Αγαπητοί influencers: Ας μιλήσουμε για την αληθινή ομορφιά, πίσω από τα φίλτρα

Αγαπητοί influencers: Ας μιλήσουμε για την αληθινή ομορφιά, πίσω από τα φίλτρα

Βάλε κι εσύ την υπογραφή σου στο pledge του Dove για να είναι υποχρεωμένοι οι influencers να δηλώνουν ξεκάθαρα κάθε φορά που χρησιμοποιούν φίλτρα στα διαφημιστικά τους post στα social media.

Μάτια μεγάλα και λαμπερά με πλούσιες βλεφαρίδες και καλοσχηματισμένα φρύδια, λεπτά χαρακτηριστικά προσώπου με τονισμένα ζυγωματικά, ζουμερά χείλη, κατάλευκα δόντια και δέρμα καθαρό και αψεγάδιαστο. Αυτή είναι η επίπλαστη ομορφιά της σύγχρονης πραγματικότητας των social media, το άπιαστο πρότυπο ομορφιάς του σήμερα που «θολώνει» τα όρια μεταξύ του τι είναι αληθινό και τι είναι επεξεργασμένο.

Ιδανικά ομορφιάς υπήρχαν ανέκαθεν στην κοινωνία μας και μεταβάλλονταν ανάλογα με την εποχή, την περιοχή, τον ρόλο των φύλων αλλά και τις κοινωνικο-οικονομικές συνθήκες που επικρατούσαν. Τα αρμονικά καλογυμνασμένα σώματα στην αρχαία Ελλάδα έδωσαν τη θέση τους σε πιο «γεμάτες» και εύρωστες φιγούρες την περίοδο της Αναγέννησης. Το λευκό δέρμα, για παράδειγμα, που κατά τη Βικτωριανή Εποχή ήταν συνυφασμένο με την οικονομική άνεση, αντικαταστάθηκε από το ηλιοκαμένο δέρμα κατά το δεύτερο μισό του 20ου αιώνα και έπειτα, μιας και υποδήλωνε την άνεση χρόνου για ταξίδια και ηλιοθεραπεία.

Για την ακρίβεια, από τον 20ο αιώνα και έπειτα, τα πρότυπα ομορφιάς άλλαζαν ανά δεκαετία, ανάλογα με τους ηθοποιούς, τα μοντέλα και τους celebrities που αποκτούσαν φήμη και προβολή, συμπαρασύροντας τις «τάσεις» και τον ορισμό της ομορφιάς. Ποια είναι, λοιπόν, η ιδιαιτερότητα του σημερινού trend των social media στο πώς ορίζει τα πρότυπα ομορφιάς και στο πώς αυτά επηρεάζουν και διαμορφώνουν την εικόνα που έχουν σήμερα οι νέοι για την εμφάνισή τους;

Αυτό που άλλαξε τα δεδομένα με την συνεχιζόμενη άνοδο των social media, είναι πως η στρέβλωση της ψηφιακής εικόνας συμβαίνει πλέον σε πολύ μεγαλύτερη κλίμακα, από νεότερους ανθρώπους και χωρίς αίσθηση του μέτρου. Μπορεί παλιότερα να ήταν πιο εύκολο να κλείσουμε την τηλεόραση και να αφήσουμε στην άκρη το περιοδικό μόδας γεμάτο ρετουσαρισμένες φωτογραφίες, όμως η τεχνολογία του σήμερα φέρνει τους celebrities και τους influencers ακόμη πιο κοντά μας. Με τα smartphones να έχουν γίνει επέκταση του χεριού μας και να προσφέρουν εκατοντάδες apps που βελτιώνουν την εικόνα μας με κάθε λογής φίλτρα και χρήση AI, ας είμαστε ειλικρινείς και ας παραδεχτούμε ότι ελάχιστες φωτογραφίες και βίντεο ανεβαίνουν σήμερα σε Instagram, Facebook, Snapchat και Tik Tok χωρίς να έχουν υποστεί καμία απολύτως επεξεργασία.

Γιατί η επεξεργασία και η ωραιοποίηση της εικόνας μας, είναι σήμερα πιο εύκολη από ποτέ. Με το πάτημα λίγων κουμπιών καταφέρνουμε να έχουμε πεντακάθαρο δέρμα χωρίς πόρους και σπυράκια, λίγο πιο λεπτό πρόσωπο, λίγο πιο φωτεινό χαμόγελο, λίγο μικρότερη μύτη και λίγο μεγαλύτερα μάτια, με διακριτικό eyeliner και κραγιόν που «προσαρμόζεται» αυτόματα στα χαρακτηριστικά του προσώπου μας. Και έτσι, λίγο-λίγο, χωρίς να έχουμε «πειράξει» και πολλά, έχουμε καταφέρει να αλλάξουμε εντελώς την εικόνα μας.

Και αυτή η διαρκής αλληλεπίδραση με επεξεργασμένες, δήθεν «αυθόρμητες» φωτογραφίες, είτε από πρόσωπα της δημοσιότητας, influencers, είτε από καθημερινούς χρήστες σαν εσένα και εμένα, άτομα της διπλανής πόρτας, επιφέρει αυτόματα συγκρίσεις με άπιαστα πρότυπα ομορφιάς, που μπορεί να έχουν αρνητικές συνέπειες στη ψυχολογία των εφήβων – και όχι μόνο. Θα περίμενε κανείς πως μια γυναίκα που διανύει τη δεκαετία των τριάντα, εργάζεται στα media και γνωρίζει καλά τι χρειάζεται για να βγει μια «τέλεια» φωτογραφία που θα ανέβει στα social media, δεν επηρεάζεται το ίδιο. Κι όμως, με το χέρι στην καρδιά παραδέχομαι πως μία και μόνο αψεγάδιαστη φωτογραφία μιας influencer, έχει σταθεί αφορμή για να νιώσω ανασφαλής, μέτρια, άσχημη.

Κι αν τα social media έχουν τη δύναμη να επηρεάσουν γυναίκες και άνδρες όλων των ηλικιών, ανεξάρτητα από το μορφωτικό τους επίπεδο και το κοινωνικό τους status, τότε αρκεί μόνο να αναλογιστούμε την επιρροή που ασκούν στα νεαρά κορίτσια, αφού στις τρυφερές αυτές ηλικίες τα παιδιά διαμορφώνουν την εικόνα που έχουν για τον εαυτό τους και την ψυχοσύνθεσή τους πάνω σε θέματα εμφάνισης. Μάλιστα, σύμφωνα με έρευνα της Kukuvagia Ltd που πραγματοποιήθηκε τον Δεκέμβριο του 2021 στην Αθήνα, με συνεντεύξεις σε δείγμα 300 κοριτσιών 10-17 ετών, το 80% των κοριτσιών 10-17 ετών θα άλλαζαν την εικόνα τους με φίλτρα, για να μοιάσουν στους influencers που ακολουθούν πιστά.

Το σοκαριστικό αυτό ποσοστό ενέπνευσε το Dove -που εδώ και χρόνια έχει δεσμευτεί να κάνει την ομορφιά πηγή αυτοπεποίθησης και όχι άγχους- να δημιουργήσει μια ισχυρή καμπάνια-επιστολή προς όλους τους influencers, ζητώντας κάτι απλό: να δηλώνουν κάθε φορά που ανεβάζουν επεξεργασμένη εικόνα τους στα social media, για να βοηθήσουν τα νέα κορίτσια να δουν την αληθινή ομορφιά, πίσω από τα φίλτρα.

Στο www.dearinfluencers.gr, η καμπάνια του Dove καλεί τους influencers να αναλάβουν έναν σημαντικό ρόλο στην προστασία των εφήβων και να συνειδητοποιήσουν την επίδραση που έχουν οι φωτογραφίες που ανεβάζουν. Με τη συγκέντρωση υπογραφών και τη βοήθεια του Συνδέσμου Διαφημιζομένων Ελλάδος, το Dove στοχεύει στην αλλαγή του κώδικα δεοντολογίας, ώστε να είναι οι influencers υποχρεωμένοι να ενημερώνουν τους followers τους όταν έχουν επεξεργαστεί την εικόνα τους σε διαφημιστικά post.

Υπό την πίεση της κοινής γνώμης, το κίνημα αυτό, που απαιτεί ρεαλιστικές και μη επεξεργασμένες beauty photos από τα πρόσωπα που βρίσκονται στα φώτα της δημοσιότητας, κερδίζει διαρκώς έδαφος, με χώρες όπως η Νορβηγία και η Γερμανία να προωθούν ήδη σχετικά νομοσχέδια, που καθιστούν παράνομη την ανάρτηση, κυκλοφορία, κοινοποίηση και γενικά δημοσιοποίηση διαφημιστικών και προωθητικών φωτογραφικών εικόνων που έχουν υποστεί επεξεργασία, αν αυτή η πληροφορία δεν γνωστοποιείται.

Βοήθησε κι εσύ το Dove βάζοντας την υπογραφή σου στο www.dearinfluencers.gr για να αλλάξουν οι κανόνες στη διαφήμιση και στη χώρα μας. Μη μείνεις όμως εκεί. Κάνε πράξη τη δέσμευσή σου για αλλαγή και μίλησε σε ένα νέο κορίτσι από το περιβάλλον σου για τον τρόπο που τα social media επηρεάζουν τον τρόπο που βλέπει τον εαυτό της. Και φυσικά, μείνε πιστή στο pledge σου να ανεβάζεις από δω και πέρα όσο το δυνατόν περισσότερες εικόνες σου χωρίς φίλτρα, υποστηρίζοντας με όσα κάνεις και όσα λες online, έναν πιο ευρύ ορισμό της ομορφιάς, που δέχεται κάθε εκδοχή της.

#Dove #DearInfluencers

www.facebook.com/DoveGreece/

www.youtube.com/user/GreeceDove

www.dearinfluencers.gr

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα