Ανακαλύφθηκε η αρχαιότερη περίπτωση κανιβαλισμού

Ανασκαφή (φωτογραφία αρχείου) Getty Images/iStockphoto

Ένα οστό κνήμης, που χρονολογείται 1,45 εκατομμυρίων ετών, οδήγησε τους επιστήμονες να ανακαλύψουν την αρχαιότερη περίπτωση κανιβαλισμού. Τα 9 κοψίματα που επιβεβαιώσαν τις θεωρίες.

Σε μία νέα ανακάλυψη προχώρησαν οι επιστήμονες στον κλάδο της παλαιοντολογίας, έπειτα από έρευνα που πραγματοποιήθηκε, όπως αναφέρει το CNN. Η Briana Pobiner, παλαιοανθρωπολόγος στο Εθνικό Μουσείο Φυσικής Ιστορίας στην Ουάσιγκτον, βρήκε μία απολιθμένη κνήμη στη συλλογή των “Εθνικών Μουσείων” του Εθνικού Μουσείου Ναϊρόμπι της Κένυας. Το οστό, 1,45 εκατομμυρίων ετών, είχε 9 σημάδια, όμοια με ζώων, που επεξεργάστηκαν και καταναλώθηκαν από ανθρώπους, καταγράφοντας την αρχαιότερη περίπτωση κανοβαλισμού.

Η Pobiner δήλωσε ότι “αυτά τα σημάδια από κόψιμο μοιάζουν πολύ με αυτά που έχω δει σε απολιθώματα ζώων που επεξεργάζονταν για κατανάλωση“. Προσέθεσε, επίσης, πως το κρέας που υπήρχε στο συγκεκριμένο σημείο του ποδιού καταναλώθηκε στα πλαίσια μιας γενικότερης διατροφής και όχι κατά τη διάρκεια κάποιας τελετουργίας.

Πώς επιβεβαιώθηκαν οι θεωρίες

Ειδικότερα, ένας από τους συμμετέχοντες της έρευνας, ο Michael Pante, παλαιοανθρωπολόγος στο Colorado State University, έφτιαξε ένα μοντέλο 3D, στο οποίο συνέκρινε διάφορα σημάδια οστών με το απολίθωμα της κνήμης. Συνέλεξε από μια βάση δεδομένων 898 δείγματα κοψιμάτων σε οστά, τα οποία προκλήθηκαν από μεμονωμένα δόντια, σφαγές και ποδοπατήματα, που δημιουργήθηκαν κατά τη διάρκεια ελεγχόμενων πειραμάτων.

Η Pobiner, στην αρχή, δεν μοιράστηκε τη σκέψη της μαζί του, ότι, δηλαδή, τα σημάδια στην κνήμη δημιουργήθηκαν από πέτρινα εργαλεία. Το συμπέρασμα της ανάλυσης, ωστόσο, επιβεβαίωσε τη θεωρία της.

Ειδικότερα, τα κοψίματα που βρέθηκαν πάνω στο οστό είχαν όλα την ίδια κατεύθυνση. Πιθανότατα, έγιναν από ένα χέρι χωρίς, μάλιστα, να αλλάξει λαβή.

Ο κανιβαλισμός στην προϊστορία ίσως ήταν συχνό φαινόμενο

Ωστόσο, δεν έχει γίνει ακόμα σαφές σε ποιο είδος αρχαίου ανθρώπου ανήκει η κνήμη, καθώς το συγκεκριμένο είδος οστού δεν προσφέρει ιδιαίτερες ταξινομικές πληροφορίες, όπως ένα κρανίο ή μια γνάθος. Το απολίθωμα, αρχικά, αναγνωρίστηκε ως Australopithecus boisei και στη συνέχεια το 1990 ως Homo erectus. Όμως, η έμφανιση εξελιγμένων πέτρινων εργαλείων σχετίζεται με την εμφάνιση του Homo genus, στο οποίο κατατάσσεται και ο Homo sapiens, αν και πιο πρόσφατες μελέτες έχουν δείξει ότι άλλα αρχαία είδη ανθρώπου ενδέχεται να είχαν χρησιμοποιήσει πέτρινα εργαλεία ακόμη νωρίτερα.

Σε δήλωσή της, η παλαιοανθρωπολόγος είπε ότι “οι πληροφορίες που έχουμε μας λένε ότι οι ανθρωπίνοι πιθανότατα έτρωγαν άλλους ανθρωπίνους τουλάχιστον 1,45 εκατομμύρια χρόνια πριν” .

Συμπλήρωσε, λέγοντας ότι “υπάρχουν πολλά άλλα παραδείγματα ειδών από το ανθρώπινο εξελικτικό δέντρο που καταναλώνουν το ένα το άλλο για τροφή, αλλά αυτό το απολίθωμα υποδηλώνει ότι οι συγγενείς του είδους μας έτρωγαν ο ένας τον άλλον για να επιβιώσουν πιο βαθιά στο παρελθόν από ό,τι γνωρίζαμε”.

Η Silvia Bello, ερευνήτρια στην ανθρώπινη προέλευση στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας του Λονδίνου, ανέφερε ότι ο κανιβαλισμός ίσως ήταν πιο συνηθισμένος στο παρελθόν από ό,τι θεωρούσαμε παλαιότερα, σημειώνοντας ότι στοιχεία για την κανιβαλιστική συμπεριφορά είχαν, επίσης, βρεθεί σε αρχαιολογικούς χώρους που σχετίζονται με τους Νεάντερταλ και τους πρώιμους σύγχρονους ανθρώπους.

Η μελέτη δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Scientific Reports.

Ακολουθήστε το News 24/7 στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις