνουν πραγματικά καλύτερο άνθρωπο; 
  • Ποιοι με κάνουν να χαμογελώ;

Θυμήσου: Τώρα δεν έχεις ούτε την ανάγκη, ούτε την υποχρέωση να επικοινωνήσεις με κάποιον που δεν επιλέγεις.

Κάνε μία λίστα με τα πράγματα που σε ενοχλούν στους άλλους. Ίσως μέσα από αυτά συνειδητοποιήσεις, τι σε ενοχλεί στον ίδιο σου τον εαυτό. Οι άνθρωποι που συναναστρεφόμαστε είναι οι καθρέφτες μας. Επομένως, αυτό που μας εξαγριώνει σε εκείνους, είναι αυτό που συνήθως δεν αντέχουμε και στον ίδιο μας τον εαυτό.

Δώσε χρόνο στον εαυτό σου. Είναι ευκαιρία να αναλάβεις το προσωπική σου χρέος απέναντι στον εαυτό σου. Αξιοποίησε το χρόνο και κοιτάξου σε έναν καθρέφτη. Παρατήρησε τον εαυτό σου.

 Σκέψου: «Ποιος στ΄ αλήθεια είμαι; Τι στ’ αλήθεια θέλω;».  Ονειρέψου! Βάλε προσωπικό σου στοίχημα να μετατρέψεις την ανησυχία σε πηγή έμπνευσης. 

Οργάνωσε τη μέρα σου. Θέσε στον εαυτό σου όρια και κανόνες: Τι ώρα θα ξυπνήσεις. Όταν σηκωθείς να ντυθείς, να φτιαχτείς. Να περιποιηθείς τον εαυτό σου. Να θυμάσαι πως οι άλλοι μας βλέπουν έτσι όπως εμείς βλέπουμε τον εαυτό μας!

Όρισε πρόγραμμα ημερήσιο και εάν έχεις παιδιά να συμπεριλάβεις και αυτά μέσα σε αυτό. Είναι σημαντικό να διαφοροποιήσεις το πρόγραμμά σου το Σαββατοκύριακό. Δεν έχει σημασία που όλες οι μέρες πλέον είναι ίδιες και βρίσκεσαι μέσα στο σπίτι. Δημιούργησε ένα ημερήσιο ημερολόγιο. Κατέγραψε ό,τι σου λείπει πιο πολύ από την ζωή σου “‘έξω”. Θα σε βοηθήσει να τα εκτιμήσεις και να βρεις χρόνο για αυτά αργότερα.

Σκέψου ποια ήταν η καλύτερη περίοδος της ζωής σου. Θέσε ερωτήματα όπως: Τι περιείχε τότε η καθημερινότητά μου που δεν υπάρχει σήμερα;

Εκμεταλλεύσου την περίοδο για να ξεκουραστείς. Θα το χρειαστείς αργότερα. Η αλλαγή ασχολιών αλλά και ο τρόπος που ακονίζουμε «τα εργαλεία μας» χρειάζονται συνεχείς αλλαγές και ανανεώσεις. Τώρα έχεις χρόνο και για τα δύο. Ο χρόνος για να ξαναβρείς τις δυνάμεις σου ποτέ δεν επαρκεί, ώστε για να βελτιώσεις την απόδοσή σου. Τώρα ίσως είναι η κατάλληλη στιγμή να κάνεις ένα καλοσχεδιασμένο hard reset!

Κάνε τον απολογισμό σου και αφιέρωσε χρόνο στο προσωπικό σου βαλιτσάκι να δεις τι κρύβει μέσα του αλλά και γιατί τα κρύβει. Καιρός για στοχοθεσία. Αφιέρωσε χρόνο για να οραματιστείς. Χωρίς όραμα δεν υπάρχει στόχος!

Πολλοί από εμάς σε καταστάσεις άγχους κλειδώνουμε συναισθηματικά. Μην κλειδώνεις τα συναισθήματά σου έξω από εσένα. Βοήθησε τον εαυτό σου βλέποντας μία ταινία που έχεις ξαναδει και ξέρεις πως θα σε διεγείρει συναισθηματικά. Χάρισε στον εαυτό σου το δικαίωμα να βιώσει συναισθήματα.

Δοκίμασε νέα πράγματα που ίσως χωρίς να τα έχεις δοκιμάσει απέρριπτες μέχρι τώρα.

Δώσε μια ευκαιρία στην τέχνη και το θέατρο.

Για παράδειγμα, μέσα από την πλατφόρμα Google Arts & Culture μπορείς να περιηγηθείς ψηφιακά στα πιο διάσημα μουσεία όλου κόσμου και να δεις σπουδαία έργα σε υψηλή ανάλυση. 

Αντίστοιχα, το ψηφιακό αρχείο του Εθνικού Θεάτρου σου δίνει τη δυνατότητα να δεις εκατοντάδες παραστάσεις από το 1930 μέχρι και σήμερα. 

Δώσε στον εαυτό σου λίγο χρόνο να δει κάποια έργα. Προσπάθησε να τα καταλάβεις. Να νιώσεις τι συναισθήματα θα σου γεννήσουν ή ακόμα και να εξηγήσεις στον εαυτό σου για ποιο λόγο είναι τόσο διάσημα (αν σου προκαλούν εντύπωση). Ίσως μάθεις κάτι για σένα ή κατανοήσεις κάτι για τον κόσμο γύρω σου.

  Μην ξεχνάς: Κάθε φορά που νιώθεις οργή, θυμό, φόβο, άγχος, αγωνία πιο αποτελεσματικός τρόπος να ξεφύγεις είναι να την αφαιρέσεις από πάνω σου, μετατρέποντάς τη σε δράση.

Φραντζέσκα Καραγιάννη, MSc Κλινική Ψυχολόγος - Ψυχοθεραπεύτρια

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ: Κορονοϊός, Covid-19
SHARE: