Δημήτρης Ψάλτης: Με κάθε ανακάλυψη θυμόμαστε ότι το ανθρώπινο μυαλό έχει πολλά να προσφέρει

Δημήτρης Ψάλτης ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ο καθηγητής αστρονομίας και φυσικής στο πανεπιστήμιο της Αριζόνα, με κομβικό ρόλο στο Τηλεσκόπιο Ορίζοντα που πήρε την πρώτη εικόνα από μια μαύρη τρύπα, μίλησε στον News 24/7 στους 88,6 για την σπουδαία ανακάλυψη και για την πορεία του μέχρι αυτή τη σημαντική στιγμή της καριέρας του.

“Οποιαδήποτε μεγάλη ανακάλυψη είναι σημαντική για να θυμόμαστε ότι το ανθρώπινο μυαλό έχει πολλά να προσφέρει”, δήλωσε στον News 24/7 στους 88,6 μας ο Δημήτρης Ψάλτης, ο καθηγητής αστρονομίας και φυσικής στο πανεπιστήμιο της Αριζόνα ο οποίος διαδραμάτισε κομβικό ρόλο στο νέο μεγάλο Τηλεσκόπιο Ορίζοντα που πήρε την πρώτη εικόνα από μια μαύρη τρύπα.

Όπως είπε στην εκπομπή του Γιώργου Βούλγαρη, Διαδρομές στην Ενημέρωση, από μικρός τον ενδιέφερε η τεχνολογία και όταν ήταν 8 χρονών ο πατέρας του, τού αγόρασε 20 τόμους για επιστημονικές ανακαλύψεις.

“Στις Σέρρες είχαμε πολύ λίγες επαφές με την τεχνολογία πέρα από αυτά που βλέπαμε στην τηλεόραση και διαβάζαμε στα βιβλία”.

Η αγάπη του για την επιστήμη ήταν μεγάλη και αργότερα τη δεκαετία του 80 άρχισε να ασχολείται με υπολογιστές.

“Η κοινωνία ήταν μικρή και κλειστή αλλά πάντα υπάρχουν άνθρωποι που σε προωθούν. Εμένα με προώθησαν καθηγητές στο σχολείο, μετά στο πανεπιστήμιο γνώρισα άλλους καθηγητές που μας έλεγαν τι γίνεται στην Αμερική και αποφάσισα να πάω. Ποτέ δεν μου είπε κανείς “μην πας”. Κι έτσι πήρα το δίδαγμα “δώσε ευκαιρίες σε κάποιον θέλει να κάνει κάτι στη ζωή του”.

Σχετικά με την σπουδαία ανακάλυψη, είπε ότι “αυτό που περιμέναμε να βρούμε το βρήκαμε. Κάθε χρόνο θα κάνουμε αυτό το τεστ όλο και πιο ακριβές, αναλύοντας τα δεδομένα”.

“Ξεκίνησα να σκέφτομαι το θέμα πριν από 20 χρόνια, όταν κάναμε κάποιες προβλέψεις. Τα τελευταία 5-6 χρόνια ξεπεράσαμε τεχνολογικά προβλήματα αλλά και ανθρώπινα καθώς συμμετείχαν 250 επιστήμονες που δούλεψαν μαζί για πολλά χρόνια σε πολλές χώρες του κόσμου. Όπως ήταν αναμενόμενο έπρεπε να αποφεύγουμε οποιεσδήποτε τριβές μεταξύ μας κι εγώ ήμουν ο βασικός υπεύθυνος γι αυτό. Πάρα πολλές φορές είπα ότι ίσως θα έπρεπε να κάνω κάτι άλλο στη ζωή μου αλλά πάντα μετά το ξεχνούσα”.

Κατά τη διάρκεια της εκπομπής ο Δημήτρης Ψάλτης μίλησε και με τη μητέρα του η οποία βγήκε στον αέρα και μίλησε για τη ζωή του όταν ήταν μικρός.

Είπε ότι ήταν αριστούχος στο σχολείο, είχε στόχους και άνοιξε τα φτερά του και τους πραγματοποίησε.

“Όταν μας είπε οτι θα πάει στις ΗΠΑ ήταν για μας κεραυνός εν αιθρία, αλλά επικράτησε η λογική και το συναίσθημα πήγε πίσω. Έκανε τις επιλογές του και σήμερα τον καμαρώνει όλος ο κόσμος” είπε η Ειρήνη Ψάλτη- Φρατζεσκάκη.

Και οι δύο έκλεισαν με μια συμβουλή προς τα νέα παιδιά, “να κυνηγήσουν το όνειρό τους και να κάνουν αυτό που τους ευχαριστεί κάθε μέρα παρά τα σκαμπανεβάσματα που θα συναντήσουν”.

Ο Δημήτρης Ψάλτης γεννήθηκε στις Σέρρες το 1970 και πήρε το πτυχίο Φυσικής από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης το 1992.

Έκανε το διδακτορικό του στο Πανεπιστήμιο του Ιλινόις (1997) και υπήρξε μεταδιδακτορικός ερευνητής στο Κέντρο Αστροφυσικής Χάρβαρντ-Σμιθσόνιαν, στο Πανεπιστήμιο ΜΙΤ και στο Ινστιτούτο Προωθημένων Μελετών του Πανεπιστημίου Πρίνστον, ενώ -μεταξύ άλλων διακρίσεων- έχει βραβευθεί από το Ίδρυμα Μποδοσάκη (2005). Από το 2003 διδάσκει στο Πανεπιστήμιο της Αριζόνα, όπου σήμερα είναι καθηγητής Αστρονομίας και Φυσικής. Οι έρευνές του εστιάζονται στον έλεγχο της Γενικής Θεωρίας της Σχετικότητας του Αϊνστάιν σε κοσμική κλίμακα, μελετώντας κυρίως τις μαύρες τρύπες και τους αστέρες νετρονίων.

Ο κ. Ψάλτης ασχολείται με το Τηλεσκόπιο Ορίζοντα Γεγονότων από τα πρώτα στάδιά του. Με την ερευνητική ομάδα του στο Πανεπιστήμιο της Αριζόνας ανέπτυξε τα τεστ της Γενικής Θεωρίας της Σχετικότητας, που το τηλεσκόπιο ΕΗΤ πραγματοποιεί. Επίσης έχει αναπτύξει αλγόριθμους προσομοίωσης σε υπολογιστές, που προέβλεψαν εκ των προτέρων πώς θα μοιάζουν οι πρώτες εικόνες από τις μαύρες τρύπες.

Εκτός από το ΕΗΤ, είναι μέλος στις επιστημονικές ομάδες των αποστολών LOFT του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος (ESA) και NICER της NASA, καθώς του επιστημονικού συμβουλευτικού συμβουλίου του Ινστιτούτου Μαξ Πλανκ στη Βόννη.

Δείτε το ανανεωμένο πρόγραμμα του News 24/7 στους 88,6 αναλυτικά εδώ