Oscars 2009: Οι μεγαλύτερες αδικίες

Κάποιοι θα μπορούσαν να ήταν υποψήφιοι, ενώ άλλοι θα έπρεπε όπως και δήποτε να είναι! Το ΜΕΝ 24, λίγο πριν τις προβλέψεις του για τους νικητές των ...
- 17 Φεβρουαρίου 2009 08:00
Κάποιοι θα μπορούσαν να ήταν υποψήφιοι, ενώ άλλοι θα έπρεπε όπως και δήποτε να είναι! Το ΜΕΝ 24, λίγο πριν τις προβλέψεις του για τους νικητές των φετινών βραβείων Όσκαρ, παρουσιάζει τους 20 αδικημένους που δεν άκουσαν το όνομά τους στις υποψηφιότητες.
20. Cloverfield- Οπτικά και ηχητικά εφέ
Μπορεί κάποιοι να θεώρησαν ότι η ταινία του J.J. Abrams ήταν απλά μια αποτυχημένη προσπάθεια που θύμιζε το War of Worlds με μία σκηνοθετική δόση Blair Witch Project, αλλά δεν γίνεται να περάσουν απαρατήρητα τα οπτικά και ηχητικά εφέ της ταινίας.
19. Βαλς με τον Μπασίρ- Καλύτερο Animation
Μικρό το πταίσμα αν σκεφτείς ότι είναι φαβορί για να κερδίσει στην κατηγορία της καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας. Μόνο που κανείς δεν κατάλαβε γιατί το αριστουργηματικό Βαλς με τον Μπασίρ, δεν είναι υποψήφιο και για καλύτερο animation. Μήπως οι θέσεις είναι ρεζερβέ αποκλειστικά για παιδικά καρτούν; Όχι, γιατί πέρυσι, το άλλο “σοβαρό” καρτούν, Persepolis, ήταν υποψήφιο αλλά… ανάποδα: όχι για καλύτερη ξενόγλωσση (είναι γαλλικό), αλλά για καλύτερο animation! Άγνωσται αι βουλαί της Ακαδημίας.
18. Changeling- Μουσική Επένδυση
Όχι, δεν είναι ότι ο Κλιντ Ίστγουντ είναι ο νέος Τζον Γουίλιαμς ούτε καν ο συνονόματος Κλιντ Μάνσελ, με themes που μένουν ανεξίτηλα στο μυαλό μας, αλλά δεν μπορείς να μην του αναγνωρίσεις ότι έκανε πολύ καλή δουλειά στο Changeling. Παρόλα αυτά, η Ακαδημία εξακολουθεί να τον σνομπάρει ως μουσικό δημιουργό, αφού δεν έχει προταθεί ποτέ για αυτήν την ιδιότητά του. Και φέτος είναι μια από τις λίγες φορές που η ταινία του, Changeling, δεν πρωταγωνιστεί σε βασικές κατηγορίες πλην της Αντζελίνα Τζολί. Για να μην πιάσουμε καν στο στόμα μας το Gran Torino.
17. Αustralia- Καλλιτεχνική Διεύθυνση
Οκ, η ταινία ήταν μάπα. Την περιμέναμε ως το νέο έπος που θα μας συγκλονίσει, αλλά δεν κατάφερε ούτε να μας ταρακουνήσει. Όμως, ανεξάρτητα από το σύνολο, δεν γίνεται κάποιος να μείνει αδιάφορος από τα σκηνικά και όλη την αναπαράσταση της εποχής. Δε λέμε να το πάρει το Όσκαρ, αλλά θα έπρεπε τουλάχιστον να έχει μια θέση στην πεντάδα.
16. Ντεβ Πατέλ- Δεύτερος Αντρικός για το Slumdog Millionaire
Έχεις μια εκπληκτική ταινία με πρωτότυπο σενάριο και δυνατή σκηνοθεσία να είναι υποψήφια σε όλες τις major κατηγορίες εκτός των ερμηνειών. Ο Ντεβ Πατέλ θα μπορούσε άνετα να σταθεί ως ένας από την πεντάδα των δεύτερων ρόλων. Βέβαια, όποιοι και να συμπλήρωναν την πεντάδα, δεν θα είχε διαφορά, αφού μόνο ένας θα είναι ο νικητής: Ο Χιθ Λέτζερ. Και πάλι, όμως, θα ισχυροποιούσε το Slumdog που θα είχε και το αβαντάζ ενός προτεινόμενου ρόλου.
15. Ρόζματι ντε Ουίτ- Δεύτερος Γυναικείος για το Rachel Getting Married
Όταν είδα το Rachel Getting Married, αποφάσισα χωρίς φόβο και χωρίς πάθος ότι είναι από τις μεγαλύτερες βλακείες που έχω δει ποτέ μου. Τόσο αδιάφορο, τόσο αργό και βαρετό που αν το έβλεπες σε DVD θα ήσουν με το δάχτυλο κολλημένο στο fast forward. Παρόλα αυτά, με την ίδια λογική που η Αν Χάθαγουεϊ είναι υποψήφια για πρώτο γυναικείο, θα μπορούσε άνετα να είναι και η Ρόζμαρι ντε Ουίτ, για δεύτερο. Άσχετα με την προσωπική γνώμη μου για την ταινία, η ντε Ουιτ ήταν εξαιρετική, όπως καλοί ήταν και όλοι οι ηθοποιοί αυτής της (υπερβολικά) ρεαλιστικής ιστορίας.
14 . Μαικλ Σιν- Πρώτος Αντρικός για το Frost/Nixon
Η ερμηνεία του Μάικλ «Φροστ» Σιν δεν υστερεί σε τίποτα από εκείνη του συμπρωταγωνιστή του, Φρανκ «Νίξον» Λαντζέλα, αλλά παρόλα αυτά το όνομα του λείπει από την λίστα των υποψηφιοτήτων. Αν είχαν πρόβλημα για το ποιόν να βγάλουν για να μπει ο Σιν, η απάντηση είναι πανεύκολη: τον Μπραντ Πιτ.
13. In Bruges- Μουσική Επένδυση
Φοβερή ταινία- μακάρι να φύγει νικήτρια στην κατηγορία του σεναρίου- με τρομερό soundtrack. Και δεν είναι ότι ο συνθέτης των κομματιών είναι κάποιος άγνωστος, οπότε γιατί να μπουν στον κόπο να τον τιμήσουν με μια υποψηφιότητα. Πρόκειται για τον Κάρτερ Μπούργουελ, ο οποίος, μεταξύ άλλων, έχει επιμεληθεί την μουσική όλων σχεδόν των ταινιών των αδερφών Κοέν και πιο πρόσφατα τη μουσική του Twilight.
12. Vicky Cristina Barcelona- Πρωτότυπο Σενάριο
Πολύ πρέπει να τσαντίστηκε ο κύριος Γούντι Άλεν, όταν δεν άκουσε το όνομά του στους υποψήφιους του πρωτότυπου σεναρίου. Σε μια χρονιά με πολλές καλές ταινίες, ήταν σίγουρο ότι κάποιος θα έμενε παραπονεμένος, αφού έπρεπε να βρουν αυστηρά τους πέντε καλύτερους σε κάθε κατηγορία. Παρόλο που ο Άλεν γύρισε μια ευφάνταστη ταινία με προκλητικό story, έμεινε εκτός κούρσας, με μόνη εκπρόσωπό του, την Πενέλοπε Κρουζ στον δεύτερο γυναικείο.
11. Τζέιμς Φρανκο- Αντρικός Ρόλος για το Pinneaple Express ή το Μilk
Πολύ ανεβασμένος ήταν φέτος ο Τζέιμς Φράνκο με σημαντικούς ρόλους σε καλές ταινίες. Παρόλα αυτά, δεν τον είδαμε πουθενά υποψήφιο ενώ είχε δύο πολύ καλές δικαιολογίες για να είναι. Δεν πειράζει, με τις μετοχές του να ανεβαίνουν χρόνο με το χρόνο, είναι σίγουρο ότι κάποια στιγμή θα πάρει το αίμα του πίσω.
10. Mπρένταν Γκλίσον- Δεύτερος Αντρικός για το In Bruges
Πριν λίγο καιρό, ο συμπρωταγωνιστής του, Κόλιν Φάρελ, φάνηκε να κερδίζει τις εντυπώσεις αφού εκείνος ήταν ο νικητής της Χρυσής Σφαίρας. Όμως, ποτέ δεν πειστήκαμε για το υποκριτικό ταλέντο του Φάρελ κι αυτό δεν πρόκειται να αλλάξει τώρα. Αντιθέτως, ο Μπρένταν Γκλίσον ήταν εξαιρετικός σε έναν κωμικοτραγικό ρόλο σε μια από τις καλύτερες ταινίες της χρονιάς, αλλά παρ’όλα αυτά εκτός των υποψηφιοτήτων.
9 . Μπρους Σπρίνγκστιν- Καλύτερο Τραγούδι για το The Wrestler
Ο φετινός νικητής της Χρυσής Σφαίρας στην αντίστοιχη κατηγορία, δεν είναι καν υποψήφιος για Όσκαρ. Ο Μπρους Σπρίνγκστιν είδε τον “άσημο” Ρααμάν του Slumdog να του παίρνει όχι μια αλλά δύο θέσεις σε μια χρονιά που δεν έχει πέντε υποψήφιους στο τραγούδι αλλά τρεις! Γιατί άραγε;
8. Βαλς με τον Μπασίρ- Μουσική Επένδυση
Τι ταινιάρα! Τι εκπληκτικό soundtrack! Τα λόγια είναι περιττά όταν προσπαθείς να αναλογιστείς πόσο ολοκληρωμένη και άρτια ταινία ήταν το «καρτουνίστικο» Βαλς υπό τη μουσική επιμέλεια του Μαξ Ρίχτερ. Εκτός των κλασσικών κομματιών του Σοπέν, το theme της ταινίας είναι αξεπέραστο και αρνείσαι να βγεις από το σινεμά, μόνο και μόνο για να ακούσεις για μια ακόμη φορά τις μελαγχολικές νότες του Ρίχτερ.
7. Κλιντ Ίστγουντ- Πρώτος Αντρικός Gran Torino
Καθόλου καλά δεν τα πήγε φέτος ο Κλιντ Ίστγουντ με τα Όσκαρ. Πρώτα είχαμε το Changeling που δεν κατάφερε να κερδίσει πολλές υποψηφιότητες και μετά το Gran Torino, όπου ο Κλιντ δίνει την τελευταία ερμηνεία της καριέρας του- και είναι και πολύ καλός! Περίεργο, αν σκεφτείς ότι μιλάμε για έναν άνθρωπο που φαίνεται να είναι «χαϊδεμένος» της Ακαδημίας με 4 χρυσά αγαλματίδια στο γραφείο του. Ίσως ο πήχης έχει ανέβει πολύ για αυτόν, μετά από την αναγνώριση των προηγούμενων ετών. Who knows?
6. Λεονάρντο ντι Κάπριο- Πρώτος Αντρικός για το Revolutionary Road
Το ηθικό δίδαγμα που πρέπει να πάρει ο Λίο, είναι να μην παίξει ξανά με την Κέιτ Γουίνσλετ. Πρώτα είχαμε τον Τιτανικό όπου ανάμεσα σε τόσες υποψηφιότητες, εκείνος δεν κέρδισε καμία. Μετά από χρόνια, ήρθε το Revolutionary Road, όπου πάλι δεν είναι υποψήφιος. Ναι, ούτε η Κέιτ είναι, αλλά αυτό απλά έτυχε, επειδή η Ακαδημία θεώρησε καλύτερη την ερμηνεία της στο The Reader. Υπό άλλες συνθήκες, για μια ακόμη φορά εκείνη θα ήταν και αυτός όχι, παρόλο που ήταν εξίσου εκπληκτικός στο ρόλο του.
5. Gomorrah- Καλύτερη Ξενόγλωσση Ταινία
Για πολλούς παραμένει το άλυτο αίνιγμα. Πως γίνεται μια ταινία που έχει αφήσει τη μισή υφήλιο να παραμιλάει, να μην καταφέρνει να κερδίσει μια θέση στα φετινά Όσκαρ; Όλοι το είχαν σίγουρο, είχαν φτάσει σε σημείο να θεωρούν ότι το βραβείο θα παιχτεί ανάμεσα στα Γόμορα και το Μπασίρ, αλλά έπεσαν έξω. Ο λόγος του αποκλεισμού άγνωστος…
4. The Dark Knight- Καλύτερη Ταινία και Σκηνοθεσία
Κατάφερε να κερδίσει οκτώ υποψηφιότητες, αριθμός ρεκόρ για μια ταινία τέτοιου είδους, αλλά παρ’ όλα αυτά ο σκηνοθέτης του έμεινε στα «αζήτητα». Ο Κρίστοφερ Νόλαν, ο ουσιαστικός δημιουργός δεν διαφαίνεται πουθενά, αφού η σκηνοθεσία του δεν ήταν τόσο καθοριστική σύμφωνα με την γνώμη των «ειδικών», και ίσως θεώρησαν ότι θα ήταν too much να του δώσουν και την υποψηφιότητα της Καλύτερης Ταινίας. Και εδώ που τα λέμε, θα ήταν δύσκολη υπόθεση: ποια ταινία θα έβγαινε για να μπει στη θέση της το Dark Knight;
3. Σάλι Χόκινς- Πρώτος Γυναικείος για το Happy Go Lucky
Είναι λογικό η Αγγλίδα Σάλι Χόκινς να περίμενε να ακούσει το όνομά της την ημέρα της ανακοίνωσης των υποψηφιοτήτων. Είχε κερδίσει τη Χρυσή Σφαίρα, όλοι είχαν μόνο καλά να πουν για την ερμηνεία της, οπότε γιατί όχι; Είχε το δικαίωμα να το φαντάζεται. Η πραγματικότητα την προσγείωσε απότομα. Αντί για εκείνη, η Ακαδημία προτίμησε τη Μελίσα Λίο του Frozen River, μια έκπληξη για τα μέχρι τότε δεδομένα. Η Σάλι Χόκινς όμως θα έπρεπε να είναι μέλος της χρυσής πεντάδας, γιατί κατάφερε να πλάσει έναν κωμικό χαρακτήρα χωρίς να τον κάνει χαζοχαρούμενο, σε σημείο που πίστευες ότι δεν υποκρίνεται.
2. Κέιτ Γουίνσλετ- Πρώτος Γυναικείος για το Revolutionary Road
Ναι, ναι, μια ηθοποιός δεν γίνεται να είναι ταυτόχρονα υποψήφια για δύο διαφορετικές ταινίες στην ίδια κατηγορία, οπότε αυτό που ουσιαστικά προτείνουμε δεν θα μπορούσε να γίνει έτσι κι αλλιώς. Δεν γίνεται όμως να μην αναλογιστούμε πόσο άδικο είναι για την υπερταλαντούχα Κέιτ Γουίνσλετ να διεκδικεί ένα Όσκαρ, όταν θα μπορούσε να διεκδικεί δύο. Ο ρόλος της στο The Reader δεν είναι σε καμία περίπτωση δεύτερος, όπως θεωρήθηκε από SAG και Σφαίρες, οπότε απλά η Κέιτ στάθηκε πολύ άτυχη. Αν οι ταινίες δεν είχαν κυκλοφορήσει το ίδιο διάστημα, θα μπορούσε να μπει κι εκείνη στο club του Τομ Χανκς: να πάρει δύο Όσκαρ σερί σε δύο χρονιές. Και σίγουρα το αξίζει.
1 . Κρίστιν Σκοτ Τόμας- Πρώτος Γυναικείος για το Il y a Longtemps que Je t’Aime
Και έχουμε το μεγαλύτερο «σκάνδαλο» της φετινής Οσκαρικής χρονιάς και δεν είναι άλλο από την παράλειψη της ερμηνείας της Κρίστιν Σκοτ Τόμας στο γαλλικό “Απλά Σ’ Αγαπώ”, που είναι απλά καθηλωτική. Δεν λαμβάνουμε καν υπ’όψιν ότι έπαιζε στα γαλλικά και όχι στη μητρική της. Ελάχιστες φορές ένας ηθοποιός έχει καταφέρει να σε κάνει να καταλάβεις τι αισθάνεται χωρίς να μιλάει, μόνο από εκφράσεις και από τη γλώσσα του σώματος. Η γυναίκα, μέσα στη σιωπή του ρόλου έχει αποδώσει το χαρακτήρα με μαεστρία. Κι όμως. Η καλύτερη γυναικεία ερμηνεία της χρονιάς, μια από τις καλύτερες ερμηνείες των τελευταίων χρόνων δεν αναγράφεται στον «κατάλογο» των Όσκαρ. Από ότι φαίνεται, συμβαίνουν και (ασυγχώρητα) λάθη…
Εκείνοι-ες που μπορούσαν να λείπουν από το ballot των Όσκαρ για να κάνουν θέση σε άλλους…
Α’ Αντρικός: Μπραντ Πιτ
Β Αντρικός: Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ
Α’ Γυναικείος: Αν Χάθαγουεϊ
Β’ Γυναικείος: Τάρατζι Π. Χένσον
Σκηνοθεσία: Στίβεν Ντάλντρι- The Reader
Πρωτότυπο Σενάριο: Frozen River
Διασκευασμένο Σενάριο: Doubt
Μην χάσετε σε δύο μέρες τις προβλέψεις του ΜΕΝ 24 για τους φετινούς νικητές των Όσκαρ στις 22 Φεβρουαρίου.