Εναλλακτικά σενάρια για συμβιβασμό με ΔΝΤ

Εναλλακτικά σενάρια για συμβιβασμό με ΔΝΤ
Economic and Financial (ECOFIN) Affairs Council meeting in Brussels, Belgium on Jan. 27, 2017 / , 27 , 2017 Alexandros Michailidis / SOOC

Λύση ψάχνουν στις Βρυξέλλες και καλούν την Αθήνα να ψηφίσει τώρα ένα από τα δύο μέτρα που ζητά προληπτικά το Ταμείο. Ποια ασπίδα θέλει να υψώσει ο Τσακαλώτος απέναντι στην απαισιοδοξία του ΔΝΤ, ενώ ο χρόνος πιέζει

Εναλλακτικά σενάρια για την άρση του αδιεξόδου στην συνέχιση του ελληνικού προγράμματος μετά το τελευταίο Eurogroup επεξεργάζονται Βρυξέλλες και Αθήνα, στην βάση κάποια από τις προτάσεις να γίνει αποδεκτή από το ΔΝΤ και να έχουμε την προοπτική συμφωνίας για την δεύτερη αξιολόγηση ως τις 20 Φεβρουαρίου.

Με βάση το αποτέλεσμα του Eurogroup της περασμένη Πέμπτης η συμμετοχή του ΔΝΤ είναι εκ των ων ουκ άνευ για την συνέχιση του ελληνικού προγράμματος. Το ίδιο το Ταμείο θέλοντας να ξεκαθαρίσει τους όρους του, διέρρευσε την ημέρα της συνόδου των υπουργών της Ευρωζώνης την – αναμενόμενα δυσοίωνη – έκθεση βιωσιμότητας του χρέους, που συντάχθηκε στο πλαίσιο της αξιολόγησης του άρθρου IV του καταστατικού του, δείχνοντας κυρίως προς τους Ευρωπαίους υπουργούς Οικονομικών ότι ακόμη και αν η Ελλάδα νομοθετήσει εκ των προτέρων μέτρα, θα πρέπει να οι ίδιοι να προχωρήσουν σε μια γενναία ελάφρυνση του χρέους. Στη δεύτερη διαρροή, αυτήν της εκ των υστέρων αξιολόγησης του δεύτερου προγράμματος διάσωσης που απέτυχε, το Ταμείο υπονοεί προβλήματα συνεργασίας με τους Ευρωπαϊκούς θεσμούς και κουνά το δάχτυλο για την έλλειψη πολιτικής σταθερότητας και συναίνεσης προς την Ελλάδα.

Με όλα αυτά καθιστά σαφές για άλλη μια φορά ότι θέλει να συμμετέχει ενεργά στο τρίτο πρόγραμμα, αλλά τότε και μόνο τότε όταν γίνουν δεκτοί όλοι οι όροι του.

Στην παρούσα φάση, η ελληνική διαπραγματευτική ομάδα μένει αρνητική στην εκ των προτέρων ψήφιση μέτρων που θα ισχύσουν μετά το 2018. Εμμένει στην ιδέα της επιμήκυνσης του δημοσιονομικού μηχανισμού αυτόματης προσαρμογής και την ανακοίνωση και μόνο προληπτικών μέτρων.

Μάλιστα για να κλείσει και τη συζήτηση για τους προϋπολογισμούς της διετίας 2017 -2018, όπου οι θεσμοί βλέπουν μια τρύπα 700 εκ ευρώ για το επόμενο χρόνο, «προσφέρει» ως προληπτικό μέτρο την αύξηση του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ από το 13% σήμερα στο 14%.

Τα επιχειρήματα της Αθήνας

Στην αλληλογραφία, που θα συνεχιστεί τις επόμενες μέρες, ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος θα επισημαίνει δύο θέματα, επιχειρώντας να απαντήσει στην απόλυτη απαισιοδοξία των προβλέψεων του ΔΝΤ από την οποία απορρέει και η εμμονή για νέα μέτρα. Συγκεκριμένα στην επικοινωνία του θα επισημαίνει:

Ι .Το γεγονός ότι για δύο συνεχόμενες χρονιές -το δύσκολο 2015 και το λιγότερο δύσκολο 2016- η Ελλάδα είχε σημαντική υπέρβαση των στόχων και στην ανάπτυξη (που το 2016 θα είναι οριακά θετική έναντι πρόβλεψης για ύφεση 0,3%) και πολύ περισσότερο στα πρωτογενή πλεονάσματα, που έφτασε στο 0,5% του ΑΕΠ για το 2015 ( 0,2% του ΑΕΠ έναντι πρόβλεψης για έλλειμμα 0,25% του ΑΕΠ ), αλλά και για το 2016 όταν η υπέρβαση έφτασε το 2% του ΑΕΠ (2% του ΑΕΠ έναντι πρόβλεψης για πλεόνασμα 0,5% του ΑΕΠ). Την υπέρβαση για το 2016 και την επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος 2% του ΑΕΠ τονίζει ο ΓΓ δημοσιονομικής πολιτικής κ. Φραγκίσκος Κουτεντάκης σε συνέντευξή του στην «Ναυτεμπορική».

ΙΙ. Τις προβλέψεις όλων των ίδιων των δανειστών για ανάπτυξη 2,7% του το 2017 από την ΕΕ και 2,8% του ΑΕΠ από το ΔΝΤ το 2017 και περαιτέρω μεγέθυνση με ρυθμό πάνω από το 3% του ΑΕΠ το 2018.

Τα επιχειρήματα αυτά του κ. Τσκαλώτου έχουν και μια δεύτερη ανάγνωση. Αν τελικά η Ελλάδα πιεστεί για την ψήφιση μέτρων, αυτά θα πρέπει να είναι πολύ λιγότερα από όσα εμφανίζονται τώρα, αφού η οικονομία υπεραπέδωσε σε συνθήκες ύφεσης και θα είναι πιο εύκολο να υπεραποδώσει σε συνθήκες ανάπτυξης .

Βρυξέλλες: « Ψηφίστε ένα από τα δύο»

Στην κατεύθυνση της εξεύρεσης λύσης και οι Βρυξέλλες έχουν θέσει από την αρχή ένα εναλλακτικό σενάριο. Το ΔΝΤ έχει θέσει θέματα για δυο βασικά μέτρα δημοσιονομικού χαρακτήρα, τη μείωση του αφορολόγητου και τη μείωση των συντάξεων, τα οποία μπορούν να έχουν άμεση και μεγάλη σε ύψος δημοσιονομική απόδοση που ξεπερνά το 1% του ΑΕΠ.

Θα μπορούσε λοιπόν η Αθήνα να ψηφίσει τώρα ένα από τα δύο μέτρα, ώστε να υπάρχει η απαραίτητη εγγύηση που θέλει το ΔΝΤ και το άλλο να μείνει ως προληπτικό μέτρο, σε περίπτωση μεγάλης απόκλισης από τον στόχο για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ.

Παράλληλα θεωρεί ότι θα πρέπει να αναγνωριστεί ως ένα μέσο για τη μείωση των απαιτήσεων και το γεγονός της υπέρβασης των στόχων του ελληνικού προϋπολογισμού ακόμη και σε πολύ δύσκολες συνθήκες, γεγονός που προοιωνίζεται μεγάλες «αντοχές» και για τα επόμενα χρόνια.

Οι ημερομηνίες- κλειδιά

Πέρα όμως από τις διαπραγματεύσεις από απόσταση όλες τις επόμενες μέρες, υπάρχουν τρεις χρονικοί σταθμοί κρίσιμοι για το ελληνικό πρόγραμμα μέχρι και το τέλος της επόμενης εβδομάδας.

1. Η Σύνοδος Κορυφής των Ευρωπαίων ηγετών την Παρασκευή 3 Φεβρουαρίου στην Μάλτα όπου ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας θα έχει την ευκαιρία να παρουσιάσει τις ελληνικές θέσεις, ζητώντας να αποφύγει την εκ των προτέρων ψήφιση μέτρων.

2. Η συνεδρίαση του ΔΣ του ΔΝΤ την Δευτέρα 6 Φεβρουαρίου όπου θα παρουσιαστούν οι δυο εκθέσεις για την αξιολόγηση του άρθρου IV και η εκ των υστέρων αξιολόγησης του δευτέρου προγράμματος του Ταμείου με την Ελλάδα. Στην συνεδρίαση αυτή, βαρόμετρο των εξελίξεων θα είναι τα σχόλια με τα οποία θα συνοδεύει την εισήγηση του ο “σκληρός” Πόουλ Τόμσεν.

3. Η συνεδρίαση της ομάδας εργασίας της Ευρωζώνης στις 9 Φεβρουαρίου, όπου θα γίνει μια ανασκόπηση των εξελίξεων με το ελληνικό θέμα και θα γίνει η σχετική εισήγηση προς το Eurogroup της 20ης του μήνα. Αν τα μηνύματα είναι θετικά μπορεί μετά την συνεδρίαση να οριστεί η ημερομηνία επιστροφής των θεσμών στην Αθήνα. Διαφορετικά το θρίλερ θα συνεχιστεί μέχρι και το παρά πέντε της συνόδου των υπουργών Οικονομικών.

(Πηγή φωτογραφίας: Sooc.gr)

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα