Φόβοι για νέα εκτόξευση στις τιμές καυσίμων μετά τη “βόμβα” του ΟΠΕΚ

Φόβοι για νέα εκτόξευση στις τιμές καυσίμων μετά τη “βόμβα” του ΟΠΕΚ
Βενζίνη αυτοκινήτου ISTOCK

Δεδομένου ότι στη χώρα μας δεν είχαν καν περάσει στην αντλία οι μειώσεις που είχαν προηγηθεί στις διεθνείς αγορές καυσίμων, μια καινούργια άνοδος θα βάλει «φωτιά» στις τσέπες των καταναλωτών.

Μια νέα κούρσα στις τιμές βενζίνης και πετρελαίου κίνησης θεωρείται πλέον πολύ πιθανή από τους εκπροσώπους της αγοράς, μετά την ανοδική τάση που παίρνει στις διεθνείς αγορές το αργό πετρέλαιο αλλά και τα προϊόντα διύλισης, ως συνέπεια των πρόσφατων αποφάσεων του ΟΠΕΚ+.

Δεδομένου ότι στη χώρα μας δεν είχαν καν περάσει στην αντλία οι μειώσεις που είχαν προηγηθεί στις διεθνείς αγορές καυσίμων, με αποτέλεσμα η αμόλυβδη να παραμένει «κολλημένη» κατά μέσο όρο στο 1,8 ευρώ το λίτρο στα πρατήρια της Αττικής και ακόμα παραπάνω σε άλλες περιοχές εκτός λεκανοπεδίου, μια καινούργια άνοδο θα βάλει «φωτιά» στις τσέπες των καταναλωτών και στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς..

Μετά την πρόσφατη απόφαση του ΟΠΕΚ+ να μειώσει την παραγωγή πετρελαίου κατά 1 εκατομμύριο βαρέλια ημερησίως η αγορά του μαύρου χρυσού «σφίγγει» ακόμα περισσότερο. Μάλιστα, όπως σημείωνε το Βloomberg, από τον Ιούλιο, λόγω της παράτασης της υφιστάμενης μείωσης της προσφοράς της Ρωσίας, θα υπάρχουν περίπου 1,6 εκατ. βαρέλια ημερησίως λιγότερο αργό στην αγορά από ό,τι αναμενόταν προηγουμένως.

Ηδη, το πετρέλαιο ενισχύθηκε, γεγονός που θα μπορούσε να προσθέσει ακόμα μεγαλύτερες πληθωριστικές πιέσεις σε όλο τον κόσμο. Η Σαουδική Αραβία ηγήθηκε του καρτέλ υποσχόμενη τη δική της μείωση της προσφοράς κατά 500.000 βαρέλια την ημέρα, αρχής γενομένης από τον Μάιο και έως το τέλος του 2023, αναφέροντας ότι πρόκειται για «προληπτικό μέτρο» με στόχο την σταθεροποίηση της αγοράς πετρελαίου.

Η έκτακτη και απροσδόκητη για τη Δύση απόφαση του ΟΠΕΚ+ αναμένεται να έχει σημαντικές επιδράσεις, ιδίως για τις οικονομίες της Ευρώπης και των ΗΠΑ.

Καταρχήν, η μείωση ανατρέπει την πτωτική τάση της τιμής του αργού πετρελαίου που επικράτησε τους προηγούμενους μήνες και που είχε ως αποτέλεσμα μερική εξομάλυνση των τιμών στην αντλία για τους καταναλωτές, αλλά και οφέλη σε όρους πληθωρισμού για τις κρατικές οικονομίες. Όλα δείχνουν ότι το πετρέλαιο θα συνεχίσει και φέτος να αποτελεί σημαντικό ζήτημα για τις κεντρικές τράπεζες στην προσπάθειά τους να περιορίσουν τον πληθωρισμό.

Παράλληλα, ο ΟΠΕΚ+ με αυτή την απόφαση στέλνει σαφές μήνυμα ότι σε αντίθεση με το παρελθόν δεν ικανοποιείται πλέον με μια τιμή κοντά στα 70 δολάρια/βαρέλι, αλλά επιδιώκει σταθερά κάτι πιο κοντά στα 100 δολάρια. Τα πράγματα έχουν αλλάξει σημαντικά σε σχέση με μερικά χρόνια πριν, καθώς οι παραδοχές δεν είναι πλέον οι ίδιες σε όρους αμιγώς πετρελαϊκούς, αφού το κόστος γεωτρήσεων έχει αυξηθεί, ενώ οι επενδύσεις των ιδιωτικών πετρελαϊκών είναι μειωμένες, πράγμα που έχει επιδεινώσει την εικόνα στην παγκόσμια παραγωγή.

Αυτό το νέο περιβάλλον προσδίδει περισσότερη ισχύ σε παραδοσιακούς κρατικούς παραγωγούς, όπως η Saudi Aramco, που διαθέτουν όχι μόνο χαμηλό κόστος παραγωγής, αλλά και την ισχύ να παρεμβαίνουν στην αγορά από κοινού μέσω του ΟΠΕΚ. Ταυτόχρονα, οι παραγωγοί αυτοί βλέπουν ότι δεν υπάρχει ιδιαίτερη διάθεση ή δυνατότητα ανόδου της σχιστολιθικής παραγωγής στις ΗΠΑ, άρα μπορούν πιο ελεύθερα να προχωρούν σε τέτοιες ενέργειες δίχως το φόβο του ανταγωνισμού που υπήρχε παλαιότερα.

Όλα δείχνουν, λοιπόν, ότι ο ΟΠΕΚ επιχειρεί να εκμεταλλευτεί πλήρως τις δυνατότητες που του προσφέρει η σημερινή συγκυρία προκειμένου να ανακτήσει και να διατηρήσει τα πρωτεία στην παγκόσμια αγορά πετρελαίου.

Ακολουθήστε το News 24/7 στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα