Τέλη Κυκλοφορίας: Επί τάπητος αλλαγές στο πλαίσιο – Οι στόχοι

Διαβάζεται σε 5'
Τέλη κυκλοφορίας
Τέλη κυκλοφορίας Eurokinissi

Η Ομάδα Εργασίας θα εξετάσει μια σειρά από εναλλακτικές στη διαμόρφωση των ποσών που θα πρέπει σε ένα χρόνο να καταβάλουν οι ιδιοκτήτες για τα Τέλη Κυκλοφορίας.

Οι 5.423.700 ιδιοκτήτες αυτοκινήτων αναμένεται να δουν ένα νέο τοπίο να χαράζει από το 2025 σε σχέση με τα ποσά που καταβάλλουν ως Τέλη Κυκλοφορίας. Κι αυτό γιατί το οικονομικό επιτελείο σχεδιάζει σε βάθος ενός χρόνου την αναμόρφωση του υφιστάμενου πλαισίου, έχοντας ήδη προχωρήσει στη συγκρότηση  ομάδας  εργασίας για αυτό τον σκοπό.

Σύμφωνα με τη σχετική απόφαση, έργο της ομάδας είναι η αναμόρφωση και επικαιροποίηση του πλαισίου των τελών κυκλοφορίας των Επιβατικών Ι.Χ. αυτοκινήτων, η διατύπωση απόψεων σχετικά με κανονιστικές και νομοθετικές ρυθμίσεις, η επεξεργασία και μελέτη των νέων τεχνολογικών οικονομικών, κοινωνικών και περιβαλλοντολογικών εξελίξεων καθώς και των όρων, προϋποθέσεων και κριτηρίων διαμόρφωσης του κόστους των τελών.  Επίσης, η  Ομάδα Εργασίας θα εξετάσει μια σειρά από εναλλακτικές στη διαμόρφωση των ποσών που θα πρέπει σε ένα χρόνο να καταβάλουν οι ιδιοκτήτες για τα Τέλη Κυκλοφορίας.

Το περιβάλλον

Σύμφωνα με πληροφορίες, μάλιστα, στο “τραπέζι” είναι διαδικασία, που ούτως ή άλλως “τρέχει” και σε άλλα κράτη μέλη της ΕΕ, αύξησης των επιβαρύνσεων για παλαιότερα αυτοκίνητα, στο πλαίσιο μιας προσπάθειας ανανέωσης των στόλων, μείωσης των εκπομπών, μέσα από διαμόρφωση αντικινήτρων χρήσης των πολύ παλαιών και ρυπογόνων αυτοκινήτων.  Βέβαια, τα παλιότερα αυτοκίνητα ανήκουν σε κοινωνικές ομάδες, που μάλλον αδυνατούν να αλλάξουν το όχημά τους, και άρα η όλη διαδικασία ενέχει και μια όψη ενίσχυσης ή μη των ανισοτήτων.

Υπενθυμίζεται ότι τώρα τα αυτοκίνητα νέας τεχνολογίας και δη τα ηλεκτρικά έχουν μηδενικά τέλη. Βέβαια με τις αλλαγές, που θα τρέξουν θα φανεί προς τα “πού θέλει να στρίψει το καράβι” η κυβέρνηση. Δηλαδή εάν θέσει εκτός επιβαρύνσεων, μόνο τα ηλεκτρικά, κι όχι π.χ τα υβριδικά, ή αυτά των χαμηλών εκπομπών. Εάν ισχύσει αυτό το σενάριο, που ισχύει σε πολλά κράτη μέλη, θα φανεί ότι ενισχύει καταλυτικά την ηλεκτροκίνηση.

Το ΕΣΕΚ

Στη βάση, πάντως, του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα κάτι τέτοιο είναι από τους στόχους, αν και η κατάσταση στην αγορά παραπέμπει σε μια προσεκτική προσέγγιση των επενδύσεων σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ειδικά για τους μεγάλους στόλους.  Είναι χαρακτηριστικό ότι μιλώντας στο περιθώριο εκδήλωσης για τα ΜΜΕ, πριν λίγες μέρες, για την βράβευσή του από την ΕΥ, ως επιχειρηματία της χρονιάς, ο Ευτύχης Βασιλάκης, του ομίλου Autohellas (Hertz) ανέφερε απαντώντας σε σχετική ερώτηση για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στην αγορά ενοικιάσεων και leasing, είπε ότι γίνεται με προσεκτικά βήματα. Κι αυτό γιατί καθώς η τεχνολογία εξελίσσεται,  υπάρχει ρίσκο στις επενδύσεις που γίνονται τώρα στους στόλους, με πιθανή κάθετη μείωση, σε λίγα έτη,  των αποτιμήσεων, κάτι που μπορεί να θέσει σε δοκιμασία την οικονομική εικόνα των εταιρειών.

Σημειώνεται ότι με βάση το αναθεωρημένο Εθνικό Σχέδιογια την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) προβλέπεται ένα πρώτο σενάριο βάσης, Μέσα από αυτό, συνεχίζονται τα σημερινά μέτρα στήριξης, αλλά υπάρχει και ένα δεύτερο (αισιόδοξο) με πιο ενισχυμένα προγράμματα για ταχύτερη διείσδυσηση της ηλεκτροκίνησης. Σε αυτό το δεύτερο, από περίπου 30.600 ηλεκτρικά επιβατικά και ελαφρά φορτηγά, ο αριθμός τους πρόκειται να ανέλθει σε περίπου 85.000 το 2025 και σε πάνω από 460.000 οχήματα το 2030 (περιλαμβάνονται τα BEV – αμιγώς ηλεκτρικά και τα PHEV – plug-in υβριδικά).

Εκτός από τις προβολές ανά τομέα, το κείμενο που αφορά την περίοδο 2021- 2050, περιλαμβάνει αυξημένες επενδυτικές δαπάνες, της τάξης του 1% – 2% του ΑΕΠ, με την επισήμανση ότι στις μεταφορές και την αναβάθμιση των κατοικιών, τα νοικοκυριά θα επωμισθούν αναπόφευκτα μια σημαντική αύξηση του κόστους, επομένως είναι απαραίτητη η χρηματοδοτική τους διευκόλυνση.

Το ΥΠΕΘΟ

Πάντως στο υπουργείο Εθνικής Οικονομίας  τηρούν σιγή ιχθύος, σε σχέση, ειδικά, με το εάν αυτοκίνητα νέας τεχνολογίας αυτοκίνητα, που έως τώρα απαλλάσσονταν δεν αποκλείεται να επιβαρυνθούν με ένα σχετικά χαμηλό ποσό βάσει ρύπων.  Σήμερα δεν πληρώνουν τέλη τα καινούργια υβριδικά με ταξινόμηση μετά την 1-1-2021, εφόσον εκπέμπουν λιγότερα από 122 gr/Km.

Συνολικά, πάντως, στο “ζύγι” θα μπει και το δημοσιονομικό περιθώριο που υπάρχει για τις όποιες αλλαγές και την  παροχή κινήτρων μέσω της διαδικασίας της απόσυρσης προκειμένου να σταματήσουν να κυκλοφορούν από τους δρόμους αυτοκίνητα 20 ετών και άνω και να αντικατασταθούν από νέα, σύγχρονης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας.

Με βάση το ισχύον σύστημα υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας αρκετά ωφελημένοι είναι όσοι έχουν αγοράσει καινούργιο αυτοκίνητο την τελευταία τριετία καθώς το ύψος των τελών ανέρχεται ανάλογα με τις εκπομπές ρύπου του οχήματος από 0 ευρώ έως 2,85 ευρώ ανά γραμμάριο CO2.

Επίσης, ένα από τα θέματα που θα απασχολήσει την  Ομάδα εργασίας είναι και το σενάριο αλλαγής στο χρηματικό πρόστιμο για τα απλήρωτα τέλη κυκλοφορίας που ανέρχονται στο  διπλάσιο της αξίας από την πρώτη κιόλας ημέρα καθυστέρησης. Το σχήμα των προστίμων αναμένεται να αλλάξει από το 2025, καθώς στις προθέσεις του υπουργείου Οικονομικών είναι να καθιερώσει κλιμακωτές πρόσθετες χρεώσεις σε συνάρτηση με τον χρόνο καθυστέρησης πληρωμής των τελών.

Οι αλλαγές αυτές ενδεχομένως να επηρεάσουν από του χρόνου και τα τέλη κυκλοφορίας με τον μήνα. Αυτό σημαίνει ότι όσο νωρίτερα γίνει η εξόφληση μετά την λήξη της προθεσμίας τόσο μικρότερη θα είναι η προσαύξηση στα τέλη κυκλοφορίας.

Η Ομάδα Εργασίας θα  συνεδριάζει τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα και εκτάκτως όταν προκύπτουν επείγοντα θέματα, εντός του κανονικού ωραρίου εργασίας των δημοσίων υπαλλήλων ή και εκτός αυτού, σε κάθε δε περίπτωση εντός χρόνου που καλύπτεται από υπερωριακή απασχόληση, στο κτίριο όπου στεγάζεται το Γραφείο του Υφυπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών (Καραγιώργη Σερβίας 10, Αθήνα) ή μέσω τηλεδιάσκεψης, η δε διάρκεια της ορίζεται έως την ολοκλήρωση του έργου της.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα