Vision Zero: Οι νέοι κανόνες για να οδηγούμε σωστά

Διαβάζεται σε 4'
Vision Zero: Οι νέοι κανόνες για να οδηγούμε σωστά
O στόχος της ΕΕ είναι να μην σκοτωνόμαστε στους δρόμους, έως το 2030. iStock

Ο Πέταρ Βιτάνοφ, μέλος της Προοδευτικής Συμμαχίας των Σοσιαλιστών και Δημοκρατών μιλά στο NEWS 24/7 για τις τελευταίες αναθεωρήσεις στον ΚΟΚ, ώστε να μην σκοτωνόμαστε άλλο στους δρόμους.

Το Ευρωκοινοβούλιο έχει να αποφασίσει επί μιας σειράς μέτρων που έχουν ως στόχο να μη χάνονται ανθρώπινες ζωές στους δρόμους, έως το 2030.

Το «Vision Zero» ανακοινώθηκε από την Κομισιόν τον Μάρτιο του 2023.

Aνήκει στο πλαίσιο του πλάνου που έχει δομήσει το CINEA (European Climate, Infrastructure and Environment Executive Agency) για να γίνουν πιο ασφαλείς -και πιο ‘πράσινοι’- οι δρόμοι.

Έχει ως μπάτζετ τα 58 δισεκατομμύρια ευρώ από το 2021 έως το 2027, όταν θα υπάρχουν +550 εργαζόμενοι. Στην παρούσα φάση, τρέχουν 3.200 projects.

 

τροχαία ατυχήματα

Οι αλλαγές για να σωθούμε ως οδηγοί και πεζοί, σχετίζονται με τις υποδομές, την ασφάλεια των δρόμων, την ασφαλή χρήση των οχημάτων και τη βελτίωση των ικανοτήτων των οδηγών.

Έκτοτε γίνονται διαβουλεύσεις προκειμένου να ψηφιστεί ο αρτιότερος δυνατός νόμος που θα προστατεύει τους πολίτες της ΕΕ. Ο Πέταρ Βιτάνοφ, μέλος της Προοδευτικής Συμμαχίας των Σοσιαλιστών και Δημοκρατών έκανε τις τελευταίες αναθεωρήσεις και μιλάει στο NEWS 24/7 για αυτές.

Κατ’ αρχάς τον ρωτήσαμε ποιοι είναι οι κεντρικοί άξονες του «Vision Zero». 

«Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε την αναθεώρηση των κανόνων της ΕΕ για την οδική ασφάλεια μέσω του πακέτου για την οδική ασφάλεια, τον Μάρτιο του 2023. Το πακέτο αποτελείται από 3 οδηγίες.

Η πρώτη αναθεωρεί τους κανόνες για την έκδοση αδειών οδήγησης στην Ένωση, συζητώντας ευκαιρίες βελτίωσης των οδηγικών δεξιοτήτων, διασφάλιση επαρκούς και πνευματικής ικανότητας των οδηγών της ΕΕ και άρση ανεπαρκών ή περιττών φραγμών που επηρεάζουν τους αιτούντες και τους κατόχους άδειας οδήγησης.

Η δεύτερη εισάγει την επιβολή ποινών για σοβαρές παραβάσεις στο εξωτερικό που έχουν ως αποτέλεσμα αποκλεισμούς οδήγησης σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Η τρίτη αφορά τη διασυνοριακή ανταλλαγή πληροφοριών σχετικά με τροχαίες παραβάσεις που σχετίζονται με την οδική ασφάλεια. Χρησιμεύει ως εργαλείο για την εφαρμογή του νομικού πλαισίου της δεύτερης οδηγίας.

Η εφαρμογή των τριών οδηγιών αναμένεται να ελαχιστοποιήσει τα θύματα τροχαίων ατυχημάτων που προκύπτουν από αλόγιστη και αμέλεια οδήγηση».

Ποιες είναι οι παραβάσεις που κάνουμε πιο συχνά οι πολίτες της ΕΕ και τι χαρακτηρίζεται στο νόμο ως ‘σοβαρή παράβαση’;

«Οι σοβαρές παραβάσεις περιορίζονται σε εκείνες που έχουν ως αποτέλεσμα ή θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε θάνατο. Συγκεκριμένα είναι η υπέρβαση του ορίου ταχύτητας κατά περισσότερο από 50 km/h και 30 km/h σε μη κατοικημένες και κατοικημένες περιοχές, αντίστοιχα, η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή/και ναρκωτικών, η πρόκληση βαριάς σωματικής βλάβης ή θανάτου και περιστατικά «χτυπήματος και εγκατάλειψης».

Σε ό,τι αφορά τις πρόσφατες αναθεωρήσεις σας, τι αφορούσαν;

«Υποστηρίζω σθεναρά την αρχική πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ωστόσο, επιμένω σε ορισμένες βελτιώσεις. Περιλαμβάνουν τη μέγιστη εναρμόνιση των αδικημάτων μεταξύ του κράτους μέλους παράβασης και του κράτους μέλους έκδοσης της άδειας.

Με αυτόν τον τρόπο, σε περιπτώσεις όπου η διάρκεια της ποινής (πχ αποκλεισμός οδήγησης) δεν είναι καθορισμένη χρονική περίοδος στο εθνικό δίκαιο του κράτους μέλους έκδοσης, οι αρχές θα πρέπει να την πλησιάζουν όσο το δυνατόν πιο κοντά σε αυτό του κράτους μέλους παράβασης».

Ο Βιτάνοφ βελτίωσε και τα χρονοδιαγράμματα που λείπουν συνολικά στην πρόταση της Επιτροπής, επιμένοντας στο όριο των 15 εργάσιμων ημερών για το κράτος μέλος παράβασης να ειδοποιήσει το κράτος μέλος ευθύνης. Πρότεινε το ίδιο χρονικό διάστημα για το κράτος μέλος ευθύνης να ειδοποιήσει τον παραβάτη.

Στην πρότασή του, τόνισε επίσης τη βελτίωση και την εφαρμογή του Réseau permis de conduire/Δίκτυο Αδειών Οδήγησης (RESPER), το δίκτυο της ΕΕ για την ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ των εθνικών αρχών) ως το κύριο μέσο επικοινωνίας.

«Κάναμε και διάκριση μεταξύ της παρέκκλισης της υπερβολικής ταχύτητας σε κατοικημένες και μη κατοικημένες περιοχές, επιβάλλοντας αυστηρότερα όρια ταχύτητας στις κοινοτικές συνοικίες».

Εκκρεμεί η έγκριση από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα