Ακρίβεια: Σε ατέλειωτο ράλι ανόδου τα έξοδα σπιτιού και διατροφής

Ακρίβεια: Σε ατέλειωτο ράλι ανόδου τα έξοδα σπιτιού και διατροφής
istockphoto

Στέγαση και βασικά είδη  “τραβούν την ανηφόρα”, όπως κατέδειξαν τα τελευταία στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον πληθωρισμό Ιουλίου, αποδεικνύοντας ότι η καθημερινότητα για τα νοικοκυριά είναι ένας συνεχής αγώνας επιβίωσης.

Σε έντονα ανοδική πορεία συνέχισαν και τον Ιούλιο να κινούνται οι δείκτες της ομάδας “Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά” αλλά και της ομάδας “Στέγαση” με βάση την ΕΛΣΤΑΤ.

Το “ράλι” αυτό, που σε ρυθμό υπερβαίνει το ανάλογο του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή (ΔΤΚ) καταδεικνύει τη δύσκολη θέση στην οποία βρίσκονται τα νοικοκυριά και ειδικά τα πιο ευάλωτα, έστω κι αν με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία τα εισοδήματα έχουν ενισχυθεί.

Έτσι, ενώ συνολικά, η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ ήταν στο 11,6% τον μήνα Ιούλιο 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Ιουλίου 2021, ο δείκτης  στην ομάδα  “Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά” κινήθηκε ανοδικά με ρυθμό 13,0%  λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκάπαγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα νωπά φρούτα, λόγω της εποχικότητας.

Στο φόντο αυτό ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει η αναφορά την περασμένη Κυριακή στη Γενική Συνέλευση του ΣΥΝΚΑ (Συνεταιρισμός Καταναλωτών), μιας από τις μεγάλες αλυσίδες οργανωμένης λιανικής (σούπερ μάρκετ στην Κρήτη, με παρουσία σε Κέρκυρα και Κυκλάδες) του πολύπειρου προέδρου του ΣΥΝΚΑ κ. Αποστόλη Αλεξάκη. ”Η Ελλάδα είναι μικρή αγορά. Η Ελλάδα αγοράζει από τις πολυεθνικές από 60% έως 600% πιο ακριβά. Στη Γερμανία, αν πάρετε οποιοδήποτε προϊόν πολυεθνικής, είναι στη μισή τιμή γιατί εμείς είμαστε μικρή αγορά”  ανέφερε χαρακτηριστικά.

Επιπλέον, στελέχη της αγοράς προβλέπουν νέο κύμα ανατιμήσεων σε πολλούς κωδικούς προϊόντων από το Σεπτέμβριο. Παραπέμπουν, δε. σε ποσοστά της τάξης έως και του 20%, καθώς θα καταφθάσουν στις αλυσίδες λιανικής οι νέοι τιμοκατάλογοι σε είδη, όπως καθαριστικά, είδη προσωπικής υγιεινής, τυριά, σκευάσματα αλουμινίου κτλ.

Η στέγαση στα ύψη

Δεν είναι όμως μόνο τα βασικά είδη που “τραβούν την ανηφόρα” κάνοντας την καθημερινότητα ένα συνεχή αγώνα επιβίωσης. Την ίδια ώρα, τον Ιούλιο και πάντα σε ετήσια βάση, με αυξητικό ρυθμο 30,9% κινήθηκε ο δείκτης στην ομάδα  “Στέγαση”, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα. 

Ενδεικτικά τα όσα αναφέρει ανάλυση του Spitogatos Insights με βάση στοιχεία των ιστοσελίδων αναζήτησης κατοικίας, του Spitogatos.

“Ειδικότερα, η κατοικία με ένα υπνοδωμάτιο σε περιοχές της Αθήνας σε σχέση με διαμερίσματα που δύνανται να φιλοξενήσουν περισσότερα άτομα φαίνεται να αποτελεί ακριβό «σπορ». Σε περιοχές καθαρά φοιτητικές όπως στου Ζωγράφου, Γουδί και το Αιγάλεω, η μέση ζητούμενη τιμή ενοικίασης για διαμερίσματα με δύο υπνοδωμάτια σε σχέση με αυτή των διαμερισμάτων με ένα, είναι αυξημένη μόλις κατά 32% κατά μέσο όρο.

Αντίστοιχα, στη Θεσσαλονίκη και την υπόλοιπη Ελλάδα, ένα διαμέρισμα με δύο υπνοδωμάτια είναι ακριβότερο κατά μόλις 28% σε σχέση με τη ζητούμενη τιμή ενός διαμερίσματος με ένα υπνοδωμάτιο κατά μέσο όρο” αναφέρει η ανάλυση του Spitogatos Insights.

Συνέχεια στο ράλι

Τον, δε, Ιούνιο,  σε ετήσια βάση, οι ανάλογοι δείκτες κινήθηκαν με ανάλογες ταχύτητες Δηλαδή, με +12,6% κινήθηκε ο δείκτης στην ομάδα “Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά”, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, νωπά φρούτα, λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτες γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.

Και με +31,5% ο δείκτης στην ομάδα “Στέγαση”, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, είδη επισκευής και συντήρησης κατοικίας, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.

Από μήνα σε μήνα τον Ιούλιο

Να σημειωθεί ότι οριακή πτώση  0,1% είχε από μήνα σε μήνα τον Ιούλιο (σε σχέση με τον Ιούνιο 2022) ο δείκτης  στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα νωπά φρούτα. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, μοσχάρι, πουλερικά, γάλα νωπό πλήρες, τυριά, ελαιόλαδο, νωπά λαχανικά, λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα, καφέ.

Και – 0,3% έγραψε ο δείκτης τιμών στην ομάδα Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στον ηλεκτρισμό. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση των τιμών στο φυσικό αέριο.

Τον Ιούνιο σε σχέση με το Μάιο

Να σημειωθεί, επίσης, ότι ότι τον Ιούνιο σε σχέση με το Μάιο κατά +1,5% ανέβηκε ο δείκτης στην ομάδα “Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά”, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, μοσχάρι, χοιρινό, πουλερικά, νωπά ψάρια, τυριά, άλλα βρώσιμα έλαια, νωπά φρούτα. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: νωπά λαχανικά, πατάτες.

Ενώ, για το ίδιο διάστημα κατά – 2,4% κινήθηκε ο δείκτης στην ομάδα Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο.

Αβεβαιότητα αλλά και αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης

Με βάση, ωστόσο, την εβδομαδιαία ανάλυση της Alpha Bank, “παρά την εξασθένηση της αγοραστικής δύναμης των νοικοκυριών ως απόρροια του πληθωρισμού, η ιδιωτική κατανάλωση σε σταθερές τιμές  σημείωσε ισχυρή άνοδο το πρώτο τρίμηνο του 2022, κατά 16,5% σε ετήσια βάση. Η καταναλωτική δαπάνη των νοικοκυριών στη μεταπανδημική περίοδο, υποστηρίχθηκε από την αύξηση του διαθεσίμου εισοδήματος στο ίδιο χρονικό διάστημα,  η οποία προήλθε σε σημαντικό βαθμό από την άνοδο της απασχόλησης, κατά 11% το πρώτο τρίμηνο του 2022, αλλά και από τη χρήση μέρους των αποταμιεύσεων που συσσώρευσαν τα νοικοκυριά κατά τη διάρκεια της πανδημικής κρίσης.

Η αβεβαιότητα, ωστόσο, αποτελεί έναν σημαντικό παράγοντα που επενεργεί στις εξελίξεις. Οι πρόδρομοι δείκτες επιχειρηματικών προσδοκιών και καταναλωτικής εμπιστοσύνης υποχώρησαν τους τελευταίους μήνες, ενώ οι πληθωριστικές προσδοκίες των καταναλωτών ενισχύθηκαν.

Παράλληλα, στην τρέχουσα συγκυρία οι συζητήσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο σχετικά με την εξασφάλιση επαρκών ποσοτήτων ενέργειας τον προσεχή χειμώνα επιτείνουν τις πληθωριστικές πιέσεις στο άμεσο χρονικό διάστημα, επιβαρύνοντας περαιτέρω την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών. Η επιτάχυνση του πληθωρισμού δεν αναμένεται, ωστόσο, να κάμψει την ιδιωτική κατανάλωση στην Ελλάδα στο δεύτερο και τρίτο τρίμηνο του 2022” αναφέρει η Alpha Bank.

Απαισιοδοξία στην αγορά

“Από την άλλη πλευρά, οι πρόδρομοι δείκτες προσδοκιών κινούνται πτωτικά” προσθέτει η Alpha Bank σημειώνοντας ότι: “Η καταναλωτική εμπιστοσύνη επιδεινώθηκε εκ νέου τον περασμένο μήνα, στις -55,3 μονάδες από -52,5 τον Ιούνιο, σημειώνοντας τη χειρότερη επίδοση από τον Ιούλιο του 2017, αλλά και μεταξύ των χωρών της ΕΕ-27. Επιπρόσθετα, οι προβλέψεις των καταναλωτών για την εξέλιξη των τιμών τους επόμενους δώδεκα μήνες διαμορφώθηκαν τον Ιούλιο στις 47,8 μονάδες, που αποτελεί την υψηλότερη τιμή που έχει καταγραφεί από τον Μάρτιο του τρέχοντος έτους, δηλαδή αμέσως μετά το ξέσπασμα του πολέμου. Τέλος, ο δείκτης των υπευθύνων για τις προμήθειες στη μεταποίηση (Purchasing Managers Index, PMI) διαμορφώθηκε τον Ιούλιο κάτω από το επίπεδο των 50 μονάδων, πρώτη φορά από τον Φεβρουάριο του 2021, γεγονός που καταδεικνύει ότι οι λειτουργικές συνθήκες του κλάδου χειροτέρεψαν.”

Παράλληλα, ιδιαίτερα ανήσυχοι δηλώνουν οι περισσότεροι επικεφαλής των οικονομικών επιτελείων των εταιρειών στην Ευρώπη, όπως αποτυπώνεται στη φετινή έκδοση της έρευνας European CFO Survey, της Deloitte. Τα δεδομένα για τη συγκεκριμένη έρευνα, που διεξάγεται δυο φορές τον χρόνο, συλλέχθηκαν μεταξύ Μαρτίου και Απριλίου του 2022, αποτυπώνοντας τις εκτιμήσεις 1.319 CFOs από 18 χώρες της Ευρώπης, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, μέσα από ένα ευρύ φάσμα βιομηχανιών.

Η έρευνα αποκαλύπτει ότι η εισβολή στην Ουκρανία προκάλεσε ένα απότομο σοκ στο επιχειρηματικό κλίμα που προηγουμένως ανέκαμπτε από τα μέτρα κατά της πανδημίας. Οι CFOs αναφέρουν τώρα ένα επίπεδο ρεκόρ κινδύνου, που πηγάζει από τη γεωπολιτική και τον πληθωρισμό. Τα ευρήματα υποδεικνύουν ότι έπειτα από το ξέσπασμα του πολέμου και τις οικονομικές του επιπτώσεις επικρατεί ένα ισχυρό κλίμα απαισιοδοξίας και αβεβαιότητας για τη συντριπτική πλειοψηφία των CFOs, με τους σχεδόν μισούς από τους ερωτηθέντες να μην αναμένουν άμεση βελτίωση της γενικής οικονομικής εικόνας. Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτή η πτώση αισιοδοξίας παρατηρείται πολύ πιο έντονα σε ευρωπαϊκές χώρες. Σύμφωνα με την έρευνα, η Ισπανία κατέγραψε το μεγαλύτερο ποσοστό απαισιοδοξίας (66%) ενώ και στην Ελλάδα το 53% των CFOs δήλωσε απαισιόδοξο σχετικά με τις οικονομικές προοπτικές των εταιρειών τους.

Ο πληθωρισμός θα συνεχίσει να αυξάνεται

Με βάση την συγκεκριμένη έρευνα, η κατάσταση στην Ουκρανία μεταξύ άλλων έχει προκαλέσει μία πρωτοφανή για τα σύγχρονα δεδομένα πληθωριστική κρίση. Οι CFOs προβλέπουν ότι η διαρκής αύξηση του πληθωρισμού αποτελεί πραγματική απειλή για το μέλλον των επιχειρήσεων, καθώς σύμφωνα με την έρευνα, βλέπουν το ποσοστό πληθωρισμού να αυξάνεται από το 2,7%, το φθινόπωρο του 2021 σε 5,9% την άνοιξη του 2022.

Κλίμα υψηλής αβεβαιότητας

Τα επίπεδα της οικονομικής και επιχειρηματικής αβεβαιότητας είναι πιο υψηλά από ποτέ, με το 77% των CFOs να αισθάνονται ότι το ασταθές και αβέβαιο κλίμα που επικρατεί έχει επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό τις επιχειρήσεις τοηυς. Παράλληλα  οι  CFOs στην Ελλάδα εκτιμούν ότι το 53% των Ελλήνων CFOs νιώθει λιγότερο αισιόδοξο ενώ 31% περισσότερο σχετικά με τις οικονομικές προοπτικές της εταιρείας τους, σε σχέση με τρεις μήνες πριν. Αναμένουν, δε,  το ποσοστό πληθωρισμού (για τον Δείκτη Τιμών Καταναλωτή) τους επόμενους 12 μήνες να είναι 6,8% για την Ελλάδα και 5,59% για την Ευρωζώνη. Το 66% θεωρεί το υψηλότερο κόστος μεταφορών ως το κύριο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η εφοδιαστική αλυσίδα, ενώ 59% θεωρεί ως το κυριότερο πρόβλημα τις υψηλότερες τιμές για τα εμπορεύματα/ενδιάμεσα αγαθά.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα