Κιάμος, Δημάκης, Γιαγκούση, Δασκουλίδης στο News 24/7: “Ως πότε θα καταδικάζουν τον κλάδο μας;”

Κιάμος, Δημάκης, Γιαγκούση, Δασκουλίδης στο News 24/7: “Ως πότε θα καταδικάζουν τον κλάδο μας;”
Λίτσα Γιαγκούση, Πάνος Κιάμος, Μάκης Δημάκης και Γιώργος Δασκουλίδης μιλούν στο News 24/7 για το "λουκέτο" στα νυχτερινά κέντρα διασκέδασης και την ελλιπή στήριξη

Τέσσερις τραγουδιστές μιλούν για το παρατεταμένο "λουκέτο" στα κέντρα διασκέδασης, την μακρά περίοδο εκτός πίστας και την ελλιπή στήριξη του καλλιτεχνικού κόσμου.

“Για τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος με ζωντανή μουσική και κλειστές αίθουσες συναυλιών, η λειτουργία τους αναστέλλεται για 14 ημέρες”. Η κυβέρνηση “σφύριξε”, τα μπουζούκια έληξαν, ο αγώνας χάθηκε. Αν και αυτός είχε κριθεί προ πολλού.

Για τα νυχτερινά κέντρα διασκέδασης της Αττικής, η νέα παράταση στο “λουκέτο” δεν ήταν πισωγύρισμα. Ούτε “είδηση”. Σε όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού, ή ακόμη και πριν από αυτό, είχαν ήδη κατεβασμένα ρολά, ενώ η νέα έξαρση κρουσμάτων τα έφερε προ του διλήμματος: Να παραμείνουν κλειστά ή να ανοίξουν με ένα ωράριο (7 μ.μ. με 12 τα μεσάνυχτα) που, για το καθεστώς και τη “φύση” της λειτουργίας τους, εκτός από ζημιογόνο ήταν και “ξεκούρδιστο”. Διάλεξαν το πρώτο.

Το “Bodega”, όπου τραγουδούσε ο Γιώργος Δασκουλίδης ήταν η εξαίρεση στον κανόνα της “άλαλης” νύχτας. Ακολούθησε το μονοπάτι της πρωτοτυπίας που χάραξε κέντρο της Θεσσαλονίκης με τον Νίκο Βέρτη, άνοιξε περί τις αρχές Σεπτέμβρη, λειτούργησε για δύο εβδομάδες σε ώρες… πανδημίας, έπειτα χάθηκε κι αυτό στο σκοτάδι που έχει βυθιστεί η νυχτερινή διασκέδαση.

Από κέντρο στη Θεσσαλονίκη. Θερμομέτρηση και αποστάσεις για τον Βέρτη. Eurokinissi

Ο καλλιτεχνικός κόσμος και δη ο μικρόκοσμος των τραγουδιστών, που μόνο μικρός δεν είναι, μαζί και όσοι δουλεύουν σε (ή για) αυτόν, έχει πληγεί. Μουσικοί, “μουσική”, ερμηνευτές και χώροι στον οποίο “στεγάζονταν”, έκαστος στο είδος του, μετρούν τις πληγές τους από τα αλλεπάλληλα χτυπήματα του κορονοϊού. Σε προηγούμενο σχετικό θέμα του News 247.gr είχαν φιλοξενηθεί καλλιτέχνες του παραδοσιακού τραγουδιού, εκφράζοντας αγανάκτηση και αβεβαιότητα για το παρόν και το μέλλον, μετά την απόφαση για την απαγόρευση των πανηγυριών.

Αυτή τη φορά, στην “πίστα των απεγνωσμένων”, ανεβαίνουν τέσσερις φωνές του λαϊκού ρεπερτορίου, που, ομολογουμένως, τα έχουν “κολλήσει” τα ένσημά τους στο νυχτοκάματο. Ο Πάνος Κιάμος, ο Μάκης Δημάκης, η Λίτσα Γιαγκούση και ο Γιώργος Δασκουλίδης δεν είναι σχήμα που θα δούμε σε κάποιο νυχτερινό κέντρο. Το “λαϊκό” τους αφήγημα για μια μακρά περίοδο ξηρασίας, ωστόσο, η κραυγή αγωνίας για το “αύριο” του κλάδου και τα (ρητορικά) ερωτήματα για την απουσία στήριξης ερμηνεύονται σχεδόν αρμονικά. Τέσσερις τραγουδιστές μιλούν για τα νέα μέτρα που πάρθηκαν με σκοπό τον περιορισμό της διασποράς του ιού, αλλά παρατείνουν την αγωνία τους για τη φετινή σεζόν, μαζί και την προσμονή τους για την -όποια- ενίσχυση από το κράτος.

Πάνος Κιάμος: “Αδυναμία του κράτους να καταδικάζεται ένας ολόκληρος κλάδος”

Μετά την άρση του lockdown, ο Πάνος Κιάμος επέστρεψε για ένα μικρό διάστημα και μερικές (επαν)εμφανίσεις στο “Ποσειδώνιο”. Η επιβολή νέων μέτρων, ωστόσο, και η εφαρμογή νέου ωραρίου για τα κέντρα διασκέδασης τον επανέφεραν στην περίοδο απραξίας, αφού επέλεξε να μην ακολουθήσει τα νέα δεδομένα: “Οι ειδικοί και το κράτος είναι αυτοί που έχουν ανά πάσα στιγμή τα δεδομένα της επιδημίας κι έχω εμπιστοσύνη ότι παίρνουν αποφάσεις που είναι αναγκαίες για την υγεία όλων μας. Γι’ αυτό και από την αρχή θεώρησα χρέος μου να συμμορφωθούν όλες οι εμφανίσεις μου με τους κανόνες, με οποιοδήποτε κόστος”, λέει ο ίδιος στο News 24/7, για να ακολουθήσει και ένα “αλλά”, στην αποτίμηση όσων ακολούθησαν και πλήττουν σήμερα τους μουσικούς.

“Αυτό που με στενοχωρεί σήμερα είναι πως πληρώνουμε με οριζόντια μέτρα και ολικές απαγορεύσεις το γεγονός ότι κάποιοι αψήφησαν την κοινή προσπάθεια, δεν κράτησαν τις αποστάσεις, άλλαξαν δήθεν τα ωράρια, έβαλαν υπεράριθμους, κλπ.


Το θεωρώ άδικο και αδυναμία του κράτους να καταδικάζεται ένας ολόκληρος κλάδος σε καταστροφή (καλλιτέχνες, μουσικοί, σερβιτόροι, τεχνικοί, προμηθευτές, παρκαδόροι, κοκ) επειδή δεν τηρήθηκαν οι κανόνες το ίδιο ευλαβικά από όλους, ενώ θα έπρεπε”.

Μάκης Δημάκης: “Εγώ θα επιβιώσω. Τους νέους τους ρωτάτε;”

Από το περασμένο καλοκαίρι, με τη live εμφάνισή του σε χώρο εκδηλώσεων της Καλαμάτας, ο Μάκης Δημάκης δεν έχει τραγουδήσει σε κάποιο κέντρο. Ακόμη κι εκείνη η μία -και μοναδική- φορά, όμως, αποδείχτηκε κακός οιωνός: “Ακόμη και τότε, παρά το ότι έγινε σε ανοιχτό χώρο, πήγαν αυτόφωρο τον επιχειρηματία”, θυμάται ο ίδιος και επιχειρηματολογεί την απόφασή του να κρατήσει… αποστάσεις από οποιαδήποτε άλλη πρόταση ακολούθησε. “Αυτή τη στιγμή έχω πρόταση να ξεκινήσω κάπου, εκτός Αθήνας αλλά υπάρχει η δέσμευση του ωραρίου. Δεν μπορώ να δω την πρόταση θετικά, όμως, με αυτές τις ώρες”.

Ο Μάκης Δημάκης

Σχολιάζοντας τον αντίκτυπο των νέων μέτρων, ο γνωστός τραγουδιστής προέταξε τον συμβολισμό και την παράδοση, αφήνοντας το οικονομικό κομμάτι στην άκρη, για εκείνους, τους σίγουρα περισσότερους, που το έχουν πραγματικά ανάγκη.

“Είναι πλήγμα για ένα κομμάτι του πολιτισμού μας. Έχουμε μάθει να χορεύουμε στον γάμο, στη βάπτιση, ακόμη-ακόμη και στον θάνατο. Τραγουδάμε “σβήνει το καντήλι μου” και γλεντάμε. Δεν μπορώ να διανοηθώ ότι δεν θα δω τα Ποντιακά που είδα το 2004 στην Ολυμπιάδα, ότι δεν θα δω κόσμο να χορεύει χέρι-χέρι. Ο πολιτισμός δεν είναι για λίγους, αλλά για όλο τον κόσμο. Τα κέντρα διασκέδασης δεν είναι μόνο μουσική είναι και χώρος εκτόνωσης. Πρέπει να βρεθεί λύση για να δουλέψουμε και φυσικά να λειτουργήσουν αυτοί οι χώροι όπως πρέπει. Με αποστάσεις και με συγκεκριμένη χωρητικότητα. Είναι πολλοί εργαζόμενοι και δεν είναι όλοι πλούσιοι. Κόβεται μία γενιά μουσικών, αφού δεν υπάρχει καμία στήριξη. Αυτή τη στιγμή σε μια ολόκληρη γενιά που μπορεί να πάρει τη μουσική και να την πάρει πιο μπροστά, της κόβουμε τα πόδια και της λέμε άλλαξε επάγγελμα”, αναφέρει έχοντας ήδη στρέψει τα “φώτα” σε αυτούς που πραγματικά τα έχουν ανάγκη.

“Το να μιλήσω εγώ δεν είναι κάτι. Τους νέους καλλιτέχνες να ρωτήσετε να δείτε τι τραβάνε. Το να μείνω εγώ χωρίς λεφτά για μισό, για ένα χρόνο, θα επιβιώσω. Άλλα παιδιά να πάτε να ρωτήσετε. Ένα στοιχείο στη μουσική είναι η αρμονία. Στην κοινωνία πρέπει να υπάρχει αρμονία. Δεν γίνεται να αποφασίζουμε μονόπλευρα. Δεν γίνεται να μας ενδιαφέρει μόνο ο τουρισμός και όχι η διασκέδαση. Ούτε το ανάποδο. Δεν μου λέει κάτι το επίδομα. Να υπάρχει ο χώρος με νοιάζει. Δεν το θέλω το επίδομα. Τι να το κάνω; Να είμαι άεργος ή άνεργος; Να υπάρχει δουλειά για τους καλλιτέχνες θέλω”.

Λίτσα Γιαγκούση: “Αν υπάρχει και πιο κάτω, εκεί είμαστε…”

Η Λίτσα Γιαγκούση, όπως η ίδια μας είπε, έχει να δουλέψει σε κάποιο μαγαζί από τις 12 Μάρτη, όταν και ανεστάλη η λειτουργία των κέντρων διασκέδασης. Ούτε έξτρα εμφανίσεις έχω κάνει ούτε τίποτα”, τονίζει η “μπαρουτοκαπνισμένη” τραγουδίστρια και προσθέτει: “Εισόδημα δεν έχω από πουθενά. Πήρα τα πρώτα 800 και έπειτα τα 534. Από εκεί και πέρα τέλος. Όποιος έχει παίρνει από αυτά που έχει”.

Η ίδια συμφωνεί με την εφαρμογή των νέων μέτρων, περιμένοντας ωστόσο και αποφάσεις που θα λειτουργήσουν ενθαρρυντικά και υποστηρικτικά για τους καλλιτέχνες. “Είναι πολύ δύσκολα τα πράγματα για πάρα πολλούς ανθρώπους. Έχει πληγεί ανεπανόρθωτα ο δικός μας ο κλάδος, τα μέτρα ίσως και να είναι και σωστά γιατί η πανδημία έχει επιστρέψει και μάλιστα δριμύτερη, αλλά δεν υπάρχει καμία στήριξη από την πολιτεία. Παίρνονται αποφάσεις, κλείνουν τα πάντα και δεν ρωτούν τον κόσμο πώς θα ζήσει.


Διανύουμε μία μακρά περίοδο απραξίας και δεν μπορούμε να κάνουμε ούτε σχέδια ούτε τίποτα. Εδώ δεν γίνονται πλάνα σε άλλες δουλειές, θα γίνει σε εμάς; Και το χειρότερο είναι πως δεν έχουμε καμία ενημέρωση πάνω στο θέμα. Απλά περιμένουμε. Η αλήθεια είναι ότι κάτι πρέπει να γίνει. Κάτι πρέπει να κάνουμε όλοι μας γιατί είναι πάρα πολύ άδικο αυτό που γίνεται με τους καλλιτέχνες. Δεν είμαστε απλά ο τελευταίος τροχός της αμάξης, αν υπάρχει και πιο κάτω, είμαστε και πιο κάτω”.

Γιώργος Δασκουλίδης: “Στο lockdown μας χρησιμοποίησαν. Τώρα πού είμαστε γι’ αυτούς;”

Οι εμφανίσεις του Γιώργου Δασκουλίδη στο “Bodega” (μαζί με Ελένη Καρουσάκη, Σαμπρίνα και Vegas) τελείωσαν πρόωρα και το μοντέλο του “7-12” άδοξα. Το νέο μέτρο για κλειστά κέντρα, ο τραγουδιστής το υποδέχτηκε με ενστάσεις και… αμφιβολίες ως προς την αποδοτικότητά του, αλλά και πολλά ερωτηματικά ως προς τη στήριξη και αντιμετώπιση των οικονομικών επιπτώσεων στον κλάδο.

“Τα μέτρα που πάρθηκαν ήταν αστεία. Κλείνουν τα νυχτερινά κέντρα που ούτως ή άλλως δεν άνοιξαν. Μόνο εμείς πήραμε μία απόφαση να δουλέψουμε, μειώσαμε τα μεροκάματά μας και ανοίξαμε γιατί είχαμε ανάγκη, μετά από εφτά μήνες ανεργίας. Κι ήρθε ο υπουργός να πει ότι κλείνουν τα νυχτερινά κέντρα στην Αττική που τα νυχτερινά κέντρα ήταν ένα μαγαζί.

Ο Γιώργος Δασκουλίδης μέχρι πρόσφατα τραγουδούσε live σε νυχτερινό κέντρο.


Επίσης όταν παίρνεις ένα μέτρο πρέπει να παίρνεις και ένα αντίμετρο. Δεν μπορείς να λες σε έναν επιχειρηματία κλείσε το μαγαζί σου αλλά δεν παίρνεις τίποτα, δεν σου παρέχω τίποτα. Είναι μηδενική η στήριξη που έχουμε από το κράτος. Η κυβέρνηση χρησιμοποίησε τους καλλιτέχνες όταν έγινε το lockdown για να κάνει κάποιες καμπάνιες. Όλοι οι καλλιτέχνες έλεγαν να προσπαθήσουμε για το καλό της δημόσιας υγείας. Τώρα που είναι οι καλλιτέχνες για την κυβέρνηση;”, αναρωτιέται ο Γιώργος Δσκουλίδης, πριν εμβαθύνει στο βιοποριστικό πρόβλημα.

Εισόδημα εμείς τώρα δεν έχουμε από πουθενά, αυτό είναι δεδομένο. Αλλά πρέπει να πληρώνουμε τις υποχρεώσεις μας. Εγώ είχα μαγαζί που το έκλεισα το 2012 και από τότε πληρώνω υποχρεώσεις στο κράτος. Όταν εμένα μου κόβει τη δουλειά μου πώς μπορώ να πληρώσω τις υποχρεώσεις μου;”.

Εργαζόμενοι σε απόγνωση – 44 έμειναν στον “δρόμο”

Το “Bodega”, στο οποίο προαναφερθήκαμε, ήταν το μοναδικό νυχτερινό κέντρο της Αθήνας που δούλεψε με το νέο ωράριο, για όσο αυτό κράτησε. Ο Μιχάλης Αμπαρτζάκης, ιδιοκτήτης του μαγαζιού, εξηγεί τους λόγους για τους οποίους αποφάσισε να το λειτουργήσει και περιγράφει τη δυσχερή θέση στην οποία έχει βρεθεί ο ίδιος και οι εργαζόμενοί του: “Ξεκινήσαμε αρχές Σεπτέμβρη και λειτουργήσαμε για δύο εβδομάδες. Πήγε καλά καλά το μαγαζί, αν και με το ωράριο αυτό δεν μπορείς να δουλέψεις κανονικά. Δηλαδή ο κόσμος δεν θα έρθει 7μιση. Μέχρι να μαζευτεί στο μαγαζί θα πάει 10 και στις 12 κλείναμε. Και φυσικά η κατανάλωση δεν ήταν μεγάλη. Παρ’ όλα αυτά ήταν μία λύση προσωρινή που την προτιμήσαμε για το προσωπικό και για τα ενοίκια. Πλέον, κλείσαμε και η κυβέρνηση δεν κάνει τίποτα για εμάς. Το μαγαζί απασχολούσε 44 άτομα. Ήταν 20 άτομα μουσικοί και άλλοι 24 προσωπικό. Τι θα κάνουν τώρα όλοι αυτοί;”.

Ένας εκ των εργαζομένων, ο Χριστόφορος Τσιαμτσίκας, υπεύθυνος υποδοχής και μετρ του κέντρου, συμπληρώνει: Όλα τα παιδιά αντιμετωπίζουν το ίδιο πρόβλημα. Είναι κάτι πρωτοφανές για εμάς. Είμαστε δυσαρεστημένοι και δεν ξέρουμε τι να κάνουμε. Ακούω παιδιά να μου λένε ότι δεν έχουν να πληρώσουν νοίκι και να συντηρήσουν την οικογένειά τους. Και μιλάμε για μεγάλο προσωπικό. Καθαρισμός, κουζίνα, βοηθοί, σερβιτόροι, παρκαδόροι, ηλεκτρολόγοι, μετρ, πορτιέρηδες, τσεκαδόροι. Μείναμε όλοι ξεκρέμαστοι, χωρίς να μας πει κάποιος κάτι, ούτε καν να μας πει αν θα βγούμε σε αναστολή. Είναι λυπηρή και απελπιστική η κατάσταση. Και για εμένα προσωπικά, για το σπίτι μου. Μηδέν εισόδημα και καμία ενημέρωση. Πώς θα πληρώσουμε τα ενοίκια; Πώς θα συντηρήσουμε την οικογένειά μας;”.

Πολλές “φωνές”, αλλά όχι μία ενιαία

Η λαϊκή μουσική και τα κέντρα διασκέδασης είναι απλά κομμάτι του “υποσυνόλου”. Η απόφαση της κυβέρνησης, μετά τα νυχτερινά μαγαζιά, να κλείσει και όλους τους συναυλιακούς (κλειστούς και ανοιχτούς) χώρους έχει επιδεινώσει την κρίση στον μουσικό κόσμο και έχει ανεβάσει την ένταση των αντιδράσεων. Οι μουσικοί συνεχίζουν να χάνουν μεροκάματα, η στήριξη που επιζητούν δεν υφίσταται, το υπουργείο Πολιτισμού ψάχνει για μητρώα, ενώ τα συνδικαλιστικά όργανα που τους εκπροσωπούν συνεχίζουν να λειτουργούν αυτόνομα και όχι ενιαία. Το καθένα βέβαια φαίνεται πως μάχεται με σθένος υπέρ των μουσικών που εκπροσωπεί, ωστόσο, το γεγονός ότι δεν υπάρχει συγχρονισμός κινήσεων και “συγχρωτισμός” αντιδράσεων, μέχρι στιγμής τουλάχιστον, ίσως και να ευθύνεται στο ότι δεν έχουν καταφέρει να αποκτήσουν και να διεκδικήσουν αποτελεσματικό δίαυλο με το κράτος. Όπως χαρακτηριστικά μας είπε και ένας εκ των μουσικών που μίλησαν στο News 24/7 “ίσως γι’ αυτό και να χτυπιέται τόσο ο κλάδος μας”.

Την ίδια ώρα, οι μουσικοί, πάσης φύσεως και κάθε είδους, συνεχίζουν να δοκιμάζονται, ενώ αυτοί που δεν ανήκουν στην “πρώτη γραμμή”, δίνουν μάχη επιβίωσης. Ο Μανώλης Φάμελλος, πρόεδρος του “ΕΡΑΤΩ” (Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης των Τραγουδιστών – Ερμηνευτών) μας είπε: “Αναμένουμε το δεύτερο κύμα του επιδόματος, αλλά δυστυχώς τα κριτήρια γίνονται όλο και πιο αυστηρά. Αντί να υπάρχει χαλάρωση, υπάρχει αυστηροποίηση. Υπάρχουν μεν τραγουδιστές που έχουν την πολυτέλεια να μείνουν έξω από την ενεργό δράση για λίγο καιρό, αλλά οι μουσικοί τους δεν την έχουν. Επίσης υπάρχει η πλειοψηφία των συναδέλφων που δεν μπορούν να φτάσουν σε μία κατάσταση θέση εσόδων-εξόδων ώστε να μπορέσουν να επιβιώσουν σε μία περίοδο περιορισμών”. Όταν τον ρωτήσαμε για τους λαϊκούς τραγουδιστές εν προκειμένω, που είναι και τα “πρώτα ονόματα” του σχετικού ρεπορτάζ, απάντησε: “Το ότι κάποιοι έχουν εμφανιστεί δεν σημαίνει ότι έχουν πληρωθεί κιόλας. Η συντριπτική πλειοψηφία των συναδέλφων έχουν να δουν νυχτοκάματο από τον Φεβρουάριο και θα κάνουν καιρό ακόμη να δουν”.

Από την άλλη, την τραγική κατάσταση μετέφερε και ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Θεάματος Ακροάματος, Κώστας Σκόνδρας. Η απόδοση, στο ίδιο ύφος και μήκος: “Για τα κέντρα θα συμφωνούσαμε αν το υπουργείο έδινε και επιδόματα. Όχι αυτά τα 534 που παίρνουν ελάχιστοι. Έτσι θα συμφωνούσαμε. Να υπήρχε ενίσχυση είτε μιλάμε για τραγουδιστές είτε για σερβιτόρους. Εμείς στις 19 Οκτωβρίου θα καλέσουμε όλα τα σωματεία, όπως και την υπουργό και τα κόμματα να πάρουν θέση. Η κ. Μενδώνη δεν μας έχει δώσει ακόμη απάντηση. Η κατάσταση είναι μπάχαλο και οι τραγουδιστές πεινάνε”.

Διαβάστε τις Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο, με την αξιοπιστία και την εγκυρότητα του News247.gr.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα