Προϋπολογισμός: Κατατέθηκε με πρόβλεψη για ύφεση 10,5% το 2020

Προϋπολογισμός: Κατατέθηκε με πρόβλεψη για ύφεση 10,5% το 2020
Προϋπολογισμός: Κατατέθηκε με πρόβλεψη για ύφεση 10,5% το 2021 Eurokinissi

Με πρόβλεψη για ύφεση 10,5% και αύξηση της ανεργίας στο 18,9% το 2020, κατατέθηκε στη Βουλή ο κρατικός προϋπολογισμός, ενώ η πρόβλεψη ανάπτυξης για το 2021 ανέρχεται στο 4,8%.

Σε ψηφιακή μορφή και μέσα σε ένα κουτάκι που έφερε την ελληνική σημαία, ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας κατέθεσε στην Ολομέλεια τον προϋπολογισμό του κράτους για το 2021.

Ο πρόεδρος της Βουλής Κωνσταντίνος Τασούλας παραλαμβάνοντας τον προϋπολογισμό, ανακοίνωσε πως η συζήτησή του στην αρμόδια Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων θα διεξαχθεί σε τέσσερις συνεχείς συνεδριάσεις που θα διεξαχθούν πρωί και απόγευμα την Τρίτη 24 και την Τετάρτη 25 Νοεμβρίου, ενώ την Πέμπτη 26 Νοεμβρίου του 2020 θα πραγματοποιηθεί η δεύτερη ανάγνωσή του.

Η συζήτηση στην Ολομέλεια ανέφερε ο πρόεδρος της Βουλής θα ξεκινήσει την Παρασκευή 11 Δεκεμβρίου 2020, σύμφωνα με το άρθρο 123 παρ. 1 του ΚτΒ και θα ολοκληρωθεί τα μεσάνυχτα της Τρίτης 15 Δεκεμβρίου του 2020 με την ψήφιση του.

Ο πρόεδρος της Βουλής Κωνσταντίνος Τασούλας παραλαμβάνοντας το κουτάκι με τον ψηφιακό προϋπολογισμό που έφερε την ελληνική σημαία σχολίασε χαρακτηριστικά: «αυτός, είναι ο προϋπολογισμός, τεχνολογικά παρουσιασμένος, είναι και σημαιοφόρος προϋπολογισμός, ίσως λόγω και της επετείου των 200 ετών από το 1821 σε σχέση με το 2021».

Προϋπολογισμός: Κατατέθηκε με πρόβλεψη για ύφεση 10,5% το 2020 Eurokinissi

Οι προβλέψεις

Ύφεση 10,5% του για φέτος με ανάκαμψη 4,8% του ΑΕΠ το 2021 και εναλλακτικό σενάριο που προβλέπει ανάκαμψη μόνο 3,3% του ΑΕΠ περιλαμβάνει στις προβλέψεις του το τελικό σχέδιο του προϋπολογισμού.

Όλες οι προβλέψεις του προϋπολογισμού έχουν στο τέλος του την σημείωση ότι η επίτευξή τους το χρόνο της το χρόνο του τέλους της υγειονομικής κρίσης. Η ανάπτυξη για τον επόμενο χρόνο βασίζεται κατά τα βάση στα 5,5 δις που αναμένεται να εισρεύσουν στην οικονομία από το Ταμείο ανάκαμψης και τα 7,5 δις ευρώ των μέτρων στήριξης που θα συνεχίσουν να υλοποιούνται και τους πρώτους μήνες του 2021. Ειδικότερα στο συνολικό ρυθμό ανάκαμψης που υπολογίζεται στο 4,8% , το 2% θα προέλθει από την κρατική αρωγή των μέτρων στήριξης και 2,5% από τα κονδύλια του ταμείου ανάκαμψης

Συνολικά τα μέτρα στήριξης μαζί με τα 23,9 δις που θα δοθούν μέχρι και το τέλος του 2020 φτάνουν τα 31,4 δις ευρώ , όσο περίπου περιμένουμε να πάρουμε ως το 2026 από το Ταμείο ανάκαμψης Η θετική επίδραση στο ΑΕΠ των μέτρων στήριξης για φέτος φτάνει το 7% του ΑΕΠ πράγμα που σημαίνει ότι η ύφεση θα είχε φτάσει για φέτος στο 17,5%

Στα μέτρα στήριξης του 2020 περιλαμβάνονται, πέραν των δημοσιονομικών μέτρων (ύψους 11,6 δισ. ευρώ), επιπλέον μέτρα με χαρακτήρα τόσο αναστολής πληρωμής υποχρεώσεων (ύψους 1,6 δισ. ευρώ), όσο και ενίσχυσης της ρευστότητας (ύψους 10,7 δισ. ευρώ συμπεριλαμβανομένης της εκτιμώμενης μόχλευσης από το τραπεζικό σύστημα).

Αρκετοί παράγοντες συνηγορούν στην ταχεία επαναφορά της ελληνικής οικονομίας σε διατηρήσιμη τροχιά ανάπτυξης, από το δεύτερο τρίμηνο του 2021. Μεταξύ αυτών είναι, αφενός, τα μέτρα που θα εφαρμοστούν το 2021 για την ενίσχυση των εισοδημάτων και τη στήριξη των επιχειρήσεων και της απασχόλησης στο πλαίσιο αντιμετώπισης των επιπτώσεων της πανδημίας, ύψους 7,5 δισ. ευρώ, τα οποία αναμένεται να επιδράσουν θετικά στο πραγματικό ΑΕΠ κατά 2,5% του ΑΕΠ του 2020.

Στα επιμέρους στοιχεία του ΑΕΠ η πραγματική ιδιωτική κατανάλωση αναμένεται να στηριχθεί από την εκ νέου θετική προοπτική της αγοράς εργασίας, αυξανόμενη κατά 3,0% έναντι του 2020. Η συνολική και η μισθωτή απασχόληση εκτιμάται ότι θα αυξηθούν κατά 3,8% και 4,5% αντίστοιχα, εν μέσω αύξησης του οικονομικά ενεργού πληθυσμού κατά 2,7% σε ετήσια βάση.

Στις πραγματικές επενδύσεις, η ομαλή και έγκαιρη απορρόφηση των κονδυλίων από το Ταμείο Ανάκαμψης αποτελεί κλειδί, ώστε να προσεγγίσουν τη συνεισφορά της ιδιωτικής κατανάλωσης στο ΑΕΠ το 2021, αγγίζοντας ρυθμό ετήσιας αύξησης 23,2%. Τα κονδύλια του Μηχανισμού Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας εκτιμάται ότι θα κατευθυνθούν σε επενδύσεις κατά ποσοστό 70% της συνολικής κατανομής επιχορηγήσεων και δανείων για το έτος, με ισχυρά πολλαπλασιαστικά οφέλη για το σύνολο της οικονομίας, μέσω της ανάπτυξης υποδομών, δικτύων και των συνεργειών σε τεχνολογικούς τομείς.

Οι βελτιωμένες εξωτερικές υποθέσεις έναντι του 2020 όσον αφορά το παγκόσμιο εμπόριο και την ανάπτυξη στην Ευρωζώνη, αναμένεται να στηρίξουν την ανάκαμψη των μεταφορών και, μετριοπαθώς, του τουριστικού κλάδου, με τις καθαρές εξαγωγές υπηρεσιών να συμβάλλουν θετικά στο ΑΕΠ κατά 3,7 ποσοστιαίες μονάδες το 2021. Αντίθετα, οι καθαρές εξαγωγές αγαθών αναμένεται να μειωθούν κατά 2,9% του ΑΕΠ το 2021, εξαιτίας της μεγάλης αύξησης των εισαγωγών αγαθών εν μέσω επενδύσεων σε κατασκευαστικό και τεχνολογικό εξοπλισμό στο πλαίσιο υλοποίησης του Μηχανισμού Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Η ανεργία προβλέπεται στο 17,9% του εργατικού δυναμικού, βελτιωμένη κατά 1,0 ποσοστιαία μονάδα έναντι του 2020, καθώς ο αριθμός ανέργων θα μειώνεται εκ νέου το 2021 και ο αριθμός απασχολούμενων θα αυξάνεται, τόσο στους μισθωτούς όσο και στους αυτοαπασχολούμενους.

