Δικαίωση από το ΣτΕ για τα πνευματικά δικαιώματα των δημουργών και την ΕΔΕΜ

Δικαίωση από το ΣτΕ για τα πνευματικά δικαιώματα των δημουργών και την ΕΔΕΜ
Pixabay

Κλείνει υπέρ των Ελλήνων δημιουργών ο κύκλος των δικαστικών αντιπαραθέσεων στο ΣτΕ μεταξύ ΕΔΕΜ και Αυτοδιαχείρισης.

Πολύ σημαντική για τους Έλληνες δημιουργούς και τα πνευματικά δικαιώματα είναι η πολυαναμενόμενη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ), που αναρτήθηκε την Τρίτη 10 Μαΐου 2022. Κλείνει έτσι -όπως όλα δείχνουν- υπέρ των Ελλήνων δημιουργών ο κύκλος των δικαστικών αντιπαραθέσεων στο ΣτΕ μεταξύ ΕΔΕΜ και Αυτοδιαχείρισης.

Η απόφαση κατοχυρώνει τη μεταβίβαση των εκκρεμοτήτων της Έκτακτης Υπηρεσίας Έκτακτης Διαχείρισης (ΕΥΕΔ) στην Ένωση Δικαιούχων Έργων Μουσικής (ΕΔΕΜ) με βάση την Κοινή Υπουργική Απόφαση του Μαΐου 2020.

Για “πλήρη δικαίωση της ΕΔΕΜ” κάνει λόγο η γενική της διευθύντρια Λούκα Κατσέλη εξηγώντας ότι “η απόφαση του ΣτΕ είναι εξαιρετική για τα πνευματικά δικαιώματα από μουσικά έργα και για όλους τους δικαιούχους, ανεξαρτήτως αν σήμερα είναι μέλη της ΕΔΕΜ ή της Αυτοδιαχείρισης“.

Η χθεσινή ετυμηγορία έρχεται σε συνέχεια προηγούμενης απόφασης της ολομέλειας του ΣτΕ που δημοσιεύτηκε τον Νοέμβριο του 2021 και έκρινε νόμιμη την άδεια λειτουργίας της ΕΔΕΜ.

Η αίσια αυτή εξέλιξη εγείρει και πάλι τον προβληματισμό για την ένωση των δύο οργανισμών συλλογικής διαχείρισης, με διαφάνεια και κανόνες, προς όφελος και των Ελλήνων δημιουργών και της ελληνικής μουσικής.

Διαβάστε την ανακοίνωση της ΕΔΕΜ

«Κατέρρευσαν όλες οι αιτιάσεις της Αυτοδιαχείρισης εναντίον της ΕΔΕΜ, με την οριστική απόρριψη και της αίτησης ακύρωσης της Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΚΥΑ), την οποία είχε καταθέσει η Αυτοδιαχείριση και είχε εκδικαστεί την Τρίτη 22 Φεβρουαρίου 2022.

Συγκεκριμένα, το ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο της χώρας κατοχυρώνει πλήρως τη μεταφορά των διαχειριστικών εκκρεμοτήτων από την ΕΥΕΔ στην ΕΔΕΜ στη βάση της ΚΥΑ και απορρίπτει ως αβάσιμους και απαράδεκτους όλους τους λόγους που προέβαλε η Αυτοδιαχείριση. Μόνη εξαίρεση η ακύρωση μεταφοράς των πληροφοριακών συστημάτων από την ΕΥΕΔ στην ΕΔΕΜ, η οποία όμως, ούτως ή άλλως, ουδέποτε πραγματοποιήθηκε.

Η ανακοίνωση της Αυτοδιαχείρισης για το θέμα αυτό είναι τουλάχιστον παραπλανητική και δημιουργεί απορία για ποιον λόγο επιχαίρει: οι δικαιούχοι της Αυτοδιαχείρισης που ήταν παλαιότερα δικαιούχοι της ΕΥΕΔ πάντοτε είχαν πρόσβαση στα δικά τους δεδομένα από όλες τις πηγές!

Σε συνέχεια της προηγούμενης ετυμηγορίας, με την οποία το ΣτΕ είχε απορρίψει τις αιτήσεις ακύρωσης της Αυτοδιαχείρισης κατά της άδειας λειτουργίας της ΕΔΕΜ κρίνοντας ότι, με βάση τον αριθμό των μελών της και το εκπροσωπούμενο ρεπερτόριό της, η ΕΔΕΜ είναι ένας απόλυτα βιώσιμος Οργανισμός (βλ. περισσότερα εδώ), η πρόσφατη απόφασή του είναι εξαιρετικά ελπιδοφόρα για τα πνευματικά δικαιώματα για όλους τους δικαιούχους, ανεξαρτήτως αν σήμερα είναι μέλη της ΕΔΕΜ ή της Αυτοδιαχείρισης».

Όπως αναφέρεται η ΕΔΕΜ μπορεί να συνεχίσει να εισπράττει και να διεκδικεί αξιώσεις προς όφελος των δημιουργών και της μουσικής δημιουργίας από την εποχή της ΑΕΠΙ, στη βάση της ΚΥΑ, η οποία παραμένει σε πλήρη ισχύ.

Η επίσημη ανακοίνωση της ΕΔΕΜ συνεχίζει αναφέροντας: «Είναι λυπηρό, με επιλογή και ευθύνη της Αυτοδιαχείρισης, να έχει χαθεί ένα τόσο μεγάλο και τόσο κρίσιμο χρονικό διάστημα σε ατελέσφορες για την ίδια δικαστικές διαμάχες, που συνεπάγονται μόνο περαιτέρω προβλήματα για τα μέλη τόσο της ΕΔΕΜ όσο βέβαια και της Αυτοδιαχείρισης.

Η πανηγυρική δικαίωση από πλευράς του ανώτατου ακυρωτικού δικαστηρίου οπλίζει την Ένωση Δικαιούχων ΕΔΕΜ με ακόμα μεγαλύτερη αποφασιστικότητα και πίστη ότι ο θεσμικά άρτιος δρόμος που επέλεξε από συστάσεώς της, τηρώντας όλες τις νόμιμες διαδικασίες, είναι η μόνη οδός που μπορεί να προστατεύσει και να εξασφαλίσει τα συμφέροντα όλων των δημιουργών».

Να ενωθεί το ελληνικό ρεπερτόριο υπό έναν Οργανισμό

Συνέντευξη Τύπου της ΕΔΕΜ με ομιλητές τoν Πρόεδρο του ΔΣ Φοίβο Δεληβοριά και την γενική διευθύντρια Λούκα Κατσέλη. Παρεμβάσεις από Νικολακοπούλου, Κατσαρό, Χατζηνάσιο, Νικολόπουλο και Φασουλάκη. ΕΔΕΜ

Το έργο της ΕΔΕΜ υποστηρίζεται από 40 έμπειρα στελέχη και 17 δημόσιους αντιπροσώπους με σκοπό να διευρύνουν τα έσοδα του Οργανισμού και να πραγματοποιούν τις διανομές σε όλους τους δικαιούχους με πλήρη διαφάνεια και λογοδοσία.

Αριθμώντας ήδη 3.000 μέλη (δηλαδή τη μεγάλη πλειονότητα των Ελλήνων δημιουργών) και με διαρκώς νέες αιτήσεις εγγραφής, η ΕΔΕΜ εκπροσωπεί σήμερα το πιο δυναμικό ελληνικό ρεπερτόριο (μερίδιο αγοράς άνω του 70%) καθώς και σημαντικό αριθμό ξένων έργων μέσω ανεξάρτητων εκδοτών μουσικής.

Σε συνέντευξη Τύπου (Τετάρτη 4 Μαΐου) στα κεντρικά γραφεία της ΕΔΕΜ η Γενική Διευθύντρια Λούκα Κατσέλη εξήγησε πως “κοιτάζοντας μπροστά και στρατηγικά, εμείς θα εντείνουμε τις προσπάθειες να ενωθεί το ελληνικό ρεπερτόριο υπό έναν Οργανισμό“, τονίζοντας ότι μόνο έτσι μπορούμε να μιλάμε για διαπραγματευτική ισχύ του εθνικού ρεπερτορίου.

Στο ίδιο μήκος κύματος, ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΔΕΜ, Φοίβος Δεληβοριάς υπογράμμισε την ανάγκη τόνωσης και θεσμικής προστασίας του ελληνικού ρεπερτορίου, ζητώντας από την πολιτεία να μιμηθεί το γαλλικό και το ελβετικό πρότυπο, που δίνει κίνητρα και προβλέπει ποσόστωση για να τονώσει τις τοπικές παραγωγές και να ενισχύσει το εθνικό ρεπερτόριο.

Αυτό που κάναμε εμείς ως Έλληνες δημιουργοί, με πάρα πολύ μεγάλη αντιπροσωπευτικότητα και με πάρα πολύ συγκινητική ένωση γενεών, είναι οτιδήποτε γίνει να το κάνουμε ως ενωμένο ελληνικό ρεπερτόριο. Εμείς θέλαμε να δημιουργήσουμε έναν χώρο δικό μας, μέσα από τον οποίο να διαπραγματευόμαστε», ανέφερε χαρακτηριστικά. Αυτή είναι η κεντρική πάλη της ΕΔΕΜ: οι ίδιοι οι Έλληνες δημιουργοί προσπαθούν να φτιάξουν ένα υγιές τοπίο για να τονωθεί η παραγωγή τους”.

Ως παλιότερος πρόεδρος της ΕΔΕΤ, ο συνθέτης Γιώργος Κατσαρός σημείωσε πως “ήρθε η στιγμή να πλησιάσουμε τους χρήστες” που σήμερα καλούνται να αποδίδουν δικαιώματα σε δύο ΟΣΔ: “Πρέπει οι δύο οργανισμοί να έχουν έναν εισπράκτορα“. Ο συνθέτης Χρήστος Νικολόπουλος συμπλήρωσε: “Επιθυμούμε διακαώς να γίνει αυτή η συνένωση. Μόνο που θέλουμε να γίνει με νόμιμο τρόπο. Δεν θέλουμε εμείς να χρεωθεί η ΕΔΕΜ, η οποία δεν χρωστάει ούτε ένα ευρώ και είναι όλα διάφανα, τα εκατομμύρια που φημολογείται ότι χρωστάει η άλλη πλευρά”.

Τέλος η Λούκα Κατσέλη, αναφερόμενη και στη μεγάλη χρηματιστηριακή αξία των πνευματικών δικαιωμάτων ως προϊόντος στη διεθνή αγορά είπε ότι πρόκειται για “ένα τεράστιο πολιτισμικό κεφάλαιο με αποδόσεις διεθνώς που εποφθαλμιούν συμφέροντα με διεθνείς διασυνδέσεις“.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα