Ταχυμεταφορές: H “τέλεια καταιγίδα” στην αγορά των courier και ο κόσμος που "βράζει" από οργή

Κέντρο διαλογής εταιρείας ταχυμεταφορών (φωτογραφία αρχείου)
Κέντρο διαλογής εταιρείας ταχυμεταφορών (φωτογραφία αρχείου) SHUTTERSTOCK

Οι λάθος εκτιμήσεις της ACS, ο βομβαρδισμός παραγγελιών και οι courier που ντύθηκαν ντελιβεράδες είναι μόνο μερικές από τις εικόνες του μαγικού κόσμου των ταχυμεταφορών τον τελευταίο χρόνο.

Τουλάχιστον είκοσι ακόμη εφιαλτικές ημέρες έχει ακόμη μπροστά του ο κλάδος των ταχυμεταφορών ο οποίος όπως όλα δείχνουν έχει ξεπεράσει τα όρια του.

Το lockdown των φυσικών καταστημάτων εξαιτίας της πανδημίας του κορονοϊού, οι παραγγελίες του Black Friday που ακόμη συνεχίζουν να παραδίδονται μαζί με τις χριστουγεννιάτικες αγορές έχουν δημιουργήσει την τέλεια καταιγίδα στον κόσμο των courier.

Η λάθος εκτίμηση της ACS

Μία καταιγίδα, που όταν ο κορονοϊός χτύπαγε την πόρτα της Ελλάδας την περασμένη Άνοιξη, ο μεγαλύτερος παίκτης της αγοράς, η ACS, την είχε “μεταφράσει λάθος”. Σύμφωνα με τις σημειώσεις που συνοδεύουν την τελευταία οικονομική κατάσταση της ACS αναφέρεται ότι “η εταιρεία είναι πιθανό να αντιμετωπίσει επιπτώσεις από τα φαινόμενα κάμψης των αγορών. Επιπλέον, οι πελάτες, οι συνεργάτες διανομής, οι πάροχοι υπηρεσιών ή οι προμηθευτές της Εταιρείας ενδέχεται να αντιμετωπίσουν οικονομική δυσχέρεια, να υποβάλουν αίτηση προστασίας έναντι πτώχευσης, να σταματήσουν τη λειτουργία τους ή να υποστούν διαταραχές της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας εξαιτίας της πανδημίας COVID-19 (…) Είναι πιθανό η συνεχιζόμενη εξάπλωση του COVID-19 να προκαλέσει οικονομική επιβράδυνση ή ύφεση, γεγονός που θα επηρεάσει δυσμενώς τη ζήτηση για τις υπηρεσίες της Εταιρείας, ή να προκαλέσει άλλα απρόβλεπτα γεγονότα”.

Από τις παραπάνω εκτιμήσεις λίγα επιβεβαιώθηκαν και μάλλον συνέβησαν τα αντίθετα. Η ζήτηση για υπηρεσίες ταχυμεταφορών αυξήθηκαν κατακόρυφα καθώς το φυσικό εμπόριο έδωσε την θέση του στο ηλεκτρονικό για ένα μεγάλο διάστημα στο πρώτο lockdown και έως σήμερα στο δεύτερο.

Σχεδόν το σύνολο του κλάδου πιάστηκε απροετοίμαστο και μάλιστα η ACS προσπάθησε να περάσει αυξήσεις για να καλύψει τα αυξημένα κόστη που προέκυπταν από την αύξηση του κύκλου εργασιών της, αύξηση που αναγκάστηκε να πάρει πίσω μετά από την κατακραυγή αλλά και τον θόρυβο που προκάλεσε ο έλεγχος από το Υπουργείο Ανάπτυξης.

Ο “πόλεμος” από το delivery

Ένας παράγοντας που επίσης δεν είχαν υπολογίσει σωστά οι άνθρωποι της αγοράς των ταχυμεταφορών ήταν μια “επίθεση” που δέχτηκαν τον τελευταίο χρόνο από τον “γειτονικό” κλάδο των delivery. Και οι δύο “ψαρεύουν” από την ίδια δεξαμενή εργαζομένων με τους τελευταίους να έχουν ένα πιο δελεαστικό πακέτο να προσφέρουν και έτσι μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα μερικές χιλιάδες courier ντύθηκαν ντελιβεράδες.

Τι ακριβώς άλλαξε; Η e-food δημιούργησε τον δικό της στόλο δικύκλων προσφέροντας αρκετές παροχές που ήταν “άγνωστες λέξεις” στους ντελιβεράδες: πλήρη ασφαλιστική κάλυψη, άδειες, δώρα, ιδιωτική ασφάλιση, bonus επιβράβευσης κ.α.. Την ίδια ώρα δημιουργούνταν και το αντίπαλο δέος μέσω της φινλανδικής wolt η οποία έδινε έναν αέρα “ελεύθερου επαγγελματία” καθώς ο κάτοχος του δίκυκλου επέλεγε αυτός τον χρόνο και την διάρκεια που θα εργαζόταν. Στα παραπάνω υπήρχε και “κερασάκι στην τούρτα” που ακούει στο όνομα φιλοδώρημα ή τιπ που όλοι αφήνουμε στα “παιδιά” του ντελίβερι αλλά σχεδόν ποτέ σε έναν κούριερ.

Καλή η προσπάθεια αλλά δεν…

Μεταξύ πρώτου και δεύτερου lockdown οι περισσότερες εταιρείες ταχυμεταφορών, σύμφωνα με τα λεγόμενα τους, φρόντισαν να επανδρωθούν για να καλύψουν έως και 60% περισσότερη κίνηση όμως η πραγματικότητα τους ξεπέρασε. Έτσι τις τελευταίες ημέρες η μία μετά την άλλη ανακοινώνουν καθυστερήσεις στην εξυπηρέτηση, αναστέλλουν υπηρεσίες ή ζητούν προκαταβολικά συγνώμη για τις “χειρότερες μέρες” που θα έρθουν.

Όλα δείχνουν ότι ο φετινός Δεκέμβριος θα είναι o χειρότερος στην ιστορία για τον κλάδο των ταχυμεταφορών στην Ελλάδα, με τις εταιρείες να έχουν παραδοθεί και να “απολαμβάνουν” την “τέλεια καταιγίδα” για δύο λόγους: ο ένας έχει να κάνει ότι κανείς μάλλον δεν θα ξεφύγει από την "καταιγίδα" οπότε δεν θα υπάρχουν καλές και κακές εταιρίες στα μάτια των καταναλωτών και ο δεύτερος ότι η χρονική διάρκεια της “καταιγίδας” – κάτι λιγότερο από έναν μήνα – δεν δικαιολογεί περαιτέρω επενδύσεις από τις έξτρα που αναφέρουν ότι έχουν πραγματοποιήσει.

Διαβάστε τις Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο, με την αξιοπιστία και την εγκυρότητα του News247.gr.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ: Ταχυμεταφορές, Lockdown, Κορονοϊός, e-food, Black Friday, wolt
ΣΧΕΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ:

Οργισμένοι οι πολίτες για τις ταχυμεταφορές - Τι ανακοίνωσαν ACS και Γενική Ταχυδρομική

SHARE:

24Media Network