Safety Car

Το AUTO 24 παρουσιάζει τη SL 63 των 525 ίππων που... οδηγεί το πρωτάθλημα της F1
- 30 Μαρτίου 2008 18:06
Στο φετινό πρωτάθλημα η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία με το γνωστό βελτιωτικό οίκο AMG συνέχισαν την πετυχημένη παράδοση και παρουσίασαν δύο υπεραυτοκίνητα τα οποία έχουν μοναδικό στόχο την ασφάλεια όλων μέσα στα σιρκουί.
Πρόκειται για το γνωστό ασημένιο Safety Car και το ιατρικό αυτοκίνητο. Το πρώτο βασίζεται στη νέα SL 63 AMG και το δεύτερο στην C 63 AMG Estate.
Αξιοθαύμαστος… εκνευρισμός
Το αυτοκίνητο ασφαλείας εκνευρίζει συχνά τόσο τους θεατές, όσο και τους οδηγούς της Formula 1, καθώς αρκετές φορές μένει επίμονα μπροστά από τους πιλότους των ομάδων και δίνει εντολή σε όλους να χαμηλώσουν ταχύτητα μέχρι να αποκατασταθεί η τάξη στην πίστα μετά από κάποια σύγκρουση. Πάντως, το συγκεκριμένο όχημα μπορεί να καταντάει εκνευριστικό, όμως είναι αρκετά αξιοθαύμαστο…
Η AMG έβαλε το… χεράκι της στην Mercedes SL 63 προκειμένου η βιομηχανία από τη Στουτγάρδη να κρατάει πίσω της, όταν κριθεί αναγκαίο, τις βολίδες της Formula 1. Ο κινητήρας του Safety Car είναι οκτακύλινδρος V8, 6.300 κυβικών εκατοστών και αποδίδει 525 ίππους. Οι επιδόσεις του ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις της Formula 1, αφού το αμάξωμα αγγίζει τα 100 χιλιόμετρα από στάση σε 4,6 δευτερόλεπτα. Το συγκεκριμένο νούμερο μπορεί να ακούγεται εφικτό σε σχέση με την ιπποδύναμη, όμως πρέπει να συνυπολογίσουμε ότι το αυτοκίνητο με γεμάτο ρεζερβουάρ ζυγίζει 1750 κιλά. Πάντως, οι υπεύθυνοι κατασκευής του οχήματος ασφαλείας κατάφεραν με συγκεκριμένες παρεμβάσεις να το ελαφρύνουν κατά 220 κιλά σε σχέση με το αυτοκίνητο παραγωγής.
Οι δύο προφυλακτήρες, το εμπρός και το πίσω καπό αφαιρέθηκαν και αντικαταστάθηκαν από τα αντίστοιχα κομμάτια τα οποία είναι κατασκευασμένα από ανθρακονήματα (Carbon Fibre Reinforced Plastic).
Παράλληλα, αγωνιστικές και ελαφρύτερες εξατμίσεις διαδέχτηκαν τις εργοστασιακές, ενώ καταργήθηκε και το σύστημα αναδίπλωσης οροφής, καθώς δεν… προβλέπονται «καμπριολάτες» βόλτες μέσα στις πίστες με το αυτοκίνητο ασφαλείας.
Πάντως, στόχος της AMG και της Μercedes δεν ήταν μόνο η απώλεια βάρους, αλλά και η αξιοπιστία του Safety Car προκειμένου να είναι άψογο στα καθήκοντά του. Κανένας στις δύο εταιρίες δεν ήθελε να διανοηθεί ότι το συγκεκριμένο αυτοκίνητο μια στο εκατομμύριο μπορεί να παρουσιάσει το οποιοδήποτε πρόβλημα τη στιγμή που βρίσκεται μέσα στις πίστες για να δώσει λύση στην όποια δυσλειτουργία του γκραν πρι.
Έτσι, στη Mercedes SL 63 AMG έχουν αναβαθμιστεί ριζικά τα συστήματα ψύξης του κινητήρα, της μετάδοσης και του υδραυλικού τιμονιού. Το ημιαυτόματο κιβώτιο 7 ταχυτήτων της AMG Speedshift πραγματοποιεί τις αλλαγές σχέσεων σε 100 χιλιοστά του δευτερολέπτου, τη στιγμή που το ESP τριών σταδίων σε συνδυασμό με το μπλοκέ πίσω διαφορικό προσφέρουν το απόλυτο κράτημα.
Την πέδηση του αυτοκινήτου έχουν αναλάβει οι εξαπίστονες εμπρός δαγκάνες με δίσκους 390 mm και οι τετραπίστονες πίσω με δίσκους 360 mm. Τα εντυπωσιακά δισκόφρενα είναι ευδιάκριτα μέσα από τις 19αρες ζάντες με ελαστικά Bridgestone (255/35 μπροστά και 285/30 πίσω).
Τέλος, προκειμένου το Safety Car να είναι ευδιάκριτο… βρέξει χιονίσει έχουν χρησιμοποιηθεί 672 λαμπάκια τύπου led τόσο στους εμπρός προβολείς, όσο και στα πίσω φώτα.
Αξίζει να αναφέρουμε ότι όλες αυτές οι παρεμβάσεις δεν έχουν γίνει τυχαία. Όπως τα μονοθέσια των ομάδων που λαμβάνουν μέρος στο πρωτάθλημα της Formula 1 δοκιμάζονται και βελτιώνονται, έτσι και το Safety Car έχει περάσει από πολλαπλά τεστ σε όλες τις πίστες που διεξάγεται το πρωτάθλημα.
Αγωνιστικό εσωτερικό…
Το αυτοκίνητο ασφαλείας στο εσωτερικό του θυμίζει αρκετά το μοντέλο παραγωγής, όμως έχει υποστεί και inside λίφτινγκ προκειμένου να μετατραπεί σε αγωνιστικό.
Τα κλασικά καθίσματα δεν υπάρχουν πια και τη θέση τους έχουν πάρει δύο πολυτελή δερμάτινα μπάκετ με ζώνες ασφαλείας τεσσάρων σημείων. Παράλληλα η AMG έχει τοποθετήσει ένα αγωνιστικό τιμόνι 365 χιλιοστών, το οποίο στην πίσω μεριά διαθέτει και αλουμινένια κουμπιά (paddles) για την άμεση αλλαγή ταχυτήτων. Στην κεντρική κονσόλα κυριαρχούν δύο οθόνες.
Με τα συγκεκριμένα μόνιτορ τόσο ο οδηγός, όσο και συνοδηγός έχουν τη δυνατότητα να έχουν πλήρη εικόνα για τι συμβαίνει μέσα στο σιρκουί, ενώ υπάρχει και σύστημα ενδοσυνεννόησης του πιλότου με τον αλυτάρχη.
Ο οδηγός
Όλα τα παραπάνω χαρίσματα του Safety Car, αλλά και τη δύσκολη αποστολή να συγκρατεί πίσω του τα μονοθέσια της Formula 1, τα χαίρεται ο Μπερντ Μαϊλέντερ. Ο 36χρονος Γερμανός από το 2000 είναι ο οδηγός του οχήματος ασφαλείας στο παγκόσμιο πρωτάθλημα της Formula 1.
Σε πρόσφατη συνέντευξη που έδωσε πριν την πρεμιέρα του πρωταθλήματος στη Μελβούρνη δήλωσε ευτυχισμένος αφού έχει πραγματοποιήσει το όνειρό του και είναι επαγγελματίας οδηγός, ενώ χαρακτήρισε τη νέα Mercedes SL 63 AMG που του…χάρισε η FIA ως το καλύτερο Safety Car που έχει οδηγήσει.
Όσο για το αγαπημένο του αυτοκίνητο ο Μαϊλέντερ, παρότι έχει οδηγήσει ότι πιο σύγχρονο έχει δημιουργήσει η Mercedes, λατρεύει την πρώτη SLR 300 που εμφανίστηκε στην αγορά το 1955, αλλά και τη νέα SLR. Μάλιστα δεν έκρυψε την επιθυμία του το νέο μοντέλο της Mercedes κάποια στιγμή να εμφανιστεί και αυτό ως Safety Car στις πίστες.
Αρρωσταίνει το αυτοκίνητο των γιατρών…
Το νέο ιατρικό αυτοκίνητο έκανε την εμφάνισή του στο γκραν πρι της Αυστραλίας και στηρίζεται στη Mercedes C 63 AMG Estate. Το αγωνιστικό station wagon είναι κατασκευασμένο με στόχο να βρίσκεται σε μερικά δευτερόλεπτα στο χρόνο του ατυχήματος προκειμένου να προσφέρει άμεσα τις πρώτες βοήθειες και να αποτρέψει το μοιραίο.
Γι’ αυτό το λόγο ο κινητήρας, το κιβώτιο ταχυτήτων και το σύστημα πέδησης είναι ο ίδιος με του Safety Car. Το αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό, καθώς η… καρδιά του ιατρικού μοντέλου αποδίδει 457 ίππους με 600 νιουτόμετρα ροπής. Ο λόγος που επιλέχθηκε το μακρύ όχημα της Mercedes είναι απλός, αφού στο πίσω μέρος υπάρχουν δύο ιατρικοί εξοπλισμοί, ενώ μπροστά τα δύο επιβλητικά μπάκετ καθίσματα αγκαλιάζουν τους γιατρούς.
Ο πιλότος της Mercedes C 63 AMG Estate είναι ο Γάλλος γιατρός Ζακ Τροπένα, ο οποίος έχει και οδηγικές ικανότητες, καθώς είναι ερασιτέχνης οδηγός σε αγώνες ταχύτητας. Δίπλα του κάθεται πάντα ο Βέλγος Γκάρι Χαρτστάιν, ο οποίος είναι ο επίσημος αρχίατρος της FIA.
Mercedes Safety Cars
1996: C 36 AMG (W 202)
1997: CLK 55 AMG (C 208)
2000: CL 55 AMG (C 215)
2001: SL 55 AMG (R 230)
2003: CLK 55 AMG (C 209)
2004: SLK 55 AMG (R 171)
2006: CLK 63 AMG (C 209)
2008: SL 63 AMG (R 230)
Mercedes Medical Cars
1996: C 36 AMG (W 202)
1997: E 60 AMG (W 212)
1998: C 55 AMG (S 202)
2001: C 32 AMG (S 203)
2004: C 55 AMG (S 203)
2008: C 63 AMG (S 204)