Κλείνουν 204 καταστήματα ΕΛΤΑ σε όλη τη χώρα – Δήμαρχοι σε απόγνωση
Διαβάζεται σε 8'
Από την Δευτέρα δεκάδες Δήμοι στην χώρα δεν θα έχουν ούτε ένα κατάστημα ΕΛΤΑ, λόγω της αναδιοργάνωσης της εταιρίας. Μέχρι στιγμής δεν έχει υπάρξει καμία δημόσια ανακοίνωση από την εταιρεία για την αιφνίδια αυτή κατάληξη που επηρεάζει σημαντικά πολίτες και εργαζομένους. Διαβάστε το αποκλειστικό ρεπορτάζ του NEWS 24/7.
- 30 Οκτωβρίου 2025 11:28
Εδώ και μερικές μέρες δήμαρχοι στην επαρχία έχουν προβεί σε έντονες ανακοινώσεις διαμαρτυρόμενοι για το αιφνίδιο κλείσιμο των ΕΛΤΑ στα όρια των Δήμων τους καθώς στους κατοίκους απομακρυσμένων περιοχών προσφέρουν νευραλγικές υπηρεσίες που αφορούν τις συντάξεις και τα επιδόματά τους.
Απο χτες, έχει αναρτηθεί στα καταστήματα που κλείνουν, ανακοίνωση για την παύση λειτουργίας και από που θα εξυπηρετούνται πλέον οι κάτοικοι
Καταστήματα κλείνουν ακόμα και σε Δήμους της Αττικής
Σύμφωνα με πηγές από τα ΕΛΤΑ, από Δευτέρα κλείνουν 204 καταστήματα σε όλη της χώρα, στο πλαίσιο του μετασχηματισμού και της αναδιοργάνωσης που επιτελείται. Δεν είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει κάτι παρόμοιο αφού από το 2020 μέχρι το 2023 στα ΕΛΤΑ έκλεισαν 227 καταστήματα. Αυτή την στιγμή τα καταστήματα που μένουν ανοιχτά αγγίζουν τα 250.
Το λουκέτο οφείλεται στις περικοπές που πρέπει να γίνουν στα λειτουργικά έξοδα καθώς σημειώνονται σημαντικά ελλείμματα. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, τα τελευταία 10 χρόνια η διακίνηση αλληλογραφίας έχει πέσει κατά ένα 80% και ειδικά τον τελευταίο χρόνο η πτώση που σημειώνεται είναι της τάξης του 20%.
Όπως μας ενημερώνουν, λόγω της ψηφιοποίησης της επικοινωνίας το δίκτυο πλέον θεωρείται ζημιογόνο καθώς όλα τα καταστήματα των ΕΛΤΑ στην χώρα κάνουν τζίρο 15 εκατομμύρια ενώ την ίδια στιγμή το κόστος τους φτάνει τα 90 εκατομμύρια ευρώ.
Προς το παρόν δεν έχει υπάρξει κάποια συνολική αναφορά στο ποια καταστήματα πρόκειται να κλείσουν και οι πολίτες μπορούν να ενημερωθούν από την ειδική γραμμή εξυπηρέτησης 2120000700, από την ιστοσελίδα των ΕΛΤΑ και επισκεπτόμενοι το κατάστημα της περιοχής τους.
Όπως μας ενημερώνει ο πρόεδρος του σωματείου ταχυδρόμων Αθήνας και Αττικής, Ιωάννης Οικονόμου, από Δευτέρα μόνο στην Αττική πρόκειται να κλείσουν 41 καταστήματα, με τους δήμους Αλίμου, Δάφνης, Μεταμόρφωσης, Καισαριανής και Νίκαιας μεταξύ άλλων, να μένουν χωρίς κανένα κατάστημα.
«Υπάρχουν δε ολόκληροι νομοί, όπως τα Γρεβενά, που θα έχουν κατάστημα μόνο στην πρωτεύουσα του νομού» σημειώνει, συμπληρώνοντας ότι στην Αιτωλοακαρνανία θα κλείσουν 9 καταστήματα και πολλά ακόμα θα κλείσουν και στην Εύβοια όπου οι αποστάσεις μεταξύ των περιοχών είναι μεγάλες.
Επιπλέον, περιοχές στις οποίες πρόκειται να κλείσουν καταστήματα και έχουν υπάρξει αντιδράσεις όπως προκύπτει από τα τοπικά μέσα ενημέρωσης, είναι στους Δήμους: Τυρνάβου, Λοκρών (στην Αταλάντη), Ερυμάνθου (Χαλανδρίτσα), Τζουμέρκων (Πράμαντα), Ορχομενού (Ορχομενός), Αριστοτέλης (Ιερισσός και Αρναία), Οιχαλίας (Θουρία, Μελιγαλά, Κορώνη και Πεταλίδι).
Όπως μας ενημερώνουν οι πηγές των ΕΛΤΑ, όπου κλείνει ένα κατάστημα στην επαρχία, σε πολύ κοντινή απόσταση και όχι περισσότερο από 9 χιλιόμετρα, θα υπάρχει πρακτορείο των ΕΛΤΑ που θα εξυπηρετεί τους πολίτες, ενώ ο ταχυδρόμος που φέρνεις τις συντάξεις, θα παραμείνει. Στην Αττική υποστηρίζουν ότι έχουν μεριμνήσει ώστε να υπάρχει κοντινό κατάστημα στα 500-1000 μέτρα.
Γιατί είναι σημαντικά τα ΕΛΤΑ
Τα ΕΛΤΑ από το 2018 έχουν περάσει στο Υπερταμείο και είναι Ανώνυμη Εταιρεία που σκοπό έχουν το κέρδος, επομένως οι αποφάσεις τους βασίζονται στην κερδοσκοπία και στον ανταγωνισμό που υπάρχει. Παρόλα αυτά όμως είναι και Φορέας Παροχής Καθολικής Υπηρεσίας (ΦΠΚΥ) της χώρας κάτι που συνεπάγεται ότι «οφείλουν να παρέχουν σε μόνιμη βάση, προσιτή τιμή και καθορισμένη ποιότητα, σε όλους τους πολίτες, τις ταχυδρομικές υπηρεσίες που εντάσσονται στην Καθολική Υπηρεσία (ΚΥ), ανεξάρτητα από τη γεωγραφική θέση τους».
Οι πηγές των ΕΛΤΑ με τις οποίες συνομιλήσαμε, τονίζουν ότι θα συνεχίσουν να έχουν παρουσία στα απομακρυσμένα μέρη με τα πρακτορεία και με νέους τρόπους όπως με τους ψηφιακούς ταχυδρομους, δηλαδή οι πολίτες θα παίρνουν τηλέφωνο στη μονάδα διανομής και να κλείνουν ραντεβού και θα φτάνουν στο σπίτι τους τα αντικείμενα.
Τα ΕΛΤΑ όμως για μεγάλο μέρος του πληθυσμού στην επαρχία είναι ένα σημείο αναφοράς και εδώ και δεκαετίες αποτελούν το μέρος εκείνο από το οποίο χιλιάδες συμπολίτες μας μεγάλης ηλικίας ή σε απομακρυσμένες περιοχές μπορούν να λαμβάνουν την σύνταξή τους και τα επιδόματά τους, όπως τονίζουν δήμαρχοι απομακρυσμένων περιοχών.
«Στις απομακρυσμένες περιοχές, όπως η δική μας, υπάρχει ψηφιακός αναλφαβητισμός και πολλοι πηγαίνουν στα ΕΛΤΑ να πάρουν την σύνταξή τους» μας λέει ο δήμαρχος Τυρνάβου, Αστέριος Τσικριτσής, «Ταυτόχρονα, εμείς έχουμε και μεγάλη κοινότητα Ρομά που επίσης παίρνει τα επιδόματα της μέσω των ΕΛΤΑ, όπως και οι υπόλοιποι δικαιούχοι. Μιλάμε για έναν δήμο με 34.000 κατοίκους που πλέον δεν θα έχει κανένα ΕΛΤΑ και θα πρέπει να πηγαίνουμε στην Λάρισα, που είναι στα 20-24 λεπτά μακριά. Αν είσαι υπερήλικας είναι δύσκολο να το κάνεις».
«Θα περιμέναμε να έχει γίνει κάποια επικοινωνία εγκαίρως, ώστε να γνωρίζουν οι κάτοικοι που εξαρτώνται ως τώρα από τα ΕΛΤΑ το πως θα εξυπηρετηθούν, αλλά αυτό δεν έγινε» λέει ο στο NEWS 24/7 o Δήμαρχος Ερυμάνθου, Θόδωρος Μπαρής. «Μιλάμε για ανθρώπους που είναι αγρότες, συνταξιούχοι, ευάλωτες ομάδες και τους βάζουν ακόμα ένα βάρος στην καθημερινότητά τους. Τα ΕΛΤΑ τελούσαν σημείο αναφοράς σε αυτές τις περιοχές. Εδώ το κοντινότερο πλέον κατάστημα θα είναι στην Πάτρα που σε κάποιες περιπτώσεις είναι ακόμα και 60χμλ μακριά» λέει ο ίδιος.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στο ρεπορτάζ του τοπικού μέσου MESOGEIOS TV, οι κάτοικοι της Θουρίας, που μίλησαν στην κάμερα ανέφεραν χαρακτηριστικά «είμαι με την μαγκούρα, πως θα πάω μέχρι την Καλαμάτα;», «Είμαι 86 χρονών γυναίκα, που να πάω στην Καλαμάτα; Εδώ ερχόμουν πλήρωνα τους λογαριασμούς και έπαιρνα την σύνταξη μου. Τα παιδιά μου λείπουν όλη μέρα. Δεν μπορώ να χειριστώ την κάρτα» διαμαρτύρεται μια κυρία.
Πέρα από την ταλαιπωρία που θα υποστούν οι κάτοικοι, υπάρχει ακόμα μια οπτική στο ζήτημα που τονίζουν οι δήμαρχοι. Την στιγμή που συζητάμε για το δημογραφικό, παρακολουθούν όλο και περισσότερες δομές υγείας, εκπαίδευσης να υπολειτουργούν αλλά και να κλείνουν, όπως τώρα τα ΕΛΤΑ, κάτι που δεν βοηθάει στην ερημοποίηση που όλο και αυξάνεται στην επαρχία.
«Το κλείσιμο του ταχυδρομείου στα Πράμαντα δεν είναι διοικητική αναδιάρθρωση΄’, όπως την ονοματίζουν, αλλά αποτελεί πλήγμα στην καρδιά ενός τόπου που παλεύει καθημερινά για να σταθεί όρθιος.[…] Δεν είναι απλώς μια ‘υπηρεσιακή μεταβολή’, είναι δύο λιγότεροι άνθρωποι (σ.σ. Το κατάστημα είχε δύο υπαλλήλους) σε έναν τόπο που αδειάζει, δύο ακόμη οικογένειες που αναγκάζονται να φύγουν. Και μεταφράζεται και σε συρρίκνωση του μαθητικού δυναμικού των σχολείων και μάλιστα μεσούσης της σχολικής χρονιάς» σημειώνει στην ανακοίνωσή του ο δήμαρχος Βορείων Τζουμέρκων, Νίκος Βαΐτσης.
«Η κατάργηση του υποκαταστήματος των ΕΛΤΑ στην Αταλάντη, όπως και άλλων περίπου 200 σε όλη τη χώρα σχεδόν εν κρυπτώ, οδηγεί σε δραματική υποβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών αλληλογραφίας και απαξίωση της ελληνικής περιφέρειας. Η απόφαση κατάργησης με οικονομοτεχνικά και μόνο κριτήρια μιας υπηρεσίας που είναι δικαίωμα για κάθε Ελληνα και ειδικά μεγαλύτερης ηλικίας δείχνει το δρόμο της περαιτέρω κεντρικοποίησης των κάθε μορφής υπηρεσιών. Μετά την κατάργηση των Εφοριών, των Τραπεζών, των Ειρηνοδικείων, των Υποθηκοφυλακείων κ.α. δεν είναι να απορεί κανείς γιατί στις παρελάσεις της επαρχίας δεν υπάρχουν παιδιά να παρελάσουν!» λέει στο NEWS 24/7 ο δήμαρχος Λοκρών, Αθανάσιος Ζεκεντές.
Τι θα γίνει με τους υπαλλήλους;
Όπως τονίζει ο πρόεδρος των ταχυδρόμων Αττικής κ. Οικονόμου αυτή την στιγμή συντελούνται πολλές αλλαγές στα ΕΛΤΑ : «πέρα από τα καταστήματα που κλείνουν την Δευτέρα, ένα μεγάλο μέρος της της διανομής δίνεται πλέον σε ιδιωτικές εταιρίες και εκεί που δεν δίνεται, αυξάνεται ο γεωγραφικός χάρτης που πρέπει να εξυπηρετήσει ένας ταχυδρόμος. Ένας ταχυδρόμος εκει που εξυπηρετούσε 50 τετράγωνα, εξυπηρετεί 70. Αυξάνεται και ο χρόνος εργασίας δηλαδή πέρα του ωραρίου του». Επιπλέον, είναι ανήσυχος για το ότι θα υπάρξουν απολύσεις του πλεονάζοντος προσωπικού και ταυτόχρονα οι συμβασιούχοι από το νέο έτος δεν θα υπάρχουν.
Όπως ενημερώνουν πηγές από τα ΕΛΤΑ δεν θα μειωθεί το τακτικό προσωπικό και αλλά στο πλαίσιο της αναδιοργάνωσης θα προσπαθήσουν να μειωσουν την ανάγκη που έχουν σε προσωπικό ΕΛΤΑ τρίτων εταιρειών, δηλαδή ενοικιαζόμενων εταιριών.