Εφικτός στόχος ή πρωταπριλιάτικο αστείο η απλοποίηση των μεταβιβάσεων ακινήτων;

Εφικτός στόχος ή πρωταπριλιάτικο αστείο η απλοποίηση των μεταβιβάσεων ακινήτων;
Ακίνητα στην Αθήνα Shutterstock

Η μείωση της γραφειοκρατίας στις μεταβιβάσεις των ακινήτων έχει ακόμα πολλά στάδια για να επιτευχθεί. Τι πρότειναν οι συμβολαιογράφοι.

Παρά τα σημαντικά βήματα που έχουν γίνει, ζητούμενο είναι η μείωση της γραφειοκρατίας στις μεταβιβάσεις ακινήτων.

Μάλιστα η ΠΟΜΙΔΑ επέλεξε έναν έξυπνο τρόπο για να αναδείξει το θέμα με ένα πρωταπριλιάτικο αστείο. Σε όλα αυτά πρέπει να προσθέσει κανείς και τα προβλήματα λόγω των μέτρων της πανδημίας σε μεμονωμένα υποθηκοφυλακεία που οδηγούν πολλές πολίτες σε έναν Γολγοθά για τη μετεγγραφή των συμβολαίων τους.

Η ψηφιοποίηση σε μεγάλο ποσοστό πολλών διοικητικών διαδικασιών, αλλά και της σχέσης φορολογούμενου – φορολογικής διοίκησης έχει διευκολύνει ως ένα βαθμό τις μεταβιβάσεις ακινήτων.

Ενδεικτικό είναι ότι πριν λίγες μέρες η ΑΑΔΕ ανέφερε ότι είναι υπόθεση μόλις δεκαπέντε λεπτών η διαδικασία της συμπλήρωσης και υποβολής δήλωσης φόρου μεταβίβασης ακινήτων.

Όπως αναφέρεται, μέσω αυτής της Ηλεκτρονικής Υπηρεσίας οι πιστοποιημένοι στο TAXISnet συμβολαιογράφοι δημιουργούν Δηλώσεις Φόρου Μεταβίβασης Ακινήτων και εκτυπώνουν αντίγραφα των δηλώσεων αυτών.

Φυσικά Πρόσωπα μπορούν να εισέλθουν στην εφαρμογή είτε ως αγοραστές, είτε ως πωλητές, είτε ως νόμιμοι εκπρόσωποί τους (Φυσικών και Νομικών Προσώπων), να ανακτήσουν τη Δήλωση Φόρου Μεταβίβασης Ακινήτων, που έχει κοινοποιήσει προς αυτούς ένας συμβολαιογράφος, ώστε να την υποβάλουν ή να μη την υποβάλουν (απορρίψουν) οριστικά. Επιπλέον, ως αγοραστές / νόμιμοι εκπρόσωποι μπορούν να εκτυπώσουν αντίγραφο της υποβληθείσας δήλωσης, την πράξη διοικητικού προσδιορισμού φόρου μεταβίβασης ακινήτου, την Ταυτότητα Οφειλής του φόρου, καθώς και να εκδώσουν το Αποδεικτικό Καταβολής του φόρου αυτού.

Η ΑΑΔΕ μάλιστα με βάση στοιχεία από τη χρήση της πλατφόρμας, myProperty της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, ανέφερε ότι κατά μέσο όρο, ο χρόνος, που χρειάστηκαν οι συμβολαιογράφοι, οι οποίοι έχουν προχωρήσει σε ψηφιακές δηλώσεις φόρου μεταβίβασης ακινήτων ήταν 15 λεπτά.

Ωστόσο νωρίτερα με επιστολή και ψήφισμα 565 συμβολαιογράφοι από όλη την Ελλάδα απευθυνόμενοι στους συναρμόδιους υπουργούς Επικρατείας Γεώργιο Γεραπετρίτη και Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα, στον υφυπουργό Οικονομικών Απόστολο Βεσυρόπουλο και στον διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. κ. Πιτσιλή ζητούσαν την τροποποίηση της επίμαχης απόφασης.

Ειδικά ανέφεραν ότι ο υπολογισμός της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου, πρέπει να διενεργείται αυτόματα από την πλατφόρμα (αντίστοιχα ή όμοια με τον ΕΝΦΙΑ) και ο έλεγχος και εκκαθάριση της δήλωσης ΦΜΑ αμέσως μετά την ηλεκτρονική υποβολή της και όχι μετά από 60 ημέρες.

Παράλληλα, οι συμβολαιογράφοι πρότειναν:

“α) την απλοποίηση της φορολογίας κεφαλαίου και την καθιέρωση λίγων βασικών και ξεκάθαρων κανόνων που δεν θα επιδέχονται ερμηνειών ώστε να καθίσταται αρχικά δυνατή ηλεκτρονικοποίηση της διαδικασίας,

β) τον δραστικό περιορισμό των απαραίτητων δικαιολογητικών και

γ) μία απλή και εύχρηστη πλατφόρμα ηλεκτρονικής υποβολής των δηλώσεων, όπου με την απλή συμπλήρωση των βασικών προσδιοριστικών στοιχείων του ακινήτου, θα υπολογίζεται αυτόματα η αξία του και θα βεβαιώνεται ο αντίστοιχος φόρος με δεδομένα που θα παρέχει η ίδια φορολογική αρχή που είναι η μόνη αρμόδια ως προς αυτό”.

Πάντως απαντώντας στους συμβολαιογράφους, η ΑΑΔΕ ανέφερε ότι το κέρδος από την ψηφιακή υποβολή είναι πολύ σημαντικό. Όπως τονίζεται πλέον δε χρειάζεται μια μακρά διαδικασία, δηλαδή, σύνταξη της δήλωσης στον υπολογιστή του συμβολαιογράφου, επίσκεψη του αγοραστή και του πωλητή στο γραφείο του συμβολαιογράφου για την υπογραφή της δήλωσης και μετά επίσκεψη στη ΔΟΥ και αναμονή στην ουρά για την κατάθεση της.

Με βάση δε τα στοιχεία της ΑΑΔΕ, το πρώτο τρίμηνο της χρονιάς, εν μέσω πανδημίας, οι Εφορίες όλης της χώρας – που λειτουργούν με το μισό σχεδόν προσωπικό ημερησίως, στο πλαίσιο των μέτρων προστασίας – διεκπεραίωσαν ίδιο αριθμό δηλώσεων μεταβιβάσεων, γονικών παροχών και κληρονομιών, σε σχέση με το 2019 (περίπου 53.000).

Πάντως παρά την πρόοδο με αφορμή και το Πρωταπριλιάτικο έθιμο, η ΠΟΜΙΔΑ ανέδειξε, όπως αναφέρει, « το μείζον πρόβλημα των πάμπολλων δικαιολογητικών που προσαρτώνται στα συμβόλαια και έχουν μεταβάλει σε Γολγοθά τη σύνταξή τους τόσο για τους πωλητές/δωρητές ακινήτων, όσο και για τους συμβολαιογράφους. Μάλιστα η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ιδιοκτητών Ακινήτων πρότεινε στους αρμόδιους μια εφικτή λύση με χρήση δύο μόνον πιστοποιητικών αντί «των πάμπολλων και διάσπαρτων προσαρτώμενων δικαιολογητικών που απαιτούνται από την ισχύουσα νομοθεσία».

Τα πιστοποιητικά αυτά είναι το «ΕΝΙΑΙΟ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟ ΕΝΗΜΕΡΟΤΗΤΑΣ» το οποίο θα καλύπτει: Φορολογική, Ασφαλιστική και Δημοτική Ενημερότητα, Δήλωση και μη οφειλή ΕΝΦΙΑ, Μη οφειλή Φόρου Κληρονομιάς/Γονικής Παροχής και Υπολογισμό και Πληρωμή του Φόρου Μεταβίβασης Ακινήτου (ΦΜΑ) και το «ΕΝΙΑΙΟ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ» το οποίο θα καλύπτει: Πολεοδομική νομιμότητα (βεβαίωση υπαγωγής αυθαιρέτων), Π.Ε.Α. (Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης), Βεβαίωση δήλωσης στο Κτηματολόγιο / Κτηματογράφηση και μη δασικού χαρακτήρα (Δασικοί Χάρτες).

Όπως αναφέρει η ΠΟΜΙΔΑ μεταξύ αστείου και σοβαρού με την έκδοση των δύο αυτών πιστοποιητικών ΕΝΗΜΕΡΟΤΗΤΑΣ & ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ και τις ηλεκτρονικές υπεύθυνες δηλώσεις των πωλητών που θα τα συνοδεύουν, θα ολοκληρώνεται ο «Ηλεκτρονικός Φάκελλος Μεταβίβασης» τον οποίο θα χειρίζεται ο συμβολαιογράφος, ο οποίος και θα καλεί τους συμβαλλόμενους για την υπογραφή του μεταβιβαστικού συμβολαίου.

Πάντως πέρα από όλα αυτά πολλοί παράγοντες της αγοράς, αναφέρουν ότι η πολιτική απόφαση της κυβέρνησης να συρρικνώνει τα σχετικά τμήματα των κατά τόπους εφορειών είναι αντιπαραγωγική. Ήδη, μάλιστα έχει κατατεθεί πρόταση για δημιουργία μέσα σε κάθε ΔΟΥ helpdesk ειδικά για αυτό επενδύσεις όταν μάλιστα σε πολλές περιπτώσεις αγοραπωλησιών απαιτούνται πολλαπλά έγγραφα.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα