Στο κυνήγι της φθηνότερης τιμής οι καταναλωτές

Στο κυνήγι της φθηνότερης τιμής οι καταναλωτές
Σούπερ μάρκετ Eurokinissi

Υποκατάσταση αγορών με προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας καταγράφουν έρευνες, ενώ συνεχίζεται η μείωση της κατανάλωσης κατ’ όγκο. Άμυνα με συγκράτηση επενδύσεων από τα σούπερ μάρκετ.

Η τιμή υπήρξε διαχρονικό κριτήριο επιλογής για τους καταναλωτές, ωστόσο, κατά την προηγούμενη τριετία, το στοιχείο της ποιότητας είχε αρχίσει να κερδίζει έδαφος, ιδίως μέσα στην πανδημία. Σύμφωνα ωστόσο με τα πλέον πρόσφατα στοιχεία του του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), οι καταναλωτές στρέφονται ολοένα και περισσότερο σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (και άρα φθηνότερης τιμής), προκειμένου να αντιμετωπίσουν το ανεξέλεγκτο κύμα ακρίβειας.

Δεδομένου δε ότι οι προμηθευτές των σούπερ μάρκετ αδυνατούν πλέον να προσφέρουν εκπτώσεις και να συνεχίσουν προωθητικές ενέργειες, η τάση προς τα private label αναμένεται να ενταθεί, αν και παράγοντες της αγοράς εκτιμούν, πως αν υπάρξουν συνεχόμενες πιέσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα και μείωση αποθεμάτων για βασικές κατηγορίες τροφίμων, ενδεχομένως η βιομηχανία να μην υποστηρίξει τα σούπερ μάρκετ με παραγωγή προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, προκειμένου να εξυπηρετήσει την επώνυμη παραγωγή.

Στροφή στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ετήσιας πανελλήνιας έρευνας του ΙΕΛΚΑ , σε δείγμα 2.000 καταναλωτές από όλη την Ελλάδα καταδεικνύεται πως συγκριτικά με το 2020, το 2021-2022 πολλοί περισσότεροι καταναλωτές θεωρούν ότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας παρέχουν καλύτερη σχέση ποιότητας τιμής, σε ποσοστό 50% έναντι 38% το προηγούμενο έτος.

Η διαφορά αυτή αποδίδεται στη μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος λόγω της αύξησης του κόστους ενέργειας – μεταφορών και των ευρύτερων ανατιμήσεων των προϊόντων. Το 2019 το 37% των αγοραστών δήλωναν ότι αγόραζαν με βασικό κριτήριο την ποιότητα έναντι 31% με βάση τη χρηματική δαπάνη. Δύο χρόνια μετά η εικόνα έχει αναστραφεί με το 39% να δηλώνει ότι αγοράζει με βάση τη χρηματική δαπάνη και το 29% με βάση τα ποιοτικά κριτήρια.

Το ποσοστό των καταναλωτών που θεωρεί τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας φθηνότερα από τα επώνυμα παραμένει αμετάβλητο το 2021 σε σχέση με το 2020 σε ποσοστό 65%, κάτι που δείχνει ότι πρακτικά δεν άλλαξε η εικόνα που έχει το αγοραστικό κοινό για την συγκριτική τιμή των προϊόντων αυτών, αλλά με βάση την χρονική εξέλιξη των τιμών, πλέον τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας ανταποκρίνονται ως σχέση ποιότητας τιμής καλύτερα σε σχέση με το προηγούμενο έτος.

Ίδια είναι και η εικόνα σε σχέση με την ελληνικότητα των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας με το ποσοστό των καταναλωτών που δηλώνουν ότι αυτά τα προϊόντα είναι πιο «ελληνικά» να αυξάνεται λίγο από 47% σε 49%.

Σημειώνεται ότι παραδοσιακά το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας επί των πωλήσεων παραμένει συγκριτικά αρκετά χαμηλότερο στην Ελλάδα σε σχέση με τις αγορές της Δυτικής Ευρώπης, με τα ποσοστά να κινούνται την τελευταία δεκαετία στην περιοχή του 25% – 30% στην Ελλάδα έναντι 40 – 45% στη Δυτική Ευρώπη.

Όπως καταγράφεται στα στοιχεία πωλήσεων σουπερμάρκετ που παρουσίασε η εταιρεία IRI στη Γενική Συνέλευση του ECR Hellas στα τέλη Μαρτίου, τις πρώτες 9 εβδομάδες του 2022, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας έχουν αυξήσει τις πωλήσεις τους κατά 9,7%, ενώ οι συνολικές πωλήσεις των ταχυκίνητων προϊόντων σουπερμάρκετ είναι σταθερές με μεταβολή -0,1%.

Η χαμηλή ορατότητα

Σε κάθε περίπτωση πάντως, η εικόνα πωλήσεων στο λιανεμπόριο σηματοδοτεί σημαντική συγκράτηση της ζήτησης κυρίως σε όγκο πωλήσεων, γεγονός που αποδεικνύει πως οι Έλληνες καταναλωτές – ακόμη και υπό το φόβο ελλείψεων προϊόντων- μειώνουν τα τεμάχια και τον όγκο αγορών τους.

Η δε αύξηση του ενεργειακού κόστους, πρόβλημα που αντιμετωπίζει οριζόντια όλη η αγορά και οι καταναλωτές, πιέζει σημαντικά τα ούτως ή άλλως μικρά περιθώρια κέρδους των σούπερ μάρκετ. Στελέχη του κλάδου, μάλιστα εκτιμούν ότι αρκετές αλυσίδες θα εμφανίσουν εφέτος ζημιές. Το γεγονός, σε συνδυασμό με τη χαμηλή ορατότητα για το πώς θα κινηθεί η κατανάλωση και την αύξηση των οικοδομικών υλικών, θα πάει πίσω αρκετές επενδύσεις του κλάδου.

Ήδη γνωστές αλυσίδες έχουν παγώσει προγραμματισμένες ανακαινίσεις, ενώ κάποιες άλλες έχουν πάει πιο πίσω την ανέγερση εμβληματικών καταστημάτων τους. Σημειώνεται ότι για φέτος οι μεγάλοι του κλάδου προγραμμάτιζαν επενδύσεις περί των 270 εκατ. ευρώ.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα