Πρωτοβουλία για την Παιδεία από Εργατικά Κέντρα και ΟΙΕΛΕ - Eπιστολή στην ΠτΔ

Πορεία στο κέντρο της Αθήνας ενάντια στο νομοσχέδιο για την Παιδεία

Η ΟΙΕΛΕ και περισσότερα από 40 Εργατικά Κέντρα της χώρας επιχειρούν να φέρουν στην πρώτη θέση του δημόσιου διαλόγου το θέμα των ανισοτήτων στην εκπαίδευση. Επιστολή στην Πρόεδρο της Δημοκρατίας

Περισσότερα από 40 Εργατικά Κέντρα της χώρας ενώνουν τις δυνάμεις τους με την ΟΙΕΛΕ έτσι ώστε να ζητήσουν να μπει φραγμός στις εκπαιδευτικές και κοινωνικές ανισότητες.

Το σχετικό δελτίο Τύπου αναφέρει:

Ο κόσμος της εργασίας παίρνει την υπόθεση της δημόσιας παιδείας, το μέλλον των νέων ανθρώπων στα χέρια του. Πάνω από 40 Εργατικά Κέντρα σε όλη τη χώρα, πέρα και πάνω από ιδεολογικούς και παραταξιακούς διαχωρισμούς, αναλαμβάνουν την πρωτοβουλία να ζητήσουν από την πολιτική ηγεσία του τόπου να μπει φραγμός στις κοινωνικές και εκπαιδευτικές ανισότητες που διογκώνονται με τις πρόσφατες νομοθετικές πρωτοβουλίες του Υπουργείου Παιδείας.Πρόκειται για την πιο εντυπωσιακή, την πιο μαζική ενέργεια για ζητήματα εκπαίδευσης του οργανωμένου κόσμου της εργασίας από τη Μεταπολίτευση μέχρι σήμερα, γεγονός που μαρτυρά ότι πλέον η κοινωνία βλέπει με πολύ μεγάλη ανησυχία το δημόσιο αγαθό της Παιδείας να εμπορευματοποιείται με τις συνέπειες να είναι οδυνηρές για τους μαθητές που φοιτούν στα δημόσια σχολεία, τα παιδιά που προέρχονται από τις τάξεις των μη προνομιούχων.

Με ψήφισμα που συνυπογράφουν Εργατικά Κέντρα από κάθε γωνία της χώρας ζητείται από την Πρόεδρο της Δημοκρατίας, την κυβέρνηση, τα πολιτικά κόμματα και το Υπουργείο Παιδείας να ληφθούν άμεσα μέτρα, ώστε να αποτραπεί μια πανεθνική εκπαιδευτική τραγωδία που θα οδηγήσει μοιραία στον αποκλεισμό χιλιάδων μαθητών των δημόσιων σχολείων από την πανεπιστημιακή γνώση και από την πρόσβαση σε ποιοτικές θέσεις εργασίας. Η ασύδοτη λειτουργία των ιδιωτικών σχολείων που προκαλεί φόβο πλημμυρίδας παράνομων δήθεν άριστων τίτλων σπουδών και η χωρίς κανένα διάλογο, εν μέσω πανδημίας, εφαρμογή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής που θα κρατήσει πάνω από 25.000 παιδιά εκτός πανεπιστημίου και που απειλεί να βάλει λουκέτο σε δεκάδες πανεπιστημιακά τμήματα με οδυνηρές συνέπειες για τις τοπικές κοινωνίες κινητοποίησαν τους εκπροσώπους του κόσμου της εργασίας που ζητούν:

1. Την εξέταση των μαθητών των ιδιωτικών σχολείων για την κτήση προαγωγικών και απολυτήριων τίτλων, ιδίως στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, υπό δημόσιο έλεγχο (όπως συνέβαινε και πριν το 2000) για να περιοριστούν τα φαινόμενα έκδοσης ψεύτικων «άριστα» που πριμοδοτούνται με τη μέγιστη μοριοδότηση σε διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ και θα προσμετρώνται στο μέλλον για το βαθμό των Πανελλαδικών εξετάσεων.

2. Την κατάργηση για φέτος της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, καθώς επεβλήθη χωρίς κοινωνική συναίνεση και εν μέσω πανδημίας με χιλιάδες μαθητές δημόσιων σχολείων να έχουν τεράστιες δυσκολίες λόγω των προβλημάτων της τηλεκπαίδευσης, και την έναρξη ενός αναλυτικού διαλόγου με όλους τους φορείς της κοινωνίας για τον εξορθολογισμό του συστήματος εισαγωγής στα Πανεπιστήμια.

Οι εκπρόσωποι των Εργατικών Κέντρων, τέλος, συμμερίζονται την ανησυχία της ΟΙΕΛΕ για τον κίνδυνο πλήρους εμπορευματοποίησης του δημόσιου αγαθού της Παιδείας και θεωρούν αναγκαία την ενημέρωση κάθε πολίτη για την κατάσταση στην εκπαίδευση. Για το σκοπό αυτό το επόμενο χρονικό διάστημα προγραμματίζονται κοινές συνεντεύξεις τύπου και εκδηλώσεις σε όλη την Ελλάδα με τη συμμετοχή εκπροσώπων της Ομοσπονδίας, εκπαιδευτικών συλλόγων, ενώσεων γονέων και άλλων κοινωνικών φορέων.

Με σημερινή επιστολή της προς την Πρόεδρο της Δημοκρατίας, η ΟΙΕΛΕ κοινοποιεί το ψήφισμα πρωτοβουλίας και ζητά συνάντηση προκειμένου να τεθούν υπόψη της κρίσιμα ζητήματα εκπαιδευτικών ανισοτήτων και των κινδύνων που εγκυμονούν πρόσφατες νομοθετικές πρωτοβουλίες της Υπουργού Παιδείας για το δημόσιο αγαθό της εκπαίδευσης.

Η επιστολή στην πρόεδρο της Δημοκρατίας:

Εξοχότατη Κυρία Πρόεδρε της Δημοκρατίας,

Η Παιδεία αποτελεί ένα συνταγματικά κατοχυρωμένο δημόσιο αγαθό που απαιτείται να είναι προσιτό σε κάθε πολίτη. Διαχρονικά στη χώρα μας έχει αναδειχθεί ως η κυριότερη οδός κοινωνικής κινητικότητας, κυρίως για τα παιδιά των μη εχόντων, των εργαζόμενων, των αγροτών, των κοινωνικά αδύναμων. Των κοινωνικών δηλαδή ομάδων που, όπως επισημαίνουν οι Bourdieu και Passeron στο εμβληματικό τους πόνημα «Οι Κληρονόμοι», δύσκολα βλέπουν τους γόνους τους να καταλαμβάνουν μια θέση στην ανώτατη εκπαίδευση ή να βρίσκουν μια αξιοπρεπή θέση εργασίας στην επαγγελματική πυραμίδα.

Παρατηρούμε με ιδιαίτερο προβληματισμό το τελευταίο διάστημα την ψήφιση συγκεκριμένων νομοθετικών πρωτοβουλιών του Υπουργείου Παιδείας που ανατρέπουν το μεταπολιτευτικό μηχανισμό διαφάνειας και αξιοκρατίας ο οποίος επιτρέπει μέχρι σήμερα την κοινωνική εξέλιξη μαθητριών και μαθητών από οικογένειες μη προνομιούχων αμβλύνοντας με τον τρόπο αυτό τις κοινωνικές τις ανισότητες. Οι πανελλαδικές εξετάσεις, που παρά τα όποια προβλήματα έχουν, αποτελούν τη μοναδική ίσως θεσμική διαδικασία η οποία απολαμβάνει την καθολική εμπιστοσύνη των Ελλήνων, απειλούνται από διατάξεις που αφαιρούν ουσιαστικά τη δυνατότητα πρόσβασης στα πανεπιστημιακά ιδρύματα σε δεκάδες χιλιάδες παιδιά. Ταυτόχρονα το νέο νομοθετικό πλαίσιο για την ιδιωτική εκπαίδευση εισάγει ένα πρωτοφανές, από το 1977, καθεστώς αναιμικής εποπτείας του κράτους στα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια, με συνέπεια ο κίνδυνος της έκδοσης πλήθους τίτλων σπουδών με μη αξιοκρατικές βαθμολογίες να γίνεται ολοένα και πιο ορατός.

Πιο συγκεκριμένα, η θέσπιση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής προκαλεί εύλογα έντονο προβληματισμό αφού, εκτός του ότι ανακοινώθηκε χωρίς καμία διαβούλευση στο μέσον μιας εξαιρετικά δύσκολης χρονιάς αιφνιδιάζοντας την εκπαιδευτική κοινότητα, χιλιάδες μαθητές κυρίως από δημόσια σχολεία και ιδίως της περιφέρειας, δεν μπόρεσαν να παρακολουθήσουν με επάρκεια τα μαθήματά τους λόγω τεχνικών και όχι μόνο προβλημάτων που η τηλεκπαίδευση εμπεριείχε.

Θα περίμενε κανείς ότι μια απόπειρα εξορθολογισμού του συστήματος πρόσβασης θα μπορούσε να λάβει χώρα υπό ομαλότερες συνθήκες τόσο για τα παιδιά όσο και για τους εκπαιδευτικούς, μετά από εξαντλητικό διάλογο με τους κοινωνικούς φορείς και σε κλίμα συναίνεσης και εθνικής συνεννόησης. Επιπλέον, η εφαρμογή της Ε.Β.Ε. αφαιρεί ευθέως και με παιδαγωγικά και ψυχολογικά βίαιο τρόπο τη δυνατότητα σε πάνω από 25.000 μαθητές να βρουν μια θέση στα πανεπιστημιακά ιδρύματα. Η δυνατότητα αυτή δεν αφαιρείται μόνο από τους αποτυχόντες με εξαιρετικά χαμηλές βαθμολογίες, όπως παραπλανητικά διακινείται στη δημόσια σφαίρα. Όπως επισημαίνει στη μελέτη του το ερευνητικό ινστιτούτο της ΟΙΕΛΕ (επισυνάπτεται), η Ε.Β.Ε. είναι ένα δυναμικό φίλτρο που θα περικόπτει πάντοτε ένα σημαντικό πλήθος υποψηφίων ανεξάρτητα από τη δυσκολία των θεμάτων των εξετάσεων. Στο υποθετικό ενδεχόμενο που όλοι οι υποψήφιοι γράψουν π.χ. πάνω από 17, μεγάλος αριθμός υποψηφίων με υψηλή βαθμολογία θα μείνει εκτός τριτοβάθμιας εκπαίδευσης διότι η Ε.Β.Ε. θα έχει αυξηθεί πολύ.

Η περικοπή χιλιάδων θέσεων από τα πανεπιστήμια δεν έχει μόνο επιπτώσεις στην πρόσβαση των μαθητών, αλλά θα προκαλέσει βίαιες αλλαγές στον ακαδημαϊκό χάρτη της χώρας χωρίς σοβαρή μελέτη και χωρίς, όπως προαναφέραμε, τον απαιτούμενο διάλογο με τους κοινωνικούς και επιστημονικούς φορείς. Μεγάλος αριθμός τμημάτων, πολλά εκ των οποίων έχουν πρακτικό προσανατολισμό και συνδέονται με την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας, εμφανίζονται να κλείνουν, προκαλώντας επιπρόσθετα βαρύτατο οικονομικό πλήγμα στις τοπικές κοινωνίες, γενικότερη και αλυσιδωτή αποδιοργάνωση του κοινωνικού τους ιστού.

Στην ιδιωτική εκπαίδευση, η ψήφιση του νέου νομοθετικού πλαισίου έχει ήδη προκαλέσει σοβαρές εντάσεις στην εκπαιδευτική κοινότητα των σχολείων και αιτιολογημένη οργή στους χιλιάδες ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς οι οποίοι ασκούν το λειτούργημά τους πλέον χωρίς παιδαγωγική αυτονομία και υπό συνθήκες πιέσεων. Διατάξεις, όπως αυτή της «εθελοντικής» βλαπτικής μεταβολής των όρων εργασίας τους (που χαρακτηρίστηκε από τον Καθηγητή Αρ. Καζάκο ως μια από τις πιο βίαιες διατάξεις που ψηφίστηκαν στη διάρκεια της Μεταπολίτευσης για το σύνολο του ιδιωτικού τομέα) ή της χωρίς καμιά αξιολογική διαδικασία και διοικητική εποπτεία απόλυσής τους, θεωρούμε ότι αλλοιώνουν το χαρακτήρα του ιδιωτικού εκπαιδευτηρίου ως παρόχου δημόσιου αγαθού και θέτουν ζήτημα αξιοπιστίας και διασφάλισης της νομιμότητας της έκδοσης ισότιμων ως προς τα δημόσια σχολεία τίτλων σπουδών.

Δεκάδες χιλιάδες εργαζόμενοι, μισθωτοί, γονείς, εκπαιδευτικοί, ενεργοί πολίτες από κάθε γωνιά της χώρας, πέρα και πάνω από ιδεολογικούς και κομματικούς διαχωρισμούς, απευθύνουμε σήμερα προς εσάς έκκληση να παρέμβετε με το αδιαμφισβήτητο κύρος σας ως Προέδρου της Ελληνικής Δημοκρατίας και ως επιστήμονα, ώστε:

• Να μην εφαρμοστεί η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής που, στην πιο δύσκολη χρονιά για τις μαθήτριες και τους μαθητές της Γ’ Λυκείου, ακυρώνει επί της ουσίας πάνω από 25.000 θέσεις εισακτέων στα πανεπιστημιακά ιδρύματα οδηγώντας σε κλείσιμο πολλών σχολών και τμημάτων με οδυνηρές συνέπειες για την ακαδημαϊκή κοινότητα, την αγορά εργασίας και τις τοπικές κοινωνίες. Ζητούμε η επιβεβλημένη συζήτηση για τον εξορθολογισμό του συστήματος πρόσβασης να πραγματοποιηθεί υπό ομαλότερες συνθήκες τη νέα χρονιά.

• Για όσο διάστημα ισχύει το παρόν νομοθετικό πλαίσιο στην ιδιωτική εκπαίδευση, κάνουμε έκκληση, η έκδοση προαγωγικών και απολυτήριων τίτλων, κυρίως στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο, να λαμβάνει χώρα υπό δημόσιο έλεγχο, με την εξέταση των μαθητών των ιδιωτικών σχολείων σε δημόσια σχολεία από μικτές επιτροπές δημόσιων και ιδιωτικών εκπαιδευτικών, όπως συνέβαινε πριν το 2000.

Κυρία Πρόεδρε,

Η ελληνική κοινωνία είναι βαθιά τραυματισμένη από τις συνέπειες της πολύχρονης οικονομικής και της πρόσφατης υγειονομικής κρίσης. Με τη χώρα μας να κατέχει το θλιβερό ευρωπαϊκό πρωτείο σε κοινωνικές και εκπαιδευτικές ανισότητες, θα έπρεπε να είναι κυρίαρχος εθνικός στόχος η καταπολέμησή τους και όχι η ναρκοθέτηση και των τελευταίων εναπομεινάντων θυλάκων διαφάνειας και αξιοπιστίας. Το δημόσιο και κοινωνικό αγαθό της απαιτείται να παραμείνει υπό τη διαρκή φροντίδα, εποπτεία, αρωγή και προστασία της πολιτείας ως μίας από τις βασικές παραμέτρους ανάπτυξης και κοινωνικής συνοχής του τόπου μας. Ελπίζουμε να αφουγκραστείτε την εύλογη αγωνία μας και εκφράζουμε την επιθυμία για συνάντηση μαζί σας, ώστε να σάς εκθέσουμε αναλυτικότερα τις απόψεις μας.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ: Σχολεία, Παιδεία, Αικατερίνη Σακελλαροπούλου
SHARE:

24Media Network