Ο πληθωρισμός αναμένεται να κινηθεί ελαφρώς ανοδικά, δεδομένης της αναθερμασμένης ζήτησης, στο 0,6% έναντι του 2020, έναντι αύξησης του ονομαστικού μέσου μισθού κατά 1,3% σε ετήσια βάση.

Μεγάλα ελλείμματα και το 2021

Δημοσιονομικά σε όρους ενισχυμένης εποπτείας το 2020, εκτιμάται ότι το αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης θα κυμανθεί στο -9,9% του ΑΕΠ και το πρωτογενές αποτέλεσμα σε όρους ενισχυμένης εποπτείας στο -7,2% του ΑΕΠ. Αρνητικό δημοσιονομικό αποτέλεσμα αναμένεται και για το 2021, στο -6,7% του ΑΕΠ, με το πρωτογενές αποτέλεσμα σε όρους ενισχυμένης εποπτείας στο -3,9% του ΑΕΠ. Σημειώνεται ότι στη διαφορά των εκτιμήσεων έναντι του Προσχεδίου του Κρατικού Προϋπολογισμού 2021 συντελεί (α) η λήψη νέων μέτρων για την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας, (β) οι μακροοικονομικές επιπτώσεις από την ένταση του δεύτερου κύματος της πανδημίας και (γ) η προς τα κάτω αναθεώρηση του επιπέδου

Το σύνολο των εσόδων Γενικής Κυβέρνησης σε ενοποιημένη βάση αναμένεται να ανέλθει σε 87.660 εκατ. ευρώ το 2021, έναντι 81.426 εκατ. ευρώ το 2020 και 89.827 εκατ. ευρώ το 2019. Το σύνολο των δαπανών Γενικής Κυβέρνησης αναμένεται να ανέλθει σε 99.176 εκατ. ευρώ το 2021, έναντι 97.537 εκατ. ευρώ το 2020 και 87.030 εκατ. ευρώ το 2019.

Οι συνολικές δαπάνες του Κρατικού Προϋπολογισμού για το έτος 2021 προβλέπεται ότι θα διαμορφωθούν (σε δημοσιονομική βάση) σε 67.184 εκατ. ευρώ, μειωμένες κατά 2.148 εκατ. ευρώ σε σχέση με την αντίστοιχη εκτίμηση για το 2020.

Οι πρωτογενείς δαπάνες του Κρατικού Προϋπολογισμού προβλέπεται ότι θα διαμορφωθούν σε δημοσιονομική βάση, στα 61.484 εκατ. ευρώ, μειωμένες κατά 1.998 εκατ. ευρώ σε σχέση με την αντίστοιχη εκτίμηση για το 2020.

Στη βάση των ανωτέρω, και συμπεριλαμβανομένης της αναθεωρημένης επί τα χείρω εκτίμησης για το βάθος της πανδημίας (σε συμβατότητα με την αναφορά στους καθοδικούς κίνδυνους των οικονομικών προοπτικών που είχε γίνει στο Κεφάλαιο 1 του Προσχεδίου του Κρατικού Προϋπολογισμού 2021), το πραγματικό ΑΕΠ αναμένεται να διαμορφωθεί κάτω από το επίπεδο του 2019 κατά 6,2 ποσοστιαίες μονάδες, με ετήσιο ρυθμό αύξησης σε σχέση με το 2020, 4,8%.

Στην ανάκτηση μέρους της χαμένης δυναμικής αναμένεται να συμβάλουν όλες οι συνιστώσες της εγχώριας ζήτησης πλην της δημόσιας κατανάλωσης, η οποία προβλέπεται ότι θα μειωθεί κατά 1,9%, έναντι αύξησής της κατά 2,1% το 2020 λόγω των υψηλών δαπανών για την αντιμετώπιση της πανδημίας.

Έναλλακτικό σενάριο

Στο κείμενο του προϋπολογισμού περιλαμβάνεται και ένα σενάριο ευαισθησία ακριβώς λόγω της αβεβαιότητας που παρέχεται ένα εναλλακτικό σενάριο με ανάπτυξη για το 2021 μειωμένη κατά 1,5% σε σχέση με το βασικό σενάριο δηλάδη στο 3,3% του ΑΕΠ .

Σε αυτή την περίπτωση το ΑΕΠ του 2021 (σε τρέχουσες τιμές) θα διαμορφωθεί σε 169,5 δισ. ευρώ από 162,8 δισ. ευρώ το 2020, έναντι ονομαστικού ΑΕΠ ύψους 171,9 δισ. ευρώ το 2021 σύμφωνα με το βασικό σενάριο. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της ανάλυσης ευαισθησίας, μία τέτοια μεταβολή του επιπέδου του ονομαστικού ΑΕΠ θα οδηγούσε σε επιδείνωση του δημοσιονομικού αποτελέσματος κατά 0,74% του ΑΕΠ σε σχέση με το σενάριο του Προϋπολογισμού 2021.

Συγκεκριμένα, στην περίπτωση αυτή το ισοζύγιο της Γενικής Κυβέρνησης κατά ESA θα διαμορφωνόταν σε -7,4% του ΑΕΠ έναντι -6,7% του ΑΕΠ, ενώ το πρωτογενές δημοσιονομικό αποτέλεσμα κατά ESA θα διαμορφωνόταν σε -4,5% του ΑΕΠ έναντι -3,8% του ΑΕΠ. Σε απόλυτους όρους, ο μειωμένος αυτός ονομαστικός ρυθμός μεγέθυνσης θα οδηγούσε σε επιπλέον δημοσιονομική επιβάρυνση της τάξης του 1,1 δισ. ευρώ.

Αναφορικά με το δημόσιο χρέος και πώς θα επηρεαζόταν με μια υπόθεση αύξησης των επιτοκίων κατά 1%, επισημαίνεται ότι στις 30/9/2020 το χρέος σταθερού επιτοκίου αντιπροσώπευε το 96,6% του συνολικού χρέους, έναντι 3,4% του χρέους με κυμαινόμενο επιτόκιο. Η σχέση αυτή καταδεικνύει τη μικρή επίδραση που αναμένεται να προκαλέσει μια μεταβολή των επιτοκίων στα μεγέθη του χρέους.

Έτσι, σε μία υποτιθέμενη αύξηση των επιτοκίων κατά 1%, σε όλο το φάσμα της καμπύλης αποδόσεων, η επίδραση στο χρέος και στους τόκους για το 2020 είναι μηδενική, ενώ για το 2021 υπολογίζεται σε επίπεδα λίγο κάτω του 0,1% του ΑΕΠ.

Στο 209% του ΑΕΠ το χρέος το 2020

Το 2021 το ύψος του χρέους της Κεντρικής Διοίκησης προβλέπεται ότι θα διαμορφωθεί στα 376.200 εκατ. ευρώ ή 218,8% ως ποσοστό του ΑΕΠ, παρουσιάζοντας μείωση κατά 9,0 ποσοστιαίες μονάδες έναντι του 2020

Το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στα 340.000 εκατ. ευρώ ή 208,9% ως ποσοστό του ΑΕΠ στο τέλος του 2020, έναντι 331.072 εκατ. ευρώ ή 180,5% ως ποσοστό του ΑΕΠ το 2019. Το 2021 το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης προβλέπεται ότι θα διαμορφωθεί στα 343.200 εκατ. ευρώ (πίνακας 4.2) ή 199,6% ως ποσοστό του ΑΕΠ, παρουσιάζοντας μείωση κατά 9,3 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ έναντι του 2020.

Διαβάστε τις Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο, με την αξιοπιστία και την εγκυρότητα του News247.gr.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα