Τελεσίγραφο για αναστολή άδειας στις Κυπριακές Αερογραμμές

Τελεσίγραφο για αναστολή άδειας στις Κυπριακές Αερογραμμές

Περιθώριο μέχρι την 8η Ιανουαρίου δίνει η ATLA

Σε απόφαση για αναστολή άδειας εκμετάλλευσης των Κυπριακών Αερογραμμών -δηλαδή το κλείσιμό τους- προχωρά η Αρχή Αδειών για Αεροπορικές Μεταφορές (γνωστή ως ATLA ή Air Transport License Authority), με βάση επιστολή της που υπογράφει ο πρόεδρός της Α. Μιχαηλίδης (γ.δ. του υπ. Συγκοινωνιών) ημερομηνίας 5ης Δεκεμβρίου 2014, προς τον πρόεδρο του δ.σ. των Κ. Αερογραμμών Μαρίνο Καλλή.

Η άδεια μπορεί να ανακληθεί αμέσως μετά τις γορτές, δηλαδή από την Παρασκευή 9 Ιανουαρίου, αν ο πρόεδρος του δ.σ. των Κυπριακών Αερογραμμών στις 8 Ιανουαρίου δεν παρουσιάσει στην ATLA ελεγμένους λογαριασμούς της εταιρείας, μέσω των οποίων θα διαφαίνεται η οικονομική της φερεγγυότητα και ικανότητα να ανταπεξέλθει οικονομικά -χωρίς τη χρήση των τρεχουσών εσόδων- στο πτητικό και επιχειρησιακό της πρόγραμμα. Από το λεκτικό της επιστολής Αλέκου Μιχαηλίδη προς Μαρίνο Καλλή, είναι χαρακτηριστικό. Όπως εξηγεί προς τις Κυπριακές Αερογραμμές, «αν η Αρχή δεν έχει στη διάθεσή της ελεγμένες οικονομικές καταστάσεις της εταιρείας, δεν έχει άλλη επιλογή από του να προχωρήσει στην εφαρμογή σαφούς πρόνοιας του Άρθρου 9 (3) του Κανονισμού ΕΚ1008/2008 και να ανακαλέσει την άδεια εκμετάλλευσης που σας έχει χορηγήσει».

Επειδή προβλέπεται ότι σε απόφαση αναστολής ή ανάκλησης άδειας, πρέπει να ακουστούν οι απόψεις του αερομεταφορέα, ο πρόεδρος της ATLA (συμμετέχουν εκπρόσωποι υπ. Οικονομικών, υπ. Εμπορίου, ΚΟΤ, Π. Αεροπορίας κ.τ.λ.) ο πρόεδρος των Κ. Αερογραμμών κλήθηκε «πριν την ανάκληση της Άδειας», για να παρουσιαστεί το απόγευμα της 8ης Ιανουαρίου ενώπιον της ΑTLA και να παρουσιάσει ουσιαστικά ελεγμένους λογαριασμούς και να πείσει ταυτόχρονα για τη βιωσιμότητα της εταιρείας. 

Σύμφωνα με τεκμηριωμένα στοιχεία του «Φ», οι Κυπριακές Αερογραμμές έχουν έτοιμους λογαριασμούς για το 2013, οι οποίοι όμως δείχνουν ότι το πρώτο εξάμηνο του έτους, πραγματοποίησαν ζημιές €29.5 εκατ. Παρά το γεγονός της σημαντικής βελτίωσης των αποτελεσμάτων το δεύτερο εξάμηνο του ίδιου έτους, οι λογαριασμοί δεν δείχνουν βιωσιμότητα. Εκτιμάται ότι αυτός είναι και ο λόγος που δεν εγκρίθηκαν από το δ.σ. των Κυπριακών Αερογραμμών. Οπότε, αν δεν τους παρουσιάσουν θα γίνει ανάκληση άδειας, αλλά κι αν τους παρουσιάσουν ουσιαστικά η ανάκληση της άδειας θα είναι μονόδρομος. Εκτός κι αν πείσουν ότι η κατάσταση έχει αλλάξει σημαντικά - κάτι που δεν έγινε όπως φαίνεται αφού μιλούν για ζημιές 14-€16 εκατ. το 2014. Η τρίτη λύση, είναι η ATLA να αποδεχθεί ότι βρίσκεται εκ νέου σε εξέλιξη νέο σχέδιο αναδιάρθρωσης που μπορεί να δώσει αποτελέσματα. Υπάρχει δυνατότητα δωδεκάμηνης αναβολής στη λήψη τελικής απόφασης αν υπάρχει διαδικασία αναδιάρθρωσης «υπό την προϋπόθεση ότι δεν διακυβεύεται η ασφάλεια». Το περιθώριο των 12 μηνών έχει δοθεί μια φορά, αλλά δεν αναφέρονται περιορισμοί για επανάληψή του.

Αποκούμπι τα €22 εκατ. του Χίθροου

Δεύτερο χαρτί στα χέρια του δ.σ. των Κυπριακών Αερογραμμών έναντι της ATLA, είναι το γεγονός ότι έχει στην πάντα €22 εκατ. από την πώληση της χρονοθυρίδας του Χίθροου, ώστε να δείξει ότι μπορεί να καλύψει τις υποχρεώσεις της. Εξάλλου αυτό ήταν και ένα από τα επιχειρήματα του σκεπτικού υπέρ της πώλησης της χρονοθυρίδας. Αν και όπως πληροφορείται ο «Φ», φαίνεται ότι ήδη άνοιξε το σακούλι του ποσού αυτού και ένα μέρος του φαίνεται να δίνεται για υποχρεώσεις οι οποίες προηγουμένως είχαν αναληφθεί από το υπουργείο Οικονομικών - και τις οποίες η Ryanair κατάγγειλε στην Ε.Ε. ως κρατική ενίσχυση. Παράλληλα, θα διαφανούν και οι προθέσεις της ATLA, αφού ο σχετικός Ευρωπαϊκός Κανονισμός αφήνει κάποια παράθυρα, ενώ σε σχέση με τους ελεγμένους λογαριασμούς αναφέρει ότι «μπορεί» η Αρχή να ανακαλέσει την άδεια εκμετάλλευσης αν δεν παρουσιαστούν.

Παράλληλα, πρέπει να σημειωθεί ότι αναστολή της άδειας εκμετάλλευσης, αφήνει σοβαρά εκτεθειμένη και την κυβέρνηση και το κράτος, αφού ανάμεσα στους όρους και τα κριτήρια, σημαντική θέση έχει και η φερεγγυότητα του ιδιοκτήτη της αεροπορικής εταιρείας, με τις Κυπριακές Αερογραμμές στην περίπτωση να είναι κρατική εταιρεία.
Αν και στο δ.σ. των Κ. Αερογραμμών δεν έχει ληφθεί απόφαση για τον χειρισμό της επιστολής Αλέκου Μιχαηλίδη, σύμφωνα με τα στοιχεία του «Φ» ο πρόεδρος της εταιρείας ζητά από τον υπουργό Οικονομικών να συνυπογράψει επιστολή προς τις Βρυξέλλες για να δώσουν χρόνο και να υποβληθεί τροποποίηση με βελτιώσεις του υφιστάμενου σχεδίου που υλοποιήθηκε σε μεγάλο βαθμό.

Πηγή: Φιλελεύθερος

SHARE: