Παπαϊωάννου: Δεν πρέπει η Aegean να επιτρέπει ρατσιστικές, επιλεκτικές συμπεριφορές

Παπαϊωάννου: Δεν πρέπει η Aegean να επιτρέπει ρατσιστικές, επιλεκτικές συμπεριφορές

Ο γγ Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων μιλά στο NEWS 247 για για την απόφαση της Aegean να κατεβάσει δύο Παλαιστίνιους επιβάτες από πτήση της με προορισμό το Τελ Αβίβ. Εκτιμά πως η εταιρία δεν ήταν επαρκώς προετοιμασμένη

Τις ευθύνες της αεροπορικής εταιρίας με αφορμή το περιστατικό με την πτήση A3 928 παραθέτει ο γενικός γραμματέας Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων Κωστής Παπαϊωάννου μιλώντας στο NEWS 247. Ο γγ του υπουργείου Δικαιοσύνης εκτιμά πως η Aegean “δεν ήταν επαρκώς προετοιμασμένη η αεροπορική εταιρία να αντιμετωπίσει ένα τέτοιο περιστατικό. Υπάρχει ένα πρωτόκολλο, υπάρχουν και οι διεθνείς κανόνες που έχουν να κάνουν και με τα δικαιώματα των επιβατών και με την ασφάλεια και εκεί θα πρέπει κανείς να αναζητήσει το πλαίσιο το νομικό”.

Το υπουργείο δικαιοσύνης είχε αναφερθεί στο θέμα με ανακοίνωσή του, τονίζοντας πως “πρέπει να τηρείται απαρεγκλίτως η αρχή της ίσης μεταχείρισης στη διάθεση και την παροχή αγαθών και υπηρεσιών. Απαγορεύεται και είναι καταδικαστέα, απ’ όπου κι αν προέρχεται, κάθε διακριτική μεταχείριση για λόγους εθνοτικής ή φυλετικής καταγωγής, θρησκευτικών ή άλλων πεποιθήσεων, αναπηρίας, ηλικίας ή γενετήσιου προσανατολισμού”.

Να θυμίσουμε εδώ πως έπειτα από έντονες διαμαρτυρίες Ισραηλινών που ταξίδευαν με πτήση της Aegean για Τελ Αβίβ την Κυριακή 3 Ιανουαρίου, δύο Παλαιστίνιοι άνδρες αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν το αεροσκάφος και να μεταβούν στον προορισμό τους με άλλη πτήση.

Η εταιρία οφείλει να μην επιτρέπει ρατσιστικές συμπεριφορές

Σχολιάζοντας το γεγονός που έφτασε μέχρι την πρεσβεία της Παλαιστίνης στην Αθήνα, ο κ. Παπαϊωάννου τονίζει πως “η ευθύνη μιας εταιρίας δεν είναι μόνο να μην παραβιάζει η ίδια την αρχή της ίσης μεταχείρισης. Εδώ δεν είχαμε κάτι τέτοιο. Δεν άσκησε μια πολιτική επιλεκτικής εξυπηρέτησης ανθρώπων η Aegean. Αλλά ευθύνη ενός παρόχου αγαθών και υπηρεσιών σε συνθήκες οι οποίες ευνοούν να υπάρχουν συμπεριφορές ρατσιστικές, επιλεκτικές κτλ, δεν είναι μόνο να μην τις επιλέγει η ίδια η εταιρία, αλλά να μην τις επιτρέπει κιόλας”.

Ο κ. Παπαϊωάννου εξηγεί πως πέρα από την τυπική διερεύνηση για τυχόν παραβίαση της ίσης μεταχείρισης “ένας πάροχος υπηρεσιών όπως είναι μια αεροπορική εταιρία, οφείλει να διασφαλίσει όλο εκείνο το πλαίσιο που επιτρέπει την ίση πρόσβαση των πάντων στην απόλαυση αγαθών και υπηρεσιών ανεξαρτήτως φυλής, χρώματος, πεποιθήσεων, σεξουαλικών προτιμήσεων κτλ”.

Υπάρχει όριο στο τι μπορεί να ισχυριστεί κανείς

Μιλώντας με τον γγ του υπουργείου Δικαισύνης, μας τονίζει πως ακόμη και “η εύλογη απαίτηση του κάθε επιβάτη να έχει μια ασφαλή πτήση, έχει ένα όριο πέρα από το οποίο και παραβιάζονται τα δικαιώματα των επιβατών και εν τέλει μπορεί να φτάνει και ο ίδιος να δημιουργήσει ζητήματα ασφαλείας. Προφανώς υπάρχει ένα όριο στο τι μπορεί  κανείς να ισχυριστεί και να ζητήσει”.

Όπως επισημαίνει άλλωστε, παρά το γεγονός πως οι δύο Παλαιστίνιοι ζήτησαν οικειοθελώς να κατέβουν από το αεροπλάνο “συναίνεσαν δηλαδή να αλλάξουν πτήση, εντούτοις αναρωτιέται κανείς ποιο ήταν το κλίμα που είχε δημιουργηθεί μέσα στην καμπίνα και έκανε τους ανθρώπους αυτούς να θέλουν να φύγουν”.

Μια εταιρία πρέπει να είναι προετοιμασμένη

Η απόφαση των αρμοδίων της Aegean, που προκάλεσε σωρεία αντιδράσεων, εγείρει και ένα ζήτημα ετοιμότητας της αεροπορικής εταιρίας να διαχειριστεί τέτοια ζητήματα. “Αυτό που οφείλει κανείς να αναγνωρίσει είναι ότι τέτοια περιστατικά δεν είναι εύκολα στη διαχείρισή τους. Δεν θα ήθελα να θεωρηθεί ότι με ευκολία  ασκούμε κριτική σε μια εταιρία” αναφέρει ο κ. Παπαϊωάννου και συμπληρώνει: “Αυτό που έχει σημασία είναι ότι διεθνώς όλο και οξύνεται ένα κλίμα φόβου, ανασφάλειας, τρομοκρατίας κτλ. Ειδικά σε αυτές τις συνθήκες μια εταιρία που είναι υπεύθυνη για την παροχή τέτοιων υπηρεσιών και αγαθών πρέπει να είναι προετοιμασμένη”.

Αλλάζει το νομικό πλαίσιο ίσης μεταχείρισης

Από το υπουργείο πάντως διαμηνύουν πως, ανεξάρτητα με το εν λόγω περιστατικό, το υπουργείο δικαιοσύνης έχει αναλάβει μια πρωτοβουλία που αποτελεί και διεθνή υποχρέωση της χώρας να ενσωματώνουμε τις ευρωπαϊκές οδηγίες, για αλλαγή του θεσμικού πλαισίου που αφορά στις αρχές της ίσης μεταχείρισης.

Ζητώντας περισσότερες διευκρινίσεις επ’ αυτού ο γγ διαφάνειας μας εξήγησε πως ένα μέρος της αρμοδιότητας αυτής μεταφέρεται στο συνήγορο του πολίτη και ο στόχος είναι να γίνει το πλαίσιο πιο πρακτικό και αποτελεσματικό, περιορίζοντας συμπεριφορές μεροληπτικής και ρατσιστικής συμπεριφοράς.

Θα δούμε κι άλλα παρόμοια περιστατικά στο μέλλον;

Το γενικότερο κλίμα της ξενοφοβίας, με την έκρηξη των προσφυγικών ροών στην Ευρώπη, αλλά και τα τρομοκρατικά χτυπήματα στην καρδιά της ηπείρου απαιτούν προσεκτικούς και αποτελεσματικούς χειρισμούς. “Αυτό είναι το διδακτικό από την υπόθεση της Aegean. Δεν αρκεί ένα πολυκατάστημα για παράδειγμα να μην κάνει face control και να μην επιτρέπει την είσοδο σε Ρομά ή μετανάστες, αλλά εάν κάποιοι πολίτες απαιτήσουν μη πρόσβαση μιας ομάδας στην παροχή υπηρεσιών και αγαθών, έχει ευθύνη ο πάροχος αυτών των υπηρεσιών και αγαθών να μην το επιτρέψει αυτό. Να φροντίσει και να διασφαλίσει ότι θα υπάρχει ίση πρόσβαση” εξηγεί ο κ. Παπαϊωάννου και σημειώνει: “Με το ζήτημα που υπάρχει αυτή τη στιγμή στην Ευρώπη, το κλίμα της ξενοφοβίας, νομίζω θα έχουμε να αντιμετωπίσουμε κι άλλα τέτοια προβλήματα”.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα