Meta, Facebook, Instagram Θεοδώρα Κρινή/24MEDIA LAB - Istock

ΑΓΧΩΘΗΚΕΣ ΚΙ ΕΣΥ ΟΤΑΝ “ΕΠΕΣΑΝ” FACEBOOK ΚΑΙ INSTAGRAM;

Η ψυχολόγος, Ζωή Κρυώνη εξηγεί γιατί κάποιοι νιώσαμε πανικό ή ανησυχία, όταν “έπεσε” η Meta. Μήπως είμαστε “εξαρτημένοι” από τα social media;

Εκατοντάδες χιλιάδες χρήστες ανά τον κόσμο αντιμετώπισαν προβλήματα στη σύνδεσή τους στο Facebook και το Instagram, το απόγευμα της Τρίτης (5/3), με τις πλατφόρμες να αρνούνται στους χρήστες τη δυνατότητα σύνδεσης.

Τα προβλήματα καταγράφηκαν λίγο μετά τις 5μμ ώρα Ελλάδος και άρχισαν να αποκαθίστανται σταδιακά περίπου μια ώρα μετά, με τους χρήστες να σπεύδουν να ζητήσουν εξηγήσεις από τη μητρική εταιρεία Meta.

Η σελίδα της Meta ανέφερε μια σειρά από τεχνικά προβλήματα, συμπεριλαμβανομένων “σημαντικών διαταραχών” στο κέντρο διαχείρισης του ομίλου, καθώς και στο Facebook login, την υπηρεσία που επιτρέπει στους χρήστες να συνδέονται σε υπηρεσίες τρίτων μερών χρησιμοποιώντας τα στοιχεία τους στο Facebook. Αυτό, με τη σειρά του, οδήγησε κάποιους να αναφέρουν διακοπές σε διάφορους άλλους ιστότοπους.

Η τιμή της μετοχής της Meta υποχώρησε κατά περισσότερο από 1,55% μετά τις αναφορές για τη διακοπή στην πρόσβαση των πλατφορμών.

Στην Ελλάδα, αλλά και σε όλο τον κόσμο παρατηρήθηκε έντονος πανικός, ο οποίο εκφράστηκε κυρίως μέσω του Twitter (X), το οποίο ήταν η μόνη… ελπίδα των χρηστών για να δικτυωθούν διαδικτυακά.

Πολλοί ήταν οι χρήστες που σχολίασαν πως ένιωσα απειλή με την “πτώση” της Meta, θεωρώντας πως κάποιος τους έχει χακάρει και πως χάνουν τους λογαριασμούς τους σε Facebook και Instagram.

Πανικός, στρες, αγωνία μήπως κάτι κακό έχει συμβεί. Κι όλα αυτά, στη σκέψη πως χάσαμε τους λογαριασμούς μας στα social media.

“Πού οφείλεται αυτή η αντίδραση;”, αναρωτήθηκα και για αυτό ζήτησα τη βοήθεια της ψυχολόγου, Ζωής Κρυώνη.

Η ειδικός, μιλώντας στο NEWS 24/7, εξηγεί γιατί μπορεί να βιώσουμε συναισθήματα άγχους και απειλής, γύρω από ζητήματα που αφορούν τα social media, τα οποία στην πραγματικότητα δεν μας απειλούν.

“Η «πτώση» της Meta πριν λίγες ημέρες και κατά συνέπεια των κοινωνικών δικτύων της, όπως το Facebook, το Instagram και το Messenger, πέρα από γεγονός με οικονομικές και πρακτικές προεκτάσεις φάνηκε να έχει και ψυχολογικές. Εκατομμύρια χρήστες, μόλις για λίγες ώρες αποκλείστηκαν από τους λογαριασμούς τους, και αυτό ήταν αρκετό, σύμφωνα με αναφορές, πολλοί να βιώσουν πανικό, άγχος και ανησυχία.

Είναι μία εξαιρετική ευκαιρία, το θέμα της σχέσης του ατόμου με τα social media να έρθει στο προσκήνιο, να προβληματίσει, να ιδωθεί με κριτική ματιά με σκοπό -σαφώς- όχι τον «αφορισμό» ή την επίκριση -κάτι τέτοιο θα ήταν πέρα από αναχρονιστικό, τουλάχιστον μη ρεαλιστικό- αλλά κυρίως τη συνειδητή και ορθολογιστική τους χρήση”, αναφέρει αρχικά η ψυχολόγος.

Φωτογραφία Αρχείου istockphoto

ΠΟΣΟ «ΕΞΑΡΤΗΜΕΝΟΙ» ΕΙΜΑΣΤΕ;

“Προς το παρόν, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας και η Αμερικανική Ψυχολογική Εταιρεία πολύ πρόσφατα (2018) αναγνώρισαν τον εθισμό στα βιντεοπαιχνίδια ως διαταραχή (Διαταραχή Διαδικτυακού Ηλεκτρονικού Παιχνιδιού- Internet Gaming Disorder), ενώ ο εθισμός στο Διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης κατέχουν μία άτυπη θέση στους συμπεριφορικούς εθισμούς, μια και οι έρευνες φαίνεται πλέον να προσεγγίζουν τον εθισμό σε αυτά ως αυθύπαρκτο γεγονός και όχι μόνο ως σύμπτωμα (π.χ. της κατάθλιψης)”, τονίζει η κα Κρυώνη.

“Για να αντιληφθούμε ακριβώς πόσο «εξαρτημένοι» είμαστε από τα social media αρκεί να φανταστούμε την καθημερινότητά μας χωρίς αυτά για ένα ικανό χρονικό διάστημα (π.χ. έναν μήνα) και να απαντήσουμε σε ορισμένες ερωτήσεις:

  • Τι θα άλλαζε στην καθημερινότητά μας;
  • Θα αισθανόμασταν ότι κάτι λείπει;
  • Θα άλλαζε ο τρόπος που αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας;
  • Πόσο περισσότερο ελεύθερο χρόνο θα είχαμε;

Αν οι απαντήσεις στις παραπάνω ερωτήσεις, μας προβληματίζουν, ίσως είναι μια καλή ευκαιρία να αναθεωρήσουμε τη σχέση μας με τα social media, στα οποία φαίνεται να καταναλώνεται όλο και περισσότερος χρόνος τόσο από τον ελεύθερο όσο και από τον παραγωγικό χρόνο του ατόμου. Έτσι το άτομο με τη σειρά του καταναλώνει έναν τεράστιο όγκο ερεθισμάτων και πληροφορίας, που δεν έχει τον χρόνο να επεξεργαστεί. Αυτό καθιστά την είδηση εφήμερη, την πληροφορία άκριτα καταναλώσιμη και το άτομο έναν δέκτη- «προϊόν».

Αντιλαμβανόμαστε, επομένως, ότι οι παροχές των κοινωνικών δικτύων είναι δωρεάν ακριβώς γιατί το «προϊόν» είναι οι ίδιοι οι χρήστες και ο χρόνος που οι τελευταίοι ξοδεύουν σε αυτά. Για να κερδίσουν όμως τον χρόνο μας, πρέπει πρώτα να κερδίσουν την προσοχή μας, η οποία φαίνεται να είναι αρκετά ευάλωτη…”, συνεχίζει.

ΖΟΥΜΕ ΜΕΓΑΛΟ ΜΕΡΟΣ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΜΑΣ, ΧΑΖΕΥΟΝΤΑΣ ΤΙΣ ΖΩΕΣ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ

“Έτσι, σταδιακά ίσως να διαπιστώσουμε ότι το πρώτο πράγμα που κάνουμε όταν ξυπνήσουμε ή/ και το τελευταίο πριν κοιμηθούμε είναι να κοιτάξουμε τα social media, τα likes, τα μηνύματα ή τις ειδοποιήσεις μας.

Ίσως να διαπιστώσουμε ότι ζούμε μεγάλο μέρος της ζωής μας κοιτώντας, θαυμάζοντας, επιθυμώντας, χαζεύοντας τις ζωές των άλλων μέσα από ένα παράθυρο λίγες ίντσες ανοιχτό”.

Φωτογραφία Αρχείου istockphoto

Επιπλέον, η Ζωή Κρυώνη επισημαίνει την ανάγκη για αυτοπαρατήρηση, με στόχο να αντιληφθούμε αν η κατανάλωση περιεχομένου στα κοινωνικά δίκτυα γίνεται με σκοπό την αποφυγή αγχογόνων σκέψεων ή καταστάσεων, αυτό που απλοϊκά λέμε “για να ξεφύγουμε”.

ΤΟ «ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΟ ΜΟΥΔΙΑΣΜΑ»

“Για να καταλήξουμε σε εκείνη τη διαπίστωση όμως χρειάζεται να προηγηθεί η αυτοπαρατήρηση του ατόμου, μία διαδικασία που στην ουσία της είναι δυσκολότερη από όσο ακούγεται. Η αυτοπαρατήρηση συμπεριλαμβάνει την σύνδεση της συμπεριφοράς με τη σκέψη που περνά από το μυαλό μας εκείνη τη στιγμή όσο και με το συναίσθημα.

Έτσι το άτομο μπορεί να αντιληφθεί μέσω της αυτοπαρατήρησης, για παράδειγμα, ότι κάνει χρήση των κοινωνικών δικτύων με σκοπό την αποφυγή αγχογόνων σκέψεων ή καταστάσεων, μια και η κατανάλωση περιεχομένου στα κοινωνικά δίκτυα μπορεί να οδηγήσει στο λεγόμενο «συναισθηματικό μούδιασμα».

Τέλος, για να κάνουμε ευκολότερη την αυτοπαρατήρηση και πιο συνειδητή τη χρήση των κοινωνικών δικτύων ίσως να αναλογιστούμε:

  • Πόσες φορές, από όλες εκείνες που μέσα στην ημέρα μου μπαίνω στα social, γίνονται συνειδητά και όχι μηχανικά;
  • Πόσες φορές μέσα στη μέρα ελέγχω το κινητό μου για ειδοποιήσεις;
  • Αυτή η φορά που μπήκα στην αρχική σελίδα του Facebook, του Instagram, του TikTok, τι μου πρόσφερε;
  • Μετά από αυτό το scroll, πώς νιώθω;
  • Πότε νιώθω άραγε την ανάγκη να μπω στα social; Μήπως όταν βαριέμαι, όταν θυμώνω, όταν στενοχωριέμαι;

Οι απαντήσεις σε αυτές τις ερωτήσεις θα μας φέρουν πιο κοντά στη γνώση του εαυτού και κατά συνέπεια στον ίδιο τον εαυτό μας. Τα social media είναι μία συνήθεια που πλέον έχει γίνει αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς μας. Αυτό συμβαίνει ακριβώς επειδή καλύπτουν κάποιες βασικές μας ανάγκες. Αν αφουγκραστούμε τις ανάγκες αυτές, θα είμαστε σε θέση, να επιλέγουμε πιο συνειδητά τρόπους να τις ικανοποιούμε”, καταλήγει η ειδικός.

* Η Ζωή Κρυώνη είναι απόφοιτος του τμήματος Ψυχολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, ειδικευόμενη στην Γνωσιακή Συμπεριφοριστική Ψυχοθεραπεία στην Εταιρεία Γνωσιακών Συμπεριφοριστικών Σπουδών.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα