Το Facebook πούλησε διαφημιστικό χώρο σε Ρώσους πράκτορες στις αμερικανικές εκλογές

Το Facebook πούλησε διαφημιστικό χώρο σε Ρώσους πράκτορες στις αμερικανικές εκλογές
FaceBook Elections signs stand in the media area at Quicken Loans Arena in Cleveland, Thursday, Aug. 6, 2015, before the first Republican presidential debate. (AP Photo/John Minchillo) AP

Η διεύθυνση του δικτύου κοινωνικής δικτύωσης ανακάλυψε μια «επιχείρηση», πιθανόν με βάση τη Ρωσία, στο πλαίσιο της οποίας δαπανήθηκαν 100.000 δολάρια για χιλιάδες διαφημίσεις που απευθύνονταν προς τους Αμερικανούς ψηφοφόρους και προωθούσαν διχαστικά κοινωνικά και πολιτικά μηνύματα

Εκπρόσωποι του Facebook ενημέρωσαν το αμερικανικό Κογκρέσο ότι κατά τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας στις ΗΠΑ το 2016, πωλούσαν κατά λάθος διαφημιστικό χώρο σε Ρώσους πράκτορες που επιζητούσαν να επηρεάσουν τους Αμερικανούς ψηφοφόρους και το εκλογικό αποτέλεσμα.

Ειδικότερα, ο υπεύθυνος ασφαλείας του Facebook Alex Stamos αναφέρει σε επίσημη δήλωση που έδωσε στη δημοσιότητα: “Κατά την εξέταση των διαφημίσεων που διαθέσαμε, διαπιστώσαμε ότι τον Ιούνιο του 2015 έως τον Μάιο του 2017 είχαμε δαπάνες διαφημίσεων ύψους 100.000 δολαρίων (που σχετίζονται με περίπου 3.000 διαφημιστικά μηνύματα), οι οποίες συνδέονται με περίπου 470 ανυπόστατους λογαριασμούς και σελίδες που παραβιάζουν τις πολιτικές μας. Η ανάλυσή μας υποδεικνύει ότι αυτοί οι λογαριασμοί και οι σελίδες συνδέονταν μεταξύ τους και πιθανώς λειτουργούσαν από τη Ρωσία.”

Ενώ μερικές από τις διαφημίσεις  υποστήριζαν ξεκάθαρα τον Ντόναλντ Τραμπ ή και τη Χίλαρι Κλίντον, η δήλωση αναφέρει ότι η πλειοψηφία των διαφημίσεων επικεντρώθηκε σε αμφιλεγόμενα ζητήματα ψηφοφόρων όπως η οπλοκατοχή, η άμβλωση και τα δικαιώματα της LGBTQ κοινότητας.

Σύμφωνα με τον Stamos, ο σκοπός των λογαριασμών αυτών κατά την αγορά των διαφημίσεων ήταν να ενισχυθούν τα διχαστικά μηνύματα.

Στελέχη του ιστότοπου ενημέρωσαν μέλη των επιτροπών πληροφοριών της Γερουσίας και της Βουλής των Αντιπροσώπων για τις επιχειρήσεις που υποπτεύονται ότι έγιναν από τη Ρωσία, σύμφωνα με μια πηγή στο Κογκρέσο. Οι επιτροπές διεξάγουν έρευνα για τη φερόμενη ανάμιξη της Ρωσίας στις προεδρικές εκλογές του 2016 και για την ενδεχόμενη αθέμιτη σύμπραξη της εκστρατείας του προέδρου Ντόναλντ Τραμπ με τη Μόσχα.

Το Facebook παρέδωσε επίσης τα ευρήματά του στον Ρόμπερτ Μάλερ, τον ειδικό εισαγγελέα ο οποίος ερευνά ταυτόχρονα τη φερόμενη ρωσική ανάμιξη στις περυσινές εκλογές στις ΗΠΑ, σύμφωνα με μια ενημερωμένη πηγή. Στον εισαγγελέα παραδόθηκαν αντίγραφα των διαφημιστικών καταχωρίσεων και δεδομένα για τους διαφημιζόμενους, σύμφωνα με την ίδια πηγή.

Το γραφείο του Μάλερ απέφυγε να κάνει οποιοδήποτε σχόλιο.

Το Facebook διευκρίνισε ότι δεν ανακάλυψε κάποια σύνδεση ανάμεσα στις διαφημίσεις που αγοράστηκαν από τη Ρωσία και κάποια εκστρατεία. Οι διαφημίσεις γενικά ήταν εθνικού ενδιαφέροντος και δεν απευθύνονταν σε κατοίκους Πολιτειών που θεωρείται ότι κρίνουν το αποτέλεσμα, σύμφωνα με την εταιρεία.

Ακόμη κι αν δεν παραβιάστηκε ο νόμος, ο ιστότοπος έκλεισε τους 470 λογαριασμούς και σελίδες που συνδέονταν με τις διαφημίσεις αυτές.

Σε πολιτικές διαφημίσεις δαπανήθηκε κατά τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας στις ΗΠΑ ένα ποσό ύψους 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων, χιλιάδες φορές μεγαλύτερο από το ποσό που φέρονται να ξόδεψαν Ρώσοι κατά το Facebook. Όμως τα ευρήματα του ιστότοπου αντηχούν το συμπέρασμα των αμερικανικών υπηρεσιών πληροφοριών ότι η Μόσχα προσπάθησε ενεργά να επηρεάσει το αποτέλεσμα των εκλογών στις ΗΠΑ. Η Ρωσία έχει διαψεύσει επανειλημμένα ότι έκανε οποιαδήποτε προσπάθεια γι’ αυτό.

Ένα στέλεχος του ιστότοπου υποστήριξε την Τετάρτη ότι υπάρχουν συνδέσεις, χωρίς να δώσει διευκρινίσεις, ανάμεσα στις διαφημίσεις και ένα ρωσικό «εργοστάσιο τρολαρίσματος», κατά την έκφραση που χρησιμοποίησε, στην Αγία Πετρούπολη.

(Με πληροφορίες από CNN, ΑΠΕ, φωτό: AP / John Minchillo)

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα