Το αποτύπωμα των ξένων αλυσίδων ένδυσης και οι προοπτικές τους

Διαβάζεται σε 6'
Το αποτύπωμα των ξένων αλυσίδων ένδυσης και οι προοπτικές τους
UNSPLASH

Διευρύνουν την παρουσία τους στην ελληνική κατανάλωση οι ξένες αλυσίδες. Οι καθιερωμένοι παίκτες, η κεντροευρωπαϊκή επέλαση, οι τουρκικές επενδύσεις, αλλά και οι νέες είσοδοι από Βρετανία και Γαλλία.

Η επιστροφή στην κανονικότητα μετά την πανδημία ευνόησε το λιανεμπόριο το 2022,και παρά τις ακραίες εκτιμήσεις για μείωση δικτύου καταστημάτων και θέσεων εργασίας (κυρίως λόγω μεγέθυνσης των online πωλήσεων), σειρά ξένων μεγάλων αλυσίδων ένδυσης συνεχίζουν να επενδύουν στην ελληνική αγορά, άλλες χτίζουν δυναμικά θέση και άλλες ετοιμάζονται να εισέλθουν πιθανότατα μέσα στο 2024.

Ήδη το imperium στην εγχώρια αγορά ένδυσης έχει από τα τέλη της δεκαετίας του ’90 μεταβιβαστεί στους ξένους πολυεθνικούς ομίλους ένδυσης, που εν πολλοίς καρπώνονται το 80% της ελληνικής κατανάλωσης.

Δεν είναι τυχαίο πως σήμερα το γκρούπ Inditex (Zara και λοιπές αλυσίδες) πραγματοποιεί πωλήσεις που ξεπέρασαν το 2022 κατά πληροφορίες το μισό δις ευρώ στην Ελλάδα, χωρίς να υπολογίζονται οι online πωλήσεις των φιρμών του. Παρά το γεγονός του ότι αθροιστικά το ισπανικό γκρούπ ελέγχει δίκτυο 150 σημείων στην ελληνική αγορά, ετοιμάζεται για ένα ακόμη μεγάλο opening το 2024, στους λιανικούς χώρους των πρώτων ορόφων του Πύργου Πειραιά, ενώ συνεχίζει αμείωτα τις επενδύσεις εκσυγχρονισμού και ανακαίνισης καταστημάτων. Βέβαιη δε θεωρείται και η παρουσία του ομίλου στις νέες εμπορικές αναπτύξεις στο Ελληνικό με ορίζοντα το 2027.

UNSPLASH

Το αντίπαλο πολυεθνικό δέος του ισπανικού γκρούπ, η σουηδική H&M αν και διατηρεί μικρότερο αποτύπωμα δικτύου στην Ελλάδα κατάφερε το 2022 και αύξησε θεαματικά τις πωλήσεις της. Συγκεκριμένα, ο κύκλος εργασιών ανήλθε σε 182.889.751 ευρώ σημειώνοντας αύξηση 49,43% σε σύγκριση με την προηγούμενη διαχειριστική χρήση του 2021. Τα μικτά κέρδη εκμετάλλευσης ανήλθαν σε 85.491.270, ευρώ παρουσιάζοντας αύξηση κατά 36,32% σε σχέση με το 2021. Να θυμίσουμε πως η χρήση για τον όμιλο H&Μ ολοκληρώνεται τον Νοέμβριο, οπότε υπάρχει σημαντική υστέρηση του αποτυπώματος τους στην ελληνική αγορά. Τα κέρδη προ φόρων διαμορφώθηκαν σε 6.296.667 ευρώ έναντι ζημίας 1.794.858 την προηγούμενη χρήση. Τα αποτελέσματα μετά από φόρους ανήλθαν πέρυσι σε κέρδη 3.750.939 ευρώ έναντι ζημιών 6.633.765 ευρώ την προηγούμενη χρήση παρουσιάζοντας θεαματική βελτίωση.

Η ισχυρή θέση, πάντως, των παραπάνω πολυεθνικών αλυσίδων δεν πτοεί την είσοδο νέων παικτών στην αγορά ένδυσης. Στις αρχές του 2023 έκανε το ντεμπούτο της στην ελληνική αγορά η Sinsay, αλυσίδα low cost ένδυσης με το πρώτο κατάστημα της στο Ηράκλειο Κρήτης. Πρόκειται για μέλος του πολωνικού ομίλου λιανικής ένδυσης LPP, που έχει «ανοίξει» επίσης οnline καταστήματα διαφορετικών brands που διαθέτει στην ομπρέλα του, όπως π.χ. το brand Reserved. Λίγους μήνες μετά ακολούθησε το δεύτερο κατάστημα στα Ιωάννινα, ενώ για αυτές τις μέρες ήταν προγραμματισμένα τα εγκαίνια του τρίτου κατά σειρά καταστήματος στη χώρα μας, αυτή τη φορά στη Θεσσαλονίκη. Μάλιστα, έως το τέλος του έτους αναμένεται να λειτουργήσουν ακόμη τρία νέα καταστήματα Sinsay σε Λάρισα, Αθήνα και Πειραιά.

UNSPLASH

Την πιο δυναμική ανάπτυξη ωστόσο έχει καταγράψει η επίσης πολωνική αλυσίδα ένδυσης και ειδών σπιτιού Pepco, η οποία δημιούργησε το πρώτο της κατάστημα στα τέλη του 2022 στην ελληνική αγορά και σήμερα ελέγχει 22 καταστήματα σε ολόκληρη τη χώρα. Ταυτόχρονα έχει προγραμματίσει το άνοιγμα αρκετών ακόμη καταστημάτων τους επόμενους μήνες, ενώ εξετάζονται επιπλέον επεκτάσεις για τα επόμενα χρόνια.

Την κάθοδό της στη Νότια Ελλάδα και στην Κρήτη επισφράγισε τον περασμένο Μάρτιο η τουρκική αλυσίδα ένδυσης και ειδών σπιτιού LC Waikiki. Η εταιρεία αν και διαθέτει παρουσία από το 2018, διατηρεί δίκτυο 11 καταστημάτων ενώ για το επόμενο διάστημα έχουν δρομολογηθεί τα καταστήματα σε Καβάλα και Ιωάννινα. Μεσοπρόθεσμος στόχος των Τούρκων είναι να αναπτύξουν συνολικά στην ελληνική αγορά 40 -50 καταστήματα.

Νέες είσοδοι

UNSPLASH

Σχέδια επέκτασης στην ελληνική αγορά έχουν όμως κι άλλα τουρκικά σήματα ένδυσης. Στην Ελλάδα ενδεικτική είναι επίσης η ανάπτυξη της Penti, αλυσίδας εσωρούχων, καθώς και τα σχέδια της Vakko, οίκου μόδας και luxury προϊόντων που έχει ιδρύσει εταιρεία στην Ελλάδα, χωρίς προς το παρόν να διαθέτει λιανική παρουσία.

Μετά την είσοδο των ανατολικοευρωπαίων retailers (Pepco, LPP με τη φίρμα Sinsay και της Sport Vision στα αθλητικά είδη), αλλά και της βρετανικής JD Sports ενδιαφέρον εγκατάστασης στην ελληνική αγορά ένδυσης έχει εκδηλώσει και η Kiabi, η γαλλική εταιρεία fast fashion οικονομικής ένδυσης. Σύμφωνα με πληροφορίες, αναζητά ακίνητα αλλά και facilities, όπως το σύστημα διανομής προϊόντων της, έχοντας προσεγγίσει τον όμιλο Φουρλή, και ειδικότερα την ΑΕΕΑΠ, Trade Estates τόσο για τη μίσθωση καταστημάτων όσο και για τη διαχείριση αποθεμάτων, καθώς ο όμιλος μέσω τη ΑΕΕΑΠ, έχει δημιουργήσει ένα είδος omnichannel δικτύου για το εμπόριο.

H Kiabi, που ιδρύθηκε το 1978 απέχει μακράν από τους μεγάλους ευρωπαίους retailers, όπως το γιγαντιαίο γκρουπ Inditex (βλέπε ZARA), ή την H&M, ωστόσο αποτελεί εναλλακτική low cost αλυσίδα στο ευρωπαϊκό περιβάλλον. Η Kiabi ανήκει στην The Association Familiale Mulliez (AFM), την εταιρεία χαρτοφυλακίου της οικογένειας Mulliez, η οποία ελέγχει επίσης την Decathlon, που διαθέτει παρουσία στην ελληνική αγορά, το σούπερ μάρκετ Auchan και περίπου δώδεκα άλλες μάρκες λιανικής.

Τέλος η πολυθρύλητη είσοδος της αλυσίδας στην ελληνική αγορά θα γίνει αυτόνομα και σύμφωνα με πληροφορίες του euro2day.gr έχει συσταθεί ήδη η νομική οντότητα της εγχώριας θυγατρικής. Η Ελλάδα θα αποτελέσει την 19η αγορά δραστηριοποίησης της αλυσίδας, η οποία αν και ιδρύθηκε στην Ιρλανδία και διαθέτει ισχυρή παρουσία στην Βρετανία, ακολουθεί ένα επιθετικό πλάνο επέκτασης σε Ευρώπη και ΗΠΑ.

Αν και οι πρώτες πληροφορίες αφορούσαν για εγκατάσταση και ντεμπούτο της το 2024 στην αγορά του Πειραιά, νεώτερες πληροφορίες την «μεταφέρουν» στην καρδιά του αθηναϊκού κέντρου για το πρώτο της κατάστημα.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα