Ο ήλιος όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί ποτέ

Το πιο ισχυρό ηλιακό τηλεσκόπιο είναι το μεγαλύτερο άλμα της ανθρωπότητας, ως προς τη μελέτη του Ήλιου, μετά τον Γαλιλαίο. NSO

Το πιο μεγάλο και πιο ισχυρό ηλιακό τηλεσκόπιο απαθανάτισε το μεσαίο στρώμα της ατμόσφαιρας του Ήλιου και προσφέροντας εικόνες που δεν έχει ξαναδεί ποτέ η ανθρωπότητα.

Το Εθνικό Ίδρυμα Επιστημών των ΗΠΑ (National Science Foundation –NSF) κυκλοφόρησε νέες εικόνες του ήλιου, που παρουσιάζουν τη χρωμόσφαιρα. Είναι το μεσαίο στρώμα της ατμόσφαιρας του Ήλιου, όπου η θερμοκρασία μπορεί να φτάσει τους 7204 βαθμούς Κελσίου.

Οι λήψεις έγιναν από το ηλιακό τηλεσκόπιο Daniel K. Inouye (DKIST) που συμπληρώνει φέτος ένα χρόνο λειτουργίας. Είναι το μεγαλύτερο που υπάρχει στον κόσμο, το πιο ισχυρό του είδους και το προϊόν προσεχτικής 25ετους δουλειάς. Βρίσκεται στην κορυφή του ηφαιστείου Haleakalā στο Μάουι της Χαβάης.

Tο ηλιακό τηλεσκόπιο Daniel K. Inouye NSO

Πέρυσι, όταν το σχεδόν τελειωμένο τηλεσκόπιο κυκλοφόρησε τις πρώτες του εικόνες, ο ηλιακός φυσικός Jeff Kunh το χαρακτήρισε ως “το μεγαλύτερο άλμα στη δυνατότητα της ανθρωπότητας να μελετήσει τον Ήλιο, από την εποχή του Γαλιλαίου”.

Η δουλειά που γίνεται εκεί είναι επικεντρωμένη στην κατανόηση της εκρηκτικής συμπεριφοράς του Ήλιου και την παρατήρηση των μαγνητικών του πεδίων -ώστε να μπορέσει κάποτε η ανθρωπότητα να προβλέπει τις ηλιακές καταιγίδες και να προφυλάσσει την ύπαρξη της.

Η χρωμόσφαιρα του Ήλιου σε σύγκριση με τη Γη NSO

‘Τρίχες’ από φλογερό πλάσμα ρέουν στο στέμμα, το πιο εξωτερικό ατμοσφαιρικό επίπεδο του Ήλιου. Η χρωμόσφαιρα βρίσκεται κάτω από το στέμμα -το οποίο είναι συνήθως αόρατο. Ιστορικά έχει παρατηρηθεί μόνο κατά τη διάρκεια μιας ολικής έκλειψης Ηλίου. Κάτι που άλλαξε η νέα τεχνολογία και το τηλεσκόπιο  Daniel K. Inouye.

Οι σταγόνες που δημιουργούν φουσκάλες ονομάζονται κόκκοι και έχουν πλάτος περίπου 1600 χιλιόμετρα. Κάθε ένα από αυτά τα πορτρέτα δείχνει μια περιοχή πλάτους περίπου 82.5 χιλιομέτρων -δηλαδή, μόνο ένα μικρό ποσοστό της συνολικής διαμέτρου του Ήλιου.

Ακολουθεί η επιφάνεια του Ήλιου.

Η επιφάνεια του Ήλιου 'τραβηγμένη' από το Visible Broadband Imager του ηλιακού τηλεσκόπιου Daniel K. Inouye. NSO

Για να βάλουν το τεράστιο πλήθος αυτών των εικόνων σε ένα πλαίσιο, οι αστρονόμοι τοποθέτησαν τη Γη στην κορυφή της κλίμακας.

Οι λήψεις έγιναν στις 3/6, εν τούτοις αυτές δημοσιεύτηκαν αυτήν την εβδομάδα, προς τιμήν της τελετής των εγκαινίων του ηλιακού τηλεσκόπιου Daniel K. Inouye.