10 ταινίες που πρέπει να δεις στο φετινό φεστιβάλ γαλλόφωνου κινηματογράφου

10 ταινίες που πρέπει να δεις στο φετινό φεστιβάλ γαλλόφωνου κινηματογράφου

Η έναρξη της φετινής διοργάνωσης, με παρεμβάσεις υπέρ καλλιτεχνών και αιθουσών, και μια ματιά στο πλούσιο φετινό πρόγραμμα.

Για 23η χρονιά το φεστιβάλ γαλλόφωνου κινηματογράφου δίνει ραντεβού στις αίθουσες της Ελλάδας (σε 6 πόλεις μάλιστα: Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Χανιά, Ηράκλειο, Λάρισα, Πάτρα) φέρνοντας σημαντικές επιλογές από την πιο πρόσφατη σοδειά γαλλόφωνων ταινιών.

Σε μια χρονική συγκυρία μάλιστα που, όπως υπογράμμισε κι ο Φοίβος Δεληβοριάς (μέλος της φετινής κριτικής επιτροπής), ο γαλλικός λαός βρίσκεται στους δρόμους προσδίδοντας μια επιπλέον αμεσότητα και ανάγνωση στα φιλμ που κυκλοφορούν αυτή τη στιγμή. Σε επίπεδο πολιτικό, κοινωνικό, προσωπικό, αλλά και ηθικό κι αισθητικό.

Βοηθάει και που το φετινό πρόγραμμα είναι τόσο χορταστικό. Φέρνοντας από πρεμιέρες σημαντικών ταινιών που θα έρθουν σύντομα στις αίθουσες (όπως οι νέοι “Τρεις Σωματοφύλακες”) μέχρι προτάσεις ακυκλοφόρητων έργων που πραγματικά αξίζει να δεις, αλλά κι ένα αφιέρωμα στην απεικόνιση του φύλου στο γαλλόφωνο σινεμά που μας ταξιδεύει από το σινεμά των ‘30s μέχρι πρόσφατα, σύγχρονα classics σαν το “Tomboy” της Σελίν Σιαμά.

Η τελετή έναρξης έγινε χθες, Τρίτη 21 Μαρτίου στο θέατρο Παλλάς, με την προβολή της νέας ταινίας του ακούραστου Φρανσουά Οζόν, “Το Έγκλημά Μου”. Μια χαλαρή, ανάλαφρη διασκευή θεατρικού του 1934 που προηγουμένως έχει μεταφερθεί στο σινεμά στη σκρούμπολ διασκευή “True Confession” του ‘37 με την Κάρολ Λόμπαρντ. Κι ακολουθεί δύο φτωχές φίλες, συγκατοίκους, που εκμεταλλεύονται τη συγκυρία ενός ανεξιχνίαστου εγκλήματος για να αποκτήσουν διασημότητα και χρήματα – και να το κάνουν πάνω απ’όλα με μεράκι, κέφι και απεριόριστο στυλ.

Η ταινία του Οζόν χτίζεται πάνω σε παστίς βάσεις, κρατώντας το ρυθμό και τη σκρούμπολ δομή, από τα χρώματα μέχρι τους διαλόγους και τις ερμηνείες– τόσο πολύ που, όταν κάποια στιγμή κατά τη διάρκεια της προβολής η οθόνη βάφτηκε σε πράσινη απόχρωση λόγω τεχνικού λάθους, το αισθητικό αποτέλεσμα ταίριαζε τέλεια με το φιλμ.

Το “Έγκλημά Μου”, σίγουρο χαρτί για τα φετινά θερινά (βγαίνει 1η Ιουνίου), παίζει έξυπνα με τις ιδέες πατριαρχικού ελέγχου και εκμετάλλευσης, αντιστέκεται στην παγίδα του να κάνει τις ηρωίδες αγγέλους, και αποτελεί μια κεφάτη διαδρομή από την αρχή ως το τέλος. Ο Οζόν εξάλλου είναι ένας σκηνοθέτης σχεδόν ανήμπορος να γυρίσει βαρετή ταινία, με ό,τι είδος κι αν καταπιάνεται– κι έχει καταπιαστεί σχεδόν με όλα.

Πριν την προβολή της ταινίας, προηγήθηκε παρέμβαση των σπουδαστών της Σταυράκου σχετικά με το επίμαχο προεδρικό διάταγμα 85/2022 που υποβαθμίζει τις σπουδές των καλλιτεχνών, αλλά και σχετικά με το συνεχιζόμενο ζήτημα των αιθουσών Ιντεάλ και Άστορ που κινδυνεύουν να μείνουν δίχως την προστασία του διατηρητέου. Ένα ζήτημα που αναφέρθηκε κι αργότερα, κατά τη διάρκεια της εξαιρετικής επίσημης εναρκτήριας ομιλίας του φεστιβάλ του Νικολά Εμπαλέν (προέδρου του φεστιβάλ και διευθυντή του Γαλλικού Ινστιτούτου Ελλάδος) υπό τις έντονες επευφημίες του κοινού. Θυμίζουμε πως η υπόθεση εκκρεμεί, καθώς το αρμόδιο υπουργείο αναμένεται να αποφασίσει περί του χαρακτηρισμού των δύο ιστορικών αιθουσών ως διατηρητέες ή μη.

Οι προβολές για το κοινό αρχίζουν σήμερα, Τετάρτη 22 Μαρτίου και θα διαρκέσουν ως τις 29 Μαρτίου, κι εμείς διαλέγουμε 10 ταινίες που αξίζει οπωσδήποτε να δεις.

Σεντ Ομέρ / Saint Omer

Η Rama, μια νεαρή μυθιστοριογράφος, παρακολουθεί τη δίκη της Laurence Coly στο δικαστήριο του Saint-Omer. Η τελευταία κατηγορείται ότι σκότωσε την 15 μηνών κόρη της εγκαταλείποντάς την σε μια παραλία της βόρειας Γαλλίας, την ώρα της παλίρροιας. Όμως, κατά τη διάρκεια της δίκης, τα λόγια της κατηγορουμένης και οι καταθέσεις των μαρτύρων κλονίζουν τις βεβαιότητες της Rama και δημιουργούν αμφιβολίες στον θεατή. Καθηλωτικό σινεμά για γερά στομάχια που θεωρείται ήδη σπουδαίο. Αργυρός Λέοντας στο φεστιβάλ Βενετίας για μια από τις ταινίες της χρονιάς.

Τα Παιδιά των Άλλων / Les Enfants des autres

Η Rachel είναι 40 ετών και δεν έχει παιδιά. Αγαπάει τη ζωή της: τους μαθητές της στο λύκειο, τους φίλους της, τους πρώην της, τα μαθήματα κιθάρας. Όταν ερωτεύεται τoν Ali, δένεται με τη Leila, την τετράχρονη κόρη του. Την κανακεύει, τη φροντίζει και την αγαπάει σαν να είναι δική της. Αλλά το να αγαπήσει κανείς τα παιδιά των άλλων, είναι ρίσκο. Μαγευτικό, μεστό, ενήλικο σινεμά από τη Ρεμπέκα Ζλοτόφσκι, με την καλύτερη ίσως ερμηνεία της καριέρας της Βιρζινί Εφιρά.

Η Ρίζα του Κακού / L’Origine du mal

Σε μια πολυτελή παραθαλάσσια βίλα, μια άπορη νεαρή γυναίκα βρίσκει μια παράξενη οικογένεια: έναν άγνωστο και πολύ πλούσιο πατέρα, την ιδιόρρυθμη σύζυγό του, την φιλόδοξη επιχειρηματία κόρη του, μια επαναστατημένη έφηβη και μια απειλητική υπηρέτρια. Κάποιος λέει ψέματα. Ανάμεσα σε υποψίες και ψέματα, το μυστήριο καλύπτει τα πάντα και το κακό εξαπλώνεται. Πρωταγωνιστεί η Λορ Καλαμί.

Αγοροκόριτσο / Tomboy

Το καλοκαίρι γίνεται μεγάλο πεδίο παιχνιδιού και η Laure γίνεται Michaël, ένα αγόρι σαν τα άλλα… αρκετά διαφορετικό ώστε να τραβήξει την προσοχή της Lisa που την ερωτεύεται. Η Laure απολαμβάνει τη νέα της ταυτότητα, σαν το τέλος του καλοκαιριού να μην αποκάλυπτε ποτέ το μυστικό της. Σημαδιακή ταινία ενηλικίωσης δια χειρός Σελίν Σιαμά.

Το Χρονικό Ενός Εφήμερου Έρωτα / Chronique d’une liaison passagère

Μια ανύπαντρη μητέρα και ένας παντρεμένος άντρας γίνονται εραστές. Έχουν δεσμευτεί να βλέπονται μόνο περιστασιακά και να μην αφεθούν να ερωτευτούν ο ένας τον άλλον, γνωρίζοντας πολύ καλά ότι η σχέση τους δεν έχει μέλλον. Ωστόσο, εκπλήσσονται όλο και περισσότερο από την σύμπνοια, τη σύνδεση και την πολύ καλή συνύπαρξή τους. Νέα ταινία για τον Εμανουέλ Μουρέ του φανταστικά υπόγειου ρομαντικού δράματος “Αυτά Που Λέμε κι Αυτά Που Κάνουμε”.

L’ Innocent / Τα Πάνω Κάτω

Όταν ο Abel μαθαίνει ότι η μητέρα του Sylvie, στα εξήντα της, θα παντρευτεί ένα φυλακισμένο, πανικοβάλλεται. Με τη βοήθεια της καλύτερής του φίλης Clémence, θα κάνει τα πάντα για να την προστατεύσει. Αλλά η συνάντηση με τον Michel, τον νέο του πατριό, θα μπορούσε κάλλιστα να προσφέρει στον Abel νέες προοπτικές. Δύο βραβεία Σεζάρ (Σεναρίου και Β΄Γυναικείου Ρόλου) για την νέα ταινία του Λουί Γκαρέλ.

Final Cut! / Coupez!

Ένα γύρισμα ταινίας ζόμπι σ’ένα εγκαταλελειμμένο κτίριο. Ανάμεσα σε βαριεστημένους τεχνικούς και αδιάφορους ηθοποιούς, μόνο ο σκηνοθέτης φαίνεται να διαθέτει την απαραίτητη ενέργεια για να δώσει ζωή σε μια ακόμη ταινία τρόμου χαμηλού προϋπολογισμού. Η εισβολή πραγματικών ζωντανών νεκρών θα διαταράξει τα γυρίσματα. O Μισέλ Χαζαναβίσιους (“The Artist”) σκηνοθετεί το ριμέικ μιας καλτ γιαπωνέζικης meta κωμωδίας τρόμου, στο φιλμ που άνοιξε το περσινό φεστιβάλ Καννών.

Εύκολος Στόχος / La Syndicaliste

Η αληθινή ιστορία της Maureen Kearney, εκπροσώπου του συνδικάτου CFDT στην πολυεθνική Areva, η οποία, το 2012, αποκάλυψε ένα κρατικό μυστικό που συγκλόνισε την πυρηνική βιομηχανία της Γαλλίας. Μόνη ενάντια σε όλους, πάλεψε με νύχια και με δόντια ενάντια σε υπουργούς και βιομηχάνους, για να φέρει στο φως αυτό το σκάνδαλο και να υπερασπιστεί περισσότερες από 50.000 θέσεις εργασίας, μέχρι τη μέρα που δέχτηκε βίαιη επίθεση και είδε τη ζωή της να ανατρέπεται. Αληθινή ιστορία με την Ιζαμπέλ Ιπέρ στον πρωταγωνιστικό ρόλο.

Για Όλα Φταίει το Γκαζόν / Gazon maudit

Ο Laurent και η Loli φαίνονται ευτυχισμένο ζευγάρι: δύο παιδιά, εκείνη στο σπίτι, εκείνος μεσίτης με πολλές εξωσυζυγικές περιπέτειες που δεν επηρεάζουν την αρμονία του ζεύγους, αφού η Loli προφανώς δε γνωρίζει τίποτα για τα καμώματά του. Μια μέρα μια κοπέλα ονόματι Marijo μένει με το τροχόσπιτό της ακριβώς μπροστά στο σπίτι τους. Ο Laurent και η Marijo έχουν μόνο ένα κοινό, αλλά ουσιαστικό: και οι δύο αγαπούν τις γυναίκες. Το κλασικό αγαπημένο του κοινού φιλμ της Ζοσιάν Μπαλασκό.

Σχετικά με την Τζοάν / À propos de Joan

Η Joan ήταν πάντα μια ανεξάρτητη, ερωτευμένη γυναίκα με ελεύθερο και περιπετειώδες πνεύμα. Όταν ο πρώτος της έρωτας επιστρέφει απροσδόκητα μετά από χρόνια απουσίας, αποφασίζει να μην του πει ότι είχαν αποκτήσει έναν γιο μαζί. Αυτό το ψέμα είναι μια ευκαιρία για εκείνη να επανεξετάσει τη ζωή της: τα νιάτα της στην Ιρλανδία, την επαγγελματική της επιτυχία, τους έρωτές της και τη σχέση της με τον γιο της. Μια ολοκληρωμένη ζωή, ή έτσι φαίνεται. Πρωταγωνιστεί κι εδώ η Ιζαμπέλ Ιπέρ.

*Το 23ο φεστιβάλ γαλλόφωνου κινηματογράφου διεξάγεται 21-29 Μαρτίου σε 6 πόλεις της Ελλάδας. Περισσότερες πληροφορίες, πρόγραμμα και εισιτήρια, στο σάιτ της διοργάνωσης.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα