Ποσοτική Έρευνα Eteron για την Generation Z

Ποσοτική Έρευνα Eteron για την Generation Z

Μεγάλη ποσοτική έρευνα του Eteron - η πρώτη σε ηλικίες 16-25 ετών στην Ελλάδα για ζητήματα πολιτικοποίησης, ενημέρωσης και χρήσης κοινωνικών δικτύων.

Ποιες είναι οι απόψεις των νέων έως και 25 ετών για ζητήματα που βρέθηκαν στο επίκεντρο της δημόσιας συζήτησης την τελευταία διετία; Ποια Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης χρησιμοποιούν περισσότερο; Ποιες πηγές ενημέρωσης επιλέγουν και πώς διαμορφώνουν την πολιτική τους άποψη; Τι πιστεύουν για την παραπληροφόρηση και πόσο εύκολα πέφτουν θύματα ψευδών ειδήσεων; Σκοπεύουν να ψηφίσουν στις επόμενες εκλογές;

Αυτά είναι ορισμένα από τα ερωτήματα με τα οποία καταπιάνεται η έρευνα που δημοσιοποιείται σήμερα από το Eteron - Ινστιτούτο για την Έρευνα και την Κοινωνική Αλλαγή. Πρόκειται για την πρώτη έρευνα στην Ελλάδα που αναδεικνύει αυτή τη θεματολογία εστιάζοντας αποκλειστικά στην ηλικιακή κατηγορία 16 – 25 ετών, τη Generation Ζ ή Gen Z.

Όπως δήλωσε ο Γαβριήλ Σακελλαρίδης, διευθυντής του Eteron - Ινστιτούτο για την Έρευνα και την Κοινωνική Αλλαγή: «Σε μια περίοδο που το ενδιαφέρον για τις γενιές (βλ. Gen Z, Millennials και Boomers) αυξάνεται όλο και περισσότερο στις εγχώριες και διεθνείς συζητήσεις σε δημοσιογραφικό, ερευνητικό/ακαδημαϊκό και πολιτικό επίπεδο, επιλέξαμε να στρέψουμε την προσοχή μας στη Gen Z θεωρώντας ότι αποτελεί ευαίσθητο «σεισμογράφο» για το πού οδεύει η κοινωνία, ποιες δυναμικές αποτυπώνονται και ποιες εναλλακτικές δυνατότητες σκιαγραφούνται.»

Η έρευνα του Eteron αναδεικνύει απόψεις των νέων γύρω από ευρεία γκάμα κοινωνικοπολιτικών ζητημάτων της τελευταίας διετίας (2020-21), από το κίνημα #MeToo, την κλιματική αλλαγή και τον πρόσφατο νικηφόρο αγώνα των εργαζομένων στην e-food, μέχρι την ίδρυση Πανεπιστημιακής αστυνομίας, τα εμβόλια και τη δίκη της Χρυσής Αυγής. Παράλληλα, αγγίζει θεματικές όπως είναι η παραπληροφόρηση και οι ψευδείς ειδήσεις, η πολιτική συμπεριφορά στο διαδίκτυο και η στάση απέναντι στο φαινόμενο των λεγόμενων “influencers”.

Τα ευρήματα της έρευνας του Eteron καταρρίπτουν μια σειρά από στερεότυπα, όπως ότι η νέα γενιά είναι ανενημέρωτη και αδιάφορη για τα κοινά. Αντίθετα, προκύπτει ένα μεγάλο ενδιαφέρον της Gen Z για την επικαιρότητα και μια τάση πολιτικοποίησης που αντιστοιχεί στις εμπειρίες της νέας γενιάς και στη διαρκή κρισιακή συνθήκη που φαίνεται να βιώνουν, ιδίως στην Ελλάδα. Όπως επισημαίνει η ερευνητική ομάδα στην ανάλυση που παρέδωσε για τη Gen Z στην Ελλάδα:

«Στα σημαντικότερα ευρήματα της έρευνας είναι η αποτύπωση μιας γενιάς που φαίνεται να ενδιαφέρεται για την πολιτική ζωή, αναπτύσσει εξωδιαδικτυακό ρεπερτόριο δράσης, έχει ανησυχίες για τις μελλοντικές εξελίξεις και προβληματισμό γύρω από την πανδημία. Παράλληλα, είναι μια γενιά που περνά πολλές ώρες στο διαδίκτυο, εκφράζει μια συγκρατημένη εμπιστοσύνη στον ψηφιακό κόσμο, και είναι περισσότερο απομακρυσμένη από τα παραδοσιακά μέσα. Ανάμεσα σε άλλα, διαφαίνεται μια «κριτική» διάθεση απέναντι στο ενημερωτικό περιεχόμενο, η οποία πιθανόν επηρεάζεται από τη δυσπιστία που εκφράζεται έναντι θεμελιωδών θεσμών των σύγχρονων κοινωνιών, μεταξύ αυτών και των ΜΜΕ.»

Η έρευνα εντάσσεται στο project του Eteron Gen Z I Voice On και πραγματοποιήθηκε τον Δεκέμβριο του 2021 από την εταιρία aboutpeople σε δείγμα 403 ατόμων από όλη τη χώρα με ηλεκτρονικές συνεντεύξεις μέσω διαδικτύου.

Η κατάρτιση του ερωτηματολογίου και η παρουσίαση και ανάλυση των βασικών συμπερασμάτων της έρευνας έγινε από τριμελή ερευνητική ομάδα, αποτελούμενη από την Αναστασία Βενετή, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Bournemouth (UK), το Σταμάτη Πουλακιδάκο, Επίκουρο Καθηγητή στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας και τον Αλέξανδρο Μινωτάκη, Υπ. Διδάκτορα στο Τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ του ΕΚΠΑ.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ: Έρευνα Eteron, Eteron
SHARE:

24Media Network