Στη χώρα του Θύμιου δεν θα γίνουμε Άμστερνταμ

Στη χώρα του Θύμιου δεν θα γίνουμε Άμστερνταμ
FILE - In this Feb. 9, 2015 file photo, taxi cabs line the street outside the State House in Trenton, N.J. Lawmakers are betting they can strike the right balance with new legislation aimed at making ridesharing services or transportation networking companies like Uber and Lyft safer. But many are skeptical, including the firms themselves. (AP Photo/Mel Evans) AP

Πρέπει κάποια στιγμή να αποφασίσουμε αν είμαστε με τα start ups ή με τα συντεχνιακά συμφέροντα

Ο δυναμικός κλάδος των αυτοκινητιστών ταξί βρίσκεται πολύ κοντά σε μια περήφανη νίκη κατά των καπιταλιστικών μεθόδων που μεταχειρίζονται οι πολυεθνικές για να πίνουν το αίμα του κοσμάκη.

Η Κυβέρνηση κατόπιν πιέσεων του αγέρωχου -σχεδόν ισόβιου- συνδικαλιστή των ταξιτζήδων, ετοιμάζει σχέδιο νόμου που θα ρυθμίζει την αγορά και μεταξύ άλλων θα απαγορεύει την απαράδεκτη τακτική της …αξιολόγησης, οδηγών και οχημάτων.

Μια τακτική που σύμφωνα με τη σκληρή γλώσσα των συνδικαλιστών του ταξί, “τους έβαλε σε κοινή θέα για να επιλέγει ο πελάτης, όπως γίνεται με τις πόρνες στις βιτρίνες στα Red Lighths στο Άμστερνταμ”, όπως αναφέρουν σε σχετική ανακοίνωσή τους. Είναι βεβαίως ανεξήγητο το γιατί οι πελάτες να έχουν τη δυνατότητα να επιλέγουν ιερόδουλες αλλά όχι οδηγούς ταξί, αλλά ο άλλοτε “γαλάζιος” Θύμιος όλο και κάτι παραπάνω θα ξέρει.

Είναι ανεξήγητο διότι κατά γενική ομολογία οι εξελίξεις που έφεραν οι διαδικτυακές υπηρεσίες στην αγορά του ταξί ήταν ριζικές. Κατ’ αρχήν οι πελάτες απέκτησαν το δικαίωμα να επιλέγουν ποιος θα τους προσφέρει την υπηρεσία, κάτι που στο μυαλό των περισσότερων μοιάζει αυτοννόητο.

Επιπλέον ο ανταγωνισμός βελτίωσε το επίπεδο της υπηρεσίας. Βελτιώθηκαν προφανώς τα οχήματα καθώς αν έχεις τη δυνατότητα να καλέσεις ένα καινούριο ταξί, θα αποφύγεις το -ενδεχομένως και επικίνδυνο- χρέπι. Πέρα από τα οχήματα, βελτιώθηκε και το επίπεδο των οδηγών. Καθώς οι οδηγοί απέκτησαν “ταυτότητα”, εξαλείφθηκαν τα “περίεργα” περιστατικά. Όπως η υπερχρέωση με πειραγμένα ταξίμετρα ή ακόμη και η βία κατά των πελατών. Αντίστοιχα οι οδηγοί που χρησιμοποιούν τις διαδικτυακές υπηρεσίες, υποστηρίζουν ότι αισθάνονται και οι ίδιοι πιο ασφαλείς καθώς οι πελάτες έχουν καταχωρίσει τα στοιχεία τους στην υπηρεσία.

Η Κυβέρνηση βεβαίως είχε κάθε λόγο να προστατέψει το έννομο συμφέρον των πολιτών αλλά και τη δημόσια ασφάλεια από υπηρεσίες όπως η UBER. Το γεγονός ότι χωρίς κανέναν έλεγχο κάποιος μπορεί να εκτελεί δημόσιο μεταφορικό έργο είναι από μόνο του επικίνδυνο. Μαζί με τα χλωρά όμως ήταν μια ευκαιρία για τους συνδικαλιστές του ταξί, να δώσουν ένα καλό μάθημα και σε υπηρεσίες όπως η Taxibeat (ακολούθως μετονομάστηκε σε Beat) ή η Taxiplon που κατά την εκτίμησή τους πλούτισαν “από τον ιδρώτα των ταξιτζήδων”.

Έτσι άδραξαν την ευκαιρία και “πέρασαν” προς την Κυβέρνηση μια σειρά από διατάξεις που ουσιαστικά κάνουν δύσκολη τη ζωή των εταιρειών αυτών που στην πραγματικότητα είναι μια εξελιγμένη μορφή του “ραδιοταξί” που λειτουργεί εδώ και δεκαετίες στη χώρα. Είναι σχεδόν βέβαιο ότι το όλο θέμα θα καταλήξει στα δικαστήρια αλλά η άρνηση της αξιολόγησης από τους ίδιους τους συνδικαλιστές είναι εξωφρενική και ενδεικτική της νοοτροπίας που επικρατεί σε όλες τις συντεχνίες της χώρας. Δεν έχουν εξηγήσει δε -πέραν της γλαφυρής περιγραφής με τα “κορίτσια” στο Άμστερνταμ- τι ακριβώς είναι αυτό που τους ενοχλεί.

Η Κυβέρνηση δέχθηκε να συζητήσει το θέμα με τους συνδικαλιστές αλλά όχι με τις εταιρείες, όπως τουλάχιστον αναφέρει ο ιδρυτής της Taxibeat. Μιλάμε φυσικά για χιλιάδες οδηγούς ταξί που ανέκαθεν ανήκαν στο χώρο της λαϊκής δεξιάς, όπως και ο επί πέντε θητείες αρχισυνδικαλιστής τους που εξελέγη με ποσοστό άνω του 50% στις τελευταίες εκλογές.

Ο ίδιος αυτομόλησε στον ΣΥΡΙΖΑ και πλέον η κόντρα των ταξιτζήδων με το παλαιό κόμμα τους έχει λάβει επικές διαστάσεις με τους ταξιτζήδες να υποστηρίζουν ότι “η εποχή της ασυδοσίας έχει περάσει ανεπιστρεπτί”. Σημειωτέον βεβαίως ότι κατά την εποχή εκείνη της ασυδοσίας ήταν που τα “έσπασαν” με την κυβέρνηση των Σαμαροβενιζέλων, επειδή εφάρμοσε όσα προέβλεπαν “τα μνημόνια”. Πριν ήταν όλα “μέλι-γάλα”.

Η χώρα ταλαντεύεται μεταξύ των συντεχνιακών πρακτικών και του εκμοντερνισμού. H Daimler εκτίμησε τη δουλειά της Taxibeat και προχώρησε στην εξαγορά της έναντι ενός ποσού που ακούγεται ότι προσέγγισε τα 40 εκατ. ευρώ. Πρέπει κάποια στιγμή να αποφασίσουμε  σαν κοινωνία αλλά και σαν πολιτεία αν θα είμαστε με την καινοτομία και τα start ups ή με τους Θύμιους.

*Ο Σταμάτης Ζαχαρός είναι Αρθρογράφος του NEWS 247 και Σύμβουλος Έκδοσης της 24 MEDIA ( @SZacharos).

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα