Πώς θα γίνει ο νέος τερματικός σταθμός των ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα

Πώς θα γίνει ο νέος τερματικός σταθμός των ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα

Ξενοδοχείο, εμπορικά καταστήματα και υπηρεσίες, σύνδεση με το Μετρό, μερικά από τα νέα "προσόντα" που θα διαθέτει ο νέος Τερματικός Σταθμός των ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα.

Τέσσερα κτίρια, συνεδριακό κέντρο, ξενοδοχείο, χώροι ελέγχου εισόδου προς τις αποβάθρες τύπου αεροδρομίου, 70 θέσεις λεωφορείων ΚΤΕΛ, εμπορικά καταστήματα και υπηρεσίες, σύνδεση με το Μετρό, είναι μόνο μερικά από τα νέα “προσόντα” που θα διαθέτει ο νέος Τερματικός Σταθμός των ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα.

Ο νέος σταθμός που έχει κόστος άνω των 100 εκατ. ευρώ θα αποτελέσει μια σύγχρονη συγκοινωνιακή πύλη για τις οδικές υπεραστικές μεταφορές από και προς την Αθήνα. Θα αντικαταστήσει τις σημερινές παρωχημένες εγκαταστάσεις των τερματικών σταθμών σε Κηφισό και Λιοσίων. Θα εξυπηρετεί πάνω από 40.000 επιβάτες ημερησίως που μεταφράζονται σε 15 εκατ. επιβάτες τον χρόνο. Αυτό μετατρέπει το ΚΣΥΛ Ελαιώνα στη δεύτερη σημαντικότερη συγκοινωνιακή πύλη της πρωτεύουσας πίσω από το αεροδρόμιο Ελ.Βενιζέλος.

Αναφορικά με τον διαγωνισμό, αυτός αναμένεται να βγει στον αέρα μέχρι το τέλος του έτους. Η ωρίμανση για το πολυσυζητημένο εργο του ΚΣΥΛ Ελαιώνα δείχνει πλέον να προχωρά με γοργούς ρυθμούς. Αυτό που απομένει σύμφωνα με πληροφορίες, για την ολοκλήρωση των διαδικασιών είναι η ολοκλήρωση της μελέτης σκοπιμότητας για να μπορέσει να ξεκινήσει ο διαγωνισμός με τη μορφή της παραχώρησης.

Μια από τις τελευταίες εκκρεμότητες είναι η έγκριση από το ΥΠΕΝ της περιβαλλοντικής μελέτης, κάτι που σύμφωνα με εκτιμήσεις μπορεί να ολοκληρωθεί εντός καλοκαιριού. Ένα θετικό βήμα αποτελεί η πρόσφατη θετική γνωμοδότηση της ΜΠΕ από την Περιφέρεια Αττικής.

Που θα κατασκευαστεί ο ΚΣΥΛ Ελαιώνα

Ο Κεντρικός Σταθμός Υπεραστικών Λεωφορείων (ΚΣΥΛ) χωροθετείται σε οικόπεδο έκτασης 66.420 τ.μ. (66στρ.) στην περιοχή του Ελαιώνα εντός των ορίων του Δήμου Αιγάλεω. Η έκταση περικλείεται από τον παράδρομο της Λ. Κηφισού, την Ιερά Οδό και τις οδούς Αγ. Άννης και Πιερίας εντός των διοικητικών ορίων του Δήμου Αιγάλεω.

Θα συνδέεται σχεδόν άμεσα με τον σταθμό Μετρό ΕΛΑΙΩΝΑΣ της γραμμής 3, διευκολύνοντας την μετακίνηση των ταξιδιωτών σε άλλα μέσα μεταφοράς δηλαδή προς το κέντρο της Αθήνας, το λιμάνι του Πειραιά ή το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος.

Ο νέος ΚΣΥΛ θα αποτελέσει έναν μεγάλου μεγέθους συγκοινωνιακό τερματικό σταθμό και κόμβο μετεπιβίβασης, καθώς προβλέπεται να εξυπηρετεί τα εθνικά υπεραστικά λεωφορεία και τα λεωφορεία διεθνών μεταφορών. Παράλληλα, θα υπάρχει η δυνατότητα άμεσης πρόσβασης στην Εθνική Οδό Αθηνών-Λαμίας (Λ.Κηφισού), στο βασικό οδικό δίκτυο της Αττικής (Ιερά Οδός, Ορφέως, Αγ.Πολυκάρπου).

Εντός του ΚΣΥΛ θα λειτουργούν χώροι στάσης ταξί, χώροι στάσης ή/και στάθμευσης Ι.Χ. αυτοκινήτων, αφετηρίες/στάσεις Αστικών Λεωφορείων (Νέος Σταθμός Λεωφορείων ΟΑΣΑ στον Ελαιώνα σε οικόπεδο της Αττικό Μετρό, έκτασης περίπου 4στρ σε επαφή με το βόρειο όριο του σταθμού του Μετρό «Ελαιώνας»). Στον ίδιο χώρο προβλέπεται να μεταφερθούν οι αφετηρίες των ΚΤΕΛ της Δυτικής Αττικής.

Με τον νέο σταθμό η εμπειρία των επιβατών αναβαθμίζεται και θα θυμίζει περισσότερο ένα χώρο παρόμοιο με αεροδρόμιο, με την παρουσία εμπορικών καταστημάτων, χώρων εστίασης, χώρους υπηρεσιών κ.α. Ο νέος χώρος θα έχει σημαντικά βιοκλιματικά στοιχεία και θα είναι στην ουσία μια “πράσινη κατασκευή”.

Η αναβάθμιση των υπηρεσιών

Θα εξυπηρετεί τα εθνικά υπεραστικά λεωφορεία και τα λεωφορεία διεθνών μεταφορών. Μέσω της κατασκευής του νέου Κεντρικού Σταθμού Υπεραστικών Λεωφορείων (ΚΣΥΛ) στον Ελαιώνα, επιδιώκεται:

– η αναβάθμιση του επιπέδου εξυπηρέτησης των επιβατικών μεταφορών,

– η ικανοποίηση των αναγκών των χρηστών του ΚΣΥΛ σε σύγχρονες εγκαταστάσεις/υποδομές,

– η διευκόλυνση των μετεπιβιβάσεων σε προαστιακό, λιμάνι και αεροδρόμιο, με την άμεση πρόσβαση σε σταθμό μετρό,

– η βελτίωση του επιπέδου οδικής ασφάλειας τόσο για τον κυκλοφοριακό φόρτο όσο και για τις ασφαλείς πεζή μετακινήσεις που θα εξυπηρετούνται εντός και πέριξ του ΚΣΥΛ,

– η αύξηση της κυκλοφοριακής ικανότητας των οδικών τμημάτων που θα εξυπηρετούν την πρόσβαση στον χώρο του ΚΣΥΛ.

Επίσης, αναμένεται να διευκολυνθούν και να βελτιωθούν συνολικά οι επιβατικές μεταφορές από/προς την Αττική και επομένως να βελτιωθούν οι περιβαλλοντικές παράμετροι σε επίπεδο Περιφέρειας. Δεδομένου ότι στόχος του έργου είναι η βελτίωση των συνθηκών εξυπηρέτησης εκατομμυρίων επιβατών ετησίως, η βελτίωση του επιπέδου οδικής ασφάλειας και συνεπώς η μείωση του κοινωνικο-οικονομικού κόστους, μέσω της λειτουργίας του προτεινόμενου έργου, η υλοποίηση του νέου Κεντρικού Σταθμού Υπεραστικών Λεωφορείων (ΚΣΥΛ) στον Ελαιώνα κρίνεται σημαντική τόσο για την τοπική κοινωνία αλλά και σε περιφερειακό κοινωνικό επίπεδο,όσο και σε υπερτοπικό/διεθνές επίπεδο.

Η δημιουργία του εν λόγω έργου, θα αποτελέσει σημαντικό παράγοντα μεταβολής των οικονομικών χαρακτηριστικών της ευρύτερης αστικής περιοχής, επηρεάζοντας επομένως την ευρύτερη λειτουργική αστική της συγκρότηση. Πέρα όμως από την οποιαδήποτε λειτουργική και οικονομική επιρροή, ο ΚΣΥΛ αναμένεται να αποτελέσει ουσιαστικότατο στοιχείο πολιτιστικής και πολιτικής προβολής της περιοχής του Ελαιώνα, του Δήμου Αιγάλεω, αλλά και της ευρύτερης μητροπολιτικής περιοχής της πρωτεύουσας.

Ποια είναι τα νούμερα διακίνησης λεωφορείων-επιβατών

Τα προσεγγιστικά γενικά στοιχεία σχετικά με το μέγεθος της υφιστάμενης επιβατικής κίνησης των υπεραστικών λεωφορείων που σήμερα εξυπηρετούνται στους σταθμούς Κηφισού και Λιοσίων, έχουν ως εξής:

– Τυπική περίοδος: Σύνολο διακινούμενων επιβατών ανά ημέρα (αναχωρήσεις & αφίξεις): περίπου 25.000 επιβάτες, με μέση πληρότητα δρομολογίων 80%

– Θερινή περίοδος και αργίες: Σύνολο διακινούμενων επιβατών ανά ημέρα (αναχωρήσεις & αφίξεις): 35.000-40.000 επιβάτες, με μέση πληρότητα δρομολογίων 90% με 100%.

Σχετικά με τα δρομολόγια διεθνών μεταφορών που σήμερα έχουν διασκορπισμένους τερματικούς σταθμούς μέσα στην πόλη, καταγράφονται 940 (764+176) αναχωρήσεις και 940 αφίξεις εβδομαδιαίως, ή 134 ημερησίως, κατά μέσο όρο. Πιο αναλυτικά:

– Προς χώρες που δεν είναι μέλη της Ε.Ε.: 764 αναχωρήσεις και 764 αφίξεις (με τον κύριο όγκο, 638 δρομολόγια να αφορούν στην Αλβανία).

– Προς χώρες – μέλη της Ε.Ε. (176 αναχωρήσεις και 176 αφίξεις):

  • Βουλγαρία: 52 αναχωρήσεις και 52 αφίξεις
  • Ρουμανία: 49 αναχωρήσεις και 49 αφίξεις
  • Πολωνία: 36 αναχωρήσεις και 36 αφίξεις Λοιπές χώρες:39 αναχωρήσεις και 39 αφίξεις

Τα κτίρια του νέου σταθμού

Η είσοδος των υπεραστικών λεωφορείων ΚΤΕΛ στον Σταθμό πραγματοποιείται μέσω της οδού Καστοριάς. Συνολικά, στις δυο στάθμες εξυπηρέτησης αθροίζονται 70 θέσεις στάθμευσης, από τις οποίες 63 θέσεις για 12μετρα ή 15μετρα λεωφορεία, 3 θέσεις για 12μετρα λεωφορεία και σε 4 θέσεις στάθμευσης για ηλεκτρικά οχήματα βοηθητικής εξυπηρέτησης. Η αίθουσα αφίξεων-αναχωρήσεων έχει εμβαδόν 8.175 τμ με κεντρική αίθουσα 3.660 τμ.

Συνολικά οι χώροι είναι: Σύνολο Κλειστών Χώρων: 41.115,00τ.μ. Πρόσθετοι Χώροι Κυκλοφορίας: 2.765,00τ.μ. Γενικό Σύνολο Δόμησης εντός Σ.Δ.: 43.880,00τ.μ. Σύνολο Υπόγειων Χώρων στάθμευσης ΙΧ/ΚΤΕΛ: 28.052,00τ.μ. Πρόσθετοι Χώροι Μηχανολογικών/Βοηθητικοί/Κυκλοφορίας: 35.586,00τ.μ. Γενικό Σύνολο Δόμησης εκτός Σ.Δ.: 63.638,00τ.μ. Σύνολο Στεγασμένων Χώρων: 13.605,00τ.μ.Σύνολο Υπαίθριων Χώρων: 25.489,00τ.μ.

Η τελική αντιστοιχία χώρων – εμβαδών θα πρέπει να αποφασιστεί μετά την ολοκλήρωση της απαραίτητης μελέτης σκοπιμότητας. Κατά τη φάση εκπόνησης της προμελέτης της αρχιτεκτονικής διερεύνησης, η αντιστοιχία αυτή πραγματοποιείται κατά πιθανή υπόθεση κατανομής λειτουργικών ενοτήτων.

Τα στοιχεία δόμησης, που μπορούν να πραγματοποιηθούν με τις ισχύουσες διατάξεις για το οικόπεδο του Σταθμού ΚΣΥΛ, διατηρούν το συντελεστή κάλυψης στο ποσοστό 40% και με την αιτούμενη μεταβολή του, που ζητά την αύξησή του στο γενικά ισχύον ποσοστό του συντελεστή κάλυψης 60%.

Τα 4 κτίριο θα έχουν τις εξής λειτουργίες:

– ΚΤΙΡΙΟ Α, στάθμευσης των λεωφορείων ΚΤΕΛ
– Κεντρικό ΚΤΙΡΙΟ Β, υποδοχής και εξυπηρέτησης επιβατών και επισκεπτών
– ΚΤΙΡΙΟ Γ, στάθμευσης των λεωφορείων διεθνών προορισμών
– Συνοδευτικό ΚΤΙΡΙΟ Δ, απόσυρσης των λεωφορείων

Το ξενοδοχείο

Η ξενοδοχειακή μονάδα που συνοδεύει τον σταθμό, αντιστοιχεί σε διώροφο τμήμα του Κτιρίου Α, που αναπτύσσεται στις στάθμες +47.40μ και +51.60μ. Περιλαμβάνει δωμάτια, αθροιστικής δυναμικότητας 90 κλινών, που προσεγγίζονται από διάδρομο που περιβάλλει, περιμετρικά ένα διώροφο εσωτερικό αίθριο. Τα δωμάτια διατάσσονται σε δύο συστοιχίες. Μία προς τα ανατολικά, με θέα προς την κεντρική περιοχή της Αθήνς και προς τον Ιερό Βράχο και μία προς τα δυτικά, προς τη φυτεμένη στέγαση του υπόλοιπου τμήματος του Κτιρίου Α και προς το αστικό πάρκο του Δήμου Αιγάλεω, το οποίο θα διαμορφωθεί (υπό συζήτηση) στο γειτονικό προς τον ΚΣΥΛ οικόπεδο (σήμερα χρησιμοποιείται από τα απορριμματοφόρα οχήματα του Δήμου Αθηναίων).

Η ξενοδοχειακή μονάδα προσεγγίζεται από το χαμηλότερο της επίπεδο, αυτό της στάθμης +47.40μ, όπου προβλέπονται οι βασικοί χώροι υποδοχής και κεντρικής εξυπηρέτησης της. Χάρις στη διάταξη αυτή, οι χώροι υποδοχής του ξενοδοχείου αποτελούν συνέχεια του υψηλότερου επιπέδου του κεντρικού Κτιρίου Β, των χώρων δηλαδή που προορίζονται για τη γενική εξυπηρέτηση και αναψυχή των επισκεπτών του Σταθμού. Ειδικότερα βρίσκονται σε συνέχεια με την αίθουσα συνεδρίων, με χώρους εκθεσιακούς και με χώρους «εξειδικευμένης» υποδοχής και εστίασης που θα μπορούσαν να υποστηρίξουν ιδιαίτερες εκδηλώσεις.

Το κτίριο Β

Το κτίριο Β αποτελεί τον πυρήνα υποδοχής τον επιβατών και επισκεπτών του Σταθμού και χωροθετείται στην «καρδιά» της κτιριακής σύνθεσης, ώστε να είναι περίοπτο από τις κύριες περιοχές πρόσβασης πεζών και αυτοκινήτων. Η κεντροβαρική αυτή σημασία του κτιρίου αποδίδεται τόσο στη συνθετική τοποθέτηση του μεταξύ των πτερύγων αποβαθρών λεωφορείων, όσο και στην ογκοπλαστική διαμόρφωση του κελύφους, το οποίο αποδίδεται ως «κόμβος – node».

Θα περιλαμβάνονται η βασική Αίθουσα Αφίξεων – Αναχωρήσεων των επιβατών, με τον κεντρικό χώρο αναμονής, τα εκδοτήρια και όλες τις απαραίτητες υποστηρικτικές λειτουργίες. Εντός του κτιρίου (1ος όροφος) περιλαμβάνονται εμπορικές χρήσεις υπηρεσιών, όπως γραφεία, τραπεζικά καταστήματα και ασφαλιστικές εταιρίες. Στον 2ο όροφο θα περιλαμβάνονται εμπορικές χρήσεις καταστημάτων, αναψυκτήρια και χώρους εστίασης. Επίσης προβλέπονται χώροι πολιτιστικού ενδιαφέροντος όπως Αμφιθέατρο-Συνεδριακό Κέντρο 693 θέσεων και Εκθεσιακοί χώροι.

Πως θα γίνεται η επιβίβαση

Στον κεντρικό χώρο του κτιρίου θα υπάρχει η Περιοχή Εισόδου & Ελέγχου, η οποία χωροθετείται στον κεντρικό επιμήκη άξονα του κελύφους. Στην περιοχή αυτή θα αναπτυχθεί το σύστημα ελέγχου επιβατών και αποσκευών, τόσο των εσωτερικών όσο και των διεθνών δρομολογίων, ανάλογα με τον επιθυμητό βαθμό ασφαλείας.

Μετά την Περιοχή Εισόδου & Ελέγχου οι επιβάτες μπορούν να κινηθούν προ τις αναχωρήσεις στην «καθαρή» εμπορική ζώνη, η οποία αναπτύσσεται μεταξύ των Πυλών αναχώρησης και της Κεντρικής Αίθουσας. Η «καθαρή» εμπορική ζώνη μπορεί να περιλαμβάνει μικρά καταστήματα τύπου «duty-free», χώρους καφέ και εστιατόρια. – Μέσω της παραπάνω ζώνης οι επιβάτες οδηγούνται στις αποβάθρες Εσωτερικών και Διεθνών γραμμών, προσεγγίζοντας στεγασμένα και με ασφάλεια τις Πύλες αναχώρησης κάθε προορισμού.

Το κτίριο Γ

Το Κτίριο Γ της στάθμευσης των λεωφορείων διεθνών προορισμών αντιστοιχεί περισσότερο σε μια περιοχή ελαφρών στεγάστρων, παρά σε κλειστή κτιριακή κατασκευή. Μπορεί να εξυπηρετήσει 25 θέσεις στάθμευσης. Από αυτές οι 24 μπορούν να φιλοξενήσουν λεωφορεία μήκους 12 ή 15 μέτρων και η μία (1) βοηθητικό ηλεκτρικό όχημα.

Κτίριο Δ

Το Κτίριο Δ σχεδιάστηκε σε συμπλήρωση προς τις κεντρικές κτιριακές μονάδες του σταθμού, στο ακάλυπτο σήμερα τμήμα των χώρων της ΑΜ προς την οδό Πιερίας. Ο χώρος αυτός αποτελείται από δύο τμήματα. Το πρώτο από αυτά που εφάπτεται στο κτίριο Γ, αναπτύσσεται στη στάθμη +31.40μ, χωρίς υπόγειο χώρο, καθώς κάτω από το τμήμα αυτό προγραμματίζεται υπόγεια μελλοντική ανάπτυξη του αμαξοστασίου της Αττικό Μετρό. Στο τμήμα αυτό του κτιρίου Δ, έχουν προβλεφθεί 13 θέσεις στάθμευσης, όπως και το απαραίτητο και προβλεπόμενο από τον Νόμο πρατήριο καυσίμων, για τον ανεφοδιασμό των λεωφορείων.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα