Ανεξαρτησία ΓΓ Δημοσίων Εσόδων: Προσαρμογή στα Διεθνή πρότυπα, όχι ‘εξαίρεση’

Ανεξαρτησία ΓΓ Δημοσίων Εσόδων: Προσαρμογή στα Διεθνή πρότυπα, όχι ‘εξαίρεση’
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΕΚΑΘΑΡΙΣΗ ΦΩΡΟΛΟΓΙΚΩΝ ΔΗΛΩΣΕΩΝ (EUROKINISSI/ ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ) EUROKINISSI

Οι διατάξεις που περιλαμβάνονται στο πολυνομοσχέδιο επισφραγίζουν την ανεξαρτησία της σημερινής Γ.Γ.Δ.Ε με αυτόνομο προϋπολογισμό αυτόνομη διοίκηση και στόχους

Προσαρμογή στην διεθνή πρακτική και όχι εξαίρεση όπως ισχυρίζονται κάποιοι υπάλληλοι του ΥΠΟΙΚ αποτελεί η πλήρης ανεξαρτησία της Γενικής Γραμματείας Εσόδων (ΑΑΔΕ) που φέρνει το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου οικονομικών σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΟΣΑ για την φορολογική διοίκηση των κρατών μελών του.

Επί της ουσίας οι διατάξεις του νομοσχεδίου συμπληρώνουν το  αρχικό  νόμο 4152/2013  με τον οποίο αυξήθηκαν στην ουσία οι αρμοδιότητες της  Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων πλησιάζοντας την έννοια της ανεξάρτητης αρχής Δίνουν δηλαδή στην «Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων» όπως θα λέγεται εφεξής την απαραίτητη ανεξαρτησία που απολαμβάνουν αντίστοιχες αρχές  δημοσίων εσόδων στα 32 κράτη μέλη του ΟΟΣΑ διατηρούν ένα αυτόνομο μηχανισμό φορολογικής διοίκησης.

Μάλιστα σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του διεθνούς οργανισμού οι 19 από τις 32 χώρες μέλη του ΟΟΣΑ έχουν προχωρήσει ένα βήμα παραπέρα και έχουν συστήσει ειδικές ανεξάρτητες αρχές και για είσπραξη των ασφαλιστικών εισφορών. Μάλιστα η Κίνα η οποία δεν είναι μέλος του ΟΟΣΑ έχει συστήσει ειδικό υπουργείο που ασχολείται με φορολογική διοίκηση.

Ο φόβος και η ανησυχία όσων αντιδρούν σήμερα στην αυτονομία της ΑΑΔΕ οφείλεται στο γεγονός ότι θα ελέγχει πλήρως τους υπαλλήλους που υπηρετούν στις Δ.Ο.Υ στα τελωνεία στο ΣΔΟΕ (από τον περασμένο Νοέμβριο) και την ΓΓΠΣ δίνοντας της την δυνατότητα να διορίζει – και να απολύει- υπαλλήλους με στόχο την καλύτερη λειτουργία της και την επίτευξη των στόχων της. Θα έχει επίσης μισθολογική διοίκηση η οποία μάλιστα εξαιρέθηκε και από τον δημοσιονομικό κόφτη που εισάγει επίσης το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου οικονομικών.

Το κρίσιμο σημείο είναι ότι η διαχείριση του προσωπικού της θα γίνεται χωρίς να μπορεί να την επηρεάσει με κανένα τρόπο η πολιτική ηγεσία του ΥΠΟΙΚ ούτε εκ των προτέρων αλλά ούτε και εκ των υστέρων. Η ΑΑΔΕ θα δίνει λόγο μόνο στην Βουλή όπως συμβαίνει σε όλες τις αντίστοιχες ανεξάρτητες αρχές των κρατών μελών του ΟΟΣΑ.

  • Τούτο θεσμοθετείται για να σταματήσει ο σφικτός εναγκαλισμός της εκάστοτε Κυβέρνησης με τα πρόσωπα ή τις διαδικασίες της φορολογικής διοίκησης.  
  • Η ανεξαρτησία αυτή θα περιλαμβάνει βέβαια τόσο τον διορισμό όσο και την παύση των καθηκόντων του ιδίου του επικεφαλής της ΑΑΔΕ και των επιτελών του η οποία θα εξαρτάται επίσης από το Κοινοβούλιο.

Από την άλλη επιφορτίζει και τον επικεφαλή της Ανεξάρτητης Αρχής με επιπλέον υπευθυνότητα ώστε να επιτυγχάνονται οι στόχου των εσόδων που ψηφίζονται στο τέλος του κάθε χρόνου από την Βουλή.

Ενδεχομένως επίσης να ενοχλεί κάποιους και κάποιες  αλλαγές του νομοσχέδιου που αποτελούν πρωτοτυπία για τα ελληνικά δεδομένα αλλά πάγια πρακτική για τις αντίστοιχες ανεξάρτητες αρχές των άλλων κρατών μελών το ΟΟΣΑ. Οι αλλαγές αφορούν το γεγονός ότι η ΑΑΔΕ θα έχει την αρμοδιότητα.

Στους φορολογικούς ελέγχους που θα πρέπει να γίνονται τόσο στα πρόσωπα όσο και το αντικείμενο.

Την επιβολή προστίμων σε περίπτωση φορολογικών παραβάσεων.

Παρέμβασης και εισηγήσεων σε ότι αφορά την θέσπιση και βελτίωση της φορολογικής νομοθεσίας.

Επί της ουσίας οι διατάξεις που περιλαμβάνονται στο πολυνομοσχέδιο επισφραγίζει την ανεξαρτησία της σημερινής Γ.Γ.Δ.Ε με αυτόνομο προϋπολογισμό αυτόνομη διοίκηση και στόχους που θα τίθενται  εσωτερικά οι οποίοι βέβαια θα πρέπει να συμβαδίζουν με την γενικότερη οικονομική πολιτική.

Παρόλα αυτά, παρά την αύξηση της εξουσίας της ΑΑΔΕ σε σχέση με την σημερινή ΓΓΔΕ ως νομική οντότητα θα παραμείνει ήμι- αυτόνομη καθώς δεν της απονέμεται νομική οντότητα ΑΕ παρότι και αυτή η εκδοχή είχε συζητηθεί στο πρόσφατο παρελθόν.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα