Black Friday: Τελική ευθεία – Τρεις κινήσεις για επιτυχημένες αγορές
Διαβάζεται σε 8'
Για να πιάσουν τόπο οι μέρες των εκπτώσεων αλλά και να κρατηθούν σε “σειρά” οι οικογενειακοί προϋπολογισμοί οι καταναλωτές θα πρέπει να προετοιμαστούν σωστά.
- 25 Νοεμβρίου 2025 08:03
Λίγες μέρες μένουν από την “D- Day” του Νοεμβρίου για το λιανεμπόριο, την Black Friday, που φέτος είναι στις 28 Νοεμβρίου. Στην τελική ευθεία, λοιπόν, για την “Μαύρη Παρασκευή” κλιμακώνονται οι καμπάνιες προβολής των μεγάλων αλυσίδων του λιανεμπορίου, ενώ και τα μικρότερα καταστήματα έχουν προετοιμαστεί με αναγραφές στις βιτρίνες τους, αλλά και με καθορισμού του κωδικολογίου τους, που θα τύχει εκπτώσεων.
Με δεδομένο, το κλίμα αυτό, οι καταναλωτές, σε μια δύσκολη συγκυρία πληθωρισμού, έχουν την ευκαιρία να επωφεληθούν των εκπτώσεων και των προσφορών για να καλύψουν, με τις βέλτιστες τιμές, ανάγκες τους.
Μικρή βελτίωση στην πρόθεση για μείζονες αγορές
Να σημειωθεί ότι με βάση, την Έρευνα Οικονομικής Συγκυρίας του ΙΟΒΕ για τον Οκτώβριο, η πρόθεση των καταναλωτών για σημαντικές αγορές τους προσεχείς 12 μήνες (επίπλων, ηλεκτρικών συσκευών κ.λπ.) ενισχύθηκε ήπια με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις -41,6 (από -46,3) μονάδες. Το 51% (από 53%) των καταναλωτών προέβλεψε ότι θα προβεί σε λιγότερες ή πολύ λιγότερες δαπάνες, ενώ το 6% (από 4%) αναμένει το αντίθετο. Οι ευρωπαϊκοί δείκτες διαμορφώθηκαν στις -13,8 μονάδες στην ΕΕ και στις -14,7 μονάδες στην Ευρωζώνη.
Μικρή, ωστόσο, υποχώρηση καταγράφηκε στο δείκτη της πρόθεσης πραγματοποίησης σημαντικών δαπανών για βελτίωση/ανανέωση της κατοικίας εντός των επόμενων 12 μηνών, ο οποίος διαμορφώθηκε τον Οκτώβριο στις -77,7 (από -74,6) μονάδες. Οι ευρωπαϊκοί δείκτες διαμορφώθηκαν στις -47,2 (από -46,8) μονάδες και στις -49,6 (από – 49,1) μονάδες στην Ευρωζώνη. Το ποσοστό των νοικοκυριών στην Ελλάδα που στην ΕΕ δηλώνει ότι είναι αρκετά ή πολύ πιθανό να πραγματοποιήσει σημαντικές δαπάνες αυτού του είδους εντός ενός έτους διαμορφώθηκε στο 9,2% από 11,2% το προηγούμενο τρίμηνο.
Οι τρεις κινήσεις
Στο φόντο αυτό, για να πιάσουν τόπο οι μέρες των εκπτώσεων αλλά και να κρατηθούν σε “σειρά” οι οικογενειακοί προϋπολογισμοί οι καταναλωτές θα πρέπει να προετοιμαστούν σωστά. Τρεις κινήσεις “κλειδώνουν”, με βάση παράγοντες της αγοράς, επιτυχημένες αγορές.
Η πρώτη κίνηση έχει να κάνει με την καταγραφή των αναγκών που καλείται, στη συγκεκριμένη εκπτωτική περίοδο, να καλύψει το κάθε νοικοκυριό. Ουσιαστικά καθένας και κάθε μια προσεκτικά θα πρέπει να προσδιορίσει το το “θέλω” του και τις δυνητικές ανάγκες του/της. Ακόμη και αγορές που ενδεχομένως επισπευσθούν, ένεκα των εκπτώσεων, θα πρέπει να προσδιοριστούν επακριβώς, ώστε να μην ξεφύγουν οι “λογαριασμοί”.
Η δεύτερη κίνηση έχει να κάνει με την έρευνα αγοράς. Βασικό σημείο, ουσιαστικά, για επιτυχημένες αγορές κατά την Black Friday έχει να κάνει με τον προσδιορισμό της τιμής προσφοράς για κάθε κωδικό που ενδιαφέρει. Ουσιαστικά, τις μέρες αυτές, προ της Black Friday, θα πρέπει οι καταναλωτές να “ζυγίσουν” τις αρχικές τιμές κι εν συνεχεία τη μέρα της “Μαύρης Παρασκευής” να δουν κατά πόσο η έκπτωση είναι “γενναία” και έτσι συμφέρει να προβούν σε αγορές.
Παράλληλα θα πρέπει οι καταναλωτές να έχουν κατά νου, στη διαδικασία έρευνας αγοράς, να συγκρίνουν ομοειδή προϊόντα και κωδικούς, ανά κατάστημα. Έτσι μόνο μπορούν εκτιμήσουν σωστά για την ανταγωνιστική τιμή στα προϊόντα που προσφέρονται. Επίσης, θα πρέπει να είναι οι καταναλωτές προσεκτικοί τους όρους της συναλλαγής τους όταν αγοράζουν προϊόντα με δόσεις. Ιδίως για αγορές με πιστωτική κάρτα, να είναι πάντα ενημερωμένοι για τους όρους και τις προϋποθέσεις της συγκεκριμένης αγοράς
Τρίτη βασική κίνηση έχει να κάνει με την οργάνωση της επίσκεψης στο κατάστημα που έχει την προσφορά. Ουσιαστικά θα πρέπει να επιλέξουν, ακόμη και με μια πρότερη έρευνα, τις ώρες που θα πρέπει να επισκεφτούν το κατάστημα, ώστε και να βρουν το προϊόν που τους ενδιαφέρει, αλλά και να αποφύγουν χρονοβόρες διαδικασίες. Παράλληλα, ειδικά, για αγορές, μέσω διαδικτύου θα πρέπει να υπάρχει προσοχή για τους ιστοτόπους, απ όπου θα γίνουν οι αγορές.
“Παγίδες”
Στο μεταξύ, με βάση όσα αναφέρει, η Check Point Research καταγράφεται έκρηξη ψεύτικων ιστότοπων ενόψει του Black Friday. Όπως αναφέρει η έρευνα, φέτος το Black Friday, οι κυβερνοεγκληματίες εντείνουν ραγδαία τη δραστηριότητά τους, δημιουργώντας μαζικά παραπλανητικούς ιστότοπους που μιμούνται γνωστά retail brands και στοχεύουν ανυποψίαστους καταναλωτές.
Σύμφωνα με νέα ευρήματα της Check Point Research (CPR), παρατηρείται ανησυχητική αύξηση στα νέα domains με θεματολογία Black Friday: 1 στα 11 από τα sites που καταχωρήθηκαν τον Οκτώβριο και τον Νοέμβριο αποδείχθηκε κακόβουλο, συχνά σχεδιασμένο να μιμείται αξιόπιστες εταιρείες όπως Amazon, AliExpress και HOKA.
Βασικά Ευρήματα
- 1 στα 11 νέα Black Friday websites είναι κακόβουλο, γεγονός που υποδηλώνει μεγάλη αύξηση στις οργανωμένες απάτες που στοχεύουν στην υποκλοπή κωδικών και στοιχείων πληρωμής.
- Οι εγκληματίες δημιουργούν μαζικά scam sites με αυτοματοποιημένα πρότυπα ονομασίας, όπως “2025+country+BlackFriday”, προσαρμόζοντας το περιεχόμενο ανά χώρα. Αυτό υποδηλώνει βιομηχανική κλίμακα στις επιχειρήσεις κυβερνοεγκλήματος — όχι μεμονωμένες phishing επιθέσεις.
- 1.519 νέα domains σχετιζόμενα με Amazon/AliExpress/Alibaba καταχωρήθηκαν μόνο τον Οκτώβριο — αύξηση 24% σε σχέση με τον Σεπτέμβριο (1.288 domains) και 12% σε ετήσια βάση. Από αυτά, 1 στα 25 χαρακτηρίστηκε ως κακόβουλο.
Τι Σημαίνουν τα Ευρήματα για την Κυβερνοασφάλεια και τους Καταναλωτές
Η έρευνα επιβεβαιώνει ότι οι εποχικές καταναλωτικές τάσεις λειτουργούν πλέον ως καταλύτης για οικοσυστήματα απάτης που εξελίσσονται γρήγορα — συχνά με τη βοήθεια τεχνητής νοημοσύνης. Οι κυβερνοεγκληματίες εκμεταλλεύονται την ταχύτητα και τη μαζικότητα, αποσπώντας στοιχεία πιστωτικών καρτών, κωδικούς πρόσβασης και προσωπικά δεδομένα πριν καν καταλάβει ο χρήστης ότι έχει εξαπατηθεί.
Χάρη στην αυτοματοποίηση και την επαναχρησιμοποίηση έτοιμων προτύπων, οι δράστες δεν χρειάζεται να είναι έμπειροι προγραμματιστές. Μπορούν να αναπαράγουν την ίδια απάτη ξανά και ξανά, προσαρμόζοντας κάθε site στη χώρα και στο εκάστοτε shopping event — επεκτείνοντας έτσι την εμβέλεια και τις πιθανότητες επιτυχίας τους.
Στο μεταξύ, ο Omer Dembinsky, Data Group Manager στην Check Point Research δήλωσε ότι: «Οι φετινές επιθέσεις για το Black Friday δεν είναι απλώς περισσότερες — είναι εξυπνότερες, πιο στοχευμένες και πλήρως αυτοματοποιημένες. Οι πιο επιτυχημένες απάτες εκμεταλλεύονται τη χρονική συγκυρία, την εξοικείωση με τα brands και την παρόρμηση της στιγμής. Οι εγκληματίες χρησιμοποιούν τεχνικές μαζικής παραγωγής domains, αντιγραφής εμπορικών σημάτων και AI-based templating, δημιουργώντας ψεύτικα e-shops πιο γρήγορα από ό,τι μπορούν οι retailers να τα κατεβάσουν. Η καλύτερη άμυνα είναι η πρόληψη: μην εμπιστεύεστε έναν Black Friday σύνδεσμο μόνο επειδή φαίνεται αληθινός — ελέγξτε το domain, χρησιμοποιήστε εργαλεία ασφαλείας που αξιολογούν νέα sites και σκεφτείτε δύο φορές πριν εισάγετε τα στοιχεία της κάρτας σας· μπορεί να απέχετε ένα κλικ από το να παραδώσετε την ψηφιακή σας ταυτότητα».
“Σκούπισμα” τζίρου
Ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς, πάντως, επισημαίνει ότι η δημόσια συζήτηση γύρω από την πορεία του Νοεμβρίου και της “Black Friday” δεν αποδίδει την πραγματική κατάσταση του λιανικού εμπορίου. Τα τελευταία χρόνια, η περίοδος των προσφορών έχει μετατραπεί σε ένα άτυπο “Black Month”, το οποίο προηγουμένως παγώνει την κατανάλωση και στη συνέχεια αποσπά τζίρο από τον Δεκέμβριο, που αποτελεί τον παραδοσιακά ισχυρότερο μήνα του έτους.
Η πραγματική εικόνα της αγοράς καταγράφεται στα επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, μέσω του Δείκτη Όγκου στο λιανικό εμπόριο εκτός τροφίμων, καυσίμων και οχημάτων, δηλαδή στον δείκτη που αποτυπώνει τις πραγματικές πωλήσεις στους κλάδους που επηρεάζονται από τη Black Friday και την εορταστική περίοδο.
Με βάση τα στοιχεία αυτά το Δ΄ τρίμηνο του 2022 κατέγραψε άνοδο, το 2023 εμφάνισε επιστροφή σε αρνητική μεταβολή ενώ το Δ΄ τρίμηνο του 2024 σημείωσε περαιτέρω μείωση του δείκτη όγκου.
Η διαδοχική αυτή πορεία υπογραμμίζει ότι το κρίσιμο τελευταίο τρίμηνο της χρονιάς, το οποίο περιλαμβάνει τόσο την περίοδο των προσφορών όσο και την εορταστική αγορά, δείχνει φθίνουσα πραγματική κατανάλωση δύο συνεχόμενες χρονιές.
Επομένως, τα στοιχεία ενός μήνα και ειδικά ενός μήνα που ενισχύεται τεχνητά από παρατεταμένες προσφορές, δεν μπορούν να αποτυπώσουν την ολοκληρωμένη εικόνα της αγοράς.
Όπως δήλωσε ο Πρόεδρος του ΕΣΠ Θοδωρής Καπράλος: «Τα επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον δείκτη όγκου εκτός τροφίμων, καυσίμων και οχημάτων δείχνουν ότι το Δ΄ τρίμηνο των τελευταίων ετών ακολουθεί σταθερά πτωτική τροχιά. Αυτό σημαίνει, ότι το λεγόμενο “Black Month” δεν ενισχύει τον συνολικό τζίρο, απλώς τον μετακινεί. Παγώνει την αγορά πριν τις προσφορές και αφαιρεί δυναμική από την εορταστική περίοδο. Για να έχουμε πραγματική εικόνα της αγοράς, πρέπει να μιλάμε για το σύνολο του Δ΄ τριμήνου και όχι μόνο για έναν μήνα που μπορεί να δημιουργεί στρεβλές εντυπώσεις».