Ανατροπή από απροσδόκητη ανακάλυψη: Ποιο είναι πλέον το μεγαλύτερο ηφαίστειο στον κόσμο

Εικόνα από το ηφαίστειο Μάουνα Λόα στη Χαβάη 123rf

Νέα επιστημονική έρευνα ανατρέπει όσα ξέραμε σχετικά με το μεγαλύτερο ηφαίστειο στον κόσμο. Ποιος ο λόγος της "αποκαθήλωσης" του Ταμού Μασίφ στον Ειρηνικό ωκεανό.

Τον χαρακτηρισμό του μεγαλύτερου ασπιδοειδούς ηφαιστείου στον κόσμο ανέκτησε το Μάουνα Λόα στη Χαβάη, καθώς πρόσφατη μελέτη ανέτρεψε τα μέχρι πρότινος δεδομένα που ήθελαν το Ταμού Μασίφ στον βορειοδυτικό Ειρηνικό ωκεανό να φέρει αυτό τον “τίτλο”.

Το Ταμού Μασίφ “αποκαθηλώθηκε” για τεχνικούς λόγους και το θέμα έγκειται στο γεγονός ότι δεν πρόκειται τελικά για ένα ηφαίστειο ασπίδα, δηλαδή ο τύπος του μεγάλου, απλωμένου ηφαιστείου που έχει δημιουργηθεί από λάβα με χαμηλό ιξώδες. Λεπτομερής ανάλυση του μαγνητικού πεδίου στο υποθαλάσσιο Ταμού Μασίφ έδειξε ότι δεν είναι ασπιδοειδές ηφαίστειο όπως θεωρούταν αλλά κομμάτι μιας κορυφογραμμής. Μια πολύ μεγαλύτερη γεωλογική δομή, που έχει σχηματιστεί από την μετατόπιση των ωκεάνιων πλακών.

Η διαπίστωση αυτή ήταν αρκετή για να αφαιρέσει από το Ταμού Μασίφ τον τίτλο που κατείχε από το 2013, όταν τότε οι επιστήμονες σε κλίμα ενθουσιασμού το έχρισαν το μεγαλύτερο ηφαίστειο στον κόσμο. Για την ιστορία, έχει σχεδόν το μέγεθος του Νέου Μεξικού, δηλαδή περίπου 310.000 τετραγωνικά χιλιόμετρα.

“Είναι στην πραγματικότητα ένα μεγάλο ηφαιστειακό σύστημα, όχι ένα ηφαίστειο” δήλωσε ο γεωφυσικός Γουίλιαμ Σάγκερ από τον πανεπιστήμιο του Χιούστον στο Τέξας. Ο ίδιος μιλώντας στο Newsweek δήλωσε ότι η μεγάλη ανακοίνωση του 2013 για το Ταμού Μασίφ που είχε γίνει με δημοσίευση στο Nature Geoscience, και στην οποία είχε συμμετάσχει, του είχε δημιουργήσει ερωτηματικά.

Το Ταμού Μασίφ

Στη νέα έρευνα, ο Σάγκερ και συνάδελφοί του διαπίστωσαν μαγνητικές ανωμαλίες βαθιά στο ηφαίστειο, κάτι που σημαίνει ότι το μαγνητικό πεδίο της Γης άλλαξε τουλάχιστον μία φορά κατά τη διάρκεια του σχηματισμού του. Με δεδομένο ότι αυτές οι αλλαγές συμβαίνουν ανά χιλιάδες ή εκατομμύρια χρόνια, το Ταμού Μασίφ δεν μπορεί να σχηματίστηκε από μία μόνο έκρηξη και επομένως δεν είναι κανονικά ασπιδοειδές ηφαίστειο.

Αναλύοντας τα δεδομένα του μαγνητικού πεδίου στο σημείο τα τελευταία 54 χρόνια, έγινε σαφές ότι το Ταμού Μασίφ είναι κομμάτι του μεγαλύτερου ηφαιστειακού συστήματος στον κόσμο. “Το μεγαλύτερο ηφαίστειο στον κόσμο είναι στην πραγματικότητα ένα σύστημα κορυφογραμμών στη μέση του ωκεανού, το οποίο εκτείνεται σε περίπου 65.000 χιλιόμετρα σε όλο τον κόσμο” δήλωσε ο Σάγκερ.

“Η επιστήμη είναι μια διαδικασία και αλλάζει πάντα. Πρέπει πάντα να αμφισβητούμε αυτά που πιστεύουμε ότι γνωρίζουμε και να ελέγχουμε και να ξαναελέγχουμε τα συμπεράσματά μας. Στο τέλος θα πλησιάσουμε την αλήθεια όσο γίνεται περισσότερο”, κατέληξε ο Σάγκερ.