Τα μάτια εμπόρων και καταναλωτών στην Black Friday

Διαβάζεται σε 13'
Τα μάτια εμπόρων και καταναλωτών στην Black Friday
ISTOCK

Κάθε τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου, εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο προετοιμάζονται για ένα από τα μεγαλύτερα καταναλωτικά γεγονότα της χρονιάς. Η “ανάσα” που περιμένει η αγορά και οι συμβουλές προς τους καταναλωτές.

Με τις επιχειρήσεις να αναζητούν “ανάσα τζίρου” και τους καταναλωτές ευκαιρίες για αγορές, σε καλές τιμές, προς κάλυψη των αναγκών τους η Black Friday αποτελεί το βασικό προέρτιο εμπορικό γεγονός.

Ήδη, με καμπάνιες τους οι μεγάλοι του λιανεμπορίου έχουν στείλει το “μήνυμα”, κι όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, έχουν κινητοποιήσει τη ζήτηση, που όπως αναφέρεται, επικεντρώνεται σε είδη σπιτιού, κινητά τηλέφωνα και κάποια ηλεκτρονικά. Πέρα από τις αλυσίδες ηλεκτρικών ειδών και τα σούπερ μάρκετ για τα non food είδη – μη τρόφιμα – αλλά και τα καταστήματα ένδυσης και υπόδησης έχουν αναγγείλει προσφορές σε συγκεκριμένους κωδικούς.

Σημαντική είναι επίσης η ζήτηση που καταγράφεται και για ταξιδιωτικές υπηρεσίες μια και αεροπορικές και ακτοπλοϊκές, έχουν ήδη από τα μεσάνυχτα ξεκινήσει προσφορές που φτάνουν και το -70%. Ήδη, η Aegean προτάσσει εκπτώσεις έως 70%, ανάλογα και η Sky express, ενώ και η Attica εχει ανακοινώσεις εκπτώσεις 50% με αγορές από την εφαρμογή της. Επίσης και η Leonardo Hotels έχει προσφορές εκπτώσεων 30% σε κρατήσεις στα ξενοδοχεία της.

Προσοχή σε πέντε σημεία

Στο μεταξύ η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδος με αφορμή το θεσμό της Black Friday συστήνει στους  καταναλωτές να είναι ιδιαιτέρως προσεκτικοί και να μη δελεάζονται από φαινομενικά εντυπωσιακές προσφορές.

Όπως αναφέρει, με την ακρίβεια να επιβαρύνει στον μέγιστο βαθμό τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς, η ιεράρχηση των αναγκών και η έρευνα αγοράς καθίστανται πιο αναγκαίες από ποτέ.

Μάλιστα, η  Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας της ΓΣΕΕ, προτείνει διαχρονικά την τήρηση πέντε κανόνων που διασφαλίζουν ότι οι καταναλωτές δεν θα πέσουν θύματα “προσφορών”:

1. Να κάνουν έρευνα αγοράς και να ελέγχουν όχι μόνο την τιμή (αρχική και νέα) αλλά και την ποιότητα των προϊόντων. Επίσης να αναζητούν στο διαδίκτυο την τιμή του προϊόντος που πρόκειται να επιλέξουν βάσει κωδικού ή αριθμού μοντέλου, ώστε να είναι βέβαιοι ότι η τιμή που έχουν εντοπίσει είναι η πιο συμφέρουσα

2. Να οριοθετήσουν τις ανάγκες τους και να προγραμματίσουν με λίστα τις αγορές που πρόκειται να κάνουν, οι οποίες  θα συμβαδίζουν με τον προσωπικό ή οικογενειακό τους προϋπολογισμό αποφεύγοντας αλόγιστες δαπάνες

3. Να ενημερωθούν για τις λεπτομέρειες και τους όρους της συναλλαγής τους όταν αγοράζουν προϊόντα με δόσεις. Ιδίως για αγορές με πιστωτική κάρτα, να είναι πάντα ενημερωμένοι για τους όρους και τις προϋποθέσεις της συγκεκριμένης αγοράς. Ιδίως να ερευνούν αν και κατά πόσο επιβάλλονται τόκοι στην αγορά αυτή, αφού, στην περίπτωση αυτή, το κόστος αγοράς αυξάνει ραγδαία.

4. Ειδικά, για τη συγκεκριμένη ημέρα αλλά και γενικά για όλες τις εκπτωτικές περιόδους, πρέπει να λαμβάνουν υπόψη ότι σε κάθε ανακοίνωση περί μείωσης τιμής υποδεικνύεται η προγενέστερη τιμή που εφάρμοζε ο προμηθευτής κατά τη διάρκεια του χρονικού διαστήματος των τριάντα (30) ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Ανακοίνωση μείωσης της τιμής είναι κάθε ανακοίνωση του εμπόρου ότι έχει μειώσει την τιμή που χρεώνει για ένα προϊόν ή υπηρεσία.

Για παράδειγμα, η μείωση της τιμής μπορεί να έχει τη μορφή:

  • Ποσοστού (%), π.χ. «20% έκπτωση»
  • Συγκεκριμένου ποσού, π.χ. «10 ευρώ έκπτωση»
  • Αναγραφής νέας (χαμηλότερης) τιμής μαζί με την αναγραφή της προγενέστερης (υψηλότερης) τιμής που εφαρμόστηκε. Η προηγούμενη τιμή μπορεί να εμφανίζεται σε διαγραμμένη μορφή. Π.χ. «τώρα 50 ευρώ, πριν 100 ευρώ» ή «50 ευρώ »
  • Άλλων διαφημιστικών πρακτικών, όπως «αγοράστε σήμερα χωρίς να πληρώσετε τον ΦΠΑ», η οποία ενημερώνει τον καταναλωτή ότι η μείωση της τιμής ισούται με την αξία του ΦΠΑ (χωρίς να σημαίνει ότι ο ΦΠΑ δεν εισπράττεται)
  • Ανακοινώσεις όπως «εκπτωτική» τιμή, «ειδικές προσφορές» ή «προσφορές Black Friday».Θυμίζουμε ότι ως τιμή νοείται η πραγματική τιμή πώλησης που διαθέτει το προϊόν υπηρεσία ο έμπορος.

5. Να ζητάνε πάντα την απόδειξη για τα προϊόντα που έχουν αγοράσει. Σε περίπτωση που το προϊόν είναι ελαττωματικό και θελήσουν να το επιστρέψουν ή να το αλλάξουν, η επίδειξη της απόδειξης είναι απαραίτητη. Λόγω του ότι οι αγορές μας τη συγκεκριμένη ημέρα ή γενικά τις εκπτωτικές περιόδους γίνονται πλέον, σε μεγάλο ποσοστό, ηλεκτρονικά, θυμίζουμε τους κανόνες ασφαλών ηλεκτρονικών αγορών τους οποίους πρέπει να ακολουθούμε με ιδιαίτερη προσοχή.

Όπως αναφέρει η ΕΕΚΕ, καλό θα ήταν να γνωρίζουν όλοι ότι η καταναλωτική φρενίτιδα που με τεχνικές marketing που δημιουργούν μεγάλοι παράγοντες του εμπορίου (Βlack Friday, άνοιγμα καταστημάτων τις Κυριακές, λευκές νύκτες κ.λπ.) έχει ως αποτέλεσμα την υποσυνείδητη άσκηση ψυχολογικής πίεσης στον καταναλωτή, ο οποίος αισθάνεται ότι “πρέπει” να εκμεταλλευτεί τις προσφορές σπεύδοντας στα μαγαζιά.

Στο σημερινό πλαίσιο της εκρηκτικής ακρίβειας σε αγαθά πρώτης ανάγκης, ο καταναλωτής οφείλει να ενεργεί τις αγορές του με σύνεση και περίσκεψη.

Συμβουλές σε ΜμΕ

Στο μεταξύ συμβουλές δίνει και η Rakuten Viber για την  Black Friday στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και επαγγελματίες.

“Κάθε τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου, εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο προετοιμάζονται για ένα από τα μεγαλύτερα καταναλωτικά γεγονότα της χρονιάς. Οι ρίζες της Black Friday εντοπίζονται στη Φιλαδέλφεια των Η.Π.Α. τη δεκαετία του 1950. Αρχικά, η αστυνομία της πόλης χρησιμοποιούσε τον όρο για να περιγράψει την έντονη κυκλοφοριακή συμφόρηση που σημειωνόταν μετά την Ημέρα των Ευχαριστιών, όταν οι πολίτες ξεκινούσαν μαζικά τις χριστουγεννιάτικες αγορές τους.

Οι έμποροι γρήγορα αντιλήφθηκαν τις δυνατότητες αυτής της τάσης και άρχισαν να προσφέρουν ελκυστικές εκπτώσεις, ενώ μέχρι τη δεκαετία του 1980 η ημέρα είχε εδραιωθεί ως η επίσημη έναρξη της χριστουγεννιάτικης αγοραστικής περιόδου στις Ηνωμένες Πολιτείες. Στην Ελλάδα, η Black Friday έφτασε σχετικά αργότερα, μεταξύ 2013 και 2015, και έχει εξελιχθεί σε ένα από τα πιο πολυαναμενόμενα εκπτωτικά event – όχι πια μόνο μία ημέρα, αλλά μία ολόκληρη εβδομάδα προσφορών” αναφέρει και προσθέτει: “Είναι ευκαιρία για όλους, για προσέλκυση πελατών μέσα από την παγκόσμια φρενίτιδα της Black Friday!

Συμβουλές για μικρές επιχειρήσεις και freelancers

Έτσι σημειώνει απευθυνόμενη σε μικρούς επαγγλεματίες:

  1. Βεβαιωθείτε ότι η ιστοσελίδα ή το ηλεκτρονικό σας κατάστημα είναι πλήρως έτοιμα για την αυξημένη επισκεψιμότητα και ότι το σύστημά σας λειτουργεί άψογα.
  2. Σχεδιάστε την χωρητικότητά σας ώστε να αποφύγετε την υπερφόρτωση αν προσφέρετε υπηρεσία, και εξασφαλίστε επαρκές απόθεμα και χρόνους παράδοσης αν προσφέρετε προϊόν.
  3. Γίνετε όσο το δυνατόν πιο διαφανείς σχετικά με τους όρους των προσφορών σας, τους χρόνους παράδοσης ή εκτέλεσης και την πολιτική επιστροφών.
  4. Μπορείτε να προσφέρετε όχι μόνο εκπτώσεις, αλλά και πακέτα υπηρεσιών, π.χ. κούρεμα + βαφή, πλήρης έλεγχος αυτοκινήτου + αλλαγή λαδιών, δωροεπιταγές, δωρεάν αρχική συμβουλευτική συνεδρία.
  5. Δημιουργήστε Επαγγελματικό  λογαριασμό Viber, προσθέστε περιγραφή και τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες σας στον κατάλογο. Μην ξεχάσετε να προσθέσετε τις τρέχουσες ώρες λειτουργίας και την ακριβή κατηγορία ώστε να είστε εύκολα ανιχνεύσιμοι στην Αγορά Viber.
  6. Μετά το πέρας της καμπάνιας Black Friday, δείτε μία λεπτομερή ανάλυση των δεδομένων πωλήσεων/κλεισμένων ραντεβού και της επισκεψιμότητας στις πλατφόρμες σας. Χρησιμοποιήστε αυτά τα πολύτιμα στοιχεία για να βελτιστοποιήσετε τις μελλοντικές σας στρατηγικές.

Οι τζίροι

Στο μεταξύ  με δήλωσή του ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Στράυρος Καφούνης με αιχμή ανάλυση του Ινστιτούτου της ΕΣΕΕ για την εξέλιξη του κύκλου εργασιών στα καταστήματα Λιανικού εμπορίου εκτός τροφίμων, οχημάτων και καυσίμων κατά το Γ΄ τρίμηνο και το Α΄ εννεάμηνο του 2025 περιγράφει τα ζητήματα των αναιμικών αυξήσεων τζίρου και τονίζει ότι Λιανικό Εμπόριο χρειάζεται επιπλέον 750 εκ. ευρώ το Δ’ Τρίμηνο για να αντισταθμίσει το υψηλό λειτουργικό κόστος. “H αύξηση του κύκλου εργασιών σε επίπεδο εννεαμήνου είναι η χαμηλότερη από το 2020 έως σήμερα” αναφέρει ο κ. Καφούνης και προσθέτει:

«Η σύνθετη ανάλυση του Ινστιτούτου της ΕΣΕΕ είναι αποκαλυπτική: Η εικόνα του τζίρου στο λιανικό εμπόριο το πρώτο εννεάμηνο του 2025 σε συνδυασμό με τα επίμονα υψηλό λειτουργικό κόστος αναδεικνύουν το Δ’ τρίμηνο ως το πιο κρίσιμο της χρονιάς. Όπως προκύπτει από τη σύγκριση του κύκλου εργασιών με το 2024, από την αγορά λείπουν τουλάχιστον 750 εκ. ευρώ τζίρου, δηλαδή χρειάζεται τόνωση πωλήσεων κατά τουλάχιστον 10% το τελευταίο τρίμηνο του 2025, ώστε να «ισοφαριστούν» οι πιέσεις από: υπέρογκα μισθώματα, ενέργεια και μισθολογικές επιβαρύνσεις. Κανένα μέγεθος επιχείρησης δεν εμφανίζει θετικές επιδόσεις ικανές να υπερκεράσουν την αρνητική επίδραση του υψηλού κόστους λειτουργίας.

Ως εκ τούτου, η εορταστική αγορά, η οποία ουσιαστικά ανοίγει αυλαία με τη “Black Friday”, είναι καθοριστική ακόμη και για τη βιωσιμότητα χιλιάδων επιχειρήσεων, κυρίως ΜμΕ. Σε κάθε περίπτωση, επιβεβαιώνεται η ανάγκη στήριξης του κλάδου με το μείγμα αναπτυξιακών ρυθμίσεων και μέτρων ελάφρυνσης που έγκαιρα και τεκμηριωμένα έχει προτείνει η ΕΣΕΕ».

Εξέλιξη του κύκλου εργασιών στα καταστήματα Λιανικού εμπορίου εκτός Τροφίμων/Οχημάτων /Καυσίμων

Γ΄ τρίμηνο & Α΄ εννεάμηνο 2025

Σημαντικά δεδομένα για την εξέλιξη του κύκλου εργασιών στο λιανικό εμπόριο εκτός τροφίμων /οχημάτων/καυσίμων

  • Σε όρους απόλυτων μεγεθών, η αύξηση του κύκλου εργασιών για το Γ’ τρίμηνο ανήλθε σε 199,3 εκ. ευρώ με το συνολικό τζίρο της περιόδου να διαμορφώνεται σε 7,2 δις ευρώ από 7,0 δις το ίδιο διάστημα πέρυσι.
  • Αντίστοιχα, η αύξηση του κύκλου εργασιών για το Α’ εννεάμηνο ανήλθε σε 370,4 εκ. ευρώ, με το συνολικό τζίρο της περιόδου να διαμορφώνεται σε 19,7 δις ευρώ από 19,3 δις το ίδιο διάστημα πέρυσι.
  • Μάλιστα, αύξηση του κύκλου εργασιών σε επίπεδο εννεαμήνου είναι η χαμηλότερη από το 2020 έως σήμερα.
  • Τα παραπάνω δεδομένα προκαλούν ανησυχία καθώς ο «πυρήνας» του λιανικού εμπορίου φαίνεται πως δεν είναι σε θέση να αξιοποιήσει πλήρως τα οφέλη από την ενίσχυση των τουριστικών ταξιδιωτικών εισπράξεων, οι οποίες αυξήθηκαν κατά 7,7% και κατά 9,0% το Γ’ τρίμηνο και το Α’ εννεάμηνο αντίστοιχα (δεδομένα από ΤτΕ). Το εύρημα αυτό υποδεικνύει και την κατεύθυνση των δράσεων που απαιτούνται για την ενίσχυση του “brand name” της χώρας μας ως προορισμού αγορών.
  • Η πολύ ισχυρή ποσοστιαία αύξηση στην κατηγορία «Λιανικό Εμπόριο μεταχειρισμένων ειδών σε καταστήματα» (+36,3%) κατά το Ά εννεάμηνο ενδεχομένως να σηματοδοτεί μια ανακατεύθυνση των καταναλωτών σε πιο φθηνά προϊόντα.
  • Σε επιμέρους κατηγορίες λιανικού εμπορίου (εκτός τροφίμων/οχημάτων/ καυσίμων) και για το Ά εννεάμηνο του έτους ξεχώρισαν οι μεταβολές στον κύκλο εργασιών των κατηγοριών: «Αθλητικού εξοπλισμού» (+8,5%), «Παιχνιδιών» (επίσης +8,5%), «Η/Υ και περιφερειακών μονάδων» (+7,2%), «Καλλυντικών και προϊόντων καλλωπισμού» (επίσης +7,2%) κ.ά.
  • Αντίθετα, στις κατηγορίες με τη μεγαλύτερη πτώση τζίρου συγκαταλέγονται εκείνες του: « «Τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού» (-12,2%), «Εφημερίδων και γραφικής ύλης» (-5,4%), «Χαλιών, κιλιμιών και επενδύσεων δαπέδου» (-4,7%), «Υποδημάτων και δερμάτινων ειδών» (-4,4%) κ.ά.
  • Ανάλυση ανά περιφέρεια (Ά εννεάμηνο 2025/2024): Οι περιφέρειες Ιονίων Νήσων (+3,4%), Αττικής (+3,3%) και Κρήτης (+2,4%) παρουσίασαν τις ισχυρότερες αυξήσεις τζίρου την περίοδο αναφοράς. Αντίθετα, στις περιφέρειες με τις εκτενέστερες υποχωρήσεις του κύκλου εργασιών περιλαμβάνονται εκείνες του Νοτίου Αιγαίου (-2,5%), της Θεσσαλίας (-2,2%) και της Δυτικής Μακεδονίας (-1,5%).
  • Προσδοκίες για Δ’ τρίμηνο 2025: Το Δ’ τρίμηνο του 2024 ο κύκλος εργασιών για το Λιανικό εκτός τροφίμων/οχημάτων/καυσίμων διαμορφώθηκε σε 7,4 δις ευρώ. Με βάση τη μέχρι τώρα εξέλιξη του εν λόγω τζίρου και το γεγονός ότι το Δ’ τρίμηνο είναι το κρισιμότερο σε πωλήσεις για τις περισσότερες επιχειρήσεις (Black Friday, εορταστική περίοδος), ο κύκλος εργασιών για το τελευταίο τρίμηνο του 2025 θα πρέπει να ανέλθει σε τουλάχιστον 8,2 δις (αύξηση 10%) ώστε οι επιχειρήσεις να καλύψουν το αυξημένο λειτουργικό κόστος και να εξασφαλίσουν, βραχυπρόθεσμα, τη βιωσιμότητά τους.

ΑΝΑΛΥΣΗ Γ΄ ΤΡΙΜΗΝΟΥ 2025

Στασιμότητα (0,2%) σε πραγματικές τιμές στον κύκλο εργασιών του κλάδου

  • Ο ρυθμός ενίσχυσης του τζίρου κατά το Γ΄ τρίμηνο του 2025 ανήλθε σε 2,8% συγκριτικά με το ίδιο τρίμηνο του 2024, σχεδόν όσο και ο ρυθμός πληθωρισμού για το αντίστοιχο χρονικό διάστημα. Αυτό σημαίνει πως η αύξηση του πραγματικού όγκου πωλήσεων ήταν μηδαμινή.
  • Ειδικότερα, όταν αφαιρεθούν οι ανοδικές επιπτώσεις του πληθωρισμού, ο κύκλος εργασιών παρέμεινε στάσιμος (0,2%) κατά το Γ΄ τρίμηνο του 2025

Κρίσιμες προκλήσεις για τις Μικρομεσαίες αλλά και τις Μεγάλες επιχειρήσεις του κλάδου

  • Ο πληθωρισμός επιβράδυνε ελαφρώς τις ήδη ισχυρές πωλήσεις των μεγάλων επιχειρήσεων λιανικού εκτός τροφίμων/οχημάτων/ καυσίμων, οι οποίες κινήθηκαν σε πραγματικούς όρους σημαντικά ανοδικά (+4,6%).
  • Ακόμα και αυτή η αύξηση δεν επαρκεί για την κάλυψη των διογκωμένων λειτουργικών εξόδων (ενοίκια, ενέργεια, μισθολογικές επιβαρύνσεις).
  • Αντίθετα, οι ΜμΕ  επιχειρήσεις κατέγραψαν πτώση πωλήσεων μετά την αφαίρεση της επίδρασης του πληθωρισμού κατά 1,3%
  • Συνεπώς, οι ΜμΕ στο λιανικό χωρίς τρόφιμα/καύσιμα/οχήματα αντιμετωπίζουν ακόμη μεγαλύτερο πρόβλημα στο να αντισταθμίσουν τα αυξημένα λειτουργικά έξοδα με τον χαμηλότερο, σε πραγματικούς όρους, τζίρο

Διάρθρωση του τζίρου στις ΜμΕ

  • Ο κύκλος εργασιών για τις πολύ μικρές επιχειρήσεις λιανικού (εκτός τροφίμων/οχημάτων/ καυσίμων) μειώνεται (-2,0%) όταν αφαιρούνται οι επιπτώσεις του πληθωρισμού
  • Παρόμοια εικόνα καταγράφεται για τον πραγματικό τζίρο των  μικρών επιχειρήσεων (-1,6%), ενώ ο ονομαστικός τζίρος, χωρίς δηλαδή τη διόρθωση για τον πληθωρισμό,  κινείται ανοδικά (+1,0%).
  • Οι μεσαίες επιχειρήσεις είδαν τις πωλήσεις τους να ενισχύονται με έντονο ρυθμό (5,8%), ενώ μετά την αφαίρεση των πληθωριστικών πιέσεων παρέμεινε ικανοποιητικός (3,1%).

ΑΝΑΛΥΣΗ Α΄ ΕΝΝΙΑΜΗΝΟΥ 2025

Μικρή πτώση (-0,6%) σε πραγματικές τιμές στον κύκλο εργασιών του κλάδου

Σε πραγματικές τιμές, ο κύκλος εργασιών το πρώτο εννεάμηνο στο λιανικό εμπόριο (εκτός τροφίμων/οχημάτων και καυσίμων) συρρικνώνεται σε σχέση με το Ά εννεάμηνο του 2024 (-0,6%).
Η ανησυχητική όμως εξέλιξη έγκειται στο γεγονός ότι ο τζίρος βαίνει μειούμενος τα τελευταία τρία έτη, και μάλιστα με επιταχυνόμενο ρυθμό

Πίεση από το λειτουργικό κόστος στις μικρομεσαίες. Δύσκολα ανταπεξέρχονται και οι Μεγάλες.

  • Οι επιχειρήσεις που διαφοροποιήθηκαν είναι σίγουρα οι μεγάλες καθώς κατέγραψαν ισχυρή ενίσχυση των πωλήσεών τους (8,5%) ακόμα και μετά τη διόρθωση ως προς την επίπτωση του πληθωρισμού (+5,8%) (Διάγραμμα 5).
  • Ακόμα και με σχετικά ικανοποιητική αύξηση του κύκλου εργασιών σε πραγματικούς όρους, οι μεγάλες επιχειρήσεις έχουν να αντιμετωπίσουν ένα διαρκώς αυξανόμενο λειτουργικό κόστος.
  • Αντίθετα, το σύνολο των ΜμΕ εμφάνισε στασιμότητα (-0,1%) στο κύκλο εργασιών η οποία, αφού αφαιρεθούν οι ανοδικές επιδράσεις του πληθωρισμού, μετατρέπεται σε αξιόλογη πτώση των πωλήσεων (-2,6%).
  • Ως εκ τούτου, η ανάγκη για αύξηση του κύκλου εργασιών για τις ΜμΕ ώστε αυτές να παραμείνουν βιώσιμες καθίσταται περισσότερο από  επιτακτική.

Η διάρθρωση του τζίρου στις ΜμΕ

  • Οι πολύ μικρές επιχειρήσεις εμφανίζουν στασιμότητα πωλήσεων σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2024, ενώ μετά τη διόρθωση ως προς τον πληθωρισμό οι πραγματικές πωλήσεις είναι κατά 2,6% χαμηλότερες από τις αντίστοιχες περυσινές (Διάγραμμα 6).
  • Οι μικρές επιχειρήσεις φαίνεται να πιέζονται περισσότερο καθώς  υποχώρηση των πωλήσεων (-2,3%) καταγράφηκε ακόμα και σε ονομαστικές τιμές.
  • Σε σαφώς καλύτερη κατάσταση οι μεσαίες επιχειρήσεις, οι οποίες ακόμη και μετά την διόρθωση για τον πληθωρισμό είδαν τον πραγματικό τους τζίρο να ενισχύεται κατά 0,8%.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα