Ιερή "φωτιά" στα Βαλκάνια

A cross is seen at the Patriarchal Church of St. George prior to a meeting of Ecumenical Patriarch Bartholomew I, Ukrainian President Petro Poroshenko, and Metropolitan Epiphanius, the head of the independent Ukrainian Orthodox Church, in Istanbul, Turkey, Saturday, Jan. 5, 2019. (AP Photo/Emrah Gurel)
AP

Ο Γιάννης Μιχελάκης γράφει για την προσπάθεια της σχισματικής, αυτοαποκαλούμενης "Μακεδονικής Εκκλησίας" να γίνει αυτοκέφαλη. Το Οικουμενικό Πατριαρχείο και η στάση της Ελλαδικής Εκκλησίας.

Τα Βαλκάνια αρχίζουν και πάλι να κοχλάζουν, αυτή τη φορά με τις τοπικές Εκκλησίας, που ζητούν μετ’ επιτάσεως από το Φανάρι την «αυτοκεφαλία».

Η σχισματική, αυτοαποκαλούμενη, «Μακεδονική Εκκλησία», τα τελευταία χρόνια, με την ενθάρρυνση της πολιτικής ηγεσίας της Βόρειας Μακεδονίας, ζητά την αυτοκεφαλία από το Οικουμενικό Πατριαρχείο της Κωνσταντινούπολης, γεγονός, που έχει προκαλέσει την οργή της Σερβικής Εκκλησίας και του Πατριαρχείου της Μόσχας.

Αφορμή για το νέο κύκλο έντασης ήταν η συνάντηση του Πατριάρχη Βαρθολομαίου με τον μητροπολίτη Αντανίας και ηγούμενο της Μονής Μπιγκόρσκι, Παρθένιο, εκπρόσωπο της σχηματικής Εκκλησίας της Βόρειας Μακεδονίας, πριν από λίγα 24ωρα.

Ο μητροπολίτης Παρθένιος, συνοδευόμενος από μοναχούς και μοναχές τεσσάρων Μονών, συναντήθηκε σε θερμό κλίμα με τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο στον Πατριαρχικό Ναό του Αγίου Γεωργίου.

Είναι η πρώτη φορά, που μητροπολίτης της σχισματικής Εκκλησίας της Βόρειας Μακεδονίας γίνεται επίσημα δεκτός από τον Οικουμενικό Πατριάρχη. Ένα γεγονός, που η πολιτική και θρησκευτική ηγεσία της γειτονικής χώρας, δεν την άφησε ανεκμετάλλευτο, φροντίζοντας τα μέσα ενημέρωσης στη Βόρεια Μακεδονία να δώσουν ευρεία δημοσιότητα στη συνάντηση Βαρθολομαίου - Παρθένιου.

Βέβαια, στις αναφορές που έγιναν τονίστηκε με έμφαση, πως «αγκάθι» εξακολουθεί να παραμένει ο τίτλος που θα έχει η νέα αρχιεπισκοπή -αν βέβαια τελικά δοθεί η αυτοκεφαλία- αλλά και η στάση του Πατριαρχείου Σερβίας, η οποία αντιτίθεται σφόδρα σε μια τέτοια εξέλιξη, καθώς και η Βόρεια Μακεδονία θεωρείται εκκλησιαστική του επικράτεια.

Πριν από περίπου 3 χρόνια Κόσσοβο, Βόρεια Μακεδονία και Μαυροβούνιο  κατέθεσαν αίτημα αυτοκεφαλίας.

Το Οικουμενικό Πατριαρχείο Κωνσταντινούπολης απέκλεισε  την περίπτωση του Μαυροβουνίου (συμπτωματικά και οι ΗΠΑ είναι αντίθετες σ’ ένα τέτοιο ενδεχόμενο) αλλά για τις άλλες Εκκλησίες υπάρχει σχετικό ενδιαφέρον για διάλογο.

Παρά τις διαβεβαιώσεις για διάλογο και συνεργασία είναι γεγονός, ότι το Φανάρι θα ήθελε  να αποδώσει την αυτοκεφαλία στη Εκκλησία της Βόρειας Μακεδονίας, της οποίας  η περίπτωση μοιάζει με αυτή της Ουκρανίας, καθώς και εδώ έχουμε δύο «Έκκλησίες», από τις οποίες η μια πρόσκειται στο Πατριαρχείο της Σερβίας -και κατ’ επέκταση στην Ρωσία- ενώ η σχισματική Εκκλησία επιδιώκει την αυτοκεφαλία.

Η Ουάσιγκτον -και εδώ- στηρίζει την σχισματική Εκκλησία, που επιδιώκει να απαλλαχτεί από τη ρωσική επιρροή.

Ωστόσο, μια ενδεχόμενη αυτοκεφαλία της σχισματικής Εκκλησίας στη Βόρεια Μακεδονία αναμένεται να προκαλέσει ένταση, ακόμη και μεταξύ του Φαναρίου και της Εκκλησίας της Ελλάδος η οποία διαφωνεί -εκτός των άλλων- και με τον όρο «Μακεδονική Εκκλησία».

Βέβαια, το μεγάλο πρόβλημα αναμένεται να είναι η στάση του Πατριαρχείου της Σερβίας, το οποίο θεωρεί αιτία πολέμου με το Φανάρι την αναγνώριση των σχισματικών εκκλησιών της Βόρειας Μακεδονίας, του Κοσσόβου και του Μαυροβουνίου..

Παράλληλα και άλλες Εκκλησίες, όπως αυτή της Κύπρου, της Βουλγαρίας, αλλά και της Ρουμανίας δεν θέλουν νέες εστίες αναταραχής με αφορμή τις αυτοκεφαλίες, καθώς γνωρίζουν, ότι η αντίδραση της ρωσικής εκκλησίας θα είναι έντονη, καθώς δεν πρόκειται να αποδεχτεί τα τετελεσμένα στο θέμα αυτό και επιπλέον θα βαθύνει το σχίσμα, που ήδη υπάρχει στην Ορθοδοξία με αφορμή την αυτοκεφαλία στην Ουκρανική Εκκλησία (και λέμε αφορμή, γιατί η βαθύτερη αιτία είναι η άκρατη φιλοδοξία του ρώσου Πατριάρχη Κύριλλου να καταστήσει τη Μόσχα «Τρίτη Ρώμη», δηλαδή να έχει τη πρωτοκαθεδρία στην Ορθοδοξία).

Υπενθυμίζεται, οτι τα Πατριαρχεία Μόσχας, Σερβίας, Αντιοχείας, αλλά και οι Εκκλησίες Πολωνίας και Τσεχίας έχουν συγκροτήσει ένα ισχυρό μέτωπο κατά του Οικουμενικού Πατριαρχείου της Κωνσταντινούπολης.

Αξίζει να αναφερθεί, ότι Εκκλησίες, όπως της Αλβανίας και της Ρουμανίας, καθώς και το Πατριαρχείο των Ιεροσολύμων τηρούν στάση αναμονής. Υποστηρικτές του κ. Βαρθολομαίου παραμένουν η Εκκλησία της Κύπρου και της Ελλάδος (με επιφυλάξεις όμως πολλών μητροπολιτών στις δύο Εκκλησίες) και το Πατριαρχείο Αλεξάνδρειας.

Βέβαια, να επαναλάβουμε, ότι στην περίπτωση αυτοκεφαλίας της σχισματικής Εκκλησίας στην Βόρεια Μακεδονία, οι αντιδράσεις ιεραρχών στην Ελλαδική Εκκλησία μπορεί να αλλάξει τα δεδομένα.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ: Εκκλησία, Βαρθολομαίος, Βόρεια Μακεδονία
SHARE:

24Media Network