Η αγωνία για τα ταμειακά διαθέσιμα και το "σπεύδε βραδέως" των Βρυξελλών

Ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας
Ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας EUROKINISSI

Μακριά από την πολιτική αντιπαράθεση για την διαχείριση των 20 δισ. των τραπεζικών διαθεσίμων των οργανισμών του δημοσίου το οικονομικό επιτελείο ζει με την αγωνία για τις πρωτοβουλίες που έχουν συμφωνηθεί σε εθνικό επίπεδο.

Πονοκέφαλος για το οικονομικό επιτελείο, η επάρκεια των ταμειακών διαθεσίμων του κράτους.

Μέχρι στιγμής για την κάλυψη του επιδόματος ειδικού σκοπού των 800 ευρώ και τα μέτρα στήριξης των επιχειρήσεων έχουν διατεθεί περίπου 7 δισ. ευρώ και άλλα τόσα αναμένονται και για το Μάϊο και τον Ιούνιο.

Τα χρήματα αυτά καλύπτονται από τα ταμειακά διαθέσιμα. Αυτό το γεγονός, με την προοπτική ένα μεγάλο μέρος των χρημάτων να αποτελέσουν εισροές κοινοτικών πόρων από τα αντίστοιχα προγράμματα, πιέζει ασφυκτικά τα 20 δισ. των ταμειακών διαθεσίμων του δημοσίου. Τα μισά από τα χρήματα αυτά θα έρθουν με τηη μορφή εισροών από τα κοινοτικά διαρθρωτικά ταμεία αλλά αυτό θα πρέπει να γίνει γρήγορα καθώς εκτός από το πρόγραμμα στήριξης της οικονομίας ο προϋπολογισμός θα πρέπει να διαθέτει κάθε μήνα σε σταθερή βάση και τα 2,5 δις ευρώ για μισθούς και συντάξεις του δημοσίου.

Από την άλλη τα δημόσια έσοδα που μόνο για τον Μάρτιο, πριν καθιερωθεί η καραντίνα, ήταν μειωμένα κατά περίπου 600 εκ ευρώ.

Η εκτίμηση που κάνει σε κάθε ευκαιρία ο υπουργός οικονομικών ότι αντέχουμε ταμειακά έως και τον Ιούνιο προϋποθέτει ότι ένα μέρος όσων έχουν δοθεί σήμερα θα επιστρέψουν στα δημόσια ταμεία πριν το τέλος Ιουνίου κάτι που προς το παρόν δεν φαίνεται πολύ σίγουρο.

Ακόμη και η επιστρεπτέα προκαταβολή του 1 δισ. που μπορεί να επαναληφθεί και τον Μάιο θα καλυφθεί μεν από τον προϋπολογισμό, αλλά θα πρέπει να εισπραχθεί μέσα σε περίπου 45 ημέρες από τις Βρυξέλλες. Με την απεριόριστη ελευθερία που έχει δοθεί όμως στην διαχείριση κοινοτικών κονδυλίων, αιτήματα ανάλογα με αυτά της Ελλάδας έρχονται από όλες τις χώρες της ΕΕ με αποτέλεσμα την καθυστέρηση στην επεξεργασία και την εκταμίευση των πόρων.

Ωστόσο αν η καθυστέρηση των κοινοτικών πόρων συνεχιστεί και τα 20 δισ. μηδενιστούν, όλοι θα βρεθούν σε πολύ δύσκολη θέση αφού η ροή των χρημάτων θα καλύψει και την μετά τον κορονοϊό εποχή.

Ο εφιάλτης της ανεργίας

Στο επόμενο στάδιο με την σταδιακή επανεκκίνηση της οικονομίας το οικονομικό επιτελείο θα χρειάζεται άλλο ένα απροσδιόριστο ποσό για να στηρίξει θέσεις εργασίας. Είναι δεδομένο ότι με το άνοιγμα των καταστημάτων τα μικρότερα από αυτά θα είναι αντιοικονομικό να λειτουργήσουν. Παράλληλα και οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις λόγω των περιορισμών στο προσωπικό που θα πρέπει να απασχολούν σε χώρους εργασίας αλλά και του μειωμένου τζίρου είναι δεδομένο ότι θα έχουν έναν αριθμό των εργαζομένων τους σε αναστολή της σύμβασης εργασίας.

Το δημόσιο έχει δεσμευτεί ότι για όλους αυτούς τους εργαζόμενους θα καλύψει την απώλεια εισοδήματος απαγορεύοντας παράλληλα στην επιχείρηση να τους απολύσει εργαζομένους. Το εργαλείο που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για αυτήν την δουλειά είναι η πρωτοβουλία SURE που θα δώσει περίπου 100 δισ. σε δάνεια για στήριξη θέσεων απασχόλησης το οποίο περιλαμβάνεται στα όσα ενέκρινε η σύνοδος κορυφής στις 23 του μήνα.

Πέρα όμως από την δημόσια δήλωση της προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κ. Ούρσουλα Φον Ντερ Λάϊεν για την ενεργοποίηση τον Ιούνιο, φαίνεται ότι το πρόγραμμα δεν θα είναι έτοιμο ούτε και τον Ιούλιο.

Κάνοντας αμφίβολη την εξασφάλιση της χρηματοδότησης για την συμπλήρωση εισοδήματος στην εκ περιτροπής εργασία που θα είναι καθεστώς με την επανεκκίνηση της οικονομίας εν μέσω υγειονομικής κρίσης.

Ακόμη πιο πίσω είναι το ταμείο ανάκαμψης για το οποίο θα μάθουμε κάποιες λεπτομέρειες μέσα στις επόμενες 20-25 ημέρες με προοπτική να είναι έτοιμο με συμφωνημένη χρηματοδότηση κάποια στιγμή στις αρχές του 2021.

Και αυτό το πρόγραμμα θα είναι εντελώς απαραίτητο στον Ευρωπαϊκό Νότο για την στήριξη επιχειρήσεων γενικά και ειδικά ( κλαδικά πακέτα στήριξης ) που καίγεται να προχωρήσει η Κυβέρνηση για τον τουρισμό, τις μεταφορές την πρωτογενή παραγωγή ναυτιλία, ιδιωτική υγεία, ακτοπλοΐα πριν καταρρεύσουν πολλαπλασιάζοντας το ποσοστό της ανεργίας.
 

ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΡΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΡΣΗ ΤΩΝ ΜΕΤΡΩΝ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ: Ανεργία, Κορονοϊός, Covid-19
SHARE:

24Media Network