Ευρωβαρόμετρο: Αρνητικές πρωτιές για την Ελλάδα στην υπεύθυνη οδήγηση

Ευρωβαρόμετρο: Αρνητικές πρωτιές για την Ελλάδα στην υπεύθυνη οδήγηση
Κίνηση οχημάτψν στην Λεωφόρο Συγγρού την Πέμπτη 26 Οκτωβρίου 2017. Αυξημένη, σύμφωνα με την Τροχαία, είναι η κίνηση σε όλους τους οδικούς άξονες που οδηγούν στο κέντρο της Αθήνας, εξαιτίας της 24ωρης απεργίας στο Μετρό. (EUROKINISSI/ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ) Eurokinissi

Τι έδειξε έρευνα για την οδήγηση στην Ευρώπη - Ποιοι είναι οι χειρότεροι οδηγοί

Κι όμως, η χώρα μας δεν είναι πρώτη σε ό,τι αφορά στους χειρότερους οδηγούς, σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, με βάση του στοιχεία που δόθηκαν στη δημοσιότητα, την Τετάρτη το μεσημέρι, από την έρευνα του Ευρωβαρόμετρου για την Υπεύθυνη Οδήγηση.

Χειρότεροι οδηγοί στην Ευρώπη θεωρούνται οι Ιταλοί από το 27% των Ευρωπαίων, ενώ ακολουθούν, στη δεύτερη θέση, οι Έλληνες (18%).

Ωστόσο, η χώρα μας μπορεί να “υπερηφανεύεται” για μερικές σημαντικές αρνητικές πρωτιές. Συγκεκριμένα, οι Έλληνες, σε ποσοστό 54%, τηλεφωνούν χωρίς hands free ενώ οδηγούν (32% στην Ευρώπη). Ανατριχιαστικά είναι τα ποσοστά στις Ελληνικές πρωτιές οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ και οδήγησης χωρίς ζώνη. Σε ποσοστό 28% δηλώνουν ότι οδηγούν έχοντας καταναλώσει αλκοόλ (έναντι 11% στην Ευρώπη) και σε ποσοστό 47% ότι οδηγούν χωρίς ζώνη ασφαλείας (έναντι 21% στην Ευρώπη).

Η έρευνα για την Υπεύθυνη Οδήγηση δημοσιοποιήθηκε σε ειδική εκδήλωση στο Καβούρι, από το ίδρυμα VINCI Autoroutes και αφορά την έκδοση του 2017 του ευρωπαϊκού Ευρωβαρόμετρου για την υπεύθυνη οδήγηση. Πραγματοποιήθηκε από την IPSOS σε 12.429 Ευρωπαίους οδηγούς από 11 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και παρέχει μια επισκόπηση των συμπεριφορών των Ευρωπαίων στην οδήγηση.

Μακριά από τον στόχο για μείωση κατά 50% των θανατηφόρων τροχαίων

Όπως επισημαίνεται στο Ευρωβαρόμετρο, παρότι στόχος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι να μειωθεί κατά το ήμισυ ο αριθμός των νεκρών την περίοδο 2010 έως 2020, οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα στην Ευρώπη μειώθηκαν κατά μόλις 19% τα τελευταία έξι χρόνια. Το 2017 περισσότεροι από 1 στους 2 Ευρωπαίους (51%) θεωρούν ότι θα είναι δύσκολο να μειωθεί σημαντικά ο αριθμός των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων. Οι ελπίδες μείωσης των θανάτων μέσα στα επόμενα έτη είχαν πτωτική πορεία στην Ισπανία (-9 μονάδες) και στην Πολωνία (-8 μονάδες). Αντιθέτως, η εμπιστοσύνη των Ελλήνων αυξήθηκε μεν (+8 μονάδες) το 2017, αλλά παραμένει σε αρκετά χαμηλά επίπεδα (41%).

Ειδική αναφορά γίνεται, στην έρευνα, για την εκτεταμένη χρήση συσκευών κατά την οδήγηση, η οποία έρχεται σε αντίθεση με τη συνειδητοποίηση του κινδύνου της έλλειψης προσοχής.

Η έλλειψη προσοχής αναγνωρίζεται, γενικά, από τους Ευρωπαίους ως η βασική αιτία των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων: το 57% (+5 μονάδες) συμμερίζεται αυτή την άποψη. Η αύξηση αυτή παρατηρείται και στην Ελλάδα (65%, +6 μονάδες), όπου η έλλειψη προσοχής προηγείται της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών (54%).

Ωστόσο, πολλοί είναι οι Ευρωπαίοι που συνεχίζουν να οδηγούν ενώ χρησιμοποιούν παράλληλα το τηλέφωνό τους, το smartphone τους ή ρυθμίζουν το GPS τους.

Στατιστικά στοιχεία για την οδική ασφάλεια 2016 δείχνουν ότι η χρήση συσκευών αυξάνει τις επικίνδυνες συμπεριφορές, καθώς αποσπούν την προσοχή μας. Ωστόσο, αυτές οι πρακτικές μπορεί να διαφέρουν σημαντικά από χώρα σε χώρα.

Έτσι, στην Ελλάδα, κατά την οδήγηση:

το 35% ρυθμίζει το GPS του (39% στην Ευρώπη),

το 49% τηλεφωνεί χρησιμοποιώντας το Bluetooth (43% στην Ευρώπη),

το 26% γράφει ή/και διαβάζει SMS ή e-mail (24% στην Ευρώπη),

το 54% τηλεφωνεί χωρίς hands-free, ποσοστό ρεκόρ (32% στην Ευρώπη),

το 49% τηλεφωνεί με ακουστικά, ποσοστό επίσης ρεκόρ (31% στην Ευρώπη).

Ο κίνδυνος και η έλλειψη σεβασμού προέρχονται πάντα από τους άλλους: ο εφησυχασμός των Ευρωπαίων υπερισχύει της αυτοκριτικής.

Το 80% των Ευρωπαίων (84% στην Ελλάδα) παραδέχεται ότι έχει φοβηθεί εξαιτίας της επιθετικής συμπεριφοράς ενός άλλου οδηγού, φόβος που είναι αισθητός σε μεγάλο βαθμό στη Γαλλία και τη Σλοβακία (86%), αλλά λιγότερο αισθητός στις Κάτω Χώρες (65%).

Οι Ευρωπαίοι, όπως και οι Έλληνες, εμφανίζονται πολύ επικριτικοί απέναντι στους συμπατριώτες τους. Το 83% (έως 94% στην Ελλάδα) χρησιμοποιεί τουλάχιστον ένα αρνητικό επίθετο για να χαρακτηρίσει τους άλλους ως οδηγούς: «ανεύθυνοι» για το 45% των Ευρωπαίων (60% των Ελλήνων), «αγχωμένοι» για το 36% των Ευρωπαίων (32% στην Ελλάδα), «επιθετικοί» για το 33% (35% των Ελλήνων) ακόμη και «επικίνδυνοι» για το 26% των

Ευρωπαίων (35% στην Ελλάδα). Μόνο το 4% των ελλήνων οδηγών θεωρεί τους άλλους οδηγούς «ήρεμους», ποσοστό ρεκόρ στην Ευρώπη (το 11% των Ευρωπαίων συμμερίζεται την ίδια άποψη).

Αντιθέτως, είναι πιο ανεκτικοί όταν αξιολογούν τη δική τους οδήγηση (το 97% των Ευρωπαίων και των Ελλήνων δίνουν στον εαυτό τους τουλάχιστον έναν θετικό χαρακτηρισμό).

Οι Ευρωπαίοι θεωρούν τον εαυτό τους πάνω από όλα προσεκτικό (74% και έως 80% στην Ελλάδα), ήρεμο (54% και 49% στην Ελλάδα) ή ακόμη και ευγενικό (27% έναντι 19% στην Ελλάδα). Ξεκάθαρα, πολύ λιγότεροι αμφισβητούν τον εαυτό τους (μόνο το 14% των Ευρωπαίων και το 13% των Ελλήνων χρησιμοποιούν αρνητικό επίθετο για να περιγράψουν τη συμπεριφορά τους). Το 10% των Ευρωπαίων παραδέχονται, ωστόσο, ότι είναι αγχωμένοι στην οδήγηση (9% στην Ελλάδα) ακόμη και επιθετικοί (3% και 4% στην Ελλάδα). Μόνο το 1% θεωρεί τον εαυτό του ανεύθυνο ή επικίνδυνο στο τιμόνι.

Πρωτιά και στο βρισίδι

Το 54% των Ευρωπαίων και το 73% των Ελλήνων, ποσοστό ρεκόρ, παραδέχονται ότι βρίζουν άλλους οδηγούς. Το 58% των Ελλήνων (και το 46% των Ευρωπαίων) παραδέχονται ότι κορνάρουν χωρίς ιδιαίτερο λόγο κάποιον οδηγό που τους εκνεύρισε, το 38% ότι προσπερνάει από τα δεξιά σε αυτοκινητόδρομο (31% στην Ευρώπη) ή ακόμη το 45% ότι κολλάει επίτηδες στο όχημα του οδηγού που τους εκνεύρισε (31% στην Ευρώπη). Τέλος, το 21% των Ελλήνων (έναντι 15% των Ευρωπαίων) αναφέρουν ότι έχουν βγει από το όχημά τους για να διαπληκτιστούν με κάποιον άλλο οδηγό, μια πρακτική που είναι πιο διαδεδομένη στην Πολωνία (26%) και στην Ιταλία (25%).

Πολλοί βασικοί κανόνες ασφαλείας δεν τηρούνται καταλλήλως από μεγάλο μέρος των ευρωπαίων οδηγών, μεταξύ των οποίων και οι Έλληνες:

Τήρηση του ορίου ταχύτητας: Το 92% των Ελλήνων οδηγών (89% των Ευρωπαίων) παραδέχεται ότι υπερβαίνει για ορισμένα χιλιόμετρα/ώρα το όριο ταχύτητας, ενώ το 42% θεωρεί την υπερβολική ταχύτητα ως μία από τις βασικές αιτίες θανάτου από τροχαία ατυχήματα (57% στους αυτοκινητοδρόμους, ποσοστό ρεκόρ).

Τήρηση του ορίου ταχύτητας σε περιοχές όπου εκτελούνται έργα: Το 46% (53% στην Ευρώπη) ξεχνά να μειώσει ταχύτητα κοντά σε περιοχές όπου εκτελούνται έργα, παρά τον κίνδυνο που μπορεί να εγκυμονεί αυτή η ενέργεια για το προσωπικό που απασχολείται στα έργα.

Χρήση του φλας: Το 51% (55% στην Ευρώπη) ξεχνά να ανάψει φλας όταν κάνει προσπέραση ή αλλάζει κατεύθυνση.

Τήρηση των αποστάσεων ασφαλείας: Το 62% (63% στην Ευρώπη) δεν τηρεί επαρκή απόσταση ασφαλείας από το προπορευόμενο όχημα.

Κυκλοφορία σε αυτοκινητοδρόμους: Το 79% (έναντι 54% στην Ευρώπη) οδηγεί στη λωρίδα που βρίσκεται στα αριστερά της λωρίδας ήπιας κυκλοφορίας, ακόμη και η τελευταία είναι ελεύθερη. Επίσης, το 28% οδηγεί στη λωρίδα έκτακτης ανάγκης (έναντι του 11% των οδηγών στην Ευρώπη), πράγμα που αποτελεί ποσοστό ρεκόρ.

Ναρκωτικές ουσίες: Το 1% των Ελλήνων (και το 2% των Ευρωπαίων) παραδέχεται ότι έχει οδηγήσει έχοντας καπνίσει χασίς.

Ο κατάλογος των χωρών στις οποίες οι οδηγοί φαίνονται πιο υπεύθυνοι (με τα μάτια των Ευρωπαίων)

Καλύτεροι οδηγοί οι Σουηδοί

Οι Σουηδοί θεωρούνται οι καλύτεροι οδηγοί για τους Ευρωπαίους: Το 38% των Ευρωπαίων θεωρεί τους Σουηδούς τους πιο υπεύθυνους οδηγούς στην Ευρώπη, κάτι που επιβεβαιώνεται από τα στοιχεία της χώρας για τα τροχαία ατυχήματα (27 νεκροί ανά εκατομμύρια κατοίκων, έναντι 50 νεκρών κατά μέσο όρο στην Ευρώπη)3. Ακολουθούν οι Γερμανοί, μετά οι Ολλανδοί και στην τέταρτη θέση οι Βρετανοί.

Αντιθέτως, οι Ιταλοί θεωρούνται οι λιγότερο υπεύθυνοι οδηγοί στην Ευρώπη, μια άποψη που συμμερίζεται το 27% των Ευρωπαίων. Ακολουθούν οι Έλληνες (18%) και οι Πολωνοί (16%). Οι Γάλλοι κατέχουν την τέταρτη θέση από κοινού με τους Ισπανούς (8%). Οι πέντε τελευταίοι τοποθετούν επίσης τη χώρα τους στην κορυφή της κατάταξης με τους λιγότερο υπεύθυνους οδηγούς.

Υπνηλία, παρ’ ολίγον ατυχήματα και ατυχήματα

Το 33% των Ελλήνων (38% των Ευρωπαίων) αναγνωρίζει την υπνηλία ως μία από τις βασικές αιτίες των θανατηφόρων ατυχημάτων στους αυτοκινητοδρόμους και το 5% (8% για τους Ευρωπαίους) στους δρόμους. Το 25% των Ελλήνων (και το ίδιο ποσοστό των Ευρωπαίων) πιστεύει ότι έχει αποκοιμηθεί για μερικά δευτερόλεπτα στο τιμόνι. Το 9% των Ελλήνων (14% των Ευρωπαίων) θεωρούν ότι έχουν μπει στη λωρίδα έκτακτης ανάγκης ή ότι έχουν ανέβει στο κράσπεδο επειδή ήταν απρόσεκτοι ή επειδή αποκοιμήθηκαν. Ωστόσο, το 48% των Ελλήνων (41% των Ευρωπαίων) παραδέχονται ότι έχουν αισθανθεί πολύ κουρασμένοι, αλλά παρόλα αυτά έχουν οδηγήσει επειδή ήταν αναγκασμένοι να το κάνουν.

Υποχρέωση για ύπνο και χρόνος οδήγησης

Ενώ το 70% των Ελλήνων (71% των Ευρωπαίων) θεωρούν ότι δεν πρέπει να οδηγούν ενώ είναι κουρασμένοι, παρά πολλοί είναι εκείνοι που εξακολουθούν να οδηγούν σε αυτή την κατάσταση (55% έναντι 36% στην Ευρώπη). Υποφέρουν από χρόνιο έλλειμμα ύπνου (το 23% των Ελλήνων και το 18% των Ευρωπαίων κοιμούνται 6 ώρες ή λιγότερο κατά τη διάρκεια της εβδομάδας, ενώ η διάρκεια του ύπνου τους, χωρίς περιορισμούς και σύμφωνα με τις ανάγκες τους, είναι μεγαλύτερη τα σαββατοκύριακα και στις διακοπές) ή/και περιστασιακά, κυρίως την παραμονή μεγάλων ταξιδιών με το αυτοκίνητο (το 87% κοιμάται πιο αργά ή σηκώνεται πιο νωρίς απ’ ό,τι συνήθως και το 88% τελειώνει τις προετοιμασίες την παραμονή της αναχώρησης έως και αργά το βράδυ, ποσοστά που αποτελούν ρεκόρ έναντι 81% και 76% αντιστοίχως για τους Ευρωπαίους).

Σε αυτό προστίθεται και ο ακόμη μεγαλύτερος χρόνος οδήγησης με ένα διάλειμμα κατά μέσο όρο έπειτα από 3 ώρες και 14λεπτά οδήγησης για τους Ευρωπαίους και 3 ώρες και 40 λεπτά για τους Έλληνες οδηγούς.

Αρχίζουν να επιβάλλονται ορισμένες καλές πρακτικές για την πρόληψη της υπνηλίας κατά τη διάρκεια της οδήγησης

Παρόλο που υπάρχουν πολλές ιδέες για τους τρόπους αντιμετώπισης της υπνηλίας κατά τη διάρκεια της οδήγησης (το 84% των Ελλήνων πιστεύει ότι μπορεί να αντισταθεί στον ύπνο συζητώντας με έναν άλλο συνεπιβάτη, το 61% ακούγοντας μουσική ή ραδιόφωνο και το 67% ανοίγοντας το παράθυρο, έναντι 81%, 61% και 59% αντιστοίχως για τους Ευρωπαίους), είναι απαραίτητο να υπάρχουν καλά αντανακλαστικά. Έτσι:

Το 42% των Ελλήνων παίρνει έναν υπνάκο κατά τη διάρκεια της διαδρομής (+5 μονάδες σε σχέση με το 2016) και για τους Ευρωπαίους το 60% (+4 μονάδες).

Το 94% των Ελλήνων, ποσοστό ρεκόρ (και το 84% των Ευρωπαίων) προγραμματίζουν τις αναχωρήσεις μεγάλων ταξιδιών ανάλογα με το πόσο κουρασμένοι περιμένουν να είναι.

Το 74% των Ελλήνων οδηγών (και το 73% των Ευρωπαίων) αλλάζει οδηγό κατά τη διάρκεια της διαδρομής.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα