Όλη η αλήθεια για την συμμετοχή της Ελλάδας στο πρόγραμμα “RescEu”

Όλη η αλήθεια για την συμμετοχή της Ελλάδας στο πρόγραμμα “RescEu”
Canadair Eurokinissi

Σε πλήρη παρανόηση με την πραγματικότητα αποδίδουν αξιωματούχοι της Γ.Γ. Πολιτικής Προστασίας τα δημοσιεύματα που κάνουν λόγο για μη συμμετοχή της χώρας μας στον ευρωπαϊκό στόλο αεροσκαφών δασοπυρόσβεσης-Μόνο από το προσωρινό στάδιο θα απέχει η χώρα μας ώστε να μην δεσμεύσει τα καλύτερα μέσα μας, ωστόσο σε περίπτωση ανάγκης σε άλλη χώρα και μη αντίστοιχης ανάγκης στην Ελλάδα, θα συμμετάσχει όπως πάντοτε ακόμα και προς τρίτες χώρες όπως πράττει πάντοτε

Καμία σχέση με την πραγματικότητα δεν έχουν τα δημοσιεύματα που κάνουν λόγο για μη συμμετοχή της χώρας μας στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα «REscEU», σύμφωνα με όσα υποστηρίζουν αξιωματούχοι της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας που αποδίδουν στα δημοσιεύματα αυτά πλήρη παρανόηση της μίας και μόνης αλήθειας.

Σύμφωνα λοιπόν με όσα υποστηρίζουν κορυφαία στελέχη της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας, η Ελλάδα πρώτη απ’ όλους έχει στηρίξει στον απόλυτο βαθμό αυτό το εγχείρημα του ευρωπαϊκού μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας που σαν ανάγκη και αίτημα ξεκίνησε πρώτα από τις μεγάλες και φονικές πυρκαγιές της Πορτογαλίας το 2017, όταν η Πορτογαλία ζητούσε απεγνωσμένα βοήθεια με εναέρια μέσα και η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν μπορούσε να ανταποκριθεί, αφού τις ίδιες ημέρες αντιμετώπιζαν μεγάλες φωτιές όλες οι χώρες του Νότου.

Η μοναδική χώρα της ΕΕ που αποπειράθηκε, όπως συνηθίζει άλλωστε, να μπλοκάρει την διαδικασία λόγω κόστους και μάλιστα σθεναρά, ήταν η Γερμανία, που στο τέλος υπέκυψε έναντι των απαιτήσεων της πλειοψηφίας. Η διαφορά είναι ότι η Γερμανία δεν αντιμετωπίζει τέτοια προβλήματα στο έδαφός της και της είναι παντελώς αδιάφορο αν χάνουν την ζωή τους άνθρωποι στον ευρωπαϊκό νότο από μεγάλες δασικές πυρκαγιές.

Η διαδικασία και γιατί η Ελλάδα δεν συμμετέχει στο στάδιο μετάβασης και μόνο σε αυτό

Στην Κομισιόν αντιλήφθηκαν άμεσα την ανάγκη να δημιουργηθεί αυτό ο οργανισμός του “RescEu”, στον οποίο προβλέπεται συγχρηματοδότηση από ευρωπαϊκά κονδύλια που δύναται να φτάσει έως και το κόστος αγοράς στο 80-90% της αξίας νέων πυροσβεστικών αεροσκαφών για κάθε χώρα που συμμετέχει στο πρόγραμμα αλλά και χρηματοδότηση για προγράμματα πρόληψης. Όταν όμως αναζήτησαν στην αγορά αεροσκάφη, κατέληξαν στην επιλογή Canadair, το εργοστάσιο των οποίων όμως έχει κλείσει.

Μετά από διαπραγματεύσεις με την εταιρεία αυτή, έχουν καταλήξει οι Καναδοί να προτείνουν στην ΕΕ την επαναλειτουργία της γραμμής παραγωγής, αρκεί η παραγγελία που θα λάβει από την ΕΕ να είναι της τάξεως των 10-15 αεροσκαφών, κάτι πολύ πιθανό.

Οι διαπραγματεύσεις της Κομισιόν με αυτή την εταιρεία ή αν προκύψει αργότερα άλλη και οι παραγγελίες αναμένεται να ολοκληρωθούν στο χρονικό διάστημα 2019-2020 και οι πρώτες παραλαβές να γίνουν έως το 2023. Μέχρι τότε λοιπόν προέκυψε το πρόβλημα τι να γίνει για να μπορέσουν να καλυφθούν οι ανάγκες των χωρών της ΕΕ έως το 2023, όπου τότε η Ελλάδα αναμένεται να συμμετάσχει κανονικά στο πρόγραμμα.

Καθώς λοιπόν υπολογίζεται από την ΕΕ στο πρόγραμμα “RescEu” να μοιραστούν περίπου δύο αεροσκάφη κατά μέσο όρο σε κάθε χώρα του Νότου και από ένα ίσως σε κάποιες χώρες του Βορρά, αποφασίστηκε ένα μεταβατικό στάδιο όπου όλες οι χώρες θα δεσμεύσουν από δύο αεροσκάφη για τις ανάγκες της ΕΕ.

Η χώρα μας δεν συμμετέχει στο μεταβατικό αυτό στάδιο γιατί από την Κομισιόν απαιτούνται μόνο τα CL 415 και όχι τα παλαιότερα CL 215 και αυτό γιατί τα πρώτα είναι πιο σύγχρονα, πιο αξιόπιστα, καλύπτουν μεγαλύτερες αποστάσεις που δεν μπορούν τα CL 215 και γενικά έχουν ανώτερες προδιαγραφές. Ωστόσο, μόλις φέτος η Ελλάδα θα έχει διαθέσιμα 4-5 CL 415 και τα άλλα δύο είναι παροπλισμένα λόγω σημαντικών βλαβών και ελλείψει ανταλλακτικών στην αγορά λόγω της κλειστής βιομηχανίας. Μάλιστα, παραμένουν παροπλισμένα για να «κανιβαλίζονται» για ανταλλακτικά.

Σε αυτή την περίπτωση λοιπόν η χώρα μας δεν μπορεί να δεσμεύσει δύο από τα πιο αξιόπιστα αεροσκάφη της με κίνδυνο να μην μπορεί να ανταποκριθεί σε εγχώριες ανάγκες, αλλά και η Κομισιόν απέρριψε αίτημα της Ελλάδας να χρηματοδοτήσει την επισκευή των δύο καθηλωμένων CL 415 για να της τα παραδώσει και ζητά έτοιμα, επιχειρησιακά και αξιόμαχα αεροσκάφη.

Βεβαίως, η χώρα μας δεσμεύεται εάν υπάρξει ανάγκη και δεν αντιμετωπίζει παράλληλα η χώρα μας πρόβλημα να ανταποκριθεί με αποστολή βοήθειας CL 415, όπως πράττει άλλωστε πάντοτε ακόμη και έναντι τρίτων χωρών.

Αυτό αφορά μόνο το χρονικό διάστημα που χαρακτηρίζεται από την Κομισιόν ως «μεταβατικό» και όταν ψηφιστεί η νομοθεσία έως το 2023 με τις τελικές προβλέψεις του “RescEu”, η χώρα μας προτίθεται να συμμετάσχει κανονικά, καθώς άλλωστε στήριξε αυτή την ιδέα και συνεχίζει να την στηρίζει.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα