Φεστιβάλ Δράμας: Οι ταινίες που θα δούμε τον Σεπτέμβριο και ο «δρόμος προς τα Όσκαρ»

Διαβάζεται σε 11'
Φεστιβάλ Δράμας: Οι ταινίες που θα δούμε τον Σεπτέμβριο και ο «δρόμος προς τα Όσκαρ»

Ανακοινώθηκαν όλες οι ελληνικές ταινίες που θα δούμε στο φετινό φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους Δράμας, από 8 ως 14 Σεπτεμβρίου.

Φέτος, το Φεστιβάλ Δράμας θα προβάλλει συνολικά 151 ταινίες μικρού μήκους σε όλα τα διαγωνιστικά του τμήματα. Από αυτές, 35 ταινίες θα διαγωνιστούν στο επίσημο ελληνικό πρόγραμμα και 24 στο ελληνικό σπουδαστικό -οι περισσότερες σε παγκόσμια πρεμιέρα.

Συνολικά υποβλήθηκαν 3714 ταινίες απ’ όλον τον κόσμο.

Θυμίζουμε πως από το 2023, οι ταινίες που αποσπούν τις κορυφαίες διακρίσεις στο Εθνικό αλλά και το Διεθνές Διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ κάθε Σεπτέμβριο, εξασφαλίζουν αυτόματα το πολυπόθητο “εισιτήριο” για τη συμμετοχή στη διαδικασία των Όσκαρ®. Η σύνδεση με τα Βραβεία της Ακαδημίας® έδωσε στο DISFF την επιπλέον ώθηση που χρειάζεται για να επιτελέσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τον ρόλο του.

ΤΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΤΩΝ ΑΛΛΑΓΩΝ

«Οι αλλαγές είναι πολλές φορές τρομακτικές. Μας κρατάνε σε επιφυλακή, εγρήγορση κι ανησυχία αλλά μπορούν να προκαλέσουν κι ενθουσιασμό, ελπίδα ή κι ανυπομονησία. Ο κινηματογράφος από τη γέννηση του είχε πάντα μια οργανική σχέση με την αλλαγή», ανέφερε ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ, Γιώργος Αγγελόπουλος.

«Σαν το ίδιο το μέσο, το οποίο βασίζεται στην εναλλαγή εικόνων, να είναι προορισμένο συνεχώς να αλλάζει και να εξελίσσεται. Από το ασπρόμαυρο στο έγχρωμο, από το βωβό στον ήχο, από την σκοτεινή αίθουσα σε κινητά τηλέφωνα, οι ταινίες παραμένουν κομμάτι της ζωής μας όχι μόνο παρά τις αλλαγές, αλλά ίσως και λόγω αυτών».

«Αντίστοιχα κι ένα Φεστιβάλ Κινηματογράφου οφείλει να αλλάζει, να δοκιμάζεται, να αμφισβητεί και να διερευνά τρόπους να εξελίσσεται και πάντα να παραμένει επίκαιρο. Η αλλαγή της καλλιτεχνικής διεύθυνσης σηματοδοτεί ένα νέο κεφάλαιο για το φεστιβάλ. Είναι μεγάλη πρόκληση ο εκσυγχρονισμός ενός κινηματογραφικού φεστιβάλ, όπως μεγάλη πρόκληση είναι και να βρεθεί ο δρόμος να πάει ακόμη ένα βήμα παραπέρα, ακόμη ένα σκαλί παραπάνω».

Αναφερόμενος στη φετινή, 48η του διοργάνωση, ο Γιώργος Αγγελόπουλος είπε πως «το Φεστιβάλ Δράμας αλλάζει. Αλλά παραμένει σταθερό στον πυρήνα του: την ανάδειξη της δημιουργικότητας, της ελευθερίας, της πολυφωνίας και της φλόγας της μικρού μήκους ταινίας. Μιας φλόγας που, παρά τις εναλλαγές προσώπων και συνθηκών, δεν έσβησε ποτέ. Την κρατούν ζωντανή οι νέοι κινηματογραφιστές με το ταλέντο τους, το πάθος τους και τη δίψα για δημιουργία.

Η φετινή διοργάνωση είναι αποτέλεσμα συλλογικής προσπάθειας. Ευχαριστώ θερμά όσους στήριξαν, καθοδήγησαν, δούλεψαν και πίστεψαν. Ήταν μια δύσκολη χρονιά, αλλά και πότε δεν είναι στον ελληνικό κινηματογράφο; Ίσως τα αποτελέσματα της προσπάθειάς μας φανούν γρήγορα, ίσως χρειαστεί χρόνος. Το σίγουρο είναι ότι η θαλπωρή των ταινιών, τα χαμόγελα, η συγκίνηση, οι κουβέντες μετά τις προβολές θα είναι εκεί για να μας θυμίζουν γιατί αγαπάμε το Φεστιβάλ αυτό.

Λένε ότι το μοναδικό πράγμα που γνωρίζουμε για το μέλλον, είναι ότι θα είναι διαφορετικό. Εύχομαι λοιπόν ένα πάντα διαφορετικό φεστιβάλ Δράμας».

H ΝΕΑ ΟΜΑΔΑ ΤΩΝ PROGRAMMERS ΤΟΥ DISFF

Νέοι και παλιοί γνώριμοι απαρτίζουν τη νέα ομάδα προγραμματιστών του Φεστιβάλ Δράμας:

*Βασίλης Τερζόπουλος, επικεφαλής Διεθνούς Διαγωνιστικού προγράμματος
*Παναγιώτης Ιωσηφέλης, επικεφαλής Εθνικού Σπουδαστικού Διαγωνιστικού προγράμματος
*Κωστής Χαραμουντάνης, επικεφαλής Διεθνούς Σπουδαστικού Διαγωνιστικού προγράμματος
*Σπύρος Σιάκας, επικεφαλής Διεθνούς Διαγωνιστικού προγράμματος Animation
*Μάγια Σφακιανάκη, επικεφαλής Διεθνούς Διαγωνιστικού προγράμματος Short & Green
*Αντιγόνη Παπαντώνη, επικεφαλής Short Film Hub
*Βαρβάρα Δούκα, επικεφαλής Pitching Lab
και
*Γιώργος Αγγελόπουλος, επικεφαλής Εθνικού Διαγωνιστικού προγράμματος και Kiddo

ΕΘΝΙΚΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ: ΕΚΕΙ ΠΟΥ ΧΤΥΠΑ Η ΚΑΡΔΙΑ ΤΟΥ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΔΡΑΜΑΣ

Ο Γιώργος Αγγελόπουλος, αναφερόμενος στη φετινή σοδειά ελληνικών ταινιών που επιλέχθηκαν για το Εθνικό Διαγωνιστικό, επεσήμανε τα εξής:

«Αν το Φεστιβάλ Δράμας είχε καρδιά, αυτή θα χτυπούσε σίγουρα από το Εθνικό Διαγωνιστικό. Είναι το τμήμα στο οποίο πρωτογνωρίσαμε αγαπημένους πλέον Έλληνες δημιουργούς. Το τμήμα στο οποίο θα ανατρέχουμε για να σχηματίσουμε μια καλή εικόνα για το τι συνέβαινε στη χώρα αλλά και στον κόσμο τη χρονική στιγμή της δημιουργίας μιας ταινίας. Τι μας απασχολούσε, τι μας φόβιζε, τι μας κινούσε την περιέργεια ή και τι δεν ήμασταν ακόμη έτοιμοι να κατανοήσουμε.

Η φετινή χρονιά καταγράφει και πάλι τα σημάδια της εποχής στην οποία ζούμε. Ταινίες με τάσεις φυγής, ταξίδια του μυαλού και της φαντασίας, κόσμοι πλασμένοι διαφορετικά από τον δικό μας και χαρακτήρες ανοίκειοι δίνουν ένα στίγμα για την πραγματικότητα και την αγωνία των δημιουργών να δραπετεύσουν από αυτήν ή να την φανταστούν με τους δικούς τους κανόνες. Ένας καθρέφτης της κοινωνίας μας όπου οι προσδοκίες από τον οικογενειακό και κοινωνικό περίγυρο δημιουργούν αναπόφευκτες απογοητεύσεις.

Οι παιδικοί χαρακτήρες γνωρίζουν άνθιση και το σχεδόν ανύπαρκτο για την Ελλάδα είδος της νεανικής ταινίας εμφανίζεται δυναμικά. Με τη διαφορετικότητα να βρίσκεται στο προσκήνιο τα προηγούμενα χρόνια, οι δημιουργοί πλέον βρίσκουν τρόπους να επανεφεύρουν queer θεματικές με πρωταγωνιστές υπερφυσικά και μυθολογικά όντα.

Οι δημιουργοί που συνειδητά τοποθετούν την ιστορία τους στην σύγχρονη Ελλάδα, έχουν την πρόθεση κυρίως να καυτηριάσουν και να καταδείξουν τα κακώς κείμενα του τόπου, τη διαφθορά, τη μισαλλοδοξία, την υποταγή στο κεφάλαιο και την καταπάτηση των αξιών. Σε συνδυασμό με την επίσης δημοφιλή θεματική της «μνήμης» και της προστασίας ή αναδιατύπωσής της αλλά και το μοτίβο του πένθους που ανά καιρούς επανέρχεται, δημιουργείται μια εντύπωση ότι οι καλές μέρες βρίσκονται πίσω μας.

Κι όμως. Τις περισσότερες φορές οι χαρακτήρες των ταινιών δεν επιλέγουν την παραίτηση. Ακόμη κι όταν όλα είναι εναντίον τους, κατευθύνονται προς το φως, επιμένουν, προσπαθούν και διεκδικούν. Όπως και οι ίδιοι οι δημιουργοί των ταινιών αυτών. Ας ελπίσουμε ότι θα αποτελέσουν έμπνευση για να κάνουμε όλοι το ίδιο».

ΝΙΚΗ (or the impossible hope of trying) (Σάββας Σταύρου)

ΟΙ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΕΣ ΣΤΑ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΑ ΤΜΗΜΑΤΑ ΤΟΥ 48ου DISFF

ΕΘΝΙΚΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ – 2025 DISFF48

Οι Κύκλοι της Ρο, Μυρτώ Αποστολίδου
Γοργόνες , Λήδα Βαρτζιώτη, Δημήτρης Τσακαλέας
3 cm of Complexity, Άννα Βάσοφ
100 χρόνια μπροστά, Μιχαήλ Γιγιντής
ΜΙΤΣΗ, Γεύη Δημητρακοπούλου
Ρίζες, Κωνσταντίνος Δοξιάδης
Noi, Νεριτάν Ζιντζιρία
Fouetté, Δημήτρης Ζούρας
Αυτός που Κάποτε Υπήρχε, Κωστής Θεοδοσόπουλος
Παντάξενος , Ευτυχία Ιωσηφίδου
Ο άρρωστος 1789, Ειρήνη Καραγκιοζίδου
Κρύο;, Ανδρέας Κοντόπουλος
Μαγκνταλένα Χάουζεν: Παγωμένος Χρόνος, Γιάννης Καρπούζης
Να φοβάσαι τ’ άστρα του Νοτιά, Χρήστος Καρτέρης
Hopepunk, Βασιλική Λαζαρίδου (they/them)
Performer, Γιάννης Μπερέτσος
Οι λύκοι επιστρέφουν, Στέλιος Μωραϊτίδης
Requiem in Salt, Σύλβια Νικολαΐδη, Νικόλας Ιορδάνου
Χίλιες Λεύγες κάτω από τη Θάλασσα, Νατάσσα Ξύδη
ΠΛΑΝΗΤΕΣ, Φίλη Ολσέφσκι
Η μέρα που γίναμε ήρωες, Σελήνη Παπαγεωργίου
Κάνε αυτό που πρέπει, Μάνος Παπαδάκης
Χοῦς εἶ καί εἰς χοῦν ἀπελεύσει, Δημήτρης Παπαθανάσης
Pirateland, Σταύρος Πετρόπουλος
ΛΟΥΔΙΑΣ, Άκης Πολύζος
ΔΩΣΕ ΜΟΥ 5 ΛΕΠΤΑ, Μαρθίλια Σβάρνα
Carcass, Μάκης Σέμπος
ΝΙΚΗ (or the impossible hope of trying), Σάββας Σταύρου
Μικρό Σώμα, Γιάννης Συμβώνης
AΒΑΝΤΑΖ, Χρήστος Τάτσης
Last Tropics, Θανάσης Τρουμπούκης
Μικρές Ζωές, Δημήτρης Τσαλαπάτης
Το τίποτα και τα πάντα, Λία Τσάλτα
Φούιτ, Αλέξανδρος Χαντζής
Τα Κρυμμένα Από Την Ίδρυση Του Κόσμου, Kevin Walker, Irene Zahariadis
Στο Εθνικό Διαγωνιστικό Πρόγραμμα συμμετέχουν 31 ταινίες μυθοπλασίας και 4 ντοκιμαντερ (Οι Κύκλοι της Ρο, 3 cm of Complexity, Να φοβάσαι τ’ άστρα του Νοτιά και Requiem in Salt)

ΔΙΕΘΝΕΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ -2025 DISFF 48

Noi, Νεριτάν Ζιντζιρία
Μαγκνταλένα Χάουζεν: Παγωμένος Χρόνος, Γιάννης Καρπούζης
400 Κασέτες, Θέλγια Πετράκη
Pirateland, Σταύρος Πετρόπουλος

Αυτός που Κάποτε Υπήρχε (Κωστής Θεοδοσόπουλος)

ΕΘΝΙΚΟ ΣΠΟΥΔΑΣΤΙΚΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ – 2025 DISFF48

Ο Κύκλος Ζωής των Τζιτζικιών, Ines Perot
Πρελούδιο για μια Σουπερνόβα, Αρτεμίου Χρίστος
Στο παζάρι, Κώστας Φούντας Αλουπογιάννης
Fragments of Life from the Place I Call Home, Ανδρέας Λαζίδης
Βόλτα, Σωκράτης Μουσμουλίδης
Υπνος, Cos Mandis, Jay McNeil
Κοσμικό Αυγό, Νεφέλη Ψύκου, Χριστόφορος Αλαμάνης
Λευρεσθής, Ιωάννα Ρουμελιώτη
Transwalking, Ευθυμία Κωτούλα
Το νησί της Αφροδίτης, Ρωξάνη Βαρελά
Or How to Disappear, Γιώργος Αγγελόπουλος
Ο Πατέρας Μου, Χριστίνα Σφακιανάκη
Ήταν Πολύ Καλή Στο Να Φεύγει, Βασίλης Παντελίδης
Μεταμόρφωση, Θάνος Καρανίκας, Δήμητρα Κοσμά
Ραφαέλα, Ηλίας Μαρούτσης
Νέο Μεξικό, Αντώνης Γκούμας
Το κίνητρο , Αλέξανδρος Τριανταφυλλίδης
Όταν άφησες την άνοιξη, Δήμητρα Παπαευθυμίου
Χαμένες Γαρδένιες, Γαλάτεια Λαγουτάρη
Αγριοκέρασο, Παναγιώτης Ζιώγας
Ο Πράσινος Κήπος, Ελένη Τσέκερη
Το ήσυχο βάρος των πραγμάτων, Δήμητρα Πετμεζά
όnλy connέcτ, Betty Κostadinova
Σμύριδα, μάρμαρο και αμπέλι, Ορέστης Ρούσκας

ΔΙΕΘΝΕΣ ΣΠΟΥΔΑΣΤΙΚΟ -2025 DISFF 48

Ο Κύκλος Ζωής των Τζιτζικιών, Ινές Περό
Simon at the Nightshop, Θανάσης Τσιμπίνης

ΑΝΙΜΑΤΙΟΝ– 2025 DISFF48

Η Συνθετική Εποχή, Δημήτρης Αρμενάκης
Poplars, Αλέξανδρος Βουνάτσος
Holy shit, Ταξιάρχης Δεληγιάννης – Βασίλης Τσιουβάρας
13m2, Αντώνης Δημητρόπουλος

ΠΛΑΝΗΤΕΣ (Φίλη Ολσέφσκι)

SHORT AND GREEN– 2025 DISFF48

Don’t try this in the woods, Έμμα Δοξιάδη
Green, Δημήτρης Ιωσηφίδης Χοκμετίδης

KIDDΟ – 2025 DISFF48

Η πρώτη εικόνα, Όλια Βερρoιοπούλου
Maternelle, Βασίλης Δογάνης
Φθινοπωρινά Χριστούγεννα, Κώστας Μπακούρης
Γιατί, Νίκος Παυλινέρης
The Fight, Αντώνης Πέτρου
Πάπια από αλάτι, Ανδρέας Ράπτης
Ατλαντικός, Aλέξανδρος Σταματιάδης
The T3st, Αλέξανδρος Τσιλιφώνης

SHORT FILM LAB

Οι πλούσιες δράσεις του Short Film Hub, το οποίο υποστηρίζεται από το CREATIVE EUROPE, απλώνονται σε όλη την διάρκεια του Φεστιβάλ. Καθημερινά θα πραγματοποιούνται one-to-one συναντήσεις μεταξύ σκηνοθετών, σεναριογράφων και παραγωγών και επαγγελματιών του χώρου, ανοιχτές συζητήσεις, panels και roundtables.

Δεν θα μπορούσε να λείπει το καθιερωμένο διεθνές Pitching Lab, συγκεντρώνοντας τις 10 καλύτερες προτάσεις (σχέδια σεναρίων) από όλον τον κόσμο.

Tα ελληνικά σχέδια που επιλέχθηκαν να συμμετάσχουν είναι τα εξής:

Aσκός (σενάριο: Φοίβος Ήμελλος)
Αs if Ι had you next to me (σενάριο: Δέσποινα Λάδη)
Mom is alive (σενάριο: Ισαβέλλα Αϊβαλιώτη)
και η ελληνική συμπαραγωγή (Ηνωμένο Βασίλειο/ Η.Π.Α./ Ελλάδα):
EO1 (σενάριο: Ruby Mastrodimos)

ΑΦΙΕΡΩΜΑ: 30 ΧΡΟΝΙΑ ΔΙΕΘΝΕΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ / ΠΡΟΒΟΛΗ ΕΚΠΛΗΞΗ

Φέτος το Φεστιβάλ Δράμας γιορτάζει τα 30 χρόνια από τη διεθνοποίησή του, με ένα αφιέρωμα που περιλαμβάνει μία επιλογή από τις ταινίες που απέσπασαν το Grand Prix του Διεθνούς Διαγωνιστικού Προγράμματος, όλα αυτά τα χρόνια.

Ένας από τους σημαντικότερους σταθμούς αυτής της δημιουργικής πορείας, υπήρξε η μικρού μήκους ταινία Next Floor (2008) του -διάσημου σήμερα- γαλλοκαναδού δημιουργού Ντενί Βιλνέβ, σκηνοθέτη του Dune και της νέας ταινίας Τζέιμς Μποντ, που παρουσιάστηκε στην ταράτσα της Ταινιοθήκης ως προβολή-έκπληξη κατά τη διάρκεια της παρουσίας του φετινού προγράμματος, και θα παιχτεί στο πλαίσιο του αφιερώματος στην Δράμα.

Σε αυτήν την υποδειγματική δουλειά μικρής φόρμας, κατά τη διάρκεια ενός πολυτελούς συμποσίου, έντεκα κακομαθημένοι καλεσμένοι συμμετέχουν σε μία τελετουργική γαστρονομική σφαγή. Σε αυτό το παράλογο και γκροτέσκο σύμπαν, μία απροσδόκητη αλληλουχία γεγονότων υπονομεύει αυτήν την χωρίς τέλος συμφωνία της αφθονίας…

Η ταινία του Ντενί Βιλνέβ, απέσπασε το 2008 το Grand Prix καλύτερης μικρού μήκους ταινίας στο DISFF, επιβεβαιώνοντας ότι το Φεστιβάλ Δράμας κάθε χρόνο μας συστήνει τους δημιουργούς που θα μας απασχολήσουν στο μέλλον..

Η ΝΕΑ ΟΠΤΙΚΗ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ

Η οπτική ταυτότητα του φετινού Φεστιβάλ της Δράμας αντλεί τη δύναμή της από τη γεωμετρία. Στο κέντρο της, βρίσκεται ένα μάτι – το βλέμμα κυριολεκτικά ως μέσο θέασης αλλά και μεταφορικά ως το φίλτρο μέσα από το οποίο αντιλαμβανόμαστε τον κόσμο και τις ιστορίες του κινηματογράφου. Λειτουργεί ως ένα κάλεσμα προς τον θεατή, τον οδηγεί να στρέψει το βλέμμα στο σινεμά, να παρατηρήσει, να νιώσει και να εμπλακεί. Οι γεωμετρικές φόρμες, απλές και με έντονα χρώματα, συνθέτουν ένα ευέλικτο οπτικό σύστημα, το οποίο έχει την ιδιότητα της αναδιάταξης και της ανασύνθεσης. Τα σχεδιαστικά στοιχεία μετατοπίζονται και αλλάζουν θέση. Όπως οι ταινίες, οι ήρωες τους και οι ιστορίες τους.

Τη φετινή οπτική ταυτότητα του Φεστιβάλ, υπογράφει για ακόμη μια φορά ο designer Κωνσταντίνος Παυλίδης, με έδρα τη Δράμα. Το σποτ μας είναι μια παραγωγή της Normal Toast, σε σκηνοθεσία του Άγγελου Γουρζή και πρωτότυπη μουσική από τον Γρηγόρη Ελευθερίου.

Info:

Το 48ο φεστιβάλ Δράμας διεξάγεται 8-14 Σεπτεμβρίου 2025.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα