Πτώση F-4: Νεκρός και ο σμηναγός Ευστάθιος Τσιτλακίδης

Πτώση F-4: Νεκρός και ο σμηναγός Ευστάθιος Τσιτλακίδης
Ευστάθιος Τσιτλακίδης ΓΕΑ/ΑΠΕ-ΜΠΕ

Επίλογος στην τραγωδία με την πτώση του αεροσκάφους Phantom F-4. Νεκρός είναι και ο κυβερνήτης Ευστάθιος Τσιτλακίδης, σύμφωνα με ανακοίνωση του ΓΕΑ.

Τραγική κατάληξη είχαν οι επιχειρήσεις έρευνας – διάσωσης που βρίσκονταν σε εξέλιξη για τον εντοπισμό του κυβερνήτη του αεροσκάφους F-4, το οποίο συνετρίβη στην Ανδραβίδα το πρωί της Δευτέρας (30/01).

Το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας επιβεβαίωσε με ανακοίνωσή του τον θάνατο του Ευστάθιου Τσιτλακίδη.

Η ανακοίνωση του ΓΕΑ:

“Το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας ανακοινώνει ότι σήμερα Τετάρτη 1 Φεβρουαρίου 2023, ολοκληρώθηκαν οι επιχειρήσεις έρευνας – διάσωσης για τον εντοπισμό και του κυβερνήτη του αεροσκάφους F-4E Phantom II, Σμηναγού (Ι) Ευστάθιου Τσιτλακίδη, 31 ετών, που ακολούθησαν το αεροπορικό δυστύχημα της 30ης Ιανουαρίου 2023, 25 ναυτικά μίλια νότια του αεροδρομίου της Ανδραβίδας.

Η συγκέντρωση και η ανάλυση των ευρημάτων, επιβεβαίωσαν τον θάνατό του.

Σμήναρχος (Ι) Σωτήριος Μαγκώτσιος

Εκπρόσωπος Τύπου ΓΕΑ”.

Το πρωί της Τετάρτης (01/02) είχαν ξεκινήσει εκ νέου οι έρευνες για τον εντοπισμό του κυβερνήτηστον στον Κυπαρισσιακό κόλπο, 8 ναυτικά μίλια ανοιχτά του Κατάκολου, με τρία ελικόπτερα, πλωτά μέσα και ομάδα βατραχανθρώπων με την βοήθεια ρομποτικού οχήματος ενώ χρησιμοποιείται και υποβρύχιο drone.

Σύμφωνα με πληροφορίες της ΕΡΤ, εκτιμάται ότι στο σημείο συντριβής, το βάθος της θάλασσας φτάνει έως και τα 1000 μέτρα με τη μορφολογία του βυθού παρουσιάζει μια χαράδρα μήκους άνω των 100 μέτρων.

Τα συλλυπητήρια του Κυριάκου Μητσοτάκη

“Την εθνική οδύνη κάνει ακόμη βαρύτερη η είδηση της απώλειας του Σμηναγού Ευστάθιου Τσιτλακίδη, ύστερα από εκείνη του Υποσμηναγού Μάριου-Μιχαήλ Τουρούτσικα. Ο κυβερνήτης του μαχητικού μας έπεσε μαζί με τον συγκυβερνήτη του την ώρα του καθήκοντος, υπηρετώντας την πατρίδα. Η σκέψη μου είναι στην οικογένεια του ιπτάμενου Σμηναγού. Η Πολεμική Αεροπορία και ολόκληρη η Ελλάδα θρηνούν. Θρηνούν και τιμούν”, έγραψε σε ανάρτησή του στο Twitter ο πρωθυπουργός.

Το μήνυμα του Αλέξη Τσίπρα

“Εκφράζω τη βαθιά μου θλίψη για τον άδικο χαμό και του κυβερνήτη του μοιραίου F-4 της πολεμικής μας αεροπορίας, Σμηναγού Ευστάθιου Τσιτλακίδη, που έφυγε στην ώρα του καθήκοντος.

Τα ειλικρινή μου συλλυπητήρια στους δικούς του ανθρώπους”, έγραψε ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Αλέξης Τσίπρας, στο Twitter, εκφράζοντας την θλίψη του για τον θάνατο και του δεύτερου πιλότου.

Επίσκεψη του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ στην οικογένεια του σμηναγού

Νωρίτερα σήμερα, την οικογένεια του σμηναγού του μοιραίου Phantom είχε επισκεφθεί ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ Κωνσταντίνος Φλώρος, μαζί με τον αρχηγό του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας Αντιπτέραρχο Θεμιστοκλή Μπουρολιά.

Η ηγεσία των Ενόπλων Δυνάμεων έφτασε στη Δράμα για να στηρίξει την οικογένεια του σμηναγού που μέχρι εκείνη την ώρα θεωρείτο αγνοούμενος, ενώ βρισκόταν σε εξέλιξη η αναζήτησή του.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες του ertnews.gr ο Κ. Φλώρος είχε διαβεβαιώσει την οικογένειά του ότι γίνεται κάθε δυνατή προσπάθεια για τον εντοπισμό του σμηναγού στη θαλάσσια περιοχή του δυστυχήματος.

Την Πέμπτη η κηδεία του υποσμηναγού

Ο συγκυβερνήτης του αεροσκάφους, Μάριος – Μιχαήλ Τουρούτσικας, εντοπίστηκε νεκρός ήδη από τις πρώτες ώρες των ερευνών, το πρωί της Δευτέρας (30/01).

Η κηδεία του, σύμφωνα με όσα δήλωσε ο πατέρας του στην ΕΡΤ, θα πραγματοποιηθεί, αύριο, Πέμπτη (02/02). Στις 10:30 η νεκρώσιμη ακολουθία του υποσμηναγού Μάριου-Μιχαήλ Τουρούτσικα θα τελεστεί στον ιερό ναό Προφήτη Ηλία στην Τρίπολη Αρκαδίας. Η ταφή του 29χρονου συγκυβερνήτη του Phantom θα γίνει στο χωριό Πικέρνι Αρκαδίας.

Σήμερα, αναμένεται να γίνει η αναγνώριση του πιλότου, διαδικασία κατά την οποία ο πατέρας του, κ. Κωνσταντίνος Τουρούτσικας, δεν θα παραστεί, καθώς όπως εξήγησε, Δεν θέλω να τον θυμάμαι έτσι. Θέλω να τον θυμάμαι όπως ήταν”, τονίζοντας πως “Δεν θα του άρεσε να τον λένε ήρωα, έλεγε πως ήρωες έχουμε σε καιρό πολέμου. Είχε πρότυπο τον Ηλιάκη”.

Το χρονικό της τραγωδίας

Το αεροσκάφος κατέπεσε το πρωί της Δευτέρας (περίπου στις 10:30) στη θαλάσσια περιοχή νότια της Ανδραβίδας.

Οι δύο πιλότοι ενημέρωσαν ότι θα έκαναν χρήση του συστήματος αυτόματης εκτίναξης και ότι θα εγκατέλειπαν το αεροσκάφος.

Από την πρώτη στιγμή έλαβε χώρα πολύ μεγάλη επιχείρηση για τον εντοπισμό τους.

Το αεροσκάφος που κατέπεσε ανήκε στην 338 Μοίρα της 117 Πτέρυγας Μάχης και εκτελούσε εκπαιδευτική πτήση.

Η επίσημη ανακοίνωση του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας:

«Την Δευτέρα 30 Ιανουαρίου 2023 και ώρα 10:30, αεροσκάφος F-4 (διθέσιο) της 338Μ/117ΠΜ που εκτελούσε εκπαιδευτική πτήση κατέπεσε στη θαλάσσια περιοχή 25 ναυτικά μίλια νότια του αεροδρομίου Ανδραβίδας».

Παλαιό αλλά εκσυγχρονισμένο το μοιραίο αεροσκάφος

Ο πιλότος και εμπειρογνώμων αεροπορικών ατυχημάτων, κ. Παντελής Φραγκούλης και ο αεροναυπηγός κ. Φαίδων Καραϊωσηφίδης, μίλησαν στην ΕΡΤ και εξήγησαν πως αν και το μοιραίο Phantom ανήκε σε παλαιότερη γενιά αεροσκαφών, ήταν ένα πλήρως εκσυγχρονισμένο αεροσκάφος.

Ο κ. Φραγκούλης τόνισε πως “τα αεροσκάφη αυτά, (στο οποίο επέβαιναν οι δύο άνδρες) μπορεί να είναι παλαιού τύπου, έχουν όμως εκσυγχρονιστεί όλα αυτά τα χρόνια, έχουν μπει πολύ σύγχρονα ηλεκτρονικά συστήματα”.

Όπως εξήγησε, “Πρέπει να ξέρετε ότι τα αεροσκάφη αυτά και όλα τα αεροσκάφη, ό, τι πετάει στον αέρα, υπόκεινται σε μεγάλες επιθεωρήσεις. Και όταν λέμε επιθεώρηση ενός αεροσκάφους, εννοούμε ότι αλλάζονται πολλά μα πάρα πολλά βασικά εξαρτήματά του. Από’ κει και πέρα γίνεται ένα καινούργιο αεροσκάφος“.

Αξίζει να σημειωθεί, ότι ο τύπος του συγκεκριμένου αεροσκάφους είχε έρθει πρώτη φορά στη χώρα, κατόπιν παραγγελίας, το 1972 και μία δεύτερη παραλαβή πραγματοποιήθηκε το 1977. Δεν έχει διευκρινιστεί η ημερομηνία παραλαβής του επίμαχου αεροσκάφους.

ilialive.gr

Ο κ. Καραϊωσηφίδης, συμφώνησε με τα λεγόμενα του εμπειρογνώμονα, τονίζοντας: “Τα F-4 Phantom είναι δύσκολα αεροσκάφη. Σκεφτείτε ότι σήμερα υπάρχουν μαχητικά που έχουμε σε υπηρεσία, τα Rafale, που τα εκσυγχρονίζουμε, τα οποία σε περίπτωση που ο πιλότος αποπροσανατολιστεί, μπει σε έναν ελιγμό που είναι επικίνδυνος, υπάρχει τρόπος πατώντας ένα κουμπί, το αεροπλάνο να έρθει ευθεία και οριζόντια.

Το F-4 Phantom είναι ένα αεροπλάνο σχεδιασμένο τη δεκαετία του ’50, εξελιγμένο στις αρχές της δεκαετίας του ’60, που τα περισσότερα συστήματα του είναι ηλεκτρομηχανικά, αλλά οποιοδήποτε ιπτάμενο μέσο, το οποίο ένας μηχανικός το υπογράφει και το αποδεσμεύει και ένας πιλότος το υπογράφει και το αποδέχεται για πτήση, είναι ασφαλές. Μη ασφαλή αεροπλάνα δεν πετάνε, πολύ δε περισσότερο στην Ελλάδα, σε μια αεροπορία του ΝΑΤΟ, σε μια αεροπορία η οποία έχει το υψηλότερο στάνταρ ασφάλειας”.

Τα πιθανά σενάρια της τραγωδίας – “Όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοικτά”

“Όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοικτά”, υπογράμμισε ο κ. Καραϊωσηφίδης για τα πιθανά αίτια τηςτραγωδίας και πρόσθεσε: “Εγώ δεν θα μπορούσα να αποκλείσω την τεχνική βλάβη, ένα απρόοπτο γεγονός. Να θυμίσω ότι στο παρελθόν έχουμε αρκετά περιστατικά, όπου έχουμε χάσει αεροπλάνα κυριολεκτικά από απρόοπτο γεγονός. Έχει συγκρουστεί μεγάλο πουλί με μονοκινητήριο αεροπλάνο, μπήκε στον κινητήρα, ο κινητήρας έσκασε, αλλά εκεί υπήρξε εγκατάλειψη του αεροσκάφους”.

Σε αυτό το σημείο, διευκρίνισε το εξής: “Όλα τα μαχητικά έχουν καθίσματα και φυλασσόμενα γιατί είναι αδύνατον ο χειριστής να βγει με άλλο τρόπο από το αεροσκάφος με τη μεγάλη ταχύτητα που πετάει. Αλλά η εκτίναξη και η χρήση των καθισμάτων αυτών δεν διασφαλίζει και τη διαφυγή. Δηλαδή έχουμε πολλές περιπτώσεις όπου το μικρό ύψος, η στάση του αεροπλάνου στην εκτίναξη, η σχετική θέση με το έδαφος έχει σαν αποτέλεσμα την αποτυχία αυτής της διαδικασίας”.

Υπάρχει περίπτωση να εκτινάχθηκαν τελευταία στιγμή», συμπλήρωσε μεταξύ άλλων, ο αεροναυπηγός. «Η εκτίναξη σε τέτοια ύψη (30 μέτρων) θεωρητικά στέλνει τα καθίσματα σε ύψος ασφαλές για να ανοίξουν τα αλεξίπτωτα, αλλά δυστυχώς έχουμε δει πάρα πολλές φορές περιστατικά, όπου η εγκατάλειψη δεν είναι επιτυχής και αν οι πληροφορίες είναι σωστές – ότι έχουμε αλεξίπτωτο στο νερό και νεκρό τον χειριστή οπλικών συστημάτων του αεροσκάφους, δηλαδή τον συγκυβερνήτη – φοβάμαι ότι ίσως έχουμε ένα τέτοιο περιστατικό”.

Ένα άλλο πιθανό σενάριο αποτελεί το λάθος χειριστή του αεροσκάφους, σύμφωνα με τον κ. Καραϊωσηφίδη. “Έμπειροι χειριστές κάνουν λάθος. Δυστυχώς συμβαίνει ή ξεκινάει μια αλυσίδα. Ποτέ μια συντριβή, μια πτώση αεροσκάφους δεν είναι αποτέλεσμα μιας και μοναδικής αιτίας, είναι συνήθως συνδυασμός. Ξεκινάμε από κάπου και για να συντριβεί τελικά το αεροσκάφος εξελίσσεται με τέτοιο τρόπο που δεν είναι αντιμετωπίσιμη κατάσταση”.

Κλείνοντας, ο κ. Φραγκούλης ξεκαθάρισε ότι δεν υπάρχει μαύρο κουτί σε αυτά τα αεροσκάφη και συμπλήρωσε ότι “από τα συντρίμμια πολλές φορές βρίσκουμε ένα μέρος της αιτίας. Είναι πολύ δύσκολο να διερευνήσουμε τις περιπτώσεις αυτές γιατί πρέπει να λάβουμε υπόψη μας πάρα πολλούς παράγοντες, ακόμα και αν ανασύρουμε το αεροσκάφος, το οποίο είναι σε 1.000 μέτρα βάθος σε εκείνο το σημείο που έχει πέσει”.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα