Η χλιαρή στήριξη Σολτς και το μήνυμα Μητσοτάκη: Τα γερμανικά τεθωρακισμένα πάνε Έβρο

Η χλιαρή στήριξη Σολτς και το μήνυμα Μητσοτάκη: Τα γερμανικά τεθωρακισμένα πάνε Έβρο
Όλαφ Σολτς Κυριάκος Μητσοτάκης Eurokinissi

Ο καγκελάριος της Γερμανίας και ο πρωθυπουργός συζήτησαν για τα ελληνοτουρκικά, τα εξοπλιστικά και τα ενεργειακά. Τι είπαν για τα νησιά του Αιγαίου και το πλαφόν στο φυσικό αέριο.

Τα ελληνοτουρκικά, τα εξοπλιστικά και το ενεργειακό βρέθηκαν στο επίκεντρο της συνάντησης του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, με τον καγκελάριο της Γερμανίας, Όλαφ Σολτς στο Μέγαρο Μαξίμου.

Μία συνάντηση που και οι δύο πλευρές θέλησαν να παρουσιάσουν ως μία νέα εποχή στις ελληνογερμανικές σχέσεις, με τον πρωθυπουργό να τονίζει ότι δεν υπάρχουν πια οι ρόλοι δανειστή και δανειζόμενου και το Γερμανό καγκελάριο να εκτιμά ότι ήρθε σε μία νέα Ελλάδα.

Ο κ. Σολτς στήριξε την Ελλάδα απέναντι στην Τουρκία αλλά με προσεκτικό τρόπο, ενώ ψυχρός ήταν για το θέμα του πλαφόν στο φυσικό αέριο, που έθεσε και πάλι ο κ. Μητσοτάκης. Ο πρωθυπουργός από την πλευρά του επικαλέστηκε μία φράση του πρώην καγκελαρίου Βίλυ Μπράντ, μίας ιστορικής μορφής της γερμανικής σοσιαλδημοκρατίας (ο Ολαφ Σολτς υπενθυμίζεται ότι εξελέγη καγκελάριος με την SPD), ο οποίος μετά την πετρελαϊκή κρίση του 1973 είχε ταχθεί υπέρ μίας κοινής ευρωπαϊκής ενεργειακής πολιτικής.

“Ήδη η Ευρώπη -με τη Γερμανία σε έναν κομβικό ρόλο- συντονίζει τα βήματά της, ώστε να απαντήσει στις αρνητικές συνέπειες από τη ρωσική πολιτική στο φυσικό αέριο.Και δεν θα μπορούσε, νομίζω, να υπάρξει καλύτερη απάντηση από αυτήν που είχε δώσει ο Willy Brandt όταν αναγορεύτηκε σε Επίτιμο Διδάκτορα στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, το 1975. Τα λόγια του αντηχούν επίκαιρα όσο ποτέ.

Έλεγε τότε ο Willy Brandt, μετά την πετρελαϊκή κρίση του ’73: «Μερικοί νομίζουν ότι μπορούσαν να λύσουν μόνοι τα προβλήματα. Κάτι που διδάσκει με σαφήνεια ότι η ευρωπαϊκή αλληλεγγύη, όλο το έργο της ευρωπαϊκής ενοποίησης, πρέπει να είναι σε θέση να επιζήσει, ακόμα και εν μέσω καταιγίδας». Και κατέληγε με το συμπέρασμα ότι «έχει απόλυτη προτεραιότητα η ανάπτυξη μιας κοινής ευρωπαϊκής ενεργειακής πολιτικής».

Και προσυπογράφω κάθε λέξη αυτής της πολύτιμης παρακαταθήκης του μεγάλου Γερμανού και Ευρωπαίου ηγέτη. Και κανείς, πιστεύω, ότι δεν θα αμφισβητήσει την επίκαιρη ισχύ τους”, δήλωσε ειδικότερα ο πρωθυπουργός.

Ο κ. Μητσοτάκης μάλιστα είπε μία γερμανική παροιμία, στα γερμανικά και στα ελληνικά, για να υπογραμμίσει την ανάγκη καλών ελληνογερμανικών σχέσεων: “Μοιρασμένη λύπη είναι μισή λύπη, μοιρασμένη χαρά είναι διπλή χαρά”.

Ο κ. Σολτς ρωτήθηκε εάν η Ελλάδα θα μπορεί να μεταφέρει στα νησιά της τα τεθωρακισμένα τύπου Marder, που θα λάβει στο πλαίσιο της “κυκλικής ανταλλαγής” (Ringtausch) με τη Γερμανία, ως αντάλλαγμα προκειμένου να σταλούν στην Ουκρανία σοβιετικής κατασκευής τεθωρακισμένα των ελληνικών ΕΔ. Ο Γερμανός καγκελάριος τόνισε όμως ότι δεν μπορεί να πει σε ένα μέλος του ΝΑΤΟ πως θα αναπτύξει τις αμυντικές του δυνάμεις. Και ο κ. Μητσοτάκης διευκρίνισε ότι τα Marder θα πάνε στα ελληνοτουρκικά χερσαία σύνορα.

“Ολοι οι εταίροι γνωρίζουν ότι τα ελληνικά νησιά δεν απειλούν κανέναν”

Ο κ. Μητσοτάκης επανέλαβε ότι “είναι πραγματικά κρίμα ο Ερντογάν να μη βλέπει ότι βαδίζει σε αδιέξοδο όταν δηλητηριάζει το λαό του με ψέματα κατά της Ελλαδος”. Τόνισε άλλωστε όλοι “όλοι οι εταίροι γνωρίζουν ότι τα ελληνικά νησιά δεν απειλούν κανέναν, οι διεθνείς συμβάσεις δεν αλλάζουν με ερμηνείες, ούτε η ιστορία με ψευδαισθήσεις, ούτε η γεωγραφία με παραχαραγμένους χάρτες”. Δήλωσε επίσης ότι στο μεταναστευτικό, η Ελλάδα θα συνεχίσει να φρουρεί τα ευρωπαϊκά σύνορα, σώζοντας ζωές στο Αιγαίο.

Ο πρωθυπουργός τόνισε για άλλη μία φορά ότι η Ελλάδα αντιτάσσει τη διεθνή νομιμότητα στην προκλητικότητα, σημειώνοντας ότι “το δίκαιο της θάλσσσας είναι το μόνο εργαλείο για να λύσουμε τη διαφορά μας με την Τουρκία, που δεν είναι άλλη από την οριοθέτηση των θαλασσίων ζωνών στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο”.

Ο κ.Μητσοτάκης ενημέρωσε επίσης τον κ.Σολτς για την ετοιμότητα της Ελλάδας να συμμετέχει στη διαδικασία του Βερολίνου για τη Λιβύη. Και ευχήθηκε “έστω και καθυστερημένα η Τουρκία να επιλέξει το δρόμο της αποκλιμάκωσης, χωρίς ρητορικές εξάρσεις, αλλά με δημιουργικές πράξεις”, διαμηνύοντας: “Θα με βρουν πάντα έτοιμο να τείνω χείρα φιλίας. Δεν έχουμε περιθώρια για αχρείαστες εστίες έντασης. Ο ελληνικός και τουρκικός λαός θέλουν να λύνουμε τις διαφορές μας ειρηνικά. Αυτό θέλει η Ευρώπη και αυτό θέλει η Αθήνα”.

Ο κ.Σολτς από την πλευρά του εκτίμησε ότι η ανατολική Μεσόγειος είναι μία περιοχή με οικονομικές δυνατότητες, που είναι προς το συμφέρον όλων των γειτονικών χωρών να τις αξιοποιήσουμε για το καλό των λαών τους. Δήλωσε ότι απεκόμισε την εντύπωση ότι η Ελλάδα είναι απολύτως έτοιμη για αυτό και διαμήνυσε πως οι σχέσεις καλής γειτονίας στην περιοχή είναι σημαντικές για την ΕΕ και το ΝΑΤΟ. Εξέφρασε δε την πεποίθηση ότι όλα τα θέματα μπορούν να λυθούν στη βάση του διαλόγου και του διεθνούς δικαίου.

“Τα Marder θα κατευθυνθούν στον Έβρο γιατί εκεί κρίνουν οι ΕΔ μας ότι θα είναι χρήσιμα”

Ο κ.Σολτς απαντώντας στη συνέχεια σε δημοσιογραφικές ερωτήσεις για τις τουρκικές ανησυχίες πως τα γερμανικά τεθωρακισμένα θα κατευθυνθούν στα ελληνικά νησιά, ξεκαθάρισε ότι: “Δώσαμε τα Marder στην Ελλάδα, δεν ρωτάμε τι θα κάνει με αυτά, δεν είναι κάτι που κάνουμε με τα εξοπλιστικά. Η Ελλάδα είναι αξιοσέβαστος εταίρος στο ΝΑΤΟ και δε θα απαντήσω εγώ στη θέση της”.

Δήλωσε επίσης ότι δεν επιτρέπεται κράτη- μέλη της Συμμαχίας να αμφισβητούν την κυριαρχία άλλων κρατών του ΝΑΤΟ.

Ο κ.Μητσοτάκης χαρακτήρισε καθαρή τη στάση του Γερμανού καγκελαρίου, ότι δε νοείται η αμφισβήτηση κυριαρχίας μίας ευρωπαϊκής χώρας από μία άλλη χώρα, που μάλιστα είναι μέλος του ΝΑΤΟ.

“Μπορώ να απαντήσω εγώ για το ζήτημα των τεθωρακισμένων. Έχει απόλυτο δίκιο ο Γερμανός καγκελάριος, είναι δικό μας ζήτημα η διάταξη δυνάμεων. Τα Marder θα κατευθυνθούν στον Έβρο γιατί εκεί κρίνουν οι ΕΔ μας ότι θα είναι χρήσιμα”, πρόσθεσε ο πρωθυπουργός.

Ψυχρή η Γερμανία για το πλαφόν στο φυσικό αέριο

Όσον αφορά στην αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης, ο κ.Μητσοτάκης έθεσε εκ νέου το θέμα του πλαφόν στη χονδρική του φυσικού αερίου, αλλά επιχείρησε να καθησυχάσει τους φόβους της Γερμανίας.

“Όλοι αναγνωρίζουμε ότι πρέπει να ληφθούν υπόψη οι ανησυχίες όλων των κρατών- μελών. Μας απασχολεί και η τιμή και η ασφάλεια της τροφοδοσίας. Και νομίζω ότι έχουμε καταλήξει σε ένα πλαίσιο για να αντιμετωπίσουμε το μείζον, τις απότομες αυξήσεις στις τιμές. Το γεγονός ότι κάνουμε αυτή τη συζήτηση για ρυθμιστική παρέμβαση έχει βοηθήσει να πέσουν οι τιμές τον τελευταίο μήνα”, δήλωσε ο πρωθυπουργός.

Διαμήνυσε όμως την ανάγκη να ληφθεί επιτέλους απόφαση στο συμβούλιο των υπουργών Ενέργειας στις 24 Νοεμβρίου. “Θα ήταν αποτυχία μας το θέμα να ξαναγυρίσει σε εμάς, στους αρχηγούς των κρατών. Πρέπει να επιλυθεί σε επίπεδο υπουργών και υπάρχει δυνατότητα να επιλυθεί σε επίπεδο υπουργών”.

Ο Γερμανός καγκελάριος πάντως απέφυγε να απαντήσει ευθέως σε ερώτηση για την επιβολή ευρωπαϊκού πλαφόν στο φυσικό αέριο, παραπέμποντας στη συνεδρίαση των υπουργών Ενέργειας της ΕΕ. Προτίμησε αντίθετα να εστιάσει στο γεγονός ότι η Γερμανία τώρα προχωρά για την κατασκευή σταθμών αποθήκευσης και επαναεριοποίησης LNG, στην επαναλειτουργία σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με άνθρακα και στην πιθανή συνεργασία με την Ελλάδα για την εισαγωγή ηλεκτρικού ρεύματος που θα παράγεται στη χώρα μας από ΑΠΕ.

Κινέζοι στο Αμβούργο και τον Πειραιά

Ο κ.Σόλτς, αλλά και ο κ.Μητσοτάκης, δέχθηκαν ερωτήματα με αφορμή την πώληση μεριδίου 24,9% του λιμανιού του Αμβούργου στην κρατική κινεζική ναυτιλιακή εταιρεία Cosco.

Η αρχική πρόταση της κυβέρνησης Σολτς αφορούσε στην πώληση του 35% του λιμανιού, αλλά επικρίθηκε έντονα στη Γερμανία, καθώς θεωρήθηκε ότι παρέδιδε στην κινεζική εταιρεία μεγάλο μερίδιο από το σημαντικότερο γερμανικό λιμάνι. Ο κ.Σολτς πρότεινε συμβιβασμό με την πώληση του 24.9% και ρωτήθηκε σχετικά κατά τις κοινές δηλώσεις με τον πρωθυπουργό.

Ο Γερμανός καγκελάριος υπερασπίστηκε αυτή την επιλογή του, επικαλούμενος ότι πρόκειται για ένα τέρμιναλ μέσα σε ένα πολύ μεγάλο λιμάνι, που έχει πολλές άλλες εταιρείες και για ένα μικρό ποσοστό. Δήλωσε επίσης ότι πρόκειται για επενδύσεις που γίνονται επί γερμανικού εδάφους, το οποίο θα παραμείνει σε γερμανική κυριαρχία και δε θα ιδιωτικοποιηθεί ποτέ.

Με αφορμή την εξέλιξη αυτή όμως ρωτήθηκε και ο κ.Μητσοτακης για την επένδυση της COSCO στο λιμάνι του Πειραιά. “Κανείς δεν είναι αφελής ως προς τις σχέσεις της ΕΕ με την Κίνα και την ανάγκη να μην είμαστε εξαρτημένοι από κανέναν σε επίπεδο μοναδικού προμηθευτή. Αυτό άλλωστε αναδείχθηκε μετά από την περιπέτεια στις σχέσεις με τη Ρωσία”, σχολίασε ο πρωθυπουργός. Υπενθύμισε ότι αυτή η επένδυση στο λιμάνι του Πειραιά έγινε πριν από 13 χρόνια, όταν ελάχιστοι ενδιαφέρονταν να επενδύσουν σε ελληνικές υποδομές.

Ο πρωθυπουργός τόνισε ότι η Ελλάδα ως χώρα που σέβεται την ασφάλεια του δικαίου, τιμά τις συμφωνίες από τις προηγούμενες κυβερνήσεις. Δήλωσε ότι δεν ανησυχεί για κινεζική επιτροπή και υπογράμμισε ότι το λιμάνι του Πειραιά έχει αποδώσει πολύ καλύτερα σε σχέση με το παρελθόν. Σημείωσε όμως ότι πλέον υπάρχει ένα γεωπολιτικό φίλτρο για τις σημαντικές επενδύσεις υποδομών και ανέφερε ότι στην Ελλάδα έχουν γίνει πολλές επενδύσεις σε έργα υποδομής τα τρία τελευταία χρόνια, αλλά η Κίνα δε συμμετείχε σε καμία εξ αυτών.

Ο κ. Μητσοτάκης δήλωσε τέλος ότι για την Ελλάδα παραμένει ανοιχτό το θέμα των γερμανικών αποζημιώσεων και του κατοχικού δανείου, εκτίμησε όμως ότι αυτή η εκκρεμότητα δεν αναιρεί τις πολύ καλές διμερείς σχέσεις.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